sähköahdin on tätäpäivää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pile, 4.11.2009.

  1. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ei mulla ole tommosta sähköahdinta eikä tule.

    Kyseinen kapine on esitelty muunmuassa tekniikan maailmassa ja autolehdessä. (joka on suomen autoteknillisen yhdistyksen jäsenlehti)

    Edit. lueskelin tossa erästa