Ruuvikompressori ihmettelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Kanadimmy, 24.9.2013.

  1. Kanadimmy

    Kanadimmy 1st gear

    Elikkäs mulla on tollanen Tamrokin ruuvikompressori hirviö
    http://www.nettikone.com/en/tamrock/100/1170002 <-- tollanen

    En oo ennen omistanu pientä painesäliökompuraa erikoisempaa niin tämän kanssa vähän ihmettelyä

    1. Onko normaalia että käytön jälkeen tuolta ilmansuodatin systeemistä puskee vähän jotain höyryä tai muuta vastaavaa(haihtuu melki heti ettei ole kunnon käryä)

    2. Samasta paikkaa kuuluu sammutuksen jälkeen kuplutusta vajaan minuutin verran. Aiva niinkuin joku kiehuisi sielä.

    Edit: Pienillä lämmöillä sama homma. Max 90astetta on ollu lämmöt konees kun pari tuntia melkeen putkeen sitä käyttänyt

    Ja vielä kysytään samaan syssyyn hiekkapuhallus juttuja.

    Kompuran jatkeena mulla on http://tuontitukku.fi/tuote/hiekkapuhal ... 168037158/

    Karkealla hiekalla ei tunnu päästävän hiekkaa pistoolista kunnolla. Pätkii ja välillä puskee pelkkää ilmaa...välillä taas tulee esim. 20sek ihan normaalia suihkua ja sit tulee pelkkää ilmaa. Oikein hienolla hiekalla tulee ihan kunnolla kokoajan.
     
  2. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Onpahan epäsopusuhtanen paketti, tuolla kompuralla varmaan tekee jo jotain, mutta onnellinen saa olla jos tollasella pölynimurilla edes jotain saa puhallettua.
     
  3. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    1. On normaalia ainakin ittellä, se on voiteluöljysumua/-höyryä, ei mitään palamistuotetta

    2. Mullakin vähän aikaa "kupluttaa" sammumisen jälkeen, eli on normaalia.

    Muita huolto-ohjeita en osaa sanoa, kuin että vaihda öljyt jos et tiedä niitten käyttötuntimäärää. Itte olen käyttänyt Nesteen 10W-dieselmoottoriöljyä (suositus HD 10w moottoriöljy), onhan tuo sillä öljyllä pelannut jo toista tuhatta tuntia.. :lol: Öljynvaihtovälisuositus tais olla 1500 tuntia.

    Imusuodatin kannattaa välillä putsailla, muuten rupee tuotto kärsimään. Ja jossain siellä sisällä on öljynerotinsuodatin??, joskus aukasin sen pyöreen pöntön (tais olla siellä sisällä) mutta suodatin näytti hyvältä ja puhtaalta niin en vaihtanut (en tiiä saako uusia mistään??) Mulla oli ostettaessa kokonaistuntimäärä kompurassa jo 27000 h!!!, suattaapi kohta olla jo ehtoopuolellaan... :rotfl:
     
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Sun kannattaa selvittää onko siinä jatkuva öljykierto ruuville, sen öljyn tehtävä on tiivistää ja jäähdyttää ruuvia. Jos näin on niin ruuvin akselilta pitäisi löytyä öljypumppu. Mulla on Ingersoll-Rand hirviö ja siinä tuota öljyä on yli sata litraa, ilmasäiliö on melkein pelkkää öljynerotinta. Käytän tuohon kompressoriöljyä Shell Corena AS68.
     
  5. Nelkku

    Nelkku 1st gear

    Ruuvvikompuran toiminta idea on, että ruuvi imee öljysäiliöstä öljyn ruuvin väliin ja tiivistä sen. Saamalla se imee ilmasuodattimen kautta ilman öljyn joukkoon joka, eljyerottimessa erotetaan öljy ilmasta. Jäljelle jäänyt öljy erottimen pohjalta vedetään vakumilla ruuviyksikköön. Jos sammutuksessa öljy kuplii imuaukossa on öljynsulkuventtiili jumissa yksikön alapuolella. Ja jos öljysumua tulee imusuodattimeen on se merkki viottuneesta öljyerottimesta tai öljynpaluuputki on tukossa.
     
  6. Nelkku

    Nelkku 1st gear

    Öljyerottin on kunnossa jos sen paine-ero tuotolla on alle 0,5 bar. Öljynpaluuputken voi kädellä kokeilla, että se on tasalämpöinen säiliön päältä yksikön päätyyn (tämän sisällä virtaa lämmin öljy).
     
  7. JARPPI_LPR

    JARPPI_LPR 1st gear

    Samaisia kompuroita löytyy "jemmasta" parikin kappaletta.. Sitä tässä miettinyt pystyisikö tuollaisen muuttamaan dieselmoottori käyttöiseksi? Tyyliin sähkömoottori pois ja tilalle esim. VAG 1.9diesel vai tuleeko ylivoimaiseksi rakentaa sähkötaulu ruuvin ohjauksineen? Heh, meillä sisään ajetut vehkeet, molemmilla n.1500t :)
     
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Miksei pystyisi? Mitä sähköohjausta se ruuvi tarttee? virittää kaasuvipuun jousen ja ilmasylinterin niin että mitä pienempi paine säiliössä sitä enemmän kierroksia? tjsp.
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Juuri noinhan se kierrosten säätö toimii dieselkompurassa, ainakin vanhemmissa ja pienemmissä/yksinkertaisemmissa kompuroissa... Dieselprutkuissa kuormitusventtiililtä lähtee ilmaletku kierrostensäätöventtiilille, eli kun napin painaa pohjaan nousee moottorin kierroksetkin. Hienommat vehkeet tietty erikseen joissa elektronin säätöjärjestelmä, mutta sitähän tässä ei haettukaan...
     
  10. JARPPI_LPR

    JARPPI_LPR 1st gear

    No perkeles. Pikkasen isäukon kanssa asiaa mietitty mutta täähän vaatiikin sitten paneutumista aiheeseen..
     
  11. Nelkku

    Nelkku 1st gear

    Yksinkertaisin ohjaus tehdään imuläpän tai venttiilin ohjaus pneumaattisesti. Laitetaan venttiiliin pilottiventtiili ja säädetään imuläppä sulkeutumaan esim 7 bar. Kun paine laskee, niin läppä aukeaa jne.
     
  12. mönkijä

    mönkijä 1st gear

    Tämä taitaa olla vähän vanha ketju mutta onko tuoreimpia kokemuksia eri laitteista? Onko tuo n. 1000-1500h huoltoväli todellinen? Miten onnistuisi helposti huollot ite tehtynä? Kiitokset etukäteen.
     
  13. signet

    signet Gearhead

    Eipä noissa ihmeitä huoltoja ole.Öljyt,ilmansuodatin yms.
    Kannattaa sijoittaa niin että pystyy huoltamaan,tai niin että johdoissa ja letkuissa on varaa siirtää et pääsee huoltamaan tai että nen on helposti irrotettavissa.
     
  14. mönkijä

    mönkijä 1st gear

    Ok kiitos tiedosta päädyin kuitenkin ostamaan valmiin Michelin paketin. Johon oli hankittavissa huoltosarja joten sillä pitäisi pärjätä ensimmäiset 5000h tuntia.
     

Kerro tästä muillekin!