Ruohonleikkurin moottorin muutos vaaka-akseliseksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja f34, 5.5.2020.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ois kyllä hiton pähee tollanen ruohonleikkuri hahha
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, tänään sain hitsattua kii tekemäni ketjunkiristimen sekä konelevyn lisävahvikkeen runkoon. Niitähän saa kiristimiä ostettua valmiita kalliilla tai tilattua puoli-ilmaiseksi kiinasta. Vaan omin pikku kätösin tekemäni on nopeammin paikallaan kuin se tilattu. Jos motonetin rullan hinnan ja työajan laskee mukaan niin olis kannattanu tilata kiinasta ja ootella 3 viikkoa. Nyt on kuitenkin siinäkin vahva käsityön leima ja toimii kyllä hyvin. Tarkoitus olikin että itte tekemällä niin paljon kuin pystyy. Ostetaan vaan mitä ei tallista löydy. Sitte otin ilmanputsarin pois testimielessä ja kiristin tulpanhatun liitintä ku oli löysä. Kierroksia alko löytyä lisää. Joko on suodatin tukossa tai sitten putsarin kantta modatessa pienemmäksi ettei runkoon ota kii ni se tilavuus pieneni liikaa. Jälkimmäistä en tosin usko itsekään. Hatun ja tulpan vois uusia ku käy liikkeissä ellei ole hyllyyn jääny. Niitä suodattimia on puolen kymmentä alkuperäisiä viälä. Tai tekee adapterin kartio vapaavirtaussuodattimelle. Kuplan niklatun huilun ostinkin jo että jatkaa sillä pakoputkea ettei haise koko ajan pakokaasulle vaatteet. Tulis röpöttävä käyntiääni kaupanpäälle. Jarrut taas alko hävitä heti kun kulkua alko löytyä. Ne kengät pitäs uusia varmaankin ellei tallista löydy käytettyjä.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, vielä siitä strattonin governorista. Sepä kuormituksen kasvaessa lisäksi säätää myös max kierrokset niinku arvelin mutta piti sitte tarkistaa ku sitä kerta eppäiltiin. Se governorjousen jännitys vaikuttaa siihen maksimi kierroksiin. Siihen myydään stratton original 19480 tang toolia jolla voidaan löysätä= vähemmän tai kiristää jännitystä=enemmän jenkaa eli vääntää sitä peltilirpaketta mihin jousi kiinnittyy. Sepä taitaa kyllä tulla kierretankosta tai pyörötangosta ite tehtyä ku kerta kuvankin näin netissä.

    Sitten kattelin kiinasta reilun kympin hintaista rpm-mittaria jolla näkis vaikka ajaessakin mihnä saakka kiertää ettei säädä liikaa jengaa. Sirometer tyyppinen esmes treysit limppu on vähän vittumoinen pitää koneen kylessä kiinni ajaessa. Pääasia vaan että olis se valmistajan ilmoittama max rpm ku on se saattanu venyä aikojen saatossa ja moottori vasta muutaman kuukauven ollu meillä.
     
  4. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Hyvä keksintö olisi oksasilppuri joka toimisi häkäpöntöllä joka polttaisi sitä silppua. Olisihan se huipputason cleantech-vaihtoehto sille että puutarhajätteet saisi vanhaan tapaan polttaa pihalla.
     
  5. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Millä ihmeellä sä sitä kaasuläppää availet kun en tajuu miks toi kuvernööri enää vaikuttaisi kierroksiin?
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Törmäsin jossain peräprutkuryhmässä sovellukseen, jolla voi puhelimella mitata kierroksia, nimeä nyt en muista, mutta ainakin Androidiin pitäisi löytyä ;)
     
  7. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Jos sulla tulee kaasukahvalta kaasuvaijeri nyt alkuperäiseen paikkaan mihin tulee tasakierroksia säätelevä pianolankavaijeri niin pieleen menee. Kaasuvaijerin pitää ohjata suoraan kaasuläppää ilman mitään linkkihässäkkää siinä välissä. Ihan niinkuin mopedissakin.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kattelin kans että softia puhelimeenkin on. Latasin omppuun strobe light ohjelman app storesta. Testasin sitäkin jo pimeässä vessassa ku pitäs kuulemma olla hämärää, kirkkaalla ilmalla ei oikein näy. Vaimon kakkuvatkaimen vispilät pyöri ainakin 905rpm ekalla nopeudella. Tilasin kyllä sirometer tyyppisen kierroslukumittarinkin ku ei ollu kallis.

    mitä tulee 5hp strattonin governoriin ja vaijerin kiinnityssarjaan sekä sen vaijerin sijaintiin.

