Ruostemuju vesitilassa??

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kähmy 545, 15.9.2019.

  1. Kähmy 545

    Kähmy 545 3rd gear

    Moparin BB kattila ollu usassa alueella jossa ajettu pelkillä vesillä,
    Millä keinolla sen saisi liotettua muotoon jossa
    painepesurilla esim. sais enimmät pois
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Lipeällä keittäminen.
     
    LPV tykkää tästä.
  3. f34

    f34 Gearhead

    Jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineella.
    Ei tarvitse konetta irrottaa kun tekee aineen käyttöohjeen mukaa.
    Jos tarvitsee tehokkaampaa, fosfori tai sitruunahappoliuos järjetelmään muhimaan, ruosteet lähtee.
     
  4. Poke

    Poke 3rd gear

    Yhdellä pesukerralla voi olla unelmointia. Toistoa vaativa operaatio kunnes neste on puhdasta. Itse pesin paitsi ensin jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineella, niin useina kesinä vesijohtopaineella. Nyt on hyvä.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    itellä oli omassa 460 sama ongelma, toinen puoli oli tukkosempi ja myös sylinterit kuluneemmat.

    irtokoneesta eka hakkasin pakkasproput pois ja päästin vesiletkulla isoimmat mujut veks. Sen jälkeen painepesurilla ja loput jonkun pitkän meisselin/taltan/joku muu mikä kanssa hakkaamalla ja raapimalla moskaa pois.

    Hiekkapuhallus ei ollut sillon vaihtoehto kun ei menny poraukseen lohko.
     
    Poke tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Juu noilla motonetin ym jäähypesuaineilla ei ihmeitä tullut. Joskus fordia huuhdoin semmosella ja vesiletkulla. Aina vaan meni nesteet ruosteiseksi kun hetken ajoin. Joku jytynpi aine kuten yllä ehdotettu lienee paras.
     
  7. hantta

    hantta Gearhead

    Aikoinaan painin isolohkomoparin kanssasaman ongelman kanssa, lopullinen voitto tuli vasta pakkasropujen irroittamisen jälkeen, myös mekaanista rapsuttelua vaati, ja pirusti vettä ;)
     
  8. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Proput pois ja oikeen huolella painepesuria, se muju ei halua lähtee lohkon takaa liikkeele ku saanut olla vuosi tolkulla pienessä takakenossa autoon asennettuna.
     
  9. Minimies

    Minimies 3rd gear

    Italo meridiisseleitä valmistajan ohjeen mukaan putsattaan soodalla.
    Kerran tämmöisen operaation suorittaneena (huolsin pääsääntöisesti maamoottoreita), niin voin sanoa että kyllä tuli hilettä ja lastua, jota vesiletkulla huuhtoessa ei irronnut...
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Välillä näkee motteja joissa vesitilan pohjalla on senttien ruoste ja muu mujukerros. Ne ei kyl oikeen normi vedenkierrolla sielt mihkään lähde. Tilannetta voi ehkä parantaa, mut ei korjata ilman suoraa ja mekaanista kontaktia tai sit valtavia myrkkyjä. Lipeetä en oo koskaan koittanut moottoria purkamatta, mut esimerkiks irtolohkossa tekee vakuuttavaa jälkeä. Ja nokkalaakerit sun muu alumiini menee kyllä vaihtoon sen jälkeen.
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Konetiskiaine. Muutama nappula koneeseen ja kovaa ajoa (kuumaksi) ja huuhtelu.
    On putsattu ja toimii. Useampi kerta niin puhdistuu. Se kiinteä paskahan ei sitten lähde kuin mekaanisesti kuten ylempänä kirjoitettu.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ei taida konetiskiaine olla hyväksi alumiinisyylärille?
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Onneksi huomasit varoittaa tuosta.
    Mikään emäksinen aine ei sovi alumiinin kans. Onneksi ittellä on messinki syylärit ja rauta kannet.
     

Kerro tästä muillekin!