Ruosteen ehkäsyä?? Mielipiteitä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Rover v8, 1.9.2006.

  1. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    ei muuten zinga pysy kiiltäväs pellis pitää olla puhallettu tai ruosteinen pinta. kokeilin pellinpalaan jonka putsasin hyvin ja ku zinga oli kuivunut sen pystyi raaputtamaan kynnellä irti.
     
  2. hannux

    hannux 1st gear

    Puhutaan nyt tästäkin!
    Monet 'tavalliset' autonomistajat uskovat pohjan öljyämiseen oikean massan sijasta. Onko joukossamme 'oikeita ' ruostesuojaajia?
    Paikallinen Dinitrol-mies ainakin tuomitsee ne öljyäjät alimpaan rakoon.

    Naapurilla oli Mitsu Galant(!) joka ei ollut päällepäin ruosteessa(ihme). Mainosti kuinka hän vie Lapuan syrjäkylälle autoa joka syksy.
    Vaihtoi pois, sanoi sitten että se alkoi olla niin mätä. En kysynyt enempää.
     
  3. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Kyllä minä ainakin ajattelin kiskaista öljyä ruiskulla auton pohjaan vielä ennen syksyä. Kun siellä kuitenkin on jo hvyä massa ja pohjaa lienee öljytty säännöllisesti jo vuosia. Ainakin massa on melko öljyisen oloista. Pyöräkoteloita pitää sitten katsoa erikseen, josko sinne laittaisi uutta massaa. Kun on paikka paikoin massa irtoillut/kulunut pois.
     
  4. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Eipä minulla ainakaan ole ikinä ollut ongelmia tartunnan kanssa.. Aina vetännyt paljalle/uudelle pellille, ja hyvin pysyy. Toki hankauksessa lähtee pois ja naarmuja tulee herkemmin kuin normaaliin maaliin. Myös puhalletut pakosarjat sai sinkin pintaan ja hyvin pysyy, kunhan putsaa vaan rasvat huolellisesti pois.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Noi autonöljyäjät ei taida käydä siellä auton alla muuta tekemässä kuin ruiskuttamassa lisää sitä paskaa alustaan. On harvinaisen vittumaista kun joka ainoa helvetin osa alustassa on sellasen puolen-parin sentin massa-öljy-hiekkapaskan peitossa, ja kaiken kruunuksi alta paljastuu ruoste jota on lähdetty "suojaamaan" noilla liemillä.

    :mad:
     
  6. buick8791

    buick8791 1st gear


    Taidanpa tietää tai oikeastaan vain arvata, missä naapurisi käy. Käyttää kuitenkin ns. oikeita aineita eikä jäteöljyä. Siellä pohjanmaalla kuin myös täällä syvässä etelässä on ihan ruostesuojafirmoja, jotka laittavat ruostesuojauksen joko öljyllä tai sitten ihan virallisilla ruostesuoja-aineilla asiakkaan halujen mukaan. En ota kantaa siihen mikä on tehokkainta. Sen vain ymmärrän jotenkuten, että kuivumaton öljy kerää paljon melkoisen kerroksen kökköä pohjaan. Onhan semmoinen ohje, että öljyämisen jälkeen olisi hyvä ajaa autolla rutikuivalla hiekkatiellä öljyn kiinteyttämiseksi...... Ite en ole auton pohjaan laittattanut öljyä. Ainoastaan kotelosuojaa saumoihin kesäpeliin.

    Olis kyllä auto, johon tarttis jotain tehdä. Eli riittääkö ruostesuojaamon hyvä pesu(enimmät ruosteet pois) ja sen jälkeen kotelosuoja ja varsinainen kulutusta kestävä massa? On kyseessä ihan käyttis eikä tarvi
    kestää 10:tä vuotta....Vastatkaa viisaammat.
     
  7. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Ruosteen ehkäisy

    Täällä on vielä yksi joka voi kertoa omasta kokemuksestaan: Äiti neuvoi jo kauan sitten ettei valurautaista paistinpannua saa tiskata, ai miksi, mä erehdyin tiskaamaan ja kylläpä se ruostuikin pahan näköiseksi.
    Äidin ohje oli: RASVAINEN RAUTA EI RUOSTU!

