Runkopalkkien hitsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Annie Mopar, 15.8.2005.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ompas normaalista ruostevaurio korjauksesta tehty vaikeaa/hienoilla termeillä toteutettava projekti :odroll: ...Kyseessähän on VAAN runkopalkin korjaaminen :lol: ... :rotfl:
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tarviikohan noita rautoja esilämmitellä ennenku vetää kasaan? Pienen taakkanosturin jalan hitsasin aikoinaan tukkikärriin kiinni, esilämmitin pikkutoholla sen ensin kuumaksi ennenku turuutin kiinni aisan kylkeen. Eipä tuo lähteny irti vaikka välillä hirvitti omat ylhäältä alas hitsaukset kun 200 kilon puutukki roikku vieressä. Taivutti mokoma jopa aisan korkkiruuville :)

    Tai lämmitys hitsin jälkeen, liekö tarpeen, sillähän pystyy jännityksiä ohjailemaan? Ja todellako vetää pitkiä saumoja? Eikö vaarana ole teräksen kuumeneminen liikaa ja sitäkautta karkeneminen? Eikö mielummin vaikka 100mm pätkiä?

    Vaihdettava runkoaisan osa on osin boksattu ja takaosasta avoin C-palkki, joten C-osalle vedän varmaan pienemmän juuripalon avauksen jälkeen. Mutta totta on että jännitysten osalta neutraalipiste olis paras, ei olis liikaa erisuuntaisia voimia. Haittana vaan että joutus puolet vaihtamaan myös boksattua osaa. Noh, täytynee miettiä.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh tästä tullu jo useaan otteeseen tässä naureskeltua ite kun ketjun aukassu ja paranee vaan kokoajan :poff: :rotfl:
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Niin,en minä millään vittuilulla tuota aiempaa kirjoittanut....Vaan ihan sillä,että kun kyseessä on kuitenkin normaali suht paksuseinäinen runkopalkki autossa,niin eihän sellaisen korjaamisessa ole mitään vaikeaa :odroll: (enkä tarkoita,että kunhan vaan räkii peltiä mädän päälle)...Vaan tarkoitan,että kun leikkaa mädät pois,ja tekee sitten uudet palat,jotka hitsataan siihen leikattuun kohtaan :-? ....Itse puhun noin 28 vuoden kokemuksella autojen hitsauksista (en siis itse ole 28 vuotias nulikka)...Vaan olen 28 vuotta mätiä/risoja autoja laitellut :-?
     
  5. Seejii

    Seejii Gearhead

    Noin tarkasti kaikkia ohjeistuksia toteuttaen kun tekee niin ompahan maailmanluokan runkopalkki. Kelpaisi varmaan paineastiaksi ydinvoimalaan (jos olisi ultraääni tai röntgen tarkastettu).

    Parempi se runkopalkki on korjattuna, hitsattuna lähtökohtaan verraten kunhan on käytetty alkuperäisen paksuista peltiä paikkaan, tehty alkuperäiseen muotoon ja muistettu puhdistaa railo jotta hitsillä on mahdollisuus tarttua johonkin muuhunkin kuin ruosteeseen kiinni.
    Läpihitsiin kun pyrkii ollaan jo lähellä riittävän hyvää. Katkohitsitkin käy usein voiman siedon puolesta, mutta korroosiolle ne antavat liian hyvän olosuhteen eli täysisauma, rako umpeen!

    Silloin kun ollaan rungon materiaalissa myötörajan tuntumassa ollaan siinä pisteessä että runkoon tulee pysyviä muodonmuutoksia. On mm. vaikeuksia avata ovia. Laite saattaa olla koriltaan jo entinen (eli entisöitävissä) :)

    Mutta joo kolari taittaa runkoa. Runkopalkkien jännevälit voi olla isoja jolloin taipuma on suuri vaikka jännitykset pysyisivätkin kaukana materiaalin myötörajasta. Ei vahvistamisesta ainakaan haittaa ole (ihan kivaa puuhaa).
    Itse pidän korroosiota suurimpana ongelmana.

    Esilämmitys on varmaan vähän makuasia, mutta jos plussan puolella ollaan eli lämpimässä tallissa niin tuskin alle 10mm pellin liittämisessä sitä tarvitsee pohtia.

    Parempi heppailla ympäriinsä raudat kiinni jolloin korjattava palkki toimii ikäänkuin jiginä. Pitäisin 50mm pitkää saumaa jo voimasaumana jos (4mm ?)ohutta rakenneterästä hitsailee.

