Säännöt / Outlaw ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja edu k, 9.7.2007.

  1. edu k

    edu k 1st gear

    Kysyisin FHRA:n mielipidettä siitä, että miten ovat OL:n säännöt muuttuneet yhtäkkiä, eli mitäs jos tekisin auton korin vaikka lasikuidusta tai hiilikuidusta ja ostaisin vaikka IHRA pro-stock moottorin ( n. 800 cid ) tai + 700 nos pro-mod moottorin, ja alkaisin ajamaan Outlaw ryhmässä..?? Sääntökirjan mukaan Ahdetulla moottorilla yläraja on 540cid ja vapari / nos 640 cid, eikös takasiivelläkin ole max.pituus eli pro-mod siivet olisivat kiellettyjä ? Eli kai minäkin voin vähän sääntöjä venyttää hommata edellämaitunlaiset kilpalaitteet ja tulla Outlawiin mukaan, kun se näyttää olevan FHRA:n puolesta sallittua.

    Erkki Kettunen
     
  2. edu k

    edu k 1st gear

    Saa muutkin ottaa kantaa asiaan, koska kyse on sääntöjen noudattamisesta, vai onko ehkä niin jopa että "pärstäkerroin" ratkaisee millä saa ajaa ja millä ei. Edelleenkin olisi hyvä saada FHRA:n kanta tähän asiaan, tietäisi ennenkaikkea minkä kokoisen moottorin tekee/ostaa....???

    Edu Kettunen
     
  3. C72

    C72 1st gear

    Tämä ei ole FHRA:n virallinen kanta, mutta koska kisoissa katsurina olen ollut, niin voinen omalta osalta asiaan jotain kommentoidakin.

    Ymmärrän pointtisi eriarvoisuudesta, koska esim kuitukoppaisia on ollut tulossa OL:iin mukaan aiemminkin, mutta niitä ei ole FHRA:n puolelta hyväksytty. En siis pyri pesemään käsiäni tästä asiasta, koska olen ko autot useasti radalle hyväksynyt. Joustoja sääntöjen suhteen on tehty varmasti useimmissa ryhmissä ja niitä todennäköisesti joudutaan tekemään tulevaisuudessakin.

    Keskitymme kuitenkin katsastuksessa ensisijaisesti turvallisuusnäkökohtiin -kuten varmasti hyvin tiedät- sekä vasta sekundäärisesti luokkasääntöjen seuraamiseen. Kuskihan itse lopulta vakuuttaa allekirjoituksellaan auton sääntöjenmukaisuuden. Tämä edellinen viittaa lähinnä sellaisiin sääntöasioihin, joiden tarkastaminen normaalikatsastuksessa ei onnistu silmämääräisesti ilman purkutoimenpiteitä, esimerkkinä tästä koneen koko tai koneen muut sisälmykset.

    Mainitsemasi OL-sääntöjen venytykset ovat meidän katsureiden ja kilpailijoiden tiedossa ja niistä on keskusteltu useampaan otteeseen eri henkilöiden kesken. On kuitenkin kaikkien etu, että saadaan radalle kaikki sinne todella tulossa olevat, eikä taivuta sivusta spekuloijien mielipiteisiin säännöistä. He, jotka ovat oman kulkineensa tehneet vastoin sääntökirjaa ovat siitä varmasti jo katsoneet monesti peiliin ja ottaneet opiksi virheistä sekä kuunneelleet armotonta v......ua meidän katsureiden puolelta. Minusta ei kannata olla turhan tiukka sellaisten asoiden suhteen, jotka eivät suoranaisesti anna etua kilpailijoihin nähden; viittaan tässä kuitukoppaan ja ylipitkään siipeen. Täysin omana mielipiteenä sanon, että itse hyväksyisin sellaiset kuitukoppaiset, joiden muutokset syntyisivät helpohkosti myös pellistä (eli säilytetään ryhmälle kuuluvat piirteet). Hinnankin puolesta saattaisi jossain tapauksessa olla halvempaa ja järkevämpää käyttää kuitukoppaa kuin peltistä.