    Oli vuosi 1981 kun ensimmäiseen (amerikan)autooni, toteutin äidin ohjetta... Chevy Vanin alustassa oli ikävässä paikassa ruoste päässyt puremaan, ja ajokausi alkamassa, piti päästä ajamaan. Niinpä päätin pysäyttää ruosteen etenemisen levittämällä vaseliinia paksusti ruostekohdan päälle. Jotta hiekka ja pöly ei tarttuisi, sumutin kilikalipullosta kirkaslakkaa vaseliinin pinnalle muutamaan kertaan, vaseliinin päälle muodostui muovikelmumainen kuiva pinta. Sen päälle suihkautin vielä kiveniskumassaa... unohdin asian yli vuosikymmeneksi... Yllätys oli suuri kun alustan restauroinnin yhteydessä puhkaisin lakkakalvon ja alta paljastui vaseliini, oudolle haisi (eltaantunut) mutta ruosteinen kohta oli säilynyt alla samanlaisena koko tuon unohduksen ajan. Äiti oli sittenkin oikeassa!
     
  8. oml

    oml Gearhead

    Myydäänkö tuota nykyautojen muovialustamassaa jossain, vai pitääkö sutia rispaantuneisiin kohtiin tavallista alustamassaa.
     
  9. transport01

    transport01 3rd gear

    Helppo ja yllättävän tehokkaaksi havaittu tapa, joka voi kestää jopa tuon 10 vuotta:
    Enimmät ruosteet pois, vaikka ruuvimeisselillä ja teräsharjalla ja kotelonsuojaa päälle. Jos ruostetta jää ohuesti pintaan, niin kotelonsuoja imeytyy siihen ja muodostaa ruosteen kanssa kohtuulisen suojan. Kotelonsuojaa kannattaa ruiskutella ko. kohtiin min. 2 kertaa vuodessa esim. renkaanvaihdon yhteydessä.. Paksua massaa en laittaisi, koska paksussa massassa on se riski, että se irtoaa ja alle pääsee vettä. Paksua massaa siis vain kunnolliseen pohjaan, ehjän maalin päälle. Jos pinnassa on ruostetta, niin pelkkää kotelonsuojaa.

    Öljyjä ja muita omatekoisia litkuja en laittaisi missään tilantessa. Toki nekin voi jotain suojata, mutta ei ne oikeille aineille pärjää. Itse uskon, että isojen ruostesuojausaineita tekevien firmojen tuotekehitysosastot päihittää kotikemistit.

    Lisäksi jos käyttää kotelonsuoja+massa yhdistelmää, niin molemmat aina samalta valmistajalta ja sellaista tyyppiä, joita valmistaja suosittelee yhdessä käytettäväksi.

    Nämä vinkit oli siis tarkoitettu halvan käyttiksen eliniän jatkamiseen mahdollisimman pienellä vaivalla.
     
  10. buick8791

    buick8791 1st gear

    Enimmät ruosteet pois, vaikka ruuvimeisselillä ja teräsharjalla ja kotelonsuojaa päälle. Jos ruostetta jää ohuesti pintaan, niin kotelonsuoja imeytyy siihen ja muodostaa ruosteen kanssa kohtuulisen suojan. Kotelonsuojaa kannattaa ruiskutella ko. kohtiin min. 2 kertaa vuodessa esim. renkaanvaihdon yhteydessä.. Paksua massaa en laittaisi, koska paksussa massassa on se riski, että se irtoaa ja alle pääsee vettä. Paksua massaa siis vain kunnolliseen pohjaan, ehjän maalin päälle. Jos pinnassa on ruostetta, niin pelkkää kotelonsuojaa.

    Nämä vinkit oli siis tarkoitettu halvan käyttiksen eliniän jatkamiseen mahdollisimman pienellä vaivalla.[/quote]

    Kiitos vastauksesta. Tuo voisi olla ihan hyvä homma. Eli teräsharjaa käteen ja sitten vain kotelosuojaa...
     
  11. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    eräskin tuttu osti vanhan mutt asuht hyäv peltisen kulkineen ja poraili sitten sinne tänne pieniä reikiä koteloiden yläosiin ja valutti jäteöljyä reijistä. Siis reikiä ei tietty tullut miljoonia vaan muutama.
     
  12. 528

    528 Gearhead

    Itse toteuttaisin tuon niin, että ensin ruostekohdat hiekkapuhalletaan. Sitten laitetaan happomaali alle. Sen jälkeen kunnon 2K maali siihen päälle. Sitten kotelosuojaa maalin päälle ja sen jälkeen siihen massa päälle. Tuon kotelosuojan tuolla välissä on tarkoitus parantaa massan tarttumista. Sitten tuota massapintaa voisi ylläpitää kotelosuojalla silloin tällöin.

