Saab 99 Triumphin kone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja riviera56, 20.1.2014.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se pumppu on irtonainen reijässäön.

    [​IMG]
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eikös tossa ole vain siipi ja akseli? Kuten sanoinkin? No, laakeri lisäksi...
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Siipi, akseli, laakerit ja tuo messinkinen mikälie pesä.

    Jos se olisi osa lohkoa, mun intuitiolla laakerit laitettaisiin suoraan lohkoon kiinni.

    Mut piukassa ovat, oli lohkokäsitys millanen tahansa.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, saivarrellen, jos pumpun pesä on lohkossa, niin pumppu on osa lohkoa. Noi muut on vaan pumpun osia.
     
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Se vetovasaran pyöräytys ja isku ei taatusti ole sulla synkroonissa koko ajan ja isku+massa vie ennenpitkää palan hampaasta. Vapautettu apuakseli myötää kevyellä massallaan riittävästä.
    Toki jos sfsd 1 ja ammattiasentajat tekee kymmeniä, kertoo kumpaa uskoisin enemmän.
    Saahan sitä naulaisen lankun ylikin ajaa eikä rengas välttis puhkea, mutta väärin toimien ts. yli ajamalla se riski on kertaluokkia suurempi.
    Yksi onnistuminen (tuurilla) ei kesää tee.
     
    Muokattu: 7.8.2019
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Juurikin näin!
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei sen tartte olla missään synkronissa kun se pumppu pyöräyttää itteensä ihan kääntämättäkin, pää pointti on siinä ettei paa hanttiin sitä pyörimistä ja mieluummin auttaa. Se ettei pumppu pääse pyörimään hajottaa sen rattaan. Montako pumppua sinä olet vaihtanut?

    Nii ii, tuota just. Uskonko jotain suomikuplassa olevia "ammattiasentajia" (moottorissa joka on kys merkin harrastajienkin keskuudessa ihan nicheä) vai katonko miten muualla maailmassa asiat tehään. Muualla esim. Briteissä ne pumput irrotetaan liukuvasaralla onnistuneesti mutta ei yhtää yllätä jos tässä maassa ei onnistuta...
     
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Sun kokeilu ja mielipide ei poista fysiikan lakien vaikutusta, mutta väärien ohjeiden jakaminen netissä lähinnä tunteisiin perustuen ei ole järin fiksua.
    Väittelemään en siis käy, mutta terve harkinta näissä ohjeissa on jälleen paikallaan.
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Siis miks joku hajoo jos tommosen akselin tai pumpun nyppää liukuvasaralla irti? Vai onko kyse vaan asentajan taidoista kiinni.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Selvennän hieman:

    Otetaan korkkiruuvi ja kierretään se Saabistin hanuriin kahvaa myöten.

    Korkkiruuvin poisto hanurista:

    1# ottaa korkkiruuvin kahvasta kiinni ja tempaisee sen irti liukuvasaralla.

    2# kiertää sen rauhallisesti pois kierteen noususuuntaan.

    Kysymys:
    Kumpi tyyli sattuu enemmän Saabistia hanuriin, tyyli #1 vaiko #2?
     
    Gary Grand ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei oikein vieläkään avaudu tuo homma. Luulisin vaikka en olekaan saab diplomi-insinööri että se akseli ei ole tiukka vaan se pesä. Eikö sitä liukuvasaraa saa siihen pesään kiinni ja onko sitä liukuvasaraa pakko käyttää kuin viimeistä päivää vai voiko sitä käyttää järkevästi että ei ne paikat hajoa.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    No sit mä en voi sua auttaa.
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Minäkin luulen että sama mitä menetelmää käyttää kun hallitsee hommat. Varmasti saab foorumilta löytyy itseoppineita diplomi-insinöörejä jotka hallitsevat noinkin teknisen laitteen irroituksen.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  14. Omia kokemuksia...:rolleyes:
     
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei kun ihan satakuntalaisia kaskujahan nää vaan on.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sitä samaa sinullekkin. tee edes yksikin pumppuremppa, tutki rakenne ja mieti miksi antamasi esimerkki on epärelevantti. Ennen remppaa perehdy asiaan ja tutki muutakin maailmaa kuin jotain saab palstan guruja.

    Vastasin tähän ensin pidemmällä viestillä mutta totesin että lienee ihan turhaa.

    Terve harkinta on aina paikallaan kaikessa mihin netissä törmää, kuten myös virallisiinkin ohjeisiin, mutta kerroinpahan vaam että rempan voi onnistuneesti tehdä myös noin ja noin muualla on tehty. En sille sitten voi mitään jos joku ei onnistu tai hajottaa rattaat jostain syystä, ne varmaan hajottaisi ne sillä "oikeella" työkalullakin. Sitte täytyy reflektoida ja miettiä mikä meni vikaan. Oon minäki hajottanu asioita kun olen tehny netin ohjeilla mutta syy on ollu asentajassa eikä ohjeissa lähes aina.
     
    Muokattu: 8.8.2019
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Saab foorumi on tietyissä asioissa ihan hyvä mutta ne ihmiset tuntuu sillä palstalla piehtaroivan sellasten teknisten ongelmien kanssa viikkotolkulla mitkä esim. tällä palstalla ratkaistaisiin päiväsä tai sitten hokevat jotain jonkun paikallisen tietäjän 40 vuotta sitten sanomisia niinkun jossain vrcf palstallakin.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Minäpä se sain eilen katseyhteyden yhden Triumphin konehuoneeseen. Siellä oli tämä mainittu moottori, alunperin uudemmasta Triumphista peräisin. Ja on keittovikaa satunnaisesti. Letkutus oli vähän semmoinen, että mahdollistaa ilmataskun. Syyläri konetta alempana myös yläreunastaan. Milläs se propelli on kiinni? Pelkällä kartiollako? Voisko semmoinen ruveta olemaan pyörimättä tai muuten vaan laiskaksi?
     
  19. Muokattu: 24.8.2019

Kerro tästä muillekin!