Sähkö ruiskulla auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Chevy-A, 17.6.2017.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    mulla on oikeen maalauskoulussa tehty työn alla, pitää vielä ruosteita poistella ku esmes klasit jää kätteen, "vähän" väärä järjestys, mutta se siitä,
    on joka suhteessa melko kamalaa jälkeä, pohjat, massan ja lakan levitys, suoraansanottuna, kaikki tehty päin persettä, ja varmaan pilkulleen valmistajan ohjeiden mukaisesti.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  2. DX

    DX Double Gearhead

    vanhana esimerkkinä vielä käykööt, että esmes standox premium, ohennusohje oli 12,5 - 25% ,
    toi haarukka on jo sellanen, että lakka käyttäytyy melko eri tavoin.

    uusien hiilivteypäästöjä koskevien ympäristö-, eli VOC määräysten mukainen ohennusohje onkin nyt 12,5% ,
    kyseessä kuitenkin ihan sama lakka.
     
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuota mä just tarkoitin kun on näitä kirjaviisaita ja sit tekijä miehet erikseen.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Hain aamulla katalyyttimaalia kaapin oviin, myyjä ohjeisti ohenteen määrää niin että myös kuun vaihe ja pohjois-Norjan vesitilanne pitää ottaa huomioon.
     
  5. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Kyllähän se vähän pyrkii laskuveden aikaan (kuun vaihe ??) valahtaan helpommin.
     
    DX tykkää tästä.
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Itte en lähtisi kikkailemaan kovetteiden yms suhteissa, siihen ei riitä mulla kokemus. Mutta siihen riittää kokemus, että hieman hyllyssä seisoneen maalin sain elvytettyä lisäämällä ohennetta reilusti yli "purkin kyljessä" olevan ohjeen. Viskometri oli mittauksessa lahjomattoman puolueeton.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Voihan se tikkuohje siinä purkin kyljessä olla pitäny paikkaansa viimeksi viime vuosituhannella

    Koskas opel commodoren valmistus lopetettiin?
    Sellaisen punaisella avaamattomalla korjausmaali purkilla tuli maalattua volkkari

    Seos suhde oli tooooodella purkin mukainen purkillinen maalia kanisteriin, puolpurkkia ohennetta, raaka ravistus ja kanisteriin, puolpurkkia ohennetta, raaka ravistus ja kanisteriin
    Sitte ohentelemaan et mukavasti tikusta juoksee tasaisena lirinä ja kestää nostaa 30cm korkeelle ennen noron pisaroitumista


    Sit yhestä pöntöstä tuli lusikalla kaiveltua sellaista alustamassan viskositeetilla varustettua jankkia pari lusikallista ja puol litraa ohennetta tuli iha hyvää paksua et melkeen ruiskusta tuli läpi :odroll:
    Mites sen purkin tikku mitat?



    Ei kaikki kotivara maalarit hae maalikaupasta valmiita maaleja, jostain löytyy vaarivainaan purkin pohjia ja mites peltikattomaali ohennetaan ruiskuun, kun purkin kyljessä ei ole mitään tikkusuhteita
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos jollain on tarvetta din kupille, niin moisen saa varmaan askarreltua hautamaljakosta :odeek:

    Sellaista tuli hypisteltyä tossa päivänä eräänä ja se on suippo pohjaan asti, siitä sopivasta kohdasta sahalla poikki ja mittailee minkä verran kupilliseen saa mennä, et tulee hyvää pintaa :odbiggrin:
     
  9. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    No nyt on maalattu auto. Ei tullu yhtään valumaa, eikä jääny sumurajoja, et siltä osin onnistu hyvin.....

    Pinnasta tuli aplaria ja yksi kitattu paikka kiehu ilkeästi, sekä vähän jäi hiomajälkiä joihinkin kohti....

    Kiehuminen ilmeisesti johtui siitä, kun lopuksi putsasin liuottimella auton ja pyyhkäsin sen mattamustan paikankin sillä. Muita mattamustia paikkoja en putsannu ja ne ei kiehunu...

    Sen verran ohennuksesta, et maalin oma ohje oli 10- 20% ja kokeilin din mitalla valui noin 2min. Ohensin sitä lisää, niin paljon, et valui noin 40sek. Oli ilmeisesti vieläkin liian paksua, kun pinta aplaria.... varmaan olisi ollu sopivaa joku 30sek.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Mipan maaleissa n. 20-22s. Varmaan muissakin samaa luokkaa.
     
  11. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Ok. Saattoi olla vielä liian lämminkin joku 23-24 astetta. Maalipinnasta ei tullu kovin kiiltävä, vaan semmoinen puolikiiltävä. En tiedä mistä johtui, vai eikö tuolla 0090 teknodurilla tule tuosta kiiltävämpää...
     

Kerro tästä muillekin!