Ruostekukan oikea hoito?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Stone, 11.1.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Automaalarin teoria ja käytännön tietoa :odroll: : Jos ruostepisteen haluaa varmasti pysymään pois, kannattaa paikka tinata. Lähes aina pellin läpi on pikku reikä(jo puolen sormenpään kokoisessa, puolen kämmenen kokoisessa on varmasti jo isompi), mistä kosteus pääsee takakautta kitin alle. Tai ainakin ensin tiukka kerros lasikuitukittiä ja heti perään kotelosuoja-aine tms. pellin takapuolelle. Ja muistakaa ettei spray-pohjamaalia saa laittaa kitin alle, kiehuu. Ja auto vaatii 3 kerrosta maalia päälleen, ensin ruostepohja, sitten eriste väri(tunnetaan usein fyller tai hiontapohjamaalina) ja pintaväri. Harmaat yms. pohjamaalit yksistään pitävät ruosteen pois n. 2 viikkoa. 2 maalikerrosta saattaa mennä vuoden. Ja unohtakaa paukkupullot jos pitää tehdä kunnolla. "oikeat" automaalista sekoitettavat vaativat ohenteen ja kovetteen mitkä haihtuvat ja kuivuvat nopeammin, kerrospaksuus jää vähäiseksi, lisäksi kiilto on huonompi ja auringon kesto on huonompi. Erikseen on "valmiit" paukkupullot esim. mastonilla, jotka saa pestyä rasvanpoistoaineella pois... :odroll:
     
  2. custom cruiser

    custom cruiser 1st gear

    Ja se kirjautuminen... :oops:
     
  3. Stone

    Stone 3rd gear

    Voiko joku kertoa käyttökokemuksia tosta POR15-maalista (esim 1-2 vuotta maalaamisesta)? Toimiiko se oikeasti vai onko pelkkää kusetusta, tosin eihän se mikään TV-Shop-tuote ole.
     
  4. eski

    eski 1st gear

    POR-15 on vasta noin vuoden ollut auton pohjassa ruosteiden tilalla, mutta hyvin on pysynyt. Nyt on tiedossa lisää levittämistä (eri kohtiin), joten sen näkee sitten ajan kanssa. Auto kyllä viettää visusti tallissa kaiken ajan, jolloin ei voi ajaa kesärenkailla.
     
  5. ooKoo

    ooKoo 1st gear

    -Oon kymmenkunta vuotta nuo hiekkapuhalletut kukat tinannut Beran tinapohjustusaineella tavallista juotoskolvia käyttäen. Reiät korjaan samalla tavoin, tinaa ja ohutta messinkipeltiä käyttäen.
    -Ruosteinen reikä suurennetaan puhtaan peltin reunaan saakka ja reunat kevyesti taivutetaan sisäänpäin. Päälle leikataan reikää hieman suurempi messinkipellin pala reiän muotoja seuraten. Messinkipaikka tinataan peltiin kiinni ja samalla päällystetään ohuella tinakerroksella. Tinakerros on tiivis ja itsessään estää kaikissatapauksissa ruosteen läpipääsyn tinatulta puolelta. Taustapuoli on suojattava paksulla massakerroksella tai kuten itse toisinaan teen, käytän synteettistä Wurthin vaseliinispraytä. Tällä vaseliinispraylla on mahdoton tunkeuma, ryömii kaikkinn sauman kohtiin ja näin estää ruostehyökkäyksen. Päälle massa.
    -Tuon tinatun pinnan päälle puhdistuksen jälkeen muovikittiä, on tiivis ja kosteudenkestävä täyte. Päälle hiontavärit ja pintaväri sekä lakka aina kohteesta riippuen. Paikkaus ei vaadi kovin kummoisia aineita tai tarvikkeita ja onnistuu aina.
    terv. OoKoo
     
  6. roku65

    roku65 Gearhead

    Täytyy saada hieman tarkennusta jos edellinen on "ammattimainen" tapa?
    Eli pelkkä tinapohjuste pintaan? Olen huomannut monien tavoin että tinapohjuste täytyy saada hyvin tarkkaan pois varsinaisen koritina-alueen ulkopuolelta muutoin pelti on nopeasti pintaruosteessa jo sisäsäilytyksessä.
    Miksi se messinkilevy sinne täytyy laittaa? Hyvin pienet reiät täyttyy pelkällä koritinalla suuremmat vaatii peltiä migillä. Tulee hieman mielen jenkkien pohjapeltiviritelmät tyyliin messinkipeltiä juottaen pehkun lattian päälle.
    Kolvi ei lämmitä riittävästi peltiä/tinaa jos suuremmat tina-alueet kyseessä.
    Mikä tekee hhs 2000:sta etevämmän kuin tarkoitukseen suunnitelluista ohuista kotelosuoja-aineista?(esim dinin ML)
    Tarkoitus ei ole vittuilla vaan esitän eroavan mielipiteeni.
     
