Sähkö ruiskulla auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Chevy-A, 17.6.2017.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    mulla ei oo milloinkaan korkannut, päinvastoin, oon tota käyttänyt ongelmakohdissa eristevärinä ja oon aika ahkerastikin käyttänyt polyurtsin, akryylin ja vesivärin alla mm. jos hiontaväri on jostain kohtia puhjennut pohjamaaliin, sama homma sen alkydipohjaisen harmaan pohjavärin kanssa, tossa pihat täynnä noita omiakin romuja joissa ei 15 vuoden aikana oo tapahtunut mitään reaktioita, ohkasia kerrokksia ja kuivaa sen vaan hyvin ennenku jatkaa eri aineella,
    suostun julkiseen lynkkaukseen jos näin kuitenkin käy.

    itteasiassa ehdotan, et kun sulla on siellä mustan ja harmaan ja muidenkin maalien muodostamia "vuosirenkaita" kun alueita on hiottu, että suihkit niitten alueitten päälle uutta alkydimattamustaa parina kolmena suht ohkosena kerroksena, että just peittää, annat kuivahtaa mataksi kerrosten välissä, paineilmalla kätevä vauhdittaa ja lopuksi vielä antaa kuivahtaa jokusen tunnin tai antaa varovasti lämpöä
    ja pyyhkäset köykäsesti vaikka karhuntassulla tai paprulla jos roskia seassa ja savet selkään.

    edit: terotan nyt vielä, että homma toimii sitten vaan mattamustan ja -harmaan kanssa, kiiltävän alkydin kanssa tullee lähes varmasti ongelmia.
     
    Muokattu: 22.7.2017
    Nikuzai ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  2. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Juu ok. Kiitos vinkeistä.

    Varmaan helposti noi kiiltävät kilikalit kiehahtaa alla...

    Täytyy suihkia arkoihin kohtiin sitten vaikka sitä perus mastonin mattamustaa...

    Paljonkohan tuota kiiltävän mustaa teknodur 0090 polyuretaanimaalia kannattaa ohentaa 10% /20%? Siinä on se oma ohenteensa vielä. Yläkannuruisku 1.4 suutin millä suihkin...
     
    Muokattu: 22.7.2017
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Noi prosentit on aina vähän kii sieltä ja täältä. Mulla on sellanen näppisääntö, jonka oikeellisuutta en takaa, että kun sekotustikusta purkkiin valuva maali alkaa ääntään (eli "liriseen"), niin ollaan lähellä oikeeta.
     
    DX tykkää tästä.
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Din kupit ei paljon maksa. Siitä kun lorahtaa 20-30 sekunnissa, niin tulee ruiskusta läpi ja sileä pinta.
     
  5. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Viskositeetin mittauslaite ehdoton aloittelevalle maalarille. Itte ainakin yritin maalata liian paksuilla maaleilla ja jälki oli myös sen näköinen. Enemmän kun maalailee, alkaa maalin sopiva juoksevuus hahmottua ja koko touhu helpottua.
    Maalia kannattaa ohentaa niin paljon että sopiva viskositeetti on saavutettu, lukipa maalipurkin kyljessä mitä tahansa.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Näitä saa mistä?
     
  7. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Saa samasta paikkaa kun maalitkin, jos ei oo hyllyssä niin tilaavat kyllä mielellään.
    Tai sitten kattelee jos vaikka bilteeman maalitarvike hyllyssä ois...
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei oo tallilla maalihuoneessa hyllyssä moisia :odconfused:
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    No sitte vaikka automaalikaupoista tai nettikaupoista esim. automaalit.net.
     
  10. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Jotekii turhaa kikkailua tuon DIN kupin kanssa pelaaminen. Se mitä kannattaa pitää huoli on että tilat ja maalit on sen +20 läpimät. Ja siihen kun lisää tikun johon on noi sekoitus suhteet laitettu valmiiksi ja uskoo sitä. Jos ei ymmärrä miten sitä käytetään niin sen myyjä kyllä neuvoo. Siihen ruisku jossa suutin sopiva. Maalimyyjä tietää tämänkin kun kysyy.
    Kaikki tästä eroava peippailu kuuluu niille jotka ei usko eikä halua ymmärtää mitään. Ihan turhaan maalitehtaat niitä suhdetikkuja ole kehitelleet ja valmistaneet.
     
