sähköahdin on tätäpäivää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pile, 4.11.2009.

  1. pile

    pile Gearhead

  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikä vie virtaakaan juuri yhtään :D Taitaa se laturi mikä tota jaksaa ruokkia, haukata ton tuoman lisätehon aika tehokkaasti :lol:
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Voishan tota käyttää herättämään oikeaa ahdinta.
     
  4. pile

    pile Gearhead

    niin eikä toi virrankulutus ole kuin silloin kun antaa lämää
    eli tyhjäkäynnillä virran tarve on 1.5 A ja kiihdytettäessä tuo 350A
     
  5. pile

    pile Gearhead

    tuolta sivuiltahan löytyy muitakin mielenkiintoisia sovelluksia kuten esim. pakokaasu käyttöinen laturi
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Current draw - steady state: 220A

    Eli ottaa ton 350 a ton 0.35 sek kun kiihtyy ja sen jälkeen 220A
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ei lienis sillä pakokaasulla helpompi ahtaa suoraan, kuin muuttaa se energia ensin sähköksi ja sitten sähköllä paineilmaksi? :eek:
     
  8. pile

    pile Gearhead

    ideahan onkin siinä että joka autossa on remmivetoinen laturi mutta ei välttäti ahdinta,niin miksi siinä pitäsi tosiaankin olla remmiveto
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    En tiiä. Mutta joka autossa (joka käy bensalla tai jollain muulla polttoaineella) on myös pakokaasut, joka on melkoisen hukkaan heitettyä energiaa ja siihen on keksitty turbo. Joten missä pihvi? :eek:
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Safareilla on tullut nähtyä kun porukat vinssaa autonsa akun niin tyhjäksi että kone sammuu. Tehokas sähkövinssi haukkaa helposti yli 300ampperia!!
    250A kulutuksella ja 45Ah:n akulla jota ladataan aabaut 30A:n teholla ei akkuturbolla pitkälle pötkitä :rotfl: . Paitsi tietenkin kun asentaa 500amppeerin pakokaasulaturin :rotfl: . Mutta ihan oikeasti :eek: .
     
  11. pile

    pile Gearhead

    eli ihan sama mitä uutta on tuloillaan niin se heti tyrmätään täysin.itse mieluusti katselen ja kuuntelen mielenkiinnolla uusia visioita,tuo laturi varsinkin,niin ja eihän kukaan kiellä että putkessa vois olla turbo ensin ja sitten laturi perässä.onhan siellä noita vaimennin ym. katti hässäkkää putki täynnä.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Taitaa olla ituhipeille ja tunareille? Tietääköhän ne että pakopukkesta saa lämppärinkin, säästyy enerkiaa tai jotain?
    Tosin ne mitä mulla oli toimi kunnolla vain helteellä.
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Sähköahdin ja pakokaasulaturi? Mihin vittuun tää maailma on menossa?
     
  14. Mopar

    Mopar Gearhead

    eiks tää sopis sähköautoihin, niissähän on isommat akutkin?
     
  15. transport01

    transport01 3rd gear

    Hauska idea, mutta mikä on luotettavuus?

    Minusta nuo pitäisi ympätä samaan pakettiin ja samalle akselille, eli tehdä sähköturbo. :rotfl:

    Sähkön kulkusuunta vaan vaihtuisi sen mukaan mihin suuntaan ahtimen kierroksia halutaan.
     
  16. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Kaikki kommentoijat nyt tuntu sovittavan sen pakokaasulaturin ja sähköahtimen samaa autoo...itestäkin tuo sähköahdin tuntuu typerältä idealta, mut tuo pakokaasulaturi on mielenkiintosempi viritelmä. Toiset kun tahtoo sitä konehuonetta tyhjentää ja yksinkertaistaa niin mikä nottei jos tuo on vaan toimiva tsynsteemi :wink:
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Taas yks humpuukilaite. :rotfl: :rotfl:
    Ei taida sivujen laatija tietää mikä on "ottomoottori" ja mikä on "dieselmoottori".
    Ja olihan ne hienot käyrästöt jotain sellaista mitä en ole missään muualla nähnyt.... :rotfl: :rotfl:
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Kun se pakokaasun rajaton hukkaan heitetty energiamäärä valjastetaan pyörittämään sitä laturia. Eikös kaikki muutenkin ole yleisesti sitä mieltä, että on taloudellisempaa ja järkevämpää pyörittää pakokaasulla kuin hihnalla kampiakselilta? Vai eikö se pakokaasu liikukaan siellä putkessa itsestään? Jos näin heti aamusta saa järkyttää turbottajien maailmaa niin se sama mäntä mikä liikuttaa veivin välityksellä kampiakselia, liikuttaa myös niitä pakokaasuja. Pihvi on jo syöty. :wink: ja :D
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Pikaisen silmäyksen jälkeen tuota myydäänkin pieniin 1,2l ... 1,6l vaparimoottoreihin niin että ne voidaan korvata vielä pienemmillä (1,6l>1,4l) moottoreilla. Ja lisävoima tulee alaväännön paranemisella, jostain taulukosta jopa ymmärsin että jopa vähentää moottorin normaalia vääntöä kierroksilla.

    Samoin nuo mittaukset ja taulukot on tehty kahdessa tapauksessa turbomoottoreilla joiden imupuolelle tuo sähköahdin on asennettu. Vertailu on ainakin joissain taulukoissa siten että systeemi on päällä tai pois päältä. Yllätys, päällä ollessaan teho on suurempi. Mutta on jätetty pois se moottorin orkkisteho jos koko systeemiä ei olisi asennettu.
    Turbottomassa (alle 1,6l) bensamoottorissa teho alkaa putoamaan oleellisesti jo 4000rpm jälkeen, millainenhan moottori on ilman sähköahdinta? Onko sellaista edes olemassa? :eek:
    Entä onkohan noissa mittauksissa moottoriin liitetty laturi joka ottaa tehon ahtimen sähkömoottorille?

    Nämä kysymykset nyt ekana tuli mieleen. Eli voisi toimiakkin 1,2l moottorisessa turbodaihatsussa? Kun siihen asennettaisiin tarpeeksi tehokas laturi pakoputkeen kun konehuone on liian ahdas ja hihnasysteemit liian heppoisia, vai mitensemenikään?
     
  20. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    No sittenhän autoissa ei tarvitsisi hihnaa ollenkaan, kun tehostimet ja kai kohta vesipumppukin pyörii sähköllä, ja laturi pyörisi pakokaasuilla. Eli meiltä tehottomien autojen omistajilta viedään viimeinenkin mahdollisuus saada kumi palamaan kaasua polkaistessa!
     

Kerro tästä muillekin!