säännöt 2008

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja luppes, 1.1.2008.

  1. luppes

    luppes 1st gear

    Näyttäis noi säännöt olevan FHRA:n sivuilla.
     
  2. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Ja perseelleen meni heti ainakin yks asia, OL-säännöissä kohta: "Vain ilmajäähdytteinen välijäähdytin sallittu"
    Noo, eipä tuo minua haittaa kun taitaa olla hanskat naulassa lopullisesti, mutta jotakuta muuta tuo voipi v..tuttaa jos on vaikka tilannu vartavasten parin tonnin mittatilausvesicoolerin... :odroll:
     
  3. Slow66

    Slow66 1st gear

    Säännöt pikaisesti selanneena pisti silmään yksi asia koskien käytettävää kuusta (pro vai full).

    Eli sivulla 20 listataan ryhmiä, ja "Street-ryhmät" otsikon alla on myös ET-ryhmät (SPET, PET, SET). Tässä ei sinänsä ole mitään epäselvää, mutta sivulla 26 kerrotaan että Street-ryhmät käyttävät Pro-kuusta ja tässä ei ole ET-ryhmiä mitenkään poissuljettu, eli tuon mukaan ET-ryhmätkin lähtisivät Pro-kuusella matkaan? Näinhän ei ole ollut ennen.
     
  4. turbo

    turbo 3rd gear

    Lisäpainot

    Tämä teknisten yleissääntöjen kohta 4:2 ei ole aiemminkaan auennut minulle.
    Koodi:
    Jotta auto voitaisiin luokitella kuten pitää, sallitaan mm. erilaisten vaakojen vuoksi lisäksi 45 kg:n siirrettävien lisäpainojen käyttö tarpeen vaatiessa (tarkista luokkasäännöistä).
    Lisäpainot on kiinnitettävä auton korikehikkoon turvallisesti vähintään kahdella 12 mm (1/2") halkaisijaltaan olevalla teräspultilla/45 kg (100 paunaa) tai yhdellä 10 mm (3/8") pultilla/2 kg (5 paunaa), joiden mutterikiinnitys varmistetaan hitsaamalla.
    Eli erilaisten vaakojen vuoksi on sallittua käyttää painolaatikon ulkopuolisia 45 kilon lisäpainoja, joiden kiinnitys pitää varmistaa hitsaamalla... :wc: Eikö ole helpompi matchata paino painolaatikossa olevilla lisäpainoilla jos eri puntarit näyttävät autolle ali/ylipainoa?
     
  5. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Miten tuo compin indeksin kiristyssysteemi toimii jos ajelee
    vaikka sekunnin alle indeksin Sääntökirjan esimerkki kun on
    vaan tohon 0.709 alitukseen asti. Mennäänkö NHRA:n sääntöjen
    mukaan vai onko joku oma systeemi?NHRA säännöissä tietääkseni
    maksimikiristys kerralla on 0.1 sek.
     
  6. luppes

    luppes 1st gear

    ET -ryhmät .500 full kuusi.

    Comp indexsit taineavat vaatia pientä laskemista.
    alkaa 0.610 -0.619 = 0.01
    0.620 - 0.629 = 0.02
    0.630 - 0.639 = 0.03
    jne edel. jolloin esim.
    alitus 0.990-0.999 = kiristys 0.39
    1.000-1.009 = 0.40
    ja voi jatkaa vaikka kuinkapitkälle, mutta eiköhän maksimi indeksin alitus ole 2 sek.

    helppoa, no joo

    - Luppe -
     
  7. Slow66

    Slow66 1st gear

    Thanks Luppe. Noin sen ajattelinkin olevan, mutta varmuuden vuoksi tarkistin.
     
  8. joteam1

    joteam1 Gearhead

  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Luulis tohon riittävän muutama matto yhteiseksikin varikkoalueella. Ei sieltä nyt jokaisella voi öljyt maahan valua ja jossain rallissa on vähän eri kuvio muutenkin huoltojen suhteen.

    Toisaalta, hitonko väliä, kun tohon käy käytännössä mikä riepu hyvänsä ja ns. "oikeitakin" saa muutamilla euroilla.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Luulis tohon tosiaan imemiskyvyltään kelpaavan vaikka vanha tehtaan huopa, ainakin imemiskykyä löytyy niin että huomattiin sateisen päivän jälkeen sellasen imeneen vettä niin että se painoikin varmaan sata kiloa kun pakattiin sitä takas kyytiin :rotfl:
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jotain trasselin tapaista puuvillakangastahan noi aidotkin huovat näyttäs olevan, että taidanpa käydä jostain sammutinhuollosta hakemassa pätkän mattoa, tai sitten lainaan emännältä kellarista :D
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mut lyödäänkö vetoa että jos sen jo tähän asti pakollisen maton lisäks tulee toi nyt Akk:n ja vauhtikauppiaiden, oho lipsahti :poff: , siis Akk:n vielä sen lisäks erikseen määräämä toinen matto niin siitä pitää sit löytyä jostain kulmasta oikea merkki ja arvaas mistä niitä sellasella merkillä varustettuja sit vaan saa hommattua hyvällä hinnalla :odroll:
     
  13. HM

    HM Gearhead

  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    No mistäs muualta me saatas SG -säännöt :rotfl:
     
  15. Tea

    Tea 1st gear

    Mun mielestä toi läpäisemätön/imukykyien matto pitäs olla itsestäänselvyys, jos ajattelee miten paljon näistä ympäristöluvista jne on meuhkattu. Ja se että niitä käytetään, kyllä tuolla näkee sitä että surutta rempan yhteydessä antaa valuu vaan kaiken mitä voi valuttaa, suoraan asvalttiin. Ja kukaan ei voi ennustaa millon jonkun lämmityskäytön yhteydessä kajahtaa joku paikka.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    yks hyvä imeytysaine (matto) mitä oli entises duunis käytössä (voiteluainetehdas) on sellainen vaalea kuiturätti, muistaakseni joku rymättyläläinen firma sitä teki, niilt vois kysyä saisko sitä isompana palana, imi meinaan todella hyvin öljyä eikä imenyt vettä oikeestaan yhtään.

    voisin selvittää saisko tota ellei joku jo tiedä mikä firma tai aine se on.
     
  17. turbo

    turbo 3rd gear

    Sääntöpäivityksiä

    Säännöistä on tullut uusi versio. Mitähän siihen on muutettu?

    FHRA:n sivulla http://www.fhra.fi/dragracing/saannot.html on sama vanha linkki "Sääntökirja 2008 (päivitetty 31.12.2007)", mutta sisältö on eri kuin viimeksi sitä lukiessani. Olisi mukava saada sinne jotain tietoa muutoksista, ettei (taas) tarvitse kahlata koko kirjaa läpi. :mad:
     
  18. HM

    HM Gearhead

    Sääntökirjassa puhutaan sellaisesta ryhmästä kuin Super Street, täällä http://www.fhra.fi/news_2007/20071219_drag.html ei siitä ole kuitenkaan mitään mainintaa. Missä ja koska Super Streettiä voi ajaa?

    Voisiko joku vastata tähän kysymykseen?
     
  19. SC 285

    SC 285 1st gear

    Varmaan ihan joka kisassa...
     
  20. Mopar

    Mopar Gearhead

    Eihän siihen muuta kait tarvita, kuin 5- osallistujaa?
     

Kerro tästä muillekin!