    Kuulostaako tuo huonolta ajatukselta toteuttaa?
     
  13. V8voge

    V8voge 3rd gear

    olen kuulut että jäte öljyt sisältää rikkiä ja rikki taas syövyttää pelti !!!
    Käyttämätön öljy on taas eri asia. Jäteöljyn käyttäminen olis vihoviimeinen asia millä voi "suojata" autoa.
    Koteloissa pitäis olla tuuletus reikiä ja vedenpoisto reikiä josta valutettu aineet tippuu pois-eli ei luonnonystävällistä!
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kyllä siinä öljyssä on varmaan rikkiäkin mutta en usko tuohon syövyttävään vaikutukseen, muutenhan öljypohja ja kardaanitunneli ym. ruostuisivat ekana!! Monta kertaa ne on ainoat ruosteettomat osat vanhoissa autoissa :rotfl:
    Jäteöljyssä on kyllä ainakin se puoli että se huuhtoutuu helposti pois , joutuu ruikkimaan vähän väliä tai sitten on keksittävä sitova ainesosa ! Jotkut käyttävät pölyävää hiekkatietä, ite oon pari kertaa tehny oikeista ruostesuojaaineista ja öljystä seoksen ja roiskinu sillä.

    Ruosteettomaan ja puhtaaseen pohjaan on parhaita kuitenkin ihan ne oikeet aineet ja varmaan joku kiiltäväpintainen metallipinnoille tarkoitettu maali sit niihen kohtiin ,mihin ei massoja kehtaa roiskia. :)
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Olis ennemmin pistänyt oikeaa kotelosuojaa.. Öljypohajaistaha sekin, mutta tarraa paremmin kiinni kuin jäteölppä ja sisältää korroosionestoaineita..
     
  16. V8voge

    V8voge 3rd gear

     
  17. trkp

    trkp Gearhead

    Kannattaa lukea ainakin uusin Tekniikan Maailma 2/07
    "Vertailussa sumutettavat ruosteenestoaineet"

    (en ole TM:n tilaajapalvelussa töissä...)
     
  18. buick8791

    buick8791 1st gear

    Jep luettu on. Semmoisen homman tein tuossa loppukesästä/alkusyksystä talvipeliin, että pelkkää kotelosuojaa myös pohjaan, palkkeihin, tukivarsiin, tankn pintaan ym., josta olikin jotakin puhetta tuolla aikaisemmin. Eli kiinteän ruosteen päälle. Massattavat pinnat olivat rutikuivia. Pistin tuolla ML:llä, sillä paineilmasysteemiin tarkoitetulla. Saas nähdä, miten ruostuminen on hidastunut. Seuraavan suojauksen pelkällä koteloaineella taas teen joskus kesällä, kun pohja on täysin kuiva.
     
  19. HRTP

    HRTP Gearhead

    ite oon tehnyt nuo ruostesuojaukset aina pihamaalla keskellä kesää sillein että irtoruoste pois pinnasta ja alle kotelonsuoja ainetta ja sitten kun se kuivuu niin sen päälle vasta alustamassaa... toimii ihanhyvin noissa käyttiskaaroissa :p

    Nyt tulevana suvena täytyy suojata tuon Vanin palkit ja pohja mutta tällä kertaa se tehdään perusteellisemmin kun tuli tuo hiekkapistooli sarja ostettua :rotfl: Elikkäs ainakin mieluummin ite tekisin sillein että ensin puhalluksella ruoste kokonaan pois pellistä ja sen päälle puhtaan pellin päälle esim.ferrex jonka kuivuttua päälle kotelonsuoja ainetta ja sen pintaan vielä alustamassaa

    Ja ainiin naaapurin isäntä käyttää ruostesuojauksessa pellavaöljyä,tervaa ja kotelonsuoja-ainetta :rotfl:
     
  20. Kevin

    Kevin 1st gear

    Uusimmassa TM:ssä oli vertailu suihkutettavista ruostesuoja- aineista.
    Testissä oli mukana aika laaja kirjo kotelosuoja-aineita, voittajaksi taisi selviytyä bilteman tuote.

    Tuon testin perusteella jo noissakin aineissa on ihan oikeasti eroja, joten kaikenmaailman kotisekotteiset öljymömmö aineet ei ehkä sittenkää ole niitä maailman parhaita ratkaisuja. Mutta kannatta lukea ko. lehti (2/07), jos on aikessa suojata autoaan.
     

Kerro tästä muillekin!