runkoputki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja C72, 11.2.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Cromo runko on n. 30% "paskarauta" runkoa kevyempi. Tehokkaissa kilpa-autoissa laitetaan ns. double frame jos halutaan tehdä tosi jäykkä konstruktio. Eli siis kaksi ns. pääputkea päällekkäin n.30 cm päähän toisistaan ja ydistetään ne ns. reivauksella. Tällä saadaan lisättyä jäykkyyttä yllättävän paljon.
     
  2. Poncho69

    Poncho69 1st gear

    Asiasta oikein mitään ymmärtänyt, mutta otin tuolta mallia;

    http://www.wallesdator.com/Foose%20desi ... 20main.htm

    Sitte ostin Boydin kirjan rodin runkoista,
    en nyt muista nimeä. Täytyy laittaa sen nimi ku pääsee himaan.

    Ja ei ku hitsaileen...........

    -Pete-
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    vanha cromorunkoauto ei oo välttämättä mikään paras lähtökohta kilpuriksi, voipi ratkeilla sieltä täältä vanhat saumat kun on niin kovaa materiaalia ja sitähän ei ihan tavan puikolla sit taas hitsailla. mutta hyviäkin vanhoja cromorunkoautoja on.
     
  4. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Hiukan hämää kun chromo-runkoputkille sallitaan säännöissä puolet pienempi seinämänvahvuus kuin "tavallisille".
    Mahtaakohan olla enää ihan ajan tasalla? Mielestäni tuo kannustaa turhaan sijoittamaan hauraampiin materiaaleihin ja antaa ylioptimistisen kuvan lujempien materiaalien turvallisuudesta ympäriajotilanteissa..
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kromo 2,1 mm
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ai niinku mitenkä hauraampia materiaaleja? Paskarauta on nimensä mukaan paskaa ja cromoon on seostamalla saatu juuri rungossa tarvittavia ominaisuuksia! Voiko kaikki autotehtaatkin olla VÄÄRÄSSÄ?
     
  7. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Hydrauliputkea (saumaton tarkkuusteräsputki) on pääasiassa laatuna ST37.4. Myös ST52.4:sta saa, mutta huonosti ja on kallista. Halpaa ei ole ST37.4:kään, vaikka valiant65 niin väittääkin, ainakaan Onnisella. Tietysti riippuu mihin vertaa.
    En tunne tarkkaan runkosääntöjä, mutta käsittääkseni siellä ei ole materiaaleja eroteltu muuten kuin "mild steel"(johon nuo 37 ja 52 molemmat lukeutuu) ja CrMo. Yhteen JR/C dragsterin runkoon taivuttelin viime talvena 30x2 putkesta osia, se tehtiin 37:sta.
    Kiinnostaisi tietää mitä ihmeen ainetta tuo kromimolyputki on, kun niitä seoksia varmasti on enemmän kuin yksi.
     
  8. C72

    C72 1st gear

    tohon hintaan voin heittää nyt jotain lukuja: 42x3 6.25€/m, 32x3 5.9€/m ilman alvia. otin yhteensä näin alkuun 42 m. muita kokoja sitten tarpeen mukaan myöhemmin. määrä ei kuitenkaan vaikuttanu hintaan millään tavalla ja hinta oli ilman jakelukustanuksia suoraan onniselta noutaen. materiaali oli 37.

    sitten autotehtaitten materiaalin käytöstä: materiaalina cromo on ryhmä suurluujuusteräksiä, joilla kompensoidaan lisääntynyttä painoa -johtunee varusteiden/johdotuksen määrän lisääntymisestä- sekä vastataan turvallisuusvaatimuksiin - eli käytetään lujempia materiaaleja siellä missä niille tarvetta, ts pilareiden yms ohjaamon alueella. päätarkoituksena noitten materiaalien käytöllä on kuitenkin painonsäästö verrattuna "normaaleihin" koriplootulaatuihin.
     
  9. RivO

    RivO Gearhead

    Jos haluat säästää, osta ST35.8 saumatonta kattilaputkee, on nimittäin mietooterästä sekin.
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei muuten täytä sääntöjä.
    tuubiputki kun ei ole kylmävedettyä eli voi revetä..niin enhän mää mitään tiedä..mitä nyt pari vuotta rakentelin turvakaaria rata-autoihin.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    st35.8 "kattilaputki" ei oo kylmävedettyä ja on huonolla pinnalla, st37.4 on kylmävedettyä ja mittatarkkaa..
     
  12. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Kummasti vaan menee runkoleimasta läpi. Ja on muuten hyvälaatuista ja mittatarkkaa rööriä.

    Ettei nyt olis taas näitä ralli/ratatouhojen sekoiluja kun eivät ymmärrä mitään kiihdytyssäännöistä...
     
  13. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Hydrauliikan johdinputki on kylmävedettyä, ja täyttää ainakin FHRA:n säännöt ja sitäkautta ymmärtääkseni myös NHRA:n. Pitäisi kai kelvata rata-autoihinkin??
     
  14. RivO

    RivO Gearhead



    Eräs pitkän linjan kiihdyttelijäkin on myynyt ST35.8 saumatonta runkoputkitarpeiksi. Ja runkoja on leimattu.
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    mutta onko turvallista ja laillista ?
     

Kerro tästä muillekin!