Ruotsin siistit rekkarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja TopyCa, 2.10.2025.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kuka aloittaa tuottavan bisneksen Suomessa?

    Ruotsissa rekkarit kiinnitetään kivasti. Ei reikiä, ei näkyviä ruostuvia pultteja/ruuveja.

    Katso 8 min eteenpäin ja sama 10min eteenpäin.

     
  2. Voip olla, että jos tulkitaan lakia kirjaimellisesti, niin tuommoisia ei saa laittaa Suomessa noin:

    https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2000/764#OT1

    34 §
    Rekisterikilpien kiinnitys ja käyttö

    1. Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30° alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä.
     
    P. Thornton tykkää tästä.
  3. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Tuokin auttaisi jotakin, jos kiinnitykseen käytettäisiin rst- tai nylonruuveja. Valitettavasti ruostuvia näkyy.
     
  4. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    maxvo2, P. Thornton, TopyCa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Niin tuossahan pitäisi lukea varoitus että EI TIELIIKENNEKÄYTTÖÖN :p

    Omassa ruotsintuonnissa oli pienet ruotsinkilvet samanlaisella taustatelineellä. Otin autoon ne pienet kilvet täällä kun rekisteröin ja ne meni suoraan noihin ruotsin pikkukilpien telineeseen.
     
  6. P. Thornton

    P. Thornton 3rd gear

    Nykyään ei kiinnosta ketään. Poliisi-pasterstein valvoo kameroilla, eikä ne tällaisiin puutu.
     
  7. Forester

    Forester 2nd gear

    Varmaan tuonkin voi lisätä.

    "Rekisterikilpien kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisillä tulpilla."

    Itsellä kuin ei mustakilpisiä ole ollut, niin aina tullut käytettyä valkoisella maalattuja rosteriruuveja.

    Tuo asetushan ei suoranaisesti määrää kilven kiinnitystapaa, vaikka kiinnitysruuveista puhutaankin.

    EDIT: Tulipa tuo videokin katsottua loppuun asti. Eihän tuo Suomessa ole laillinen kiinnitys, kun kilpi peittyy reunoistaan. Enkä kyllä luottaisi kiinalaiseen muovihimmeliinkään, enkä siihen etteikö kilvet lähtisi jonkun muun matkaan liian helposti...
     
    Muokattu: 3.10.2025
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Jäi eilen kirjoittamatta että Saksassa ollut nuo pika-irroitettavat myös vuodesta 2003 ainakin kun ekat mersut sieltä hain.

    Yritin epätoivoisesti saada suomenkilpiä niihin kehyksiin sopimaan mutta ei menneet sitten ei niin millään. Silloin ei ollut vielä 2-puoleinen teippitekniikka tiedossa(ni) niin kasari/ysärimersuihin laitoin eteen suoraan niillä virallisilla peltiruuveilla jossa muovihattu. Taakse hankin sen kromatun suomimallin ison taustalevyn johon taakse hitsattiin M6 mutterit ja sitten aluslevy orggis niittimuttereihin kiinni ja kilpi aluslevyyn muovisilla virallisilla muoviruuveilla.
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

  10. fenix

    fenix 3rd gear

    Just menneenä viikonloppuna huolsin ukkini 20v. vanhaa Fordia ja siinä oli vastaavanlainen[​IMG] rekisterikilven kiinnitys.
    Pitkään se on siinä ollut, kun pohjan ruuvi oli ruostunut kiinni.
    Se ei peitä kilpeä kuin muutaman millimetrin neljästä nurkasta.
    Täällä OD:lla on tiukempi tulkinta laillisuudesta kuin virkamiehillä.
     
    LPV tykkää tästä.
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Joo mulla on tommonen kilventeline ollu parissakin autossa, eikä oo poliisia kiinnostanu edes pysäytyksen yhteydessä.
    Kavereilla, tutuilla, vanhemmilla on ja on ollu tommosia vaikka missä enkä koskaan ois kuullu että ois sakkoa saatu.
    Autoliikkeetkin asentaa noita telineitä omilla logoillaan.
     
