Runkopalkkien hitsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Annie Mopar, 15.8.2005.

  1. Annie Mopar

    Annie Mopar 1st gear

    Saako auton runkopalkkeja hitsata, ja jos saa, niin millaisilla ehdoilla? Kahdenlaista tietoa liikenteessä, siis saa ja ei saa, mutta miten asia on todellisuudessa? En kaipaa asiasta mutu-tietoa, vaan faktaa. Tiedän kyllä, että auton saa läpi katsastuksesta palkeista hitsattuna, mutta mitä laki sanoo?
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Saa hitsata. Mielellään tietenkin yli asti hitsattuna. Tukivarsia ja ohjauslaitteita ei saisi hitsata. Näitäkin molempia kyllä tiedän hitsatun :odroll:
    Mutta siis runkopalkkeja saa ja pitääkin hitsata jos reikää löytyy.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voisi kai vielä täsmentää, että ainoa hyväksyttävä runkopalkin korjausmuoto on hitsaaminen.
     
  4. herrakani

    herrakani 1st gear

    Eikös se ollut niin, että tukivarsien tulee olla tehdastekoiset, mutta niitä saa vahvistaa hitsaamalla, jos niitten kestävyys ei siitä heikkene tms.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tästäkin on kuultu eri variaatioita, jotkut sanoo ettei saa hitsata ollenkaan, jotkut sanoo että saa vahvistaa... Niin tai näin, korjaaminen hitsaamalla on kielletty. Mä omastani kyllä boksasin tukivarret ihan pokkana, saas nähdä kuin käy.
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Viime viikolla kun kysyin niin tukivarsia ei saa hitsata. Ainakin tämä oli kyseisen insinöörin mielipide. Omasta oon kans boxannu alatukivarret. Ja jos ei kelpaa, niin vaihdetaan konttoria.
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Se on hyvä tietää. Voi inttää vastaan :) Hammastangon/jarrusatuloiden kiinnikkeiden tekoa kävin varsinaisesti kyselemässä. Saumat pitäisi käydä näyttämässä viimeistelemättöminä.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikäs se muuten on oikeaoppinen tapa suorittaa tuommoinen korjaus/vahvistus ? Full frame wrap ?
    Pitäis linja-auton rungon takaosaa vahvistaa ehkä 0.5-1m matkalta, nyt kun se näyttää vähän niinkuin creamcrackeriltä :eek: ......
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Heh. Ihan kun olis mullakin tehty niin :)
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Jos siinä on avonaisia osia, boksaa, jos tilaa, laita välitukia, jos ei tilaa, laita ulko- ja sisäsyrjälle vahvike. Periaatteessahan tommonen vahvistettu alue tapaa murtua siitä kohtaa, mistä alkuperäinen alkaa.
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Se on kyllä täysin ymmärrettävää. Eipä niitä kovin huonosti viitsi tehdäkkään. Kuitenkin suht tärkeitä asioita turvallisuuden kannalta. Menee pian katolleen muuten...
     
  12. Acer65

    Acer65 Gearhead

    Niin, se olin minä kun tuota kyselin.....
    [ <-tuontapainen on se palkki, U-palkiksi kait kutsutaan....olisko vielä syytä boksata tuo palkki, jonkinmatkaa tervettä osaa myöskin ?
     
  13. toivaja

    toivaja Gearhead

    Ja tuossa edellä mainittuja tukia hitsataan sitten katko hitsillä. muuten lähtee repeämään jos hitsaa ympäri.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuorma-auton rungon lyhennyksessä ja pidennyksessä käytetään runkopalkin ylempään ja alempaan sisäkulmaan tulevia 90 asteen kulmia, jotka pitää vielä oikeilta paikoilta hitsata paikoilleen. Tiedä sitten miten mätäpaikan kanssa, mutta aika kauan ne kyllä kestää ruostua puhki?
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tää on mulle uutta tietoa. Onko näistä olemassa joku pykälä tms? Meinaan mun käsittäkseni katsastusmiehen kanssa väittely on vähän sama kun poliisin kanssa, jos et voi todistaa että olet oikeassa, niin et ole.

    Toihan lienee sanomattakin selvä.
     
  16. pas2

    pas2 Gearhead

    Runkoa saa hitsata. Mulla käskettiin korjaamaan rungosta mätävammat ja korjasin ne hitsaamalla uutta tavaraa kaupasta tilalle.
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos korjailet linja-auton runkopalkkeja taka-akselin takapuolelta, mistä ne nyt yleensä tuppaa muuttumman näkkäriksi ajan mittaan, niin sieltä se hitsaaminen ei ole edes niin hirmu tarkkaa. Sensijaan jos korjailet niitä varsinaisia runkopalkkeja, joissa akselistot on kiinni, niin on ehkä syytä varmistaa joltakin asiantuntevalta taholta, miten se hitsaamalla korjaus pitäis tehdä. Täällä oli puhetta kuorma-auton rungon jatkamisesta/lyhentämisestä. Mä kävin kerran kurkkailemassa Tunturin autoliikkeen korjaushallissa yhtä kuorkkia, jonka runkoa oli jatkettu. Se jatkoksen liitos oli semmoinen hammastettu, eli alareuna oli pari-kolmekymmentä senttiä pitemmällä kuin yläreuna ja keskellä palkin suuntainen suora kohta. Näin hitsaussaumasta tulee pitempi ja rasitus jakautuu suuremmalle alueelle.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    uudemmissa pirsseissä alkaa oleen kaikenmailman jousiteräksiä ym runko ym rakenteissa jollain ei aina saa korjata muuten kun koko osan vaihtamalla.
    kolariautoo rakennellessa sain määräyksen runkoaisojen katkasussa/liittämisessä tehdä se just "hammastamalla"
    eli ohjeita on moneen lähtöön kannattaa kysyä ennen kun tekee isoja juttuja
     
  20. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Nyt olis takarungon hitsaus edessä.
    89 c1500 pickuppi.

    Suora palkin pätkä olis valmiina. Kiinnostas kuulla vinkkejä miten se kannattaisi hitsata.
    Olisko jonkin tyyppinen viisto sauma parempi kun suoraan poikki sauma?
    Ajattelin viistää vanhan alhaalta ylös taaksepäin. Kun kerran vanha palkki on ylhäältä paremmassa kunnossa.
     

Kerro tästä muillekin!