Rytkyttää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jarpat, 29.5.2015.

  1. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Oisko tietoa, kokemusta, tai hyviä veikkauksia, kun auto ( checy, kutonen ja manuaali) ei tahdo tasaisella kaasulla kulkea tasaisesti. Käynnistys, tyhjäkäynti ja kiihdytys on kaikki ok, mutta tasaisella kaasulla tasaisen vauhdin ylläpito on niinku humppa, eli hanurista. Auto rytkyttää ja nytkyttää. Se on melkein aina ollut tuollainen, paitsi viime syksynä, kun ajoin väkisin pitemmän vedon ja yritin saada " jotain antautumaan", mutta se vain parani koko ajan.

    Ongelmaa ei ole poistanut seuraavien osien vaihto; kärjet, konkka, puola, kaasari, moottori. Luonnollisesti omakin epäily kohdistuu jakajaan ja sen ennakkomekanismeihin...?
    Sytytys on himpun aikaisemmalla, kun se tuntuu paremmalta ja dwell 32. Ajatuksia?
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Itse koklaisin irrottaa ja tulpata ajakajasta alipainesäätimen letkun, jos vetää liian aikaselle sytkää, sikälimikäli semmoi on. Tosin jos sytkän aikaistaminen korjas tilannetta nitota....

    Tai sit jos on käsiryyppy, ni koittasin sitä vetää päälle tasasessa ajossa, jos kävis liian hoikalla. Mut kaasarikin vaihettu, ni taasettätota, hmmm.... paitsi jos iha samallai samoilla suuttimilla janiinpoispäin

    Niijoomuutes, en lutkan jakajasta muista, mut katos mitä tapahtuu kärkivälille kun alipainesäädin vetää ennakkoa. Jossain toisenmerkkises vimpaimessa se hölmösti kasvaa kun vetää ennakkoa, eli joutuu pitää aika pientä kärkiväliä.
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    seokset armottoman laihalla. paranee ku laitat ennakkoa lisää.
    Laita pari pykälää isommat pääsuuttimet ensiöpuolelle....
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Omassa Acadianin "Hi Trift 194cid" voimakoneessa oli aikoinaan ihan samat oireet, ja syytä tuli haettua täysin kunnostettuun koneeseen hetken aikaa.

    Mulla syynä oli kuoleentuneet keskipakosäätäjän jouset, jotka antoi liikaa ennakkoa jo tyhjäkäyntinopeudella, ja kun sitten säädin ennakon pyydettyyn 8ast eykk, oli osa keskipakosäätäjän säätöalueesta jo käytetty, ja tämä aiheutti moni muita ongelmia.

    Ensimmäisenä oireena löysät keskipakosäätäjän jouset antoi ennakkoa liaan hätäseen ja liki kaikki ennakot jo pelissä luokkaa 1500-2000rpm -> nyhtää ja nypyttää kun ennakkoa näille kierroksille liikaa yhdessä alipainesääjän kanssa.

    Toisena oireena kuolleista jousista tulee siinä että kaasu pohjassa täysillä kierroksilla ajetaankin luokkaa 28asteella, vaikka tarkoitus olisi luokkaa 35-36astetta, kun osa keskipakosäätäjän säätövaroista on menetetty jo sinne tyhjäkäynnin nopeuksille :-? Tuntui siis laiskaltakin vielä.

    Korjauksena muun virranjakajan kunnostuksen yhteydessä laitoin hyllyssä olleesta HEI-jakajan keskipakosäätäjaän säätösarjasta uudet jouset jakajaan, ja muutamalla testauksella tuli kyllä tosi hyvä yhdistelmä. Tyhjäkäyntiä käy sen 700rpm tosi tasaseen ennakkona 8ast eykk, ja alipainesääjän letku paikoillaan siinä kaasuläpän yläpuolisessa portissa, ei siis vaikuta vielä tyhjäkäynnillä vaan vasta ajossa. Kulutus on tossa pyörinyt 11-12L havinoissa sekalaisessa kesäajossa, ja kyllä sillä liikenteen seassa pärjää vaikkei hepoja olekaan kun se 120 SAE-konia. Kait ne säädöt sitten aika kohillaan on?


    Tarkistaisin siis ensin ne keskipakosäätäjän jouset ja muutenkin sen jakajan kunnon, ennenkuin alkaisin seosta rikastaa vakiovehkeessä. Voihan siellä kaasaripuolellakin olla jotain probleemaa?
    Yleisesti kuitenkin ne säädöt vakioihin on jo joku miettinyt, niitä seuraamalla monesti pääsee hyvään lopputulokseen :D
     
  5. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Kiitos tästä viestistä! Auto on kuin onkin juuri 194:lla varustettu chevy 2 ( = acadian). Mulla on tosiaan toinen jakaja, jota voisin tutkia / kunnostaa, ennen vaihtoa. Ja onhan se melkein viimeinen osa, mikä on vaihtamatta.
     
  6. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Voi olla liikaa sytkäennakkoa. Kokeile irrottaa ja tulpata jakajan alipaineletku ja käy koeajolla, jos ei nypytä enää niin ennakkoa oli liikaa.
     
