Ruuttaa pukkaa=> isompaa konetta pukkaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja arskatehtaalla, 23.12.2013.

  1. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Aloitampa tämmösen ketjun näin joulun kunniaksi..

    Elikkä mulla on tommonen ruutta rojekti aluillaan capriceen.
    Osia toki hommaillut jo pitkin syksyä, että pääsee kunnolla vauhtiin kunhan kone saa ensin sisuksiinsa uutta kamaa.

    Lähtökohta on tommonen sedan caprice -84 chevyn 305+th350 tekniikalla.
    Eli mitään ohjusta tästä ei saa, eikä tule. Tavoitteena olisi semonen hyvin toimiva ja taloudellinen kesä käyttis. Tietysti pieni tehonlisäyskään ei haittaa tee..

    Koneesta on nyt kannet auki ja luultavasti nostan koko koneen nokalta poikes. Vaikuttaa olevan sen verta paljon karstaa koneen sisässä, että kaipaa kunnon pesun ja laakeroinnin+hoonaus+renkaat+öljypumppu ja muuta toista pientä näpräystä.. Kannet kiikutan joulun jälkeen hiomolle missä vaihdetaan venttiilien ohjurit ja koneistetaan seetit yms.. Myös tiivistepinnasta napataan milli poikes lisäpuristusten toivossa..
    Myös nokka vaihtuu astetta kireämpään lunatin valmisteeseen.

    Sytkäpuolta tulee hoitamaan msd:n jakaja + 6al boksi ja blaster 2 puola.

    Tuo ruisku on tuommonen mallia kootut teokset..:)
    Elikkä holley stealth ram ilmari ja holleyn läppärunko. Suuttimet on kohtuu pienet (24lb)bosch:n valmisteet ja ohjauksesta tulee vastaamaan mega squirt 1 v2.2

    Ja tavoitteena vappuna liikenteeseen..!

    Päivittelen tänne kunhan saan vähän taas nytkähtämään rojektia eteenpäin.

    Kommentoida saa ja pitääkin aivan vapaasti, eikä hyvät neuvotkaan koskaan pahasta ole..

    [​IMG]
     
  2. hevimies

    hevimies Gearhead

    Re: Ruuttaa pukkaa

    kiintoisa projekti :) tulen seuraamaan varmastikkin tarkalla silmällä kun omaanikin haaveilen ruuttavehkeestä.
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Hyvännäköinen, itse katselin jotain vastaavaa konstruktiota imusarjaan.
     
  4. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Tämäkin sitten karkasi käsistä.. Kannet osoittautui paljon oletettua paremmiksi. Eli ovat jossain vaiheessa käyneet jo ohjuri remontissa ja näyttää siltä, ainakin pakoventtiilit on vaihdettu uusiin! Minulta homma karkasi porttauksen puolelle.. No, toinen kansi on jo valmis ja huomenissa muotoilen toisen kannen. Aika paljon kanavissa on kaiken maailman saumaa, pursetta ja syylää:) tuossa yhden alan specialistin kanssa pantiin homma vauhtiin. Meinasi, että raakasti on jäänyt hevosia kanavien "tirsuihin". Harmittaa vaan kun en syksyllä päässyt auton kanssa penkkiin. Olisi ollut mukava vertailla käyriä ennen ja jälkeen. Vaikka automaatista ei varsinaista luotettavaa vääntökäyrää saakkaan ulos mutta jotain kuitenkin.. Kunhan auton keväällä saan tulille/säätöihin niin kyllä käyn matalamäessä kokeilemas paljonko tehot on pudonnu tuosta tehtaan lupaamasta 170:stä..
     
  5. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Osaakos joku sanoa, että pelaako vanhanliiton virinokka lunati 00016 vakio venttiilinjousilla?? Vai pitääkö hommata jotku hipo fiäterit..?
     
  6. t1mppa

    t1mppa 3rd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Kelpuuttaisin itse hyväkuntoiset vakiovieterit tuolle nokalle. Stealth ram ei ainakaan rajoita tehoja tuossa motissa.
     
  7. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Joo, olis kyllä vähä kevyempiki setti riittäny..:) mutta sain sen verta edukkaasti, että tuosta nyt tehdään ja ompahan sitten reserviä kun alkaa kuutiotuuma hammasta kolottaa..:))
     
  8. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Nonni kannet portattu. Ja veimpähän ne jo konehiomollekin saamaan vierihoitoa..:) koneistamon kaveri lupasi hankkia samalla "seitin ohuet" kansipaffit niin ei konit karkaa! Nyt sitten pitää seuraavaksi alakerran kimpuun. Tietääkö joku saako noihin semmosia ylikoon männänrenkaita mitkä voi itse viilata oikeaan mittaan? Olen kuullut, että semmosia joihinkin laitteisiin saa..
     
  9. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    No niin, kone kammettu nokalta pois ja vähän jo avattukin.. Tuli ainakin akuutti kampiakselin tarve tai sitten vanhan hionta ellen jostain hyvää käytettyä/uutta löydä sopivasti.. Saa tarjota jos nurkissa pyörii..
     