  7. ooKoo

    ooKoo 1st gear

    Vastaukseni edellisen kirjoittajan arviolle toimistani:

    -Edellinen ei ole ammattimiehen tapa, se on minun tapani korjata nimenomaan ulko- l. pintapeltien ruostekukat.
    -Tinapohjuste tarttuu ja pitää pintansa koko puhdistetulla alueella, ei jää ruostuvia kohtia kun koko puhdistettu pinta tinataan. Olet oikeassa puhdistamisen kanssa, se pitää ehdottomasti tehdä ja huolella. Juoksute hapattaa puhtaan metallipinnan.
    -Messinkipeltiä käytän kun sitä nyt sattuu olemaan, tina tarttuu sen puhdistettuun pintaan hyvin ja messinki ei syövy pois. Huomaa etten puhunut mistään kantavista rakenteista vaan ruostekukista ja reiät yleensä ovat koriste- ym. listojen alla, kooltaan muutamia neliösenttejä.
    -Minulla on käytössä kohteesta riippuen kolme kolvia, suurin 300 wattinen ja luvalla sanoen kuumaa sillä tulee liikaakin. Tinattu sauma ei lujuudeltaan juuri hitsattua häpeä ja on suoritteena paloturvallisempi ja vetelyä ei ole lainkaan. Tinalla korjattu ei tarvitse olla tinareki, tämänkin voi tehdä taiteeksi!
    -Korjattuun kohteeseen käsiksipääsy takapuolelle on usein ongelma, kohdan tiedät, mutta keino päästä siihen käsiksi puuttuu. Voi tietenkin purkaa sisustusta tms. ja näin tehdä kohteen suojaus. Oma kokemukseni suojauksesta on estää kosteuden vaikutus metallin pinnassa, joka saavutetaan esim. rasvaisella pinnalla. Rasvainen pinta saadaan vaikka vaseliinia pintaan sivelemällä, itse kuitenkin suosin kapillaarivaikutteista (ryömivää) vaseliinispraytä, kuten aiemmin mainitsin. Jos ei kohteeseen pääse muutoin käsiksi. porataan 3 mm reikä paikatun kohdan keskelle ja tämän kautta spraypullon suutinputkea sopivasti työstäen saadaan suihke suuntautumaan takaisinpäin eli tinatulle kohdalle ympäriinsä. Lopuksi reikä tinataan umpeen. Jos kohteeseen on mahdollista saada kotelosuoja- tai alustamassakerros, on se tietty eduksi. Moniko voi sanoa suojanneensa auton koteloita näin helpolla konstilla, pullollinen tällaista suihketta vesireikien kautta koteloihin, oviin, luukkuihin, koteloihin, saranoihin ja liki minne tahansa. Aikansa se tietty valuu ja voi tahrata, mutta positiivinen vaikutus pölyisissä ja hiekkaisissa koteloissa tunkeumansa vuoksi on mahtava asia ja katkaisee jo alkaneen ruostumisen pitkäksi aikaa.

    Tämä ei ole mikään raamatun teksti, onpahan vaan minun toimintatapani ruostekukille. Käytän toki itsekin hitsaulaitteita, löytyy Mig, Tig ja puikkokone, joita tarvitessa kyllä käytän.

    Terveisin OoKoo[/i]
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    keraaminen metalli???
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    RAKKAUTTA JA SUBSTRAALIA :D .
     
  10. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Käyttääkö kukaan lasimurskaa pistehiekkapuhaltimessa? Eikös tämä ole hellin menetelmä,ei tarvi venymistä pelätä? Ja pikku ruostekukkia puhaltamassa, en mitään suuria alueita.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei tuollaisella pistepuhaltimella pelti veny, jos ei se nyt pelkkää pitstä ole.
     

Kerro tästä muillekin!