    Koneen koon varmistamiseen pitäisi minun mielestä saada ja ottaa käyttöön järeämmät aseet spekuloinnin vaimentamiseksi. Aivan kuten esimerkiksi rallipuolella ainakin voittajien kansia nostellaan kohtuu usein ylös ja varmistetaan koko jos epäilyä tulee. Näin pitäisi olla myös meillä?! Eli osta/tee vain sen kokoinen motti kuin mitä sääntökirja antaa myöden.


    -Henkka
     
  4. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Noo doda jos alkaisit ajamaan tota roo motia ku tommoisii patoja halajat ku ei taida toi harppaus olla suuren suuri.Eikös säännöissä sanota(minä ymmärsin)et vapari 640 cid ja iloinen 540 cid.Niiin kuinka suuri sitten saa olla ahdettuna ?????
     
  5. C72

    C72 1st gear

    Tuli tuplana jostain syystä edellinen..
     
  6. f-85

    f-85 Gearhead

    Moottorin tilavuus 640 maksimi, vapari tai ilokaasu. Ahdettu 540. Metanoli sallittu vapari koneissa.

    Mun mielestä toi koneen koko ahdettu / ilokaasu ei ole kyllä ihan linjassa. Nyt se on toki noin ja sillä hyvä, mut jossain vaiheessa kaipais tarkistusta.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Homma toimii niin kauna kuin tehdään "purpose built" rakennettuja vehekeitä johonkin luokkaan. Outlaw:ssa sille ei kai pitäis olla tarvetta, kun toi pohjaraja kululle kuitenkin on olemassa. Mut tää menee taas siihen kategoriaan, että mitä tehdä Wanhoilla kilpureilla jos ei ET bracketti kiinnosta? Tietysti kaikki pitäis tässäkin luokassa olla sääntöihin kirjattuina käytännön mukaisesti, että homma olis loppuun saakka oikeudenmukaista. Jos autoja olis 32 kaaviot joka luokassa, niin säännöistä olsi varmaan helppo pitää kirjaimellisestikin kiinni, mut tässä vaiheessa ainakin itse ymmärrän tollasta "luovaa tulkintaa"; yleisölle on pääasia, että on reilusti autoja radalla. Eikä toi "haramaan alueen" kilpailijajoukka kai kauheesti oo tota kärjen järjestystä yleensä sekoittanut. Jos luokan kuskit tietää missä mennään, eikä asioihin puutu, niin rikos ei mun mielestä ole mikään mieletön.
     
  8. edu k

    edu k 1st gear

    C-72:lta hyviä pointteja asiasta. Itse olen samaa mieltä lasikuitukoreista, tänäpäivänä on "kivikautista" tehdä "väkisin" peltiauto sillä kuidun muokkaaminen on paljon helpompaa ja oikeastaan halvempaakin, esim. Ameriikan maassa kopan hinta n.6000$.

    Katsastajat varmaan muistavat kuinka toissa vuonna oli täysin mahdoton ajatus että erästä uutta Chevrolet merkkistä autoa olisi hyväksytty OL:ään. Olin itse keskustelemassa ko.auton mahdollisuudesta päästä kilpailemaan, eli miksi sitä sääntöä ei ole voitu muuttaa, sillä onhan painorajat kuitenkin olemassa eli painoetu ei ole kovin suuri, paitsi painojen sijoittelun osalta.

    Suurempi "ongelma" on kuitenkin moottorien koko, jos kerran on tilavuus määrätty niin kyllä sitä pitäisi ehdottomasti noudattaa. Autot on runkorakenteeltaan 7.50 hyväksyttyjä, ja jos aletaan tunkemaan +700 cid motteja ja vähän kaasua, niin ollaan kuitenkin ihan vikateillä alkuperäisen OL: ajatuksen kanssa.


    Sitten siihen mottien koon mittaamiseen, se on kieltämättä hieman hankala homma, mutta esim. tuollaisen 700:sen motin fyysinen koko on jo sen verran suuri että erottuu vaikka 632 iso moottorista.

    Edu Kettunen
    muutama vuosi kilpaa ajaneena....
     
