Runkopalkkien hitsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Annie Mopar, 15.8.2005.

  1. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Maasto ominaisuudet vaatii paljon joustoa johonkin että saa kaikki pyörät riittävästi pitoa, toteutukseen on sitten useita tapoja.

    Pehmeä jousitus pitkillä joustovaroilla on yksi, mutta se taas heikentää ajettavuutta tiellä.
    Joustava runko sallii jämäkämmän jousituksen, jolloin ajettavuus tiellä säilyy parempana (ei kallistele), mutta aiheuttaa omat haasteensa. Sitten pitää päällirankenteiden kiinnityksessä ottaa rungon kiertyminen huomioon. Videon foortissa oli siinä kohtaa menny vikaan, kun kerran lavan pellitkin meni lommoille.

    Chevyn mainoksesta kun oli kysymys niin tottakai siinä piti jyrkästi tuomita se rungon jousto ja kehua omaa rakennetta.

    Mitä kestävyyteen tulee niin joustavaa kun suunnittelee niin sitä pitää olla sitten koko matkalta, jos keskelle tulee joku jäykempi kohta esim juuri poikkipalkin kohtaan niin siitä väsyy helposti poikki. Toisaalta jos jäykkää tekee niin sen on sitten tosiaan oltava jäykkä, jos joku kohta antaa periksi niin siinä on se heikkopaikka.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Moniko on muuten huomannut että nyt porukka puhuu ainakin kolmesta asiasta yhtäaikaa. Eli maasto-ominaisuuksista, kuorman kantokyvystä kuin myös maantieominaisuuksista. Niitä samoja asioita se valmistajakin joutuu miettimään tehdessään multiuse-autoa jenkeille kun siellä autolla on monta tehtävää. Ite järkeilen Dötsiä enemmänkin kuormajuhdaksi ja osittain kärryn/vaunun vetoon ja loppu olis sitte sitä ekstraa maastossa möyrimistä, ottaen kuitenkin huomioon että materiaalia voin ajoittain joutua kuskaamaan myös sinne huonoille teille ym. Eli sillon rungon (ja hitsin) olis ihan kiva kestää :)

    Tuli mieleen, oon kuullut että Sisulla esim. lava on suoraan kiinni rungossa ilman apurunkoa koska se kestää enemmän kun muilla. Liekö urbaani legenda vai kenties tottakin. Painoa se varmasti vähentää.

    Meillä vanhan 80-lukuisen koppimersun C-runko näyttää tehtaan jäljiltä reikäjuustolta mutta silti se kestää suurenkin massan, lie sitä hyvää suunnittelua. Vaihdelaatikkokin on ku tulitikkuaski noin isoon mörköön, toisaalta se sit kestääkin kun jännevälit on pieniä, vaihdelukumäärän kustannuksella. Mut se siitä, meinaan vaan että ku edes hetken viittii miettiä miten voimat jakautuu ja teräs sen ottaa vastaan nii hyvähän siittä on pakko tulla pitkäksi aikaa.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Jepjep, se on runkopalkin hitsaus vaikeaa :rotfl:
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    onneks "en tiennyt" kun aloin nuita korjaamaan ja hitsasin saumat sinne mihin täytyi peltiä vaihtaa ja pääsi. :lol:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No tuo ei ole niitattu runko ja ei sillä ole mitään väliä miten sen korjaa. Pääasia, että pysyy kasassa tai oikeastaan, että katsastusmies hyväksyy :)
     
  6. Bukero

    Bukero Double Gearhead

    joo sisu kokeili tuota apurungotonta kuorma-autoa lähinnä painonsäästö mielessä. sen kestävyydestäkin voidaankin sitten olla jo ainakin kahta eri mieltä. runkohan oli pirun paljon korkeampi kuin vakio vastaava ja jopa vaikeutti tietyntyyppisten päällirakenteiden asennusta verrattuna normisysteemiin. ja korkeerunkosen sisun jälleenmyyntiarvo oli huonompi kuin normi rungollisen. ehkä vähän kevyempi se oli tietyissä käyttötarkoituksissa. hankala myös siinä vaiheessa kun jotain piti kiinnittää myöhemmin, kaikki pitää pultata kun taas apurunkoon raudat voi surutta hitsata.
     
  7. jan13

    jan13 2nd gear

    Mulla on chevyn paripyörä pikappiin hitsattu taka-akselin päälle uus korotettu runko. On tuolla nyt jo aika paljon ajeltu ja rytkätty menemään eikä oo vielä lähtenyt saumat antautumaan, en oo vielä viittinyt massojakaan vetää tuohon runkoon että näkee paremmin jos sauma repee. Kävin tuota katsastusmiehellekkin näyttämässä että kelpuuttavatko tuon ja ei nähnyt esteitä sille.

    Piirsin kuvan miten tuo on hitsattu kiinni. Eli noi siniset on hitsaus saumoja. Noi 5 ympyrää runkopalkeissa on reikiä joista noi uudet pystypalkit on hitsattu vanhoihin kiinni vielä muiden saumojen lisäks. Ja noi uudet palkit on materiaalivahvuudeltaan sekä kooltaan alkuperäisiä palkkeja vastaavat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tossa kuvat isompina

    http://lowcars.pictures.fi/kuvat/Chevro ... +runko.jpg

    http://lowcars.pictures.fi/kuvat/Chevro ... 231133.jpg
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    juu, onhan nuissa poikkisaumoja tehtaankin jäljiltä, kun tuotannossa palkkia jatketaan vauhdista,
    muutenkin aika vähällä rääkillä semi-itsekantavan runko, jotta maalaisjärjellä ja tukevilla saumoilla pötkinee melko pitkälle.

    ite koitan hitsailla nuo päittäin, seevattuna/rako, alhaaltä ylös ja reiluun virtaan suhteessa vähällä langalla, että on siinä hilkulla ettei perusaine karkaa ja hehkuu mahdollisimman pitkään ja näin saumat on läpi ja suht sitkeitä, siinä kai ne tärkeimmät henkilökotteroiden runkoa ajatellen, tukivarsien yms. kiinnistyspisteissä sit kandee joskus uhrata ajatus vääntörasituksillekin?
     

Kerro tästä muillekin!