sähköahdin on tätäpäivää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pile, 4.11.2009.

  1. RB-440

    RB-440 1st gear

    Niin no joo, turboon ikäänkuin paukkusysteemi sähkömoottorilla... voishan se äkikseltään aatellen olla ihan mahdollista. Iso akku vaan antaan vähäksi aikaa starttivirran, kun lämä pannaan lattiaan. Tosin, jos samaan aikaan laturi koittais paikata kulutusta, niin vois siellä vähän remmitkin vinkasta. Jotain elektroonista varmaan pitäis virittää, ettei menisi tasapaino poskelleen, mutta ehkpä ei ihan mahdotonta ollenkaan.

    En jaksanut lukea koko ketjua läpi, joten en ole varma, josko joku muu jo keksi tämän, mutta mulle tuli mieleen, että jos vaan tunkis periaatteesaa tavallisen pakokaasulla pyörivän turbon akselille sähkömoottori/generaattorin, niin sillä vois kiihdyttää turboa, antaa sen pyöriä vapaasti pakokaasujen mukana tai vois koittaa vähän ladatakin. Tosin toi latauspuoli menis opitimoinniksi tavallisen laturin kanssa...

    Tosin mulla ei ole mitään käsitystä siitä, että paljonko tollaisesta sais sähkötehoa ilman, että alkaa liikaa ahistaa. Lisäksi tossa on vähän samaa fiilistä kuin niissä varianle duration nostajissa, jotta paikataan lisäpalikalla jotain muuta suunnittelun tai mitoituksen puutetta. Mutta olishan tossakin pähkläilemistä.
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead


    Miten tuota sähköturboa säädetään?
    Entäs mitä maksaa jos siitä tehdään oikeasti säädettävä?

    Mihin tarvitaan puhtia tyhjäkäynnillä?
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Laturin pyörittämiseen että riittää sähköä sähköahtimen pyörittämiseen?
     
  4. pile

    pile Gearhead

    mailma on täynnä huonosti vääntäviä pieni moottorisia kirnuja joita pitää huurattaa paikoiltaan lähdettäessä.
    ja eikähän tuo säätäminen onnistu vaikka elekronisesti jos ei muuta keksi
     
  5. kolmekax

    kolmekax 1st gear


    Elektroniikalla. Niin kuin tänäpäivänä sillä ohjataan moottoria, vaihdelaatikkoa, ilmastointia ym ym. Varmaan ei maksa yhtään enempää kun automaatti ilmastoinnin säätöelektroniikka. Oletko koskaan ajanut autoa jossa on pieni moottori ja automaattilaatikko? Kierrokset ei paljon nouse kun paikaltaan painaa kaasua. Silloin saadaan sähköahtimella tehoa reilusti alhaalle. Ikiliikkuja tuo sähkö ahdin ei yritäkkään olla, kyse on enemmänkin ajo mukavuudesta.
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mä en tunne sähkötekniikkaa kovin hyvin, mutta voisin kuvitella että tollanen 4Kw sähkömoottori ja siihen tarvittava säätöelektroniikka kaikkine tarvittavine jännitteen korottimineen maksaa vähän enemmän kuin ilmastoinnin ohjaus.

    Se on totta, että nykymoottoreissa on todella huono alavääntö ja sitkeys, sen takia mullakin on automaatin edessä 5 litranen moottori.

    Mutta uskaltaisin väittää että tollasessa nykyaikaisessa autossa se huono alavääntö häiritsee automaatissa jopa vähemmän kuin manuaalissa, justiinsa sen takia että turbiini sallii nostaa kierrokse edes jotenkin toimivalle kierrosalueelle.

    Vaikka olempa sellaiseenkin turbodiisseli automaattiin törmännyt jossa kierrokset ei noussut sen vertaa että turbo olisi lähtenyt tekemään painetta, se oli kyllä oikeasti todella surkea laite. (muistaakseni ooppeli :rotfl: )

    Sit taas toi käyttis jossa on 1,3 litranen on sen verran vanhaa suunnittelua että alavääntö riittää ihan mainiosti ja kylilläkin voi vallan mainiosti ajella kolmosella ja nelosella...enkä kuitenkaan ole sillä jalkoihin jäänyt. No se ei kuitenkaan ole automaatti... :rotfl: :rotfl:
     
