1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Sähköinen bensapumppu

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ViLU, 6.2.2005.

  1. ViLU

    ViLU 3rd gear

    En tiedä onko tätä kysytty aiemmin, mutta kysympä nyt kumminkin.

    Onko säköisestä bensapumpusta mitään hyötyä? Moottorina 350cid, n. 300hp koneessa ja tällähetkellä mekaaninen bensapumppu.

    Toinen kysymys vähän tyhmä, mutta mitä ne kaikki röönät siinä mekaanisessa pumpussa on? Mulla niitä on siinä kolme ja yksi on luonnollisesti kaasarille, loput on tukittu. :eek:
     
  2. Tweek

    Tweek 3rd gear

    Onhan niistä aina se hyöty, että kun se pensa joskus lopulta loppuu sieltä tankista ja kun se varakannu on tyhjennetty täyttämään tätä tankkia, niin ei tarvitse startilla pumpata sitä pensaa kaasuttimelle :wink:

    Omassa N.300hv sbc:ssäni on alkuperäinen mekaaninen pumppu pelannut ihan bra. (Ja arvioni moottorin tehosta perustuu autoani dynottaneen kaverin lausuntoon; "ku korjaat noi pakoputket, ni sitte on koneessa 300". Ja putket tuli korjattua melko nopeesti)

    Hieman ihmettelin noita "rööniä" :oops: , mutta tarkoitit ilmeisesti ylimääräisiä letkunlähtöjä pumpussasi?

    Voiskohan olla mahdollista että yksi niistä olisi pensan paluuta varten? Onko koneesi/pensapumppusi uudempi kuin autosi?
    Samoin uskoisin loppujen "ylimääräisten" lähtöjen liittyvän joihinkin saasteenesto zydeemeihin joista mie en tiijä mitään.

    Mutta antamasi lisätiedot varmaan houkuttelevat oikeat tietäjät piiloistaan :D
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    300 hv moottori ei tarvitse sähköistä pumppua, eikä siitä oikeastaan mitään hyötyä ole mekaaniseen HD pumppuun verrattuna, mutta onpahan vaan yksi virrankuluttaja lisää ja ratsiassa aina ihmetellään, että mikä siellä perän alla sirkuttaa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuinkahan suuritehoiseen moottoriin toi mekaaninen HD pumppu sitten riittää? (Esim BBC 454 n.600 hp).
    Ettei esim. varttimaili rykäisyssä ala soppa loppumaan ennen maaliviivaa...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jepulis jee minäkin tuota pohtinna, eikös kuitenni mekaaninen pumppu syö pari heppaa ainakin?? pitäähän sen ottaa voima nokalta yleensä, siinä se laahaa ja painaa hä?? teoria vastaan käytäntö...?? mitä ootte tietoisia asiasta??
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eeipä se sähköinenkään aivan ilmaiseksi bensaa siirtele, ottaa vain voimansa eri akselilta :wink:
     
  7. Jem77

    Jem77 1st gear

    Onhan tuolla Summitin luettelossa ilmoitettu, mille tehoille nuo pumput riittää. Yllättävän pitkälle pärjää tuollaisella mekaanisella bensapumpullakin, esim. Chevy BB 172 gph
     
  8. ViLU

    ViLU 3rd gear

    Kone on vuosmallia -72 ja auto -80 :) ja toi mekaaninen bensapumppu ei kyl varmaan oo alkuperäinen. Kiinnostais vaan tietää mitä ne lähdöt on? Oisko esim. bensan paluu hyvä olla kytkettynä? :eek:
     
  9. Jojeli

    Jojeli 1st gear

    Pannaanpas tähän samaan ketjuun, kun samasta aiheesta olisi kysymys: autoon olisi tulossa sähköinen bensapumppu, kun sain sellaisen halvalla. Sähköpumppu suositellaan asentamaan mahdollisimman lähelle bensatankkia, mutta mitä käytännön haittaa siitä olisi jos asennan pumpun konehuoneen puolelle, lähimaastoon missä mekaaninenkin bensapumppu on ollut? Auto on kuitenkin katukäyttöön, eikä kilpakäyttöön, eikä siitä mitään älyttömiä tehojakaan revitä (300-400hp).
     
  10. mjaa

    mjaa 1st gear

    Pumpussa on niin heikko imuteho, niin sen takia.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ilmoittaako summit moottorin teholuokkia mihin pumppu riittää?
    mihin esim. tässä BBC tapauksessa?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin sähköllähän se toimii, mutta aika pieni kuormitus, tuskin laturia paljoo kuormittaa kunhan Batteri kunnossa. eli kyllä se mekaanisen siinä päihittää.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu ja usko siirtää vuoria..

    Ihnmetyttää tuo lapsenusko noiden sähköisten lärpättimien "parempaan" hyötysuhteeseen. :roll: Jos tarve on siirtää x määrä bensaa ajassa x, palaa energiaa siihen siirtämiseen ihan sama määrä sähkö ja mekaanisella pumpulla..