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Edellisessä katsastuksessa huomautettiin kun puskurin syvennyksessä oleva etukilpi on kiinni niin että pulttien kannat on kilven takana, kierteet tulee etupuolelle ja kilpi kiinni näissä nyloc muttereilla. Huomautus tuli siitä että ne pultit on ulokkeena kun kierreosa jatkui viitisen milliä mutterin yli. Ei ne niin pitkä uloke kuitenkaan ollut lähellekään että olisivat tuleet puskurin syvennyksen ulkopuolelle. Väärän värisiä ovat kyllä mutta siitä ei huomautettu.
     
  13. trifive

    trifive Gearhead

    Pikakiinnitykset ovat arkipäivää myös muualla euroopassa. Vielä kun muuttaisivat Suomen kilpikokoja vastaamaan muuta maailmaa niin kävisi suoraan kilpitelineisiin.
    Normikilpi voisi olla sama kuin euroopan standardi 520 x 110 mm (Suomessa koko on 442 x 118 mitä ei muualla ole)
    Erityisesti tuo 8 mm korkeusero on typerä.

    Vaihtoehtokilpi voisi olla sama kuin USA eli 300 x 150
    Jälkimmäisessä menisi muiden suurmaiden kilpitilaan, kun kilvet ovat hieman isompia

    Kiina (300 x 165 mm)
    Japani (330 x 165mm)
    Intia (340 x 200 mm)
    Ym.
     
    karra tykkää tästä.
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Onko tod niin että Suomessa omat mitat????

    Ruotsin;
    Ordinarie skyltar vit svart 520 x 110 mm*

    * Tillåten avvikelse/tolerans på längden är max 1,3 mm och på höjden max 3,1 mm.

    - En ymmärrä tosin miksi noin suuret toleranssit sallitaan? Ja miksi niitä on?

    https://www.transportstyrelsen.se/s...ltar/bilder-och-matt-pa-registreringsskyltar/

    Jos Jenkeissä osataan elää samoilla mitoilla miksi ei EUn takamailla?
     
  15. Forester

    Forester 2nd gear

    Muokattu: 4.10.2025
  16. P. Thornton

    P. Thornton 3rd gear

    Suomalaista kilpeä kavennettiin takavuosina. Vielä 90-luvun autojen kilvissä on enemmän väliä kirjasinten ja reunaviivan välillä. Ehkä 15-20 milliä lähti pois.
     
  17. P. Thornton

    P. Thornton 3rd gear

    Suomi kopioi kilven mitat aikanaan Saksasta. Siitä toisesta Saksasta eli harppi-Saksasta.
     
    TopyCa tykkää tästä.
  18. Forester

    Forester 2nd gear

    Google kertoo DDR kilvistä:

    "DDR (East German) license plate dimensions varied by vehicle type and were not standardized; however, common sizes for cars included a rectangular plate measuring 45 cm x 9.2 cm"
     
    kerkko tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Yx EUn pää tavotteista oli yhdentään sääntöjä.

    Lie ne Mikkelistä lähteneet naisedustajat myöhästyneet kilpi jutussakin... kuten maataloustuesta.
    "Myö ei tiijetty tänne Rysseliin oli niin pitkä matka" oli selitys.

    PS. Muistui mieleen "wanhat hyvät ajat" kun olin Ranskassa ja numerot maalattiin kone- ja takapeltiin!
    Toin autoni, Autobianchi Primula Sport Cpe, Ruotsiin jossa sitä ei saanut rekkariin koska puuttui tyyppikatsastus. Oli ainoa maassa.
    Flen'in jepareita v....i kun eivät saaneet otettua kilpiä pois estämään ajoani...
     
    Muokattu: 6.10.2025

Kerro tästä muillekin!