  10. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Kampi asia ojennuksessa! Nokka-akselin laakerit vielä käyn hiomolla vaihdattamassa niin pääsee kasailemaan. Tuli samalla hommattua ho-mallin tasapäiset männät. Saa noita puristuksia edes vähän lähemmäs eurooppalaista tasoa..:)
     
  11. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Kone remppa alkaa olla valmis. Jotain pientä säätöä vielä niin pääsee lopultakin itse asiaan eli ruiskun rakenteluun. Täytyy sanoa, että yllättävän paljon katosi euroja tuohon koneeseen..

    Nyt on seuraavat hoidot koneelle tehty:
    -Kannet avarrettu,plaanattu,ohjurit kunnostettu ja istukat/venttiilit koneistettu.
    -Lohko syväpuhdistettu ja hoonattu.
    -Kampi kiilloitettu ja mitattu.
    -Männät vaihdettu HO koneen mäntiin ja näihin asennettu uuden männänrenkaat.
    -Kaikki laakerit vaihdettu uusiin.
    -Nokka vaihdettu kireämpään ja ajoitettu uudelleen asian mukaisesti.
    -Öljypumppu+imusihti ja vesipumppu myös uudet.
    -Kaikki tiivisteet ja peltikopat myös uusittu.

    Paljon meni euroja mutta toivotaan, että palkitsee lisävoimana edes vähän..:)
     
  12. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    No niin kone nokalla ja savut otettu! Toki vasta kaasuttimella mutta kuitenkin toimivaksi todettu. Tuntuu ensi alkuun perkeleen paljon herkemmältä tuo kone. Kierrokset ryntää melko napakasti verrattuna remonttia edeltävään. Toki n.2mm kuluneet nokat viimeisessä sylintetissä versus lunatin viri nokka saattaa aiheuttaa moisen..

    Nyt pääsee varsinaiseen tarkoitukseen, eli ruiskuun käsiksi.

    Kaikki kamat tähän pitäisi jo löytyä, että eikähän pian bensa suihkua..:)
     
  13. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Tämäkin on pian savuja vaille.. Olen vähän ollut huono rojektia tänne päivittämään mutta koitan joitain kuvia lisätä aiheesta kunhan ehdin.

    Ruisku kamat alkaa olla hollilla pikkuhiljaa.
    Oli jokunen vastoinkäyminenkin tuossa. Tuli jenkeistä uusi tankki ja sehän oli valmiiksi käyttökelvoton. Väliseinä oli matkalla repinyt irti kaksi ainutta onnistunutta pistehitsiä ja samalla tehnyt pari reikää tankin päälle. Niin oli sitä väliseinää pitämässä myös 20 kylmää pistehitsiä! Tämän päivän laatua? :mad: Piti sekin sitten sahata auki ja hitsata kuntoon. Samalla tein tankkiin "maljan" ruiskupumppua varten ja uusi isompi imuputki sekä paluuputki. Nyt pitäisi bensaa tulla myös kurvatessa.. :eek:

    Vielä uudet bensalinjat, pumppu paikalleen ja muutama johto niin voipi kokeilla savuaako jostain.. :rotfl:
     
  14. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Tässä tämmönen Besser Visser kommentti tuohon tankki-juttuun... :lol:
    Olisit hommannu 1991- sämpylä-mallin Capricen tankin tuohon, kun uuden hommasit.
    Siksi kun; -91 alkaen tankki on muovia ja siinä on ruiskun "malja" sun muut kamat valmiina. Runkohan noissa on sama 1978 - 96 joten pitäisi sopia aisojen väliin "heittämällä" kun vaan pannat on sopivat.
    Pannat voi muovitankille tehdä vaikka rosterista, niin ei ruostu.
    No sullahan on jo tankki... 8)
    Ai niin, mä meinaan myös "ruiskuttaa" tuon Firebirdini MS:llä, siksi projektisi kiinnostaa!
     
  15. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Mahtaako sämpylässäkin olla tankkausputki perään päin?
     
  16. K.Vainio

    K.Vainio 3rd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Samaan suuntiin on sämpylä mallin tankkien täyttöputken lähdöt kun vanhemissa.
    Itse sovitin 89 caprice farkuun sämpylämallin tankin :)
     
  17. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    No ei tässä kuinkaan käynyt. Näin sain säilytettyä alkuperäisen tankkivarusteen paikallaan niin siirtyminen kaasuttimeen helpompaa.. Siis sitten kun auton myyn...tai jos ruutta ei vappuun mennessä pelaa..:)
     
  18. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    Yep, siellä se on reksterikilven takana jemiksessä...

    Meillä oli sellainen -91, ensin vanhemmilla sitten mulla, vuodesta 1993 lähtien. Meni kaverille joskus vuonna 2010.
    Tuossa nykyisessä Buickissa on tankkaus kyljen puolelta, kuten vanhemmissakin STW:ssa, jollaisen 1990 Caprice:n Faija myi kuukausi sitten pois. Oli perheessämme uudesta asti. Sekin meni kaverille.
    Buickissakin on muovitankki, jos joku rakentelee -90 vanhemmasta E85 ruiskuvehjettä.
     
  19. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
     
  20. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Re: Ruuttaa pukkaa

    [​IMG][​IMG]

    Pari kuvaa aiheesta..:)
     

Kerro tästä muillekin!