Ruosteisen auton talvisäilytys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Buick-T, 10.9.2015.

  1. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Hei!
    Talveksi minulla on tiedossa perustavanlainen ongelma. Autoni on ruosteessa, ja korjauksia on tiedossa melkoisen paljon. Näyttää pahasti myös siltä että auto talvehtii ulkotiloissa. Sisustaa on tarkoitus purkaa ja onkin jo purettu jonkin verran. Kuinka tuossa "pohjolan tallissa" saisin pidettyä ruosteet edes jotenkin kurissa, ettei nuo nyt jo melko katastrofaaliset ruostepaikat leviäisi enempää... Auton pohjassa siis läpireikiä... Täytyykö nuo ruosteet ehtiä laikkaamaan irti, suojata jollain aineella, peittää jollain vai tyytyä kohtaloon ja katsoa kuinka käy.

    Tiedän että yhtälö on v-mäinen, mutta ei mahda tällä erää mitään. Budjetti ei vuokratalliin riitä ja kesä loppuu kesken :-? Jos jollain on antaa vinkkejä, yhtään mitään olisin kiitollinen.
     
  2. kotr

    kotr 3rd gear

    Haku. On helvetisti keskustelua auton ulkosäilytyksestä. Kuhan nyt et pakkaa sitä mihkään ressun sisää mätäneen. Mieluummin hangesa vaan. PARAS paikka joku Heinäladon tyylinen tuulettuva paikka jos ei lämmintä tallia oo.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    alustaksi mieluummin kumpu kuin monttu maakosteuden estämiseksi, ehkä pressukin auton alle ja harvan ladon jälkeen paras paikka on sivuista avoin katos, ja juu ulkosäilytyksessä ei missään tilanteessa huppua.
    klasit ja mieluusti ovetkin aavistuksen raolleen kondenssiveden välttämiseksi, lumet aina pois päältä pakkasten lauhtuessa ja auringon paistaessa, suojakelin kosteanlauhaan ilmaan suhteessa kylmä lumi aiheuttaa ikkunoiden ja pellin sisäpuolelle voimakasta hikoilua. lopputalven aurinkoisina pakkaspäivinä hytti lämpeää sisältä niinkin paljon, että sitä kannattaa jopa hieman tuulettaa kosteuden poistamiseksi.

    ruosteisiin voi ruiskia vaikka mootoriöljyä jarruksi, pikkasen se kiusaa sitten hitsatessa tai oikeastaan öljyä poistaessa, mutta ei se öljy pellisepän koko maailmaa kaada, korkeintaan polttaa auton ja kiinteistön.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Näin juuri, ja kun jää vielä se jatkuva suolasohjokylpy pois niin ruostuminen hidastuu merkittävästi. En panikoisi. Omissa on yksi aika paha tapaus, mutta auton jäätyä pois tieliikenteestä pelkäksi puhtaan lumen aurausautoksi, ei ruoste ole edennyt yhtikäs mihinkään viidessä vuodessa.
     
  5. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Minä laittaisin sora-lustalle ja nostasin vielä pukkien päälle, että ilma kiertää varmasti alta.
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mites puolipeite??? Ongelmana kun on sisään tuleva vesi, ovien tahi ikkunoiden tiivisteistä tullenee... Ja lämppäristä, vedenpoistot on auki vaan silti tulee; kaukalo kaiketi jostain puhki.

    Alla on ollut pressu ja sisällä Pilteman kosteudenpoistaja härveli.Lumet on poistettu päältä viimeistään suojakeleillä. Jalkotiloista kostuu/ihan vettä on.

    Vai pitäskö kokeilla siten että ennen pakkasia puolipeite ja pakkasten tultua poistaa sen, oisko idea???
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Niin ja ruostekukkaset kannattaa puhkoa, itellä edellisessä käyttiksessä oli kukkaa takaoven vekissä, rapsuttelin sen kukkasen pois siitä ja annoin olla, et korjaa kun muutakin tekee, pari vuotta se siinä oli muuttumatta kunnes telakalle meni koko auto

    Lietepönttökin on kauttaaltaan ruosteessa eikä se siitä ole muuttunut mihkään ainakaan 10 vuoteen

    Pahinta pinta ja näkyville ruosteille on tehdä, et vetää maalia päälle ja jättää sen ruosteen oikeen suojattuun paikkaan muhimaan
     
  8. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Juu, tarkoitus ei todellakaan ole maalata tai millään muulla vastaavalla teipata. Joku kyllä kehui vaseliinia. Täytyy ottaa vielä lattiamatto kokonaan pois, ettei ainakaan muhi sen alla. Löytyy meinaan varmaan lisää. Pahin on nyt nuo takapenkin sivut/lokasuojan sisäreunat. Ja kyse siis jenkki-farkusta.

    OIKEA TAKAPENKIN SIVU

    Eikä se ainakaan parempi ole toiseltakaan puolelta. Lisäksi takakulmassa pieni reikä. Ja ne loput mitä en oo vielä saanu esiin.
     
  9. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Jos se on jo "ihan paska", niin eipä se yhdessä talvessa merkittävästi huonone? Toki jos sateet ja sulamisvedet pääsee jostain sisään, niin eihän se ole koskaan toivottua.
    Omaani oon säilytelly talven ulkona motonetin "pressutallissa". Pressun oon laitanu auton allekin siinä uskossa , että se vähän kosteutta pidättelis. Teltta pitää olla sen verran avoin muutenkin, että ilma kiertää. Ovet ja ikkunat oon sulkenu tiukasti, ettei ala hiiret majailemaan sisällä. Lisäksi oon sisätiloihin pannu parissa kulhossa jtn "kosteutta imevää"...
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Edellisten neuvojen lisäksi kannattaa pestä painepesurilla alusta ym. mahdollisimman tarkkaan, saa pois kaikki hiekat ja muut töhnät varastoimasta kosteutta.
     

Kerro tästä muillekin!