    Siihen on strattonin alkuperäinen sarja 692316 numerolla jota amerikan joetkin käyttää ja kehuu tulee juurikin siihen alkuperäiseen paikkaan. Semmonen tossa paikallaan onkin. Se on kuulemma simppeli ja toimiva. Kumma että ne kaikki Minibike ja gokart rakentelijat ovat väärässä ja iso tehdaskin tekee aivan väärän osan. Tosin on siihen kans rieken’s racingin settiä ylös kaasarin kupeeseen vaijerin kiinnityssarjaa joka ei hyväksy governoria enää. Tämä strattonin oma sarja sen kelpuuttaa vaikka jotkut sanoo että pitäs ottaa pois. Jotkut taas sanoo että toimii ni miks ottaa pois. Kuten jo aiemmin totesin niin jo 80-luvun alussa otin puutarhan leikkurista kesätöissä governorin pois ja mammat hajotti sen kahdessa viikossa. Niihin pitäs laittaa veivi ja vauhtipyörä ettei hajoo. Sivustoja joissa on strattonin viritysohjeita löytyy vaikka kuinka. Voi se kestää vähän ylikierroksia mutta rajoitettuna kestää maaliman tappiin kuten briggsillä on ollu tapana. Kuten aiemmin totesin niin 19480 stratton original toolilla on tarkoitus säätää governorin rajoittamaa huippukierroksia. 19200E on stratton original mittari jolla se rpm tarkistetaan. Hyvin se mopo ainakin meillä toimii vaikka olis miten väärin rakennettu. 39 vuotta kaikkea värkkäilly ni oon saattanu jo useammankin koneen tai laitteen tehdä ihan kauhean väärin. Niistä governoreista ja säädöistä sun muista katelkoon tiedonjanoiset keskenään netistä. Ja olkoon jokainen omassa uskossaan autuas.
     
  9. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Juu. Ei ole hernettä tarkoitus asetella mutta jotenkin vaan ton kuvernöörin kanssa kikkailu on niin turhaa tai jos sitä haluaa tehdä niin hyvä sekin mutta en ymmärrä miksi. Ei tarvii ihmetellä minkään käkikellomekaniikan ja jousien kanssa kun laittaa vaijerin suoraan läppään ja ylikierrokset rajoittuu läpän avautumista rajoittamalla jos sitä tarvitsee. Ymmärsin että kierroksia kaivataan tässä. Itse oon pyrkiny pitämään asiat simppelinä ja helppona. Niin nämäkin pojat tekee, mihin viittasit aiemmin ehkä päätyvän.

     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, ei tässä ole hernettä vedetty haistimeen. Se että omassa mopossa on alkuperäinen tankki/kaasutin/vivusto kokonaisuus paikallaan niin jätin sen governorinkin paikoilleen syystä kun se toimii. Jousi vaan lienee venynyt tai muuten kiekat säädetty alhaalle kun joissain moottereissa riippuen käyttötarkoituksesta on kuulemma säädetty paljonkin alle. Helpoin oli saada noin orkkiksena ajoon nopeammin. Jos se vaihtuu luistikaasariin niin sitte tietty nuo turhat kilkkeet häviää. Nyt säädän sen niin että tehtaan maksimi 3600rpm tulee rundimittariin.

    nuo linkin viritetyt mopot on asia erikseen. Todennäköisesti niihin on koneeseen enemmän uponnut kuin se 40€ mitä minun kone maksoi.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, se kun on niin vaikiaa noille firmoille selvittää saako ja milloin niitä tarvikkeita niin kyllästyin ootteleen. Tänään vaiheltiin pojan kanssa öljyt koneeseen ja sitte ihan korvakuulolta kääntelin helevetin pitkillä knipexin kärkipiheillä lissää jenkaa taivuttelemalla sitä lirpaketta johon governorin jousi tulee. Näköjään onnistu ilman sitä strattonin erikoistyökaluakin. Testasin että gps mukaan nyt meni 43km/h oman ruhon alla joten minibike calculaattorin mukaan saattas olla siinä 3850rpm. Sevverran luin nuita rakentelijoitten juttuja ameriikoist että pikkanen ylitys tehtaan 3600rpm päälle. ei pitäs vielä haitata. Tarkistaa sitte jos ja kun saavat sen mittarin toimitettua. Nyt alkaa olla semmonen äänikin moottorissa että edes jotain alkaa tapahtua.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Päivitystä stratton minibike touhuiluun:

