Saastelaitteet kuuhun

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ply, 10.7.2006.

  1. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Noo, mitään herneitä ny kuitenkaan aleta...Useimmiten sen alkuperäissysteemin pystyy kunnostamaan jos siihen halua on, monessa tapauksessa halvemmalla kuin ostamalla korvaavat hilppeet mutta omaansahan tässä kukin rassailee 8)
     
  2. Judas priest

    Judas priest 1st gear

    Jos jollain hyvät ohjeet kohon säätöön niin kiva.
    Korjaussajan mukana oli lappunen mutta niin surkea printti ettei siitä erota juuri mitään.
     
  3. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    helpottas vähän jos tietäs mikä kaasari kyseessä....
     
  4. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

  5. audiq

    audiq Gearhead

    Minun autossa on ollut pumpulta paluulinja, mutta ei ole enää. Eikä tietysti sen takia enää toimikaan tulvimatta. Tarkoititko että ei ole ollut paluulinjaa kaasuttimelta vai pumpulta ja oletko varma, että ei olisi koskaan ollutkaan?
     
  6. Judas priest

    Judas priest 1st gear

    Kerronpa koko jutun eli ostin auton liki 8vuotta Ja edellinen omistaja kehui autoa että on vaatinut ainoastaan bensapumpun vaihdon.Paikalla siis Pumppu 3liitintä ja yksi niistä tukittu yli 8vuotta sitten!
    Tänään katselin osaläjää 84vm caprisesta ja siinähän näkyikin olevan erilainen pumppu 2liitintä vaan..Tankkiin ja kaasariin.
    Nämä pumput toiminnaltaan erilaisia? Meneekö toinen jotenkin vapaalle vai miten?
    Onko mulla ollut kaikki nämä vuodet vääränmallinen paluulinjallinen(tukittu) pumppu kiinni? Kauan mennyt tulvimatta....
    Tuhansia ja tuhansia maileja.. Mutta nyt tulvii.
     
  7. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Epäilen että paineentekokyvyssä on jotain eroa. Nyt sitten kannattanee selvittää onko tankin päässä toinen tulpattu linjanpää ja sitä mukaa toimia, eli pumpun vaihto tai paluulinjan teko. Olen kuullut että vaikka olisikin tulpattu paluulinja niin ei välttämättä aina tulvi mutta ennemmin tai myöhemmin kuitenkin.
     
  8. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Huutava puu voi tulla tähän ketjuun huutamaan. JEE.
     
  9. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Onkos tässä ketjussa vielä sepät paikalla?

    Eli. Chevyn 305 moottori. Talven aikana saatoin loppuun jonkun erittäin huonosti aloittaman saastelaitteiden purku operaation. Eli nyt imusarja, kaasutin ja jakaja vaihdettu. Kaasarina edelin 500, ja jakajana x-race halpa alipaine himmeli. Ensimmäinen käynnistys ja koeajo suoritettu.

    Sitten ihmetystä. Auto käy, kulkee ja toimii kaikin puolin normaalisti. Kun moottori on käynyt lämpimäksi niin alkaa käymään huonommin, kuulostaa aavistuksen dieseliltä, eli käy vähän vaivalloisesti, toisena ilmiönä savuttaa sinertävää putkesta.

    Autoa ei ole säädetty, muuta kuin sytytys ns. Ohjeiden mukaan kohdilleen, ja tyhjäkäynti yms. Eli voiko edellä mainitut oireet johtua pelkästään säätämättömyydestä, vai leipooko tämä romu nyt kiinni ensimmäisen sadan kilometrin jälkeen? Olenko unohtanut jotain perusasioita tehdä?

    Mainittakoon vielä että tuuletin systeemi ei toimi, oletettavasti kyseinen alipaine letku jäänyt vielä laittamatta.

    Nimim. Ensimmäinen saastelaite purku ikinä.

    Kiitos.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ettei se imusarja vuotais?
    Horii öljyistä huohotusta kampikammiosta?
    Imuvuoto voi olla syyllinen huonoon käyntiin lämpimänä.

    Sininen savu viittaa öljyn palamiseen.
    Ohivuodot ja puristuspaineet kannattaa mitata.

    Tässä voi olla monta monessa.

    Loppuunajettua perusmoottoria on lähdetty korjaamaan poistamalla ”saastelaitteet” ja vika on kuitenkin edelleen moottorissa.
    Tää on yks vaihtoehto
     
  11. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Kiitos tästä. Täytyy ensimmäisenä tutkia mahdolliset imuvuodot.

    Auto ennen tätä operaatiota ei savuttanut, mutta käyntihäiriöitä ja kulkemattomuutta oli senkin edestä.

    Toki yksi vaihtoehto on että tosiaan loppuun ajettu kone ja todellinen vika on esim männän renkaissa tai venttiileissä.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oireet kuulostaa siltä että voi myös käydä liian rikkaalla.

    Onko siinä sähköryyppy ja sille virta kytketty, ja mikä bensapumppu, ettei vaan painetta liikaa?
     
  13. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Manuaali ryypyllä. Ei kytkettynä tällä hetkellä eli ryyppy pois päältä.

    Rikkalla käy varmasti, ainakin haju jopa vaatteissa sen mukainen. Mutta rikkalla käymisellä ja sinisellä savulla en näe yhtäläisyyttä. Kaasari tosiaan perus arvoissa en usko niidenkään nyt niiin pahasti olevan pielessä, auto kuitenkin käy ilman vippas konsteja.

    Bensapumppu on originelli mikä tämmösessä electran farmarissa on.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä niillä on yhtäläisyys, varsinkin vähän kuluneessa koneessa.
    Liika bensa huuhtelee öljyä mukaansa ja myös ohentaa sitä ajan kanssa jolloin savutus vaan pahenee.
     
    Mikkis ja Vuppe tykkäävät tästä.
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Et kertonu millanen imusarja tuli tilalle, onko sellainen jossa ei ole EGR venttiilille paikkaa?
     
  16. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Onkos tuo X-race joku kiinajakaja. Sähköviathan ilmenevät usein lämmetessä, esim puola sökö.
     
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    On, pahinta paskaa..
     
  18. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Imusarja on edelin 2701.
    Ja egr ei ole paikallaan. Tarkoitus tehdä tästä mahdollisimman yksinkertainen ns. Perus vanha v8.
     
  19. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Homma edennyt sen verran että imuvuodot pois tutkimalla ja kiristelemällä, sekä tyhjäkäynnin säätöruuvit säätämällä käynti tasaantui. Nyt täysin ajokuntoinen, ainut mikä ei poistunut on tuo sinertävä savutus.

    Voisiko ongelma olla yksinkertaisesti niin yksinkertainen että on vanha ja karsoittunut kone, ja nyt kun saa kunnolla bensaa ja ilmaa niin ei vaan toimi oikein? Eli venttiilien kumit päästää ohi yms?
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mites tulpat? Jos on imuvuodon savutusta, kaikki tulpat ei ole yhtä öljyisiä.
     

Kerro tästä muillekin!