  11. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Mihinpä tossa mitään DIN kuppia tarvii?? Din lukemat on nimenomaan siinä purkin kyljessä tai käyttötiedotteessa. Jos näihin "purkin kylkiin" voi tai halua luottaa ei tarvii viskositeetin mittauslaitettakaan. Vai onko jossakin joku oikeampi yleis viskositeetti kaikille maaleille olemassa?
    https://www.nettivari.fi/documents/ppg/Nettivari_ppg_D8173.pdf
    Laitoin nyt tohon yhden linkin malliksi.(jos toimii) Löyty muuten aika helpolla. Jos joku tietää paremmin kun tuo tuotetiedote niin on kyllä ihme.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    kai siinä ajateltiin aloittelijalle tueksi, ohjeellisen sijaan, lanttaussuhteen toistettavuutta,
    mikä tavallaan on viskometrin perimmäinen ideakin.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    noihan on suuntaa-antavia, ei myöskään ole mitään yleisruisku-, ruiskutuspaine-, tai ohennusohjetta, kun joka ruutta ja kohde on jollaintapaa yksilöllinen jossa mukana mm. ruiskutusetäisyys,

    ajan kanssa noita oppii soveltamaan ja esmes kyljen häippäysmaalaus on oma taiteenlajinsa vs. iso laakapinta,
    kuitenkin auton alkuperäisen pinnan matkiminen ei enää perustu pelkkään tuuriin,
    varauksin menee toki samallakin seoksella ja ruutalla,
    mutta vastaavasti ruutan säätöjä pääsee mulkkaamaan lennosta ja niidenkin ääripäät on aikas kaukana ohjearvoista.

    edit: aisaan on siis kaksi toisiaan tukevaa, ei poissulkevaa lähestymistapaa ja kumpaakaan väheksymättä, kärjistetysti pannaan ruisku ja äijä tottelemaan maalia, pannaan maali tottelemaan ruiskua ja äijää.
     
    Muokattu: 25.7.2017
  14. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Kuule. Tossaesimerkki linkissä on DIN4 kupille 18-20 sekuntia annettu viskositeetti. Siino se tuki ja ohje alottelijalle sekä pro ammattilaiselle. Kikkailijat saa tehdä mitä haluaa.
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Eiköhän se lopputulos kuitenkin ole se ratkaiseva kun ei näy oikein sattuvan tuo maalaaminen paremmissakaan piireissä.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Mä luulin, että purkin kyljessä olevat din sekunnit on laitettu sen takia, että tietää miten paljon pitää ohentaa. En tajunnut, että se kertoo purkissa olevan maalin viskositeetin, niin kuin ymmärsin chevyantin kirjoituksesta? Voi olla, että maalista on haihtunut ohennetta joko maalikaupan varastoinnin aikana tai kotihyllyssä. Itse tarkastan aina ensimmäisessä sekoituksessa din kupilla viskositeetin. Yleensä joutuu ohentamaan enemmän kuin purkin kyljessäoleva ohje.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  17. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Höh. Ihan oikeen olet tiennyt tai luullut. Mitenkähän lienen noin epäselvästi laittanut. DIN lukema on nimen omaan sen valmiin seoksen viskositetti.
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    se on silti viitteellinen ohje ja johon vaikuttaa kaikki muukin, kuten haluttava pinta ja esmes käytettävissä oleva ruutta, eikä edes ihan vähäsen, emmä ole väittänyt että valmistajan ohjeissa olisi mitään vikaa, mutta kyllähän sen maalaisjärkikin sanoo, että jollain lidlin ruutalla autotallissa +15 - +25 asteessa on melko eri lainalaisuudet kuin hyvin tuuletetussa uunikammiossa jossa maalausolosuhteet ovat aina vakiot ja ruisku on valikoitunut maalin mukaan.

    se ei mielestäni ole pro ammattilaisuutta, ettei osaa tai edes suostu harkitsemaan soveltamista missään olosuhteissa.

    tietty voi siihenkin ehdollistua, että maalaa aina ja vain ohjeiden mukaan ja samoilla säädöin käytössä olevista vehkeistä riippumatta ja jättää mm. struktuurin lisäaineiden harteille, autotalliolosuhteissa siitä tulee sitten sellaista kun sillä kertaa sattuu tulemaan.
     
    Muokattu: 25.7.2017
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Huom! tollo osaa valita väärällä asteikolla olevan mittatikun ja tosi tollo laskee sen viskokupin ajankin päin peetä, joten...
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    kerrankin maalasin pitkän ja korkeen transitin yli 28 asteen lämmössä raskonevärillä, kyllä siihen oli pakko laittaa melko rutkastikin ylimäärästä oharia, että sai edes pikkasen lisäaikaa kierrokselle, hanat kaakossa levitin maalia yksvitosella,
    silti ehti mennä kiinni lopetuspaikassa, vaikka hikipäässä kiipeilin ja puolijuoksusta täyttelin kannua ja tuli pikkasen lopetusnurkkaan myllyteltävää.

    ohjeen mukaisesti tosta olis väistämättä seurannut "pro" maalarilla täys katastrofi.
     

Kerro tästä muillekin!