    Sähköpumppuun energia tulee sähkönä , joka on muunnettu mekaanisesta energiaksi sähköksi huonolla hyötysuhteella ja muunnetaan uudestaan mekaaniseksi energiaksi.. Vaikka uskomusten mukaan se energia "tuleekin akusta" jonne kuvitelmien ukko yli jumala sen on ilmaiseksi ladannut, eikä suuremman rasituksen alle jäävä laturi joka kehitää sitä paljon alle 100% hyötysuhteella..

    No ihan miten vaan. Onneksi nämä keskustelut osoittavat, että TV-kanavalla myytävälle ylihintaiselle ihmetavaralle piisaa ostajakuntaa..

    Siis mielestäni on ihan sama siirteletkö bensaa mekaanisella tai sähköpumpulla, mutta uskomus, että mekaaninen enregia > sähköinen energia > mekaaninen energia on hyöty suhteeltaan parempi kuin Mekaaninen > mekaaninen on samaa linjaa ydinvoiman vastustamisen kanssa perustellen kantaansa, että sähköä saa töpselistä :rotfl:


    Eli noihin päihittämisiin en kovasti uskoisi. Mutta kiva että sinulla uskonkohteita piisaa vastoin fysiikan lakeja..
     
  14. Jojeli

    Jojeli 1st gear

    Mutta akkuun saadaan ladattua virtaa seinästä -> sähköinen bensapumppu ei syö moottorin tehoja AJON AIKANA -> sähköinen bensapumppu on järkevämpi kiihdytysautossa kuin mekaaninen. Normaalikäytössä tuskin sähköisestä saa suurempaa etua, koska todellakin energian muuttamisessa muodosta toiseen tahtoo aina hukkaantua energiaa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest


    Joo mua eikös jutussa puhuttu ihan noin 300 hp tavallisesta "käyttö/harrasteautosta", jonka no1 prioriteetti ei ollut 400 m repäisy verkkovirtalatauksen välillä :)


    Samalla tavoin usein perustellaan myös sähköflektin "erinomaisuutta" käyttöautossa verattuna toimivaan viskoon. Unohdetaan se, että kyllä sen sähkönkin normaaliajossa on jostain muaalta tultava kuin verkkovirtalaturista :roll:

    No mutta ihmiset yleensä ovat uskovaisia ja helppouskoisuudessaan totisia. Ei ihme, että uskonsotia on historia täynnä ja faktoilla niissä ei ole mitään tekemistä :(
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Varmaan sillä on merkitystä siihen mikä pumppu riittää ja mikä ei, paljonko laite kuluttaa.Varttimailia automaatilla ajaessa lorahtaa kiihdytyspumpuista vajaa 10cc:tä yhdellä kaasarilla ja loppu sitten peruskulutuksen mukaan. Esimerkiks mun motin kulutus oli noin 50 gallonaa tunnissa bensaa täydellä 780 hv teholla. Hi perf mekaanisille ilmoitetaan sellanen 120 gallonaa tunnissa tuotoksi, joten sellasen pitäis kyllä johonkin saakkaa riittää ainakin noin teoriassa.
     
  17. speedy

    speedy 3rd gear

    Mikä siellä välissä vaahtoaa! ja puhuu tv-shopeista?? joku teknopelle vai? Sähköflektin ja pumpun edun huomaa jo kierrosherkkyydessä!! turha väittää vastaan, edelleenkään se pumppu ei paljoo kuormita! ja sähköflekti pyörii vain tarvittaessa!! helevetti.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tossa sulle ostospaikka.. www.tv-shop.fi Osta motoruppia , niin vältät moottoriremontin ja öljy :rotfl: vaihdon

    Puhe oli noista "hakkaamisista" ei se vähemmällä energialla bensapumppu eikä sähköflektikään pyöri.. Kuin tavan bensapumppu/ ehjä visko käyttöautossa.

    Ja jos makaanisen ja sähkö bensapumpun erotat kierrosherkkyydessä, niin motorup on sun tuote. Sillä kiertää sun taunus vieläkin kiimaisemmin :rotfl:
     
  19. Tweek

    Tweek 3rd gear

    Niin, tuohon toiseen kymysykseesi minulla ei ole kuin arvailuja vastaukseksi.
    Ei se kait sitä paluutakaan tarvi jos vain kaasarin neulaventtiili pystyy vielä toimensa täyttämään.
    Toisinsanoen jos kaasari ei tulvi ja pensanpinta pysyy muutenkin kohillaan, niin arvailen että ei tarvitse paluuputkea?

    Jos ne lähdöt rupeaa liikaa vaivaamaan, niin vaihda pumppa toiseen.
    Mekaaninen riittää, mutta jos sulta tuppaa joskus pensa loppua-poksahtamaan, niin sitten sähköinen vois olla käytännöllisempi.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo mutta sähköinen flekti pyörii talvella tuskin koskaan, mekaaninen vatkaa koko ajan
     

Kerro tästä muillekin!