  9. gremlin

    gremlin Gearhead

    Miksei sita hytin materiaali saantoa voi sitten muuttaa jos sita ei edes katsastusmiesten(kaan) toimesta noudateta?
    Onko silla todellisuudessa mitaan merkitysta mita materiaalia se on?
    Eikos FHRAlla ollu semmonen mittari milla ennen koneita mittailtiin?
    Mihis se on joutunut? Vai oliko se vahan pieni? Sillahan ei nyt oikeestaan ole merkitysta jos se heittaa jokusen tuuman kun nakee edes sinneppain etta onko 600 vai 700 cittia :odroll:
     
  10. HEmiTERO

    HEmiTERO 1st gear

    toi kori sääntöhän muutettiin keväällä ensinmäisen kisan korvilla.
     
  11. ere

    ere Gearhead

    Konekoon mittaukseen verrattava sessio nähtiin viikonloppuna tekniikkamurheen takia
    http://public.fotki.com/Rinnewood/races ... 06499.html
    Kannen irroitus ja koneen kisakuntoon kasaaminen vei noin vuorokauden.
    EI tosiaankaan toivoisi että siihen jokainen joka kisassa joutuu.
    Vaikka kone kuinka KUULOSTAISI/näyttäisi/vaikuttaisi isommalta kuin onkaan.
    Ainahan voi tehä proteesin, jos on kerta ihan varma asiastaan.....

    Laittakaa ne konekoot sääntöihin riittäviksi ettei tarvi mittailla.
    sallikaa metanoli/ahdin 540cid sillä sieltähän tämä kokoraja on kotoisin?
    bensalla ajettaessa saisi kyllä ehdottomasti olla sama koko 640 oli kone sitten ahdettu mekaanisesti tai kemiallisesti. ja vapari 800+ jos tosiaan haluaa ilman kaasuja ajella

    Toivotaan kuitenkin ettei käy niinku katuryhmissä aikoinaan:
    väki kyllästyy, luokka surkastuu. 7.5 pohja riittää rajoittamaan.

    Siivistä, kuitukoreista,YM Hyvä kun ryhmässä on erilaista kalustoa.
    Outlaw lienee tänä päivänäkin kiinostava luokka Streetin ja Promodin välissä?
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Varsinaisiin sääntöjuttuihin sen enempää kommentoimatta niin sanoisinpa kummiskin että kiinnostavuuden lisäks Outlawhan on melkeenpä välttämätön säilyttää tossa välissä ja säilyttää/muokata sen säännöt niin että siellä homma toimii koska Street > Outlaw "uraltahan" taitaa olla tullu lähes kaikki ProMod kuskit kun suora siirtyminen Streetistä ProModeihin on niin hurja juttu että jäis varmaan lähes kaikilta tekemättä, on ne ProMod vehkeet jo semmosia elukoita ja hommaan vaadittava touhu oikeesti Pro hommaa.
     
  13. edu k

    edu k 1st gear

    Tuon motin mittauksen voisi suorittaa esim. vimeisen lajittelu rundin jälkeen kaikilta niin että joka motista toinen kansi irti ja katsurit hommiin. Olen sitä mieltä että ns.pro motista ei kannen irroitukseen ja kiinnitykseen mene 2 tuntia kauempaa, allekirjoittanut on irroittanut pro-stock pontiac kannen n.45 min. mekaanikkojen kanssa, sekä mm. eräs pro-stock tiimi teki kokonaisen motti rempan n.14 tunnissa yön aikana ja voittaen viellä kisan. Että ei tuo miittaus kovin mahdoton ole suorittaa noin niinkun minun kokemusteni mukaan, tietysti onhan siitä jokaiselle vaivaa ja extra duunia mutta anyway, olisihan kaikki samalla tasapuolisen kohtelun kohteena. Sillä edelleen olen sitä mieltä että SÄÄNNÖT pitäisi olla kaikille samat.

    Edu Kettunen

    ps.ehkä finaaleissa suddaamassa jos saadaan motti valmiikksi/maahan....
     
