Ruuvikompura ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja ttakatal, 14.3.2009.

  1. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Olin tänään kattomassa tollasta Holman Compair 6.2 kuution vaunukompuraa.
    Moottorin puolesta tuntui pelaavan ihan ok, sen sijaan tuo painepuoli herätti vähän ajatuksia...
    Myyjä sanoi ettei kompuraa ole käytetty moneen kuukauteen joten laitetta lämmitettiin tyhjäkäynnillä noin 10 minuuttia (painepää ei kytkettynä).
    Sitten kytkettiin painepää (ruuvi) päälle ja noin minuutin päästä avattiin hana.
    Tuntui toimivan ihan ok. Sitten noin 30 sekunnin käytön jälkeen myyjä kiiruhti sulkemaan hanan ja moitti minua ettei "kylmää" konetta saa noin paljon kuormittaa näin lyhyen lämmityksen jälkeen.
    Hetken päästä alkoikin hydraulinestettä valua ylipaineventtiilistä. Myyjän mukaan tämä johtui siitä että konetta oli kuormitettu liikaa liian kylmänä.
    Itellä ei näistä ruuvipäiden toiminnasta ole oikein mitään hajua mutta jotenkin alkoi näin jälkikäteen ajateltuna tuntua siltä että onkohan tällainen ihan normaalia?
    Kaupat sovittiin alustavasti maanantaiksi. Jos täällä on jollakulla vastaavan laitteen toiminnasta kokemusta niin kommentit otetaan mieluusti vastaan.
     
  2. mjsn

    mjsn 1st gear

    itellä kokemusta atlaksen koneista. isoissa ruuvvi koneissa ruuvi pyörii tai ruuvit pyörii kokoajan kampi akselista suora veto rattaille, koneen kirroksilla tehään ilma eli kone laitetaan tekeen ilmaa kierrokset nousee ja ilman paine nousee .tekee kokoajan pientä painetta
    oliko sun kone matala paine vai korkee paine kone .
    js jos öljy ruuveilla (öljy kiertää ruuvin läpi erotellaan (mikä liekään separaattorise laite on) pitää konetta lämmittää hetki riippuu lämpötilasta.
    mut nortin verran pitäis riitää näillä pakkasilla.ja tommenen hanat auki ja kone sammuksiin ei vissiin tee hyvää tolle ilman paine puolelle pitäis laittaa hana kiinni ja antaa kierrosten laskee sit sammuttaa koneen pitäis laskee paine itestään pois . koska tekee painetta jos kunnossa. pitkällä startilla .automatiikka ei anna startata liikaa liian usein nopeasti.tän takia. oliko myyjä koneen omistaja vai pelkkä myyjä säikähtikö koneen kierrosten nousua. kun rupee tekeen kunnolla ilmaa.
    ja paljonko siitä puristetiin painetta jos paljon pyytää(varo laitteita kiristetty) sitä kovemmille jotuu pata ja ruuvit joutuu ,tai ruuvvi. ja voi paine astiassa nosta paine ja öljy rupee vuotaan sammuttaessa jos lyö ilma kanavat kiinni niin sanottu taka potku.
    tarkasta paljonko koneesta painetta tehaslupaa ja paljonko siita nyt otetaan.ja noissa atlaksen koneissa oma ruuvvi öljy ei ainakaan hytrauli lientä. mut tässä jos öljy tullu ylipaine ventiilistä lyöty hana vissiin hätäsesti kii täyestä ilman teko kierroksesta pata reakoi hitaammin teki vielä painetta enneko kierrokset laski ylipaine vena reakoi ja öljy koneissa sieltä paine puolelta tulee sitä öljyä. mut jos kunnossa ja oikein käytettynä ei pitäis heittää öljyjään pihalle.
    siis itellä atlaksen20-30 bar koneista kokemusta .hankala tällei sanallisesti kertoo mut vissiin aika saman lainen ton atlaksen kaa.
     
  3. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Hydraulineste (tai siis ruuvin vaatima vastaava) alkoi vuotamaan vasta kun kone oli sammutettu.
    Kyseessä matalapaine (5-10bar) kone.
    Tässä kompurassa ruuvi kytketään päälle erikseen napista, eli periaatteessa tyhjäkäynnillä jota käytettiin noin 10min ei ruuvin öljy päässyt vielä lämpenemään. Ruuvi kytkettiin päälle vasta noin 1min ennen täyttä kuormitusta. Olisko tässä voinut olla syy ongelmiin?
    Yöllä oli kuitenkin 10 asteen pakkanen...

    Tuo mahdollinen paineen "kiristys" oli hyvä pointti, pitää se vielä varmistaa ennen ostopäätöstä.
     
  4. mjsn

    mjsn 1st gear

    jos väärin ymmärtäny se ruuvipörii mukana koko ajan ja sit kun painetaan nappulasta se ohjaa kaasua silla matalalla paineella nostaa kierroksia ja rupee tekemään 5-10bar painetta ja 6.2 kuutio sekunnissa ja kun lyö hanan kiinni kone tippuu tyhjä käynnille.ohjaus voi olla myös sähkönen.
    tossa kun suulla luki ruuvvi kytketään erikseen päälle. hankala käytön kannalta jos ei toimivaa automatikkaa esim letkun päässa laite kun ei käyttöö kone tekee vaan ilmaa sit poks se vissin tommonenkin kompura toimii niinkun pienemmät mut ne ei nosta moottorin kirroksia heti.
    niissä ruuveissa on minimi kierros ja maksimi kierros jota ne saa pyöriä liian matala kierros rikkoo ruuvin öljy ei kirrä tarpeeks.
    kuinka kovat on koneen tyhjä käynti kirrokset.
    ja paljonko ilman teko eli työ kirrokset.
    niissä yleensä kevennys ventiili joka hoitaa tätä kierros luvun nousua ja laskua käytössa. sähkö vehkeissä paine ventiili sammuttaa yleensä sähkö moottorin ja käynnistaa .polttomoottoreissa sammutus, käyntiin toiminta ei se toimis. tuskin siellä ruuville oikeeta kytkintä on .
    nää öljy ruuvvit vaatii mootorilta aika riskisti voimaa toimiakseen ja parin tonnin kieroksia.ilman tekoon sentakii niita käytetään hetki että kone ja ruuvvi lämpenee sit kun lämmityksen jälkeen painetaan sita ilman teko namiskaa ohjaa se kaasu syltylle painetta ja kirros nousee pyyvettyyn arvoon paineen ojaus ventiili ohjaa sillä voidaan ojata paineen nousua laskua joka tarkottaa koneen kirroksia nousua laskua.
     
  5. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Meillä on Kaeserin M121-ruuvi ja sen ohjeissa lämmityskäyttö tehdään paineet päällä ja kaikki hanat auki.
    Tällöin ruuvi ei nosta paineita kuin muutaman baarin ja lämpeää nopeasti toimintakuntoon.

    Jos sitä öljyä tulee jostain, mistä pitäisi tulla vaan ilmaa, niin mahtaa olla vaihdon rajalla öljynerotin-suodatin.
     
  6. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Jep vika löytyi. Oli hydraulinesteen paluuletkussa (säiliö --> ruuvi) oleva takaiskuventtiili jumissa. Aukes kun puhalti paineilmalla läpi.

    Tuli noi filtteritkin samalla vaihdettua.
     

Kerro tästä muillekin!