S10:n herkistelyä elävien kirjoihin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Pas(i)kiainen, 19.11.2016.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Nyt en aivan ymmärrä mihin viittaat
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tuota runkoa meinasin..o_O
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Keskirungosta jää hienosti, on sekin ruosteinen mutta terve. Apukuskin puolelle tarvii uuden hännän. Kuskinpuoli menee melkeen kokonaan uusiksi hytin takaa, se kieltämättä vähän jännittää.

    Siinä mielessä kävi tuuri et toi apukuskin puoli on ehjähkö, saa siitä aika hyvin mittoja kuskin puolelle.
     
    Muokattu: 21.11.2016
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tänään tuli hankittua vähän tarpeita tohon runkoproggikseen. Sen lisäks tuli tehtyä tolle takarungolle vähän jigin omainen, pultattava noihin korvakkeisiin, parista kohtaa vedin parilla täpilläkin kiinni runkoon. Pysyy romppeet vähän paremmin hollilla sitten, kun tekee yhden paikan kerrallaan.

    Ja ekaa korjauspalaakin rupesin jo vähän sommittelemaan.
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    vähennä langansyöttöö ja jätä hitsattavien kappaleiden väliin millin parin rako tai teet viisteet.
     
    Muokattu: 22.11.2016
    Pas(i)kiainen tykkää tästä.
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, pitää hitsaustyyliäkin vielä säätää. On tullu lähinnä pintapeltejä tehtyä aikasemmin, siks alotin kokeilee "vaan" lavan kannakkeesta.
     
  7. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Nuita runkopalkkeja hitsaillessa tulee helposti valovirtamigillä "kylmiä saumoja" ja sauman kestävyys on kyseenalainen. Korkea sauma on yksi varotus. Hitsauksen pitäisi mennä läpi takapuolelle ja punahehkun pitäis olla laaja. Rälläkällä saa sauman sileeksi, mutta ei kestävämmäksi.
     
    LPV tykkää tästä.
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Sen takia en saumoja hiokaan sileeksi. Pitää miettiä lainaanko jostain isomman hitsauskoneen lopullisille saumoille

    Kyllä mulla on voimavirtamiggi.
     
  9. palontie

    palontie Double Gearhead

    Säädöt sulla vaan hiukka väärät ja tosiaan hiukka rakoa hitsattaviin kappaleisiin,kyllä toi näyttää melko kylmältä saumalta.
     
  10. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ittellä on menossa rungon vahvistus ja arveluttaa lähteä pikku migillä yrittämään jos tarttuisi rauta toisiinsa. Hitsauksen aloituksessa kun hankalassa paikassa epäonnistuu, niin pukkaa hetken kylmää saumaa ennen kun pääsee vauhtiin. Joku ahtaan sisänurkan hitsaus pitäisi onnistua kerralla, koska rälläkällä ei enää voi siivota pulunpaska saumaa.
    Ajattelin yrittää liimata vahvikkeet puikkokoneella 2mm ok 48 puikolla jospa tulisi kelvollinen jälki, luja ainakin tulee. Puikolla en ole onnistunut kylmäsaumaa hitsaamaan vaikka olen yrittänyt:)
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ite todennu että ennemmin reilumpi rako jota sit vaikka vähän joutuu täyttämään kuin kylmähitsi päittäin. Toki itellä pääsääntöisesti käytössä miggi jolla sulattaa vielä 6mm plootunkin päittäisenä kiinni mutta jos tosiaan pikkumigillä peuhaa kiin ennemmin reilumpi rako johon sit alkaa turaamaan ja muistaa neppailla sieltä täältä enste kii ettei suoraan saumaa jolloin alkaa vetämään ilmarakoa kiinni edellä!
     
    DX ja palontie tykkäävät tästä.
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kiitoksia vinkeistä.

    Tänään tuli itseasiassa vähän reenailtua ja langansyöttöä kun lisäsi niin sitten rupes palaan kunnolla kiinni. Langansyöttöä kun vähensi niin ei polttanut oikeen vaan teki aina vaan korkeempaa palkoa.

    Kyllä tästä hyvä tulloo.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    omissa ja neuvojien hitsailuissa toi langansäädön vaikutus on justiinsa päinvastoin, reenaa lisää ettei autosi myöhemmin katkea.

    sitte ku sulla on liki sentin leveeltä punasena kun liimaat 3 millistä tavaraa toisiinsa ja sauman edellä kulkee pieni pisaran muotonen reikä, niin sit alkaa olla melko hyvä.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    ite hitsaan yleensä ekana nurkat ja lopuksi keskeltä, näin nurkat saa puserrukseen eikä venutukseen,
    oma ohjelmansa on sit vielä vetelyjen hienosäätö saumojen hitsuujärjestyksellä ja pituuksilla, että palkki lopuksi kiskoo itte ittensä suoraksi.
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mutta kun se palaa paljon paremmin kun laittaa lisää lankaa. Nyt sain kappaleen oikein kunnolla kuumaksi ja sulasta tuli mun mielestä paksu ja hyvä. Ja sula madaltui paljon langansyöttöä lisäämällä.

    Minäpä laitan kuvatodistetta sitten kun saan autoon jotain kiinni, niin voidaan sit miehissä ihmetellä.
     
    Muokattu: 24.11.2016
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kyllä se on ihan mahdollista että langansyöttöä lisäämällä palaa paremmin. Varsinkin 0,6&0,8mm langoilla kun turaa paksumpaa rautaa kiinni niin ei tahdo pienellä langansyötöllä siirtyä tarpeeksi virtaa jolloin hitsauksesta tulee katkonaista eikä pala kunnolla läpi. (Lanka tavallaan ehtii sulamaan "poikki" ennen kosketusta metalliin)
    Tällöin langansyötön lisääminen helppaa tilannetta.

    Onhan sulla muuten ihan kaasullinen miggi käytössä ettet millään ydinjätelangalla hitsaile??
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    lähestyin ongelmaa siltä kantilta, että perusaineelle pitää antaa aikaa lämmetä, mutta että tottakai oltas kuitenkin minimissään langalle tarkotetulla alueella,
    en lähde asiasta kinaamaan kun tuon palaminenkin on näemmä niin subjektiivinen käsite.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    On kaasullinen miggi ja ihan voimavirtakone kuitennii.
     
  19. palontie

    palontie Double Gearhead

    Rupee vaan ettii kuinka paljon se kestää virtaa hitsata,että tosiaan lämpöä ois tarpeeksi ja metalli sulaa kappaleiden toisella puolella.
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Sain tehokkaamman hitsuukoneen lainaksi, ei tartte olla edes täysillä, nyt tuntuu sulavan hienosti läpi.

    Tässä pari kuvaa rungon tämän hetkisestä tilasta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tänään tuli tehtyä jarruputken/letkun tellinki, ja pohjaanlyöntikumien rautsikat. Pitää vähän perän kanssa shimmailla pohjaanlyöntikumien paikkaa niin niitä en vielä hitsannut paikalleen. Jarruosasta ja tankinpannat tilailin swt:ltä.
     
    Muokattu: 30.7.2017

Kerro tästä muillekin!