  14. zormunen

    zormunen 1st gear

    Outlaw on kyllä monen mielestä (jolta olen kysynyt) kiinnostavin luokka koska ajetaan tosi lujaa melkein vakion näköisillä autoilla.
    Ihmettelen vain miksi fhra ei arvosta kyseistä luokkaa ollenkaan?
    Esim. viime kisoissa OL oli survottu todella ahtaaseen tilaan, vaikka muilla luokilla oli kunnon tilat. Kuitenkin OL:ssa autoihin tehdään joka lähdön jälkeen jotain säätöjä kone huoneeseen, joten kunnon pilttuu olisi tarpeen. Ja sähköstä maksettiin, mutta sitä ei kuulemma kuulunut jos ei naapurilta roikasta jatkanut. En kuitenkaan halua sanoa ettei muut tarvitse tilaa, ihmettelen vaan et jos luokka on tarpeellinen niin miksi sitä ei arvosteta?
     
  15. panhead

    panhead 1st gear

    OL on tosi mielenkiintoinen ja varmasti kasvava ryhmä.En ole kauheesti asiaan perehtyny,mut mun mielestä muovautunu vähän liikaa ilokaasuryhmäks.Ois hyvä jos pystyis vapari moottoreillakin kärjen vauhtiin oli sitte metsku tai pensa motti.Mites svedut ajaako ne mitään lähelle samaa ryhmää.Tulevaisuudessa pitäis mun mielestä yrittää saada suomen ja ruotsin säännöt samanlaisiks.Paras olis tietysti nää suomen ja NHRA:n säännöt,voi olla vaan vaikee saada ruotsalaiset ottaa jotain mallia täältä.
     
  16. Jukka_S

    Jukka_S Gearhead

    Tuli mieleen että olisiko noita kuutiotilavuuksia mahdollista mitata kantta irroittamatta esim. jollain nesteellä, vaikka esim. automaattiöljyllä? Tällaisia mittauksia tehtiin joskus karting-autojen moottoreihin ja varmaan nykyäänkin tehdään.
     
  17. edu k

    edu k 1st gear

    Kattojärjestöllämme on ollut jonkinlainen mittari ja kyllä tästä maasta jostain varmasti löytyy pätevä laite ko. hommiin. Olisihan se paljon helpompaa mitata ja ei niiden mittavirhe ole 100:eek:ja kuutiotuumia.

    Toinen asia josta muutamat tässäkin topicissa kirjoittavat on OL:n tärkeys eräänä väliluokkana ylöspäin isompiin ryhmiin. Siellä saa ajaa erittäin tehokkailla ja erilaisilla ratkaisuilla toteutetuilla autoilla ns.poor man´s pro-stockia. Kohtelu on kieltämättä FHRA:n puolelta ollut sanoisinko "kirjavaa".. Olen aiemminkin kirjoittanut asiasta ja nurissut, eräs henkilö on toimitsijana sanonut minulle jos hän saisi päättää niin OL:ää ei ajettaisi ollenkaan koska se on aivan turha ryhmä..

    Ruotsissa ajetaan ainakin pro street ja top doorslammer ryhmiä. Top doorslammerryhmää vedetään myös Norjassa ja se on kait aika lähellä OL:ää, tosin säännöistä en ole tietoinen mutta olisihan se mukavaa ottaa mittaa naapureista.

    Alkuperäiseen kirjoitukseeni kuitenkin vielä palatakseni, niin MIKSI SÄÄNTÖJÄ ei noudateta FHRA:n puolesta ??

    Edu Kettunen
     
  18. vette77

    vette77 1st gear

    Lopeta nyt jo aikuinen mies tollanen kitinä :soosoo:

    No onneks se hessu ei sitä saa päättää :D OL ei ole turha, tollanen itkuvirsien tuherrus on


    MIKSI tämä nyt ahistaa sinuu niin kauheesti?
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    No eikös tohon äkkiä tee jonkun patentin pelkällä ilmallakin.., Tyyliin jättimäinen lääke-/suolausruisku, joka pultataan letkulla tulpanreikään kiinni. Siitä vaan pyöritetään mosaa puristustahdilla akk:sta ykk:hon ja katotaan, paljonko ruutta nousee. Heittänee jonkun prosentin, mutta ei koskaan mitattavan kannalta väärään suuntaan.
     
  20. gremlin

    gremlin Gearhead

    Pro street varmaan on lahenpana, TopDrooSlammer on vastaava kuin ProMod :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!