    Se halpa kiinalainen kytkin jonka joku muukin oli kai tilannut ja jonka linkki oli tässä topicissa josta sen bongasin niin alkoi äännellä ja lönksyi se kyllä uutuuttaankin vaikkei pitäs. Annoin myönteistä palautettakin turhaan näköjään jos ei kahta tuntia ajoa kestänyt toki eri päivinä kylläkin yhteensä. Kaasu pohjassa vedetty koko ajan ettei luistas ja öljyäkin tipautettu akselin juureen niinku ohje kuuluu. Toimii se viä jotenkin mutta tilasin ameriikoista viime viikolla kunnon kytkimen go kart ja minibike puodista. Sitte laitoin tänään kiltiltä kiinalaiselta tilaamani kierroslukumittarin paikoilleen. Toiseen suuntaan näytti 4040rpm ja takaspäin tullessa 4020rpm. Jääköön niin, jos hajoaa niin laitetaan toinen kone. Nyt se kumminkin riuhtoo jotenkin kun aika äkkiä on max kierrokset eikä vauhti nouse. Sitte tuli viesti että säätötyökalu ja mekaaninen kierroslukumittari on saapunut. Ne tilas ne vaikka tarkoitus oli ensin varmistaa toimitusaika ja hinta. No nyt on niitäkin sitten kaksi, mekaaninen ja sähköinen.
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kaveriporukalla on käyty kiertämässä joskus rataa halvimmilla karting-romuilla, mitä on onnistuttu löytämään. Yhteen laitoin jonkun talven lumilinkoa pyörittäneen kiinalaisen 6.5hp Honda-kopion, 196 kuutiota. Kierrossäädinhilut kokonaan pois, vauhtipyörän kiilaa viilaamalla sytytystä hieman aikaisemmalle, isompi pääsuutin poraamalla ja seosputken tinailu vastaamaan 140-kuutioisen koneen seosputkea (pitäisi antaa lisää vääntöä keskikierroksille.) Äänenvaimentimen sisuskaluihin lisää reikiä, ja ilmanputsarihimmelin tilalle vapaammin virtaava systeemi. Kierroksia ottaa ilman kuormaa jotain 5200, sitten venttiilit alkaa kantamaan. Kiinalainen muutaman euron kiekkamittari siis tässäkin. Kyllä sillä 85-kuutioisten Raketien (jotain päälle 10-11hv niistä kai pitäisi lähteä) matkassa kohtalaisesti pysyi. Viime ajokerralla tankin korkin huohotus vain alkoi kusemaan bensat läpi koneen ja kuskin päälle, ja ajamiset jäi vähiin, kun ei viikinkihautajaiset kiinnostaneet... Tankki tarpeeksi vajaana taas hörppi ilmaa, eikä kulkenut.

    Noihinkin saisi viriosaa, mutta tarkoitus ei ole alkaa isosti rahaa käyttämään.
     
  14. generalo

    generalo Gearhead

    Oisko linkkiä tuohon kierrosmittariin?

    Sain sedältä vanhan puutarhajyrsimen 5hp briggsin. Oli leikannut kampura lohkoon kiinni, prässillä sain painateltua irti. Jos jättäs sen varakoneeksi ja menis alkuun nyt tuolla 4hp versiolla joka on käyntikuntoinen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eilen illalla tein ketjusuojan:
    [​IMG]

    Seuraava isompi homma ois etuhaarukan teko.
     
    SK-, rekkamies ja karhu01 tykkäävät tästä.
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tiijä mistä sais halavimmalla mutta amazonista tilasin runleaderin parisen kymppiä kuluineen. Kiinasta olis huokeemmalla saman mutta ne on ne toimitusajat niin pitkät.

    https://www.amazon.com/Maintenance-...r&qid=1599468953&sprefix=small+engine+&sr=8-3

    Linkin rewiew osiossa sanotaan että jos ei näytä oikein niin lisää tai vähemmän kierroksia kun anturin käärii tulpanjohdon ympärille. Kattelin Itekin mekaanisella mittarilla että taitaa jompi kumpi heittää. Homma jäi kesken mutta kokeilen joku päivä vaikka autoon niin jos selviäis monta kierrosta strattonin tulpanjohtoon pitäs kääriä.
     
    Muokattu: 7.9.2020
  16. generalo

    generalo Gearhead

    Kiitos, laitoin nyt tuolta amazonista itsellenikin tulemaan. Eipähän kierrä moottori itseään niin herkkään ympäri kun saa mittarilla varmistettua kierrokset.
     
  17. generalo

    generalo Gearhead

    Tässä kaasarihommia pähkäillyt taasen. Sain kaverilta Monkeyn 9mm orkkiskaasarin (ei kiinapaska), voiskohan tuolla mitenkään toimia kun Briggsin orkkis on kuitenkin jotain +15mm?

    En tiiä miten tämmönen sitten, ois ainakin halpa kokeilu... https://www.ebay.com/itm/18mm-Carbu...ef6010bf9:g:pwsAAOSw131c2M0A&autorefresh=true

    Josko kokeilis tuolla Mankin kaasarilla ensin että lähteekö edes käyntiin :D

    Edit: mittailin briggsin omaa kaasaria, on 18mm. Taidan tilata tuon 18mm kiinakaasarin, ei kai se kovin paljon voi huti mennä kun kokoluokka aikalailla sama, voihan se tietysti paska muuten olla.
     
    Muokattu: 15.10.2020
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Toi iipei linkki ei kyä aukea minulla mutta lähtökohtaisesti ne ameriikois kai laittaa luistikaasuttimen kun helpompi säätää ja vastaavuus kaasuun hyvä. Itellä se poika ei tainnu oikeen lämmitä tolle stratton minibikelle joten olen käyny postilaatikolla 100m päässä ja välillä rannassa 200m päässä. Tais jäähä minun leluksi. Hyvin se pelaa, käynnistyy ja muuten tolla omalla pulsajet kaasuttimella.
     
    generalo tykkää tästä.
  19. generalo

    generalo Gearhead

    En tiiä näkyykö tämä linkki, mutta tilasinkin tämmösen 19mm kaasari + ilmanputsarisetin: https://www.ebay.com/itm/19mm-50CC-...510335?hash=item23dde334ff:g:DdIAAOSw6NNfN31k
     

Kerro tästä muillekin!