  7. kolmekax

    kolmekax 1st gear

    Kyse oli sähköahtimen ohjauksesta ei pyörittämisestä. Se sun viislitranen ei ehkä kaipaa ahdinta mutta saattaa kuluttaa hiukan enemmän kun ykskolmonen. Ongelmahan olis helppo ratkaista sillä että laitetaan Corsaan viislitranen niin loppuu nuhasuus....Tai pieni sähköahdin.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    njoo, riippuu miten vaihteisto on ohjelmoitu. Vaimon uuden 2.3 litran käyttövessan tomaattilaatikko ilmeisesti luulee että sen edessä on kasikone. Se yrittää aina vedättää liian isolla, viivyttelee alasvaihtamisen kanssa jne, sit pitää aina polkee että saa pienempää tai turbiinilukon auki, tai yrittää sohlata puolimanuaali asennossa. Kaikenkaikkiaan aika tuskanen värkki. Aikoinaan sentään pärjäs 1.3 + manuaalilla. oho, OT.
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No ei taida paljon ahtaa pelkällä ohjauksella.
    Eli toimivan sähköahtimen rakentaminen on ihan liian kallista ja monimutkaista, että se olisi järkevää.
    Ja siis ton linkin "ahdin" on pelkkä lelu jolla koitetaan tuuning teroja kusta silmään.

    En oo tosta yks kolmosesta kulutusta mitannut, mutta tuntuis ettei siinä paljon eroa ole, ehkä sillä tulee ajettuakin vähän eri tavalla. :rotfl: :rotfl:
     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tämä nimenomaan ei ole lelu, vaan ensimmäinen oikeasti toimiva sähköahdinsovellus.


    btw. Kulutuksen takiako nänä kanafarmarit yms ovat aina tientukkona, on pakko ajaa etananvauhtia että kulutus pysyisi edes jotenkin siedettävänä?
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mutta minkä kokoisessa moottorissa? 1,3l vai jopa 5,0l? (epäilen) Minun mielestä noissa taulukoissa on aika pikkuisia moottoreita todistamassa systeemin järkevää toimintaa.

    Eiköhän nuo 1,3 jne. moottorit jää historiaan pikkuhiljaa kun vaihtoehtoiset systeemit ne korvaa. Ja isot moottorit meidän harrastajien aarteiksi.

    PS. Kanafarmareissa ei ole osattu pitää orkkiskaasarisysteemejä kunnossa, siitä syy matelemiseen? Vai.
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Niissä on se 80-lätkä, tai ainakin pitäisi olla. Ei saa ajaa lujempaa. Suomen autoverotus, kato. :odroll:
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    onko tullut mieleen että kaikissa harrasteautoissa ei ole 5-8 litraista moottoria?

    Jos joku komponentti ei sovi veekasiin niin sillä ei tee mitään?

    1.3 litrainen corolla on raketti 305 tai varsinkin 307 koneiseen farmariin verrattuna.
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    itse itseäni lainaten. Tosin pitäisi nähdä kompressorikartta että näkisi onko tosta siihenkään vähänkään isommassa koneessa.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Onko sinulla tuollainen?
    Vai mistä tiedät että se on toimiva?

    No tosiaan :rotfl: :rotfl:

    Ei vaan sen takia että sellaisella on vaan niin mukava ajaa ettei ole kiire minnekään, toisin kun sillä 1,3 Corollalla . :rotfl: :rotfl:
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    ooo... vaihdetaan: orkkiskuntoinen Buick STW 87 1,3l Corollaan. Maksan väliäkin jos löytyy orkkiskuntoinen ruosteeton vastaavanikäinen Corolla. vanhemmatikin käy jos täyttää em. kriteerit.

    ostetaan: sähköahdin.

    Sorry...
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Myydään: tukankuivaaja, 1000W, kylmä/kuuma, 2 nopeutta :rotfl:
     
  18. kolmekax

    kolmekax 1st gear

    Onko sinulla tuollainen?
    Vai mistä tiedät ettei se voi toimia?
     
  19. pile

    pile Gearhead

    olis aika veikeetä jos vois palata ajassa taaksepäin noin 100 vuotta ja olla mukana noissa turbojen ja mekaanisten ahtimien esiinmarssissa. oliko siihen aikaan kaikki vähänkään poikkeava yhtäsuurten ennakkoluulojen ja asenteiden vankina ja minkämoinen käden vääntö vehkeiden tiimoilta on käyty että ne on saatu tuotantoon ja menestystarinaa kirjoittamaan.
    ja kuinka paljon noita hyviä keksintojä on jäänyt pöytälaatikkoihin juuri noiden asenteiden takia.
    tuntuu että hypdiri on tälläkin palstalla hyväksytty jo.
    ja juuri se on kyseenalainen ekoauto valmistuskustannukset suuret ja kulutuskin vähintään sama kuin nyky dieselillä. ne joita voi ulkoisesti pistokkeesta ladata on asia erikseen,niillä jo saadaan kulutukseenkin selvää säästöä jos ajellaan vaan päivittäisiä kauppareissuja.
     
  20. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei mulla ole tätäkään ja tiedän ettei se toimi.

    Kyllähän tollanen sähköahdin voisi toimia, mutta ei ainakaan tosta kyseisestä laitteesta ole mitään sellaista näyttöä että voisi päätellä sen oikeasti toimivan.
     

Kerro tästä muillekin!