    Niitin voi muuten korvata tulppahitsillä se on aikavahva saumatyyppi ja liitos käyttäytyy edelleen samoin!
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eipä tossa Ramin rungossa muuten, mutta vaatii aika paljon joustoa eli kiertojännityksen kestoa ettei saumat ratkee. En siitä muuten kyseliskään :) Se ku on maastoajoneuvo (yeah, ajat 6 metriä rautaa puun ympäri, aika noviisi jos onnistuu)

    Ramin runko kun uskoakseni on perhejenkkeihin verrattuna suunniteltu myös elämään riittävästi ettei kaikki paine kohdistu akseleiden päihin. Tai näin ainakin oletan kun takapää on todella "löysä" eli matala C-profiili, näin on myös moni muu auton omistava sanonut. Samoin kun kaikki jouset ovat jenkkityyliin pehmeitä, auttaa koko pakettia liikkumaan maastoajossa.

    Ja hei, eletään Suomessa. Pilkun nussimisen takia täällä ammattitaitoisia maailmallakin tunnettuja metalliyrityksiä on olemassa :)
     
  7. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Kuinka pahassa maastossa tolla maastoajoneuvolla sit ajat, kun aika silkosen näköinen laite vielä on... Ei nuo offimiestenkään laitteet niin ihmeellisesti hitsailtuja yleensä ole, vaikka niitä millon mistäkin jordaanista vinssaillaan ja yleensä siltikin kestävät nuo korjaus- ja muutoshitsaukset. Anna vaan langan tai puikon palaa, niin eiköhän se kuntoon tule, enempi itsellä ainakin haittana rakenteitten kestävyydelle on ollut uusista paikoista ruostuminen tai edellisten huonosti tekemät korjaukset, jotka ovat uudelleen mädäntyneet, ruostesuojauksern siis kiinnittäisin erityisesti huomiota.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    :poff: :argue: :rotfl:
    Tuli vissiin liikaa tietoa kerralla joillekkin. :oops:
    Ei sitten passaa enempää nyt.....

    Parempaa Uutta Vuotta! :D
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Offimiehillä rungot harvemmin kiertyy, jouset ne on jotka antaa periksi mättäiden ylityksessä. Plus tietysti renkaat pienillä paineilla. Ramissa pitäs rungonkin antaa vähän periksi ettei paikat natise ja hytin/lavan korvat ratkee jne ku on nii pitkä, ja en harrasta mitään "tosi-offausta" jos joku sitä epäilee. Ei tolla norsulla mihkään safareille lähdetä :rotfl:

    Suola se ton aisoja on syönyt kun en tiennyt että jenkkirautakin voi ruostua puhki :eek:

    Edit: eiku hetkonen, löysä runkohan nimenomaan aiheuttaa hytin korviin kuormituksia.. joskin se löysä alkaa vasta hytin takaa eli lavaan se kuormitus siis osuu. Mikä ei toisaalta haittaa koska peltilava elää kyllä muutenkin. Uudemmat 2000-luvun Ramien runkot on kokonaan boksattuja ja ilmeisesti ovat siten paljon kestävempiä monessa käytössä tähän verrattuna.

    Mutta kyl mää näillä opeilla jo pitkälle puuhun pääsen. Kiitos vaan neuvoista ja nuhteista :-D
     
  10. ViLU

    ViLU Gearhead

  11. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Mielenkiintoisia testejä, muutaman videon perusteella näyttäis että Ford on todella joustava rungoltaan Dodgeen ja Chevyyn nähden. Joustavuus voi toisaalta olla hyvä asia, toisaalta huono.
    Vanhemman polven kuorma-automiehet muistelevat Mersun rungon esittelyjä messuilla, autoilla ajettiin esteiden yli ja runko vaan myötäsi, toisin käsittääkseni kuin esim. Sisulla. Autojen kaadoissahan tuon ero sitten näkyi, kipatessa kaatunut Sisu usein kai vääntyi rungoltaan, kun Mersu vielä palautui mittoihinsa. Mersuun muistaakseni käyttivät mainostettuja erikoisteräksiä rungossa, joka salli tuon kiertymisen.
     
