Ruuttaa pukkaa=> isompaa konetta pukkaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja arskatehtaalla, 23.12.2013.

  1. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Pari tankillista on menny bensaa ja yhdet takarenkaat.. :oops: :rotfl:
     
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Ajoitko naulaan, kun ne kannetkin on ihan paskat, eikä niillä saa yhtään tehoa koneesta... 8)
     
  3. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear


    Joo, piikkimattoon.. :rotfl:
     
  4. LPV

    LPV 3rd gear

    Viikolla olikin kuulemma tehoratsioita pitkin Pohojam'maaata...
     
  5. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Äänet tosiaan hävis tuolla ruiskun ohjelmoinnilla. Laitoin vielä tuon 6-al boksin paikoilleen. Sekin vaikutti vähäsen. Tai ainakin piti vähäsen rikastaa seoksia.

    Huomenna sitten mittaillaan tehoja..:)
     
  6. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Tavoitteista jäätiin reilusti mutta jotain kuitenkin 276,5hv/509nm
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onks se kampuralta vai takapyöriltä?
     
  8. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Takapyörältä mitattu. Mutta ymmärtääkseni kuitenkin laskennallinen koneteho? En edes kysynyt..:)

    Muutenkin olis vastuksia matkassa. Räjähti rengas täydessä vedossa. Teki aika paljon hallaa auton korille. Tuli vähän ylimääräistä pelti/maalaus hommaa. Sitten vielä lopuksi heitti hihnatkin pois päältä ja kerkes kone kiehumaanki aikas hyvin. Mutta näyttää siltä, että vahingoilta vältyttiin..ehkä..
     
  9. HT

    HT Gearhead

    Pystytkö laittamaan dynokäppyrän näkyviin?
    Tai ainakin millä kierroksilla tehot ja väännöt tuli.
     
  10. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Paras vääntö 1860rpm/509nm 4700rpm/276,5hv

    Vääntö pysyy yli 450nm 4500rpm:ään asti.
     
  11. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Liian korkean dynaamisen puristussuhteen takia jäi paljon heppoja reserviin. Ei kärsi kuin 30 astetta ennakkoa. 2astetta kun koitti tuon yli tippui heti yli 10hv.. Pitäis ehkä vähän myöhäistää nokkaa. Vaikka toisaalta nyt aika mukava ajettava kun vääntää heti eikä viidestoistapäivä..:)
     
  12. LPV

    LPV 3rd gear

    Mitä niille kansille tai lohkolle tehtiin, että se puristus nousi? Nuohan ei lähtöjään ole mitkään kovin korkeapuristeiset kannet. Vai onko männissä pattia? Nokassa ei kai ole kovasti overlappia, joten se pitää puristukset ylhäällä kun niitä on. Vai miten se taas menikään?
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo menee periaatteessa niinpäin että kun on vähän overlappia, siis leveä nokkien välinen kulma (lsa), niin imu sulkeutuu myöhemmin ja dynaaminen puristus pienenee.
    Samanasteinen nokka kapealla lsa:lla ja reilulla overlapilla huonontaa kyllä alipaineita ja tekee härskimmän tyhjäkäynnin, mutta sulkee imuventtiilin aiemmin ja näin lisää puristuksia.

    Arskatehtaan kone on kyllä varmasti käytännössä paljon tehokkaampi kuin huipputeholukemat antaa olettaa, niin alhaalta tulee jo tuota vääntöä.
    Sytkän merkitystä tehoihin vois tuossa tapauksessa halutessaan testailla vaikka oktaanibuusterin tai etanolin avulla..
     
  14. hukkis

    hukkis Gearhead

    Suuttimet oli vissiin 350cc? Niissä piisaa kapasiteettia etanolikokeiluihin,ehottomasti kannattaa kokeilla. Kipinäpuoli pitää olla sit kunnossa,jos ei läträile pensaa etanolin sekaan. Itellä on parikin 13,5 puristeista vajaamoottorista ja kipinäpuoli pelaa paremmin ku on 10-20% pensaa seassa.
     
  15. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Täälä perämettällä on tuo viinan saanti huonoa. joten tuon jätän suosiolla.

    Oikeestaan se on nyt aika hyvä gruisailu peli ja tarvitessa kumikin palaa.. :rotfl:

    Kunhan saan tuon kopan takaisin kuosiin..
    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuli muuten kotelot täyteen kun ainut koko mitä rengasliikkeessä oli 275/60 kun vanhan cooperit oli 225/70.. Aika jykevät on kumit ny 8)
     
  16. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Tais mennä terska ahtaalle. Mut anyway hyvää vappua..
     
  17. HT

    HT Gearhead

    Tulee varmaan pitoja kummasti lisää, kun kumi noin paljon leveni. On kyllä miellyttävän alhaalla max vääntö. Tosta jos muuttaa konetta ylävireisemmäksi, voi äkkiä persdyno sanoa että voima väheni kun alkaa puhkua vasta yläkierroksilla....
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Jos toi teho olis takarenkaista niin sehän olis ihan hyvä tulos.
    Mikä nokka sulle lopulta tuli tuohon? Muistin että olisit hommannut siihen ihan virinokan....
    Mutta jos se teho on akselilta niin joku ahdistaa ja pahasti.
    Vääntö tulee armottomasti liian alhaalta, vaikka onkin kohtuu hyvä lukema, mutta se kyllä yleensä kielii siitä ettei koneesta tuu pahemmin voimaa ulos.
    Tosiaan CompCamsin 256xm nokalla saatiin yli 300hv ja vääntö laajalla alueella yli 500nm. Tehot lähti laskemaan 5000rpm paikkeilla. En nyt äkkiä löytäny mittauskäppyröitä.
     
  19. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear


    En tosiaan tiedä onko pyöräteho vai koneteho kun en siinä vitutuksen keskellä huomannut kysyä.. :oops: Ja nokka on vaihdettu. Nokkakortistakin löytyy kyllä kuva tästä keskustelusta.

    Pakosarjat luultavasti ainakin ahdistaa aika paljon. Ne kun on vaan shortyt. Alavääntö on kyllä aika mukava.

    Ja seoksella oli siihen raaka vaikutus. aluksi oli vähän paksulla niin vääntöä tuli vaan vähä reilu 400nm ja kun lähdettiin ohentamaan niin nousu oli rajun puoleista.. 8)
     
  20. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

Kerro tästä muillekin!