  7. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Vaihdoin nuo keskipakosäätimen jouset toisesta jakajasta ja olivat siinä kyllä silminnähden lyhyemmät, mutta vaikutusta ajoon tuolla ei ollut. Seuraavaksi täytyy kokeilla (kun ehtii) toisella kärkiasetelmalla ja vaikka tuo letku irtikin.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Käy laihalla. Onko tulpat valkoset? Vanhaa bensaa? Termari kunnossa?
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No höh, olisko sittenkin seospuolen ongelma?
    Kuinkahan hyvät ne sun varaosajouset oli, ja missä kunnossa muu jakaja on, ettei ole väljä? Omassanikin ne jouset oli silminnähden ihan hyvät, mutta lähdin siitä ettei se oikein muun vian takia osaa nyhtää ja kulki kaasu pohjassa kuitenkin selkeesti paremmin kun ennakkoa vielä vaan lisäsi, vaikka muu käynti meni vielä huonommaksi.... Totesin siis että ennakkoa tulee liian hätäseen kierroksiin nähden.

    No mutta kyllä se vika sieltä löytyy, kun aikansa tutkii.
     
  10. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Vanhoissa jousissa oli "6 kierrosta ja rakoa kierrosten välillä". Toisen jakajan jousissa oli 5 kierrosta ja kierrokset "kiinni toisissaan" (jousi lepotilassa). Kuitenkin ne näyttivät silmämääräisesti "yhtä pitkiltä". Eikä se vaihto ainakaan tyhjäkäynnin ennakkoon vielä vaikuttanut. Ennakkoa on nytkin siis jokunen aste ekstraa, kun muuten tuntuu niin heikolta käynti.

    Kärkiasetelma konkkineen on vielä helppo vaihtaa kokeeksi, samoin tuo ilman alipainetta ajo on helppo testata.
    Bensa on tän vuotista 98:a lyijynkorvikkeella. Tulpan vois toki kattoo kans... vaikka eipä tolla just oo paljoo viel ajettukaan.
    Tehdaskorjatun jakajan ja vesipumpun saisi rahteineen alle satasella rockautolta...
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Saa se kaasupohjassa enemmän bensaakin :rotfl:
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites näkeekö nykybensalla tulpasta katella lämpöarvot ja sytkän ajotuksen?
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ei näe muuta kuin jos on laihalla tai väärä lämpöarvo tahi muusta syystä käyneet kuumana = valkoiset. Kaiken ollessa OK ruukavat olla mustahkoja.

    Toki öljynsyönti näkyy öljykarstana. Mutta sitä perinteistä maitokahvin väriä on todella vaikea saada... Saa kyllä jos kaikki on just eikä melkein :rotfl: Tai ajaa Ryssänbensalla.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Eikun sitä tarkoitin, et lämpöarvo pitäis olla siinä kärjen kaaren mutkassa ja sytkä hetki pikkasen vaille kärjen kärki

    Pitääs käyttiksestä katella tulpat.


    Jostain muuten oon kuullu, et ois sellaista ainetta olemassa jolla sais noita värikoodeja esille paremmin, nyt en vaan muista kun itekkin sitä tartteisin :odroll:
     
  15. RB-440

    RB-440 1st gear

    Joskus on pienestä kiinni kuin Edelmannin Samulilla.

    Moopparin kasisssa kärkiväli jäi joskus inansa liian isoksi. Teki sitten ajossa justiinsa tuota, että tasakaasulla arpoi vaihdetta yms. sekoili mutta kaasulappu lattiassa veti kuin hirvi ja tyhjäkäynnilläkin kävi kivasti.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    ei tartte arvailla kun panee lampaada-anturi putkeen ja digitaalisen yleismittarin jatkeeksi,
    monet kaasarit nykypensalla vetää tasakaasulla niinkin laihalle kuin alle 100mV lampaadajännitteelle, eli 15,5/1 -> ja jotkut mosat vetää kuumana tuonkin kyllä kakimatta,
    kun taas toiset vaatii puolikin volttia, eli 14,7/1 seossuhteen
     
  17. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Joo, olin mä tohon joskus kärjetkin vaihtanu, mut nyt vaihdoin koko jakajan ja kyllä vaan kyyti tasoittui. Ykkösen tulppa oli muuten kauniin kahvinruskea - saattaa siis olla, että keskimmäiset käy jo liian rikkaalla. Sytkäkin asettui sinne minne pitääkin.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvä että vika löytyi, jotenkin olin kokoajan sitä mieltä että jakaja sullakin on syyllinen vaikka jo seosongelmaakin epäilin.
    Vähän sellasta ominaisuutta tossa koneessa on että keskimmäiset mukit käy rikkaammalla kuin päädyt, sen kanssa kai on vaan elettävä. Imusarjahan on jonkun insinöörin virtaustekniikan tutkielma, lankku jossa pari kurvia.

    Jonkun luokkaa 100tkm olen tolla omalla ajanut ja just tänään kun suoritin "keväthuoltoa" niin kaks keskimmäistä näytti hitusen rikkaammalta kuin päädyt. Kaikinpäin kuitenkin menee ja pelaa hienosti niin saa ollakin noin.
    eihän toi GM-kutonen ole yhtä legendaarinen mitä Moparin mutta ihan toimiva ja taloudellinen keksintö tälläseen perusautoon. Ja varsinkin jos kaikki paikat on kunnostettu niin aikalailla siellä hytissä saa istua että sen loppuun saa kulutettua jos pikkusenkaan viittii huoltaa ja pitää säädöt alueella. Pahoitteluni ooteestä, laita kuva omastasi.

    [​IMG]
     
  19. jarpat

    jarpat 3rd gear

Kerro tästä muillekin!