  12. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Oma mielipide boksatuista rungoista ei oo kyllä kovin hyvä, tosin noilla vanhoilla japsiromuilla on tullut ajeltua. Boksattu runko on niin hankala pitää puhtaana ja ruostesuojata sisältä. Ainoa hyvä puhdistustapa on itsellä ollut syöttää vettä putkimiehen avaus"luodilla" ja katsella kun kura ja ruostelaatat irtoilevat. Sit vaan perään pitkällä letkulla kotelosuojaa. Käsittely vaan on aina uusittava, kun rungon joutuu pesemään, ja kyllähän sen joutuu peseen, jos asvaltilta meinaa poistua ja pitää sen rungon oikeasti puhtaana, itse vaan en ole riittävästi jaksanut :oops:
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    No ny selvisi miksi välillä näkee pick-upeissa runttuja takaluukuissa, muuten uuden näköisissä autoissa :eek:
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Ai jai, kun olis makee aihe vastailla enempikin, mutta saattas tulla liikaa tietoa taas jonkun mielestä. :poff:
    Sen verran vois sanoa, että vilkasee Aikoinaan tehdyn Proto-Sisun maasto-ominaisuuksia, jotka perustuivat osaltaan poikkeuksellisen joustavaan runkoon. Muitakin hienoja teräsrakenteita löytyy, kuten se Metson sukelluspallo. Siinä oli monta hienoa menettelyä...... Nyt meni jo liian kauas palkin korjaamisesta. :oops:
    Sitten toinen juttu olis nuo suurlujuusteräkset, joissa joustokyky menee yli hitsin joustokyvyn (murtuminen vaan tulee sitten räjähdyksen omaisesti). On siirrytty niittaukseen ajoneuvotekniikassakin (Huck-bolt, voi googlettaa....).Sitten nuo ominaisvärähtelyt, kun jäykkyys, ja massa muuttuu........ Lisää jossain muualla. :D
     
  15. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tiedän kyllä, että sìnulta Valpas varmasti tietoa löytyy, kertoakin totta kai saa, mutta koitappa kertoa niin yksinkertaisesti, että tällainen tavallinen maalainenkin jotain ymmärtää :rotfl:
     
  16. Seejii

    Seejii Gearhead

    Proton runko ei ole jenkkipikkarin runkoa kummallisempi tikapuurunko. Tikapuurunko ei ole kierto jäykkä
    Sensijaan päällirakenteen kiinnittäminen runkoon on erikoinen.
    Sisun päällirakenteen kiinnitys mahdollistaa poikkeuksellisen hyvät joustot rungolle.

    Huck LockBolt on uusi tuttavuus vaikuttaa yhtä pätevältä kuin popniitti, sitäkään ei jälkikäteen tiukkailla jos liitos löystyy. Isoin koko näyttää olevan 28.6mm eiköhän sillä jotakin raskasta kiinnittele ;)
     
  17. Seejii

    Seejii Gearhead

    Ominaistaajuudet on hyvä tietää silloin kun tiedetään jollakin taajuudella herätteitä tulevan ja epäillään niiden laittavan kappaleen joko soimaan kun haetaan hiljaisuutta tai kun toiminnallisesti tarkkamitoitus voi muuttua pakkovärähtelyssä eli kappaleiden muoto muuttuu.

    Se, että ominaistaajuudella sattuvaa herätettä on ei vielä aina tuota pakkovärähtelijää. Herätteellä pitää olla riittävästi voimaa!

    Ainut merkittävä värähtelyasia Dodge Ramin tapauksessa ja kaikissa jäykkä akselisissa on Death wobble,
    Eli kun etuakseli alkaa liikkumaan puolelta toiselle ja ravistelemaan ajoneuvoa. Erittäin epämiellyttävää varsinkin maantienopeuksissa! Pitäkäähän panhardista hyvää huolta!
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Ei pysty...... :oops:
    Näyttää täällä olevan useita, jotka ovat aika hyvin jyvällä asioista. Eikä oppi ojaan kaada koskaan. Aina tulee itsellekkin eteen asioita, joita ei ole osannut ottaa huomioon, ennen kuin toinen vähän avittaa. Samalla työmäärällä pystyy asiat tekemään niin oikein, kuin väärinkin. Lopputuloksessa on eroa. Kelle riittää mikäkin, se on sitten kunkin oma asia. Eiks se ole hyvä, kun on vatulointia. :D
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Just noin.
    Rungoista vielä sen verran, että jos niiden parissa rakentelee, niin voi vilkaista kehitystä esim. puutavararekkojen kärryissä. Siellä on tapahtunut paljon, kun on alettu keventämään.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kertoilkaanhan vaan eikös se sisun runkokin ole runkopalkkia

    Ja ei varmasti ole harvinaista tässä porukassa et joku joskus muutakin kuin chevyä hitsaa
     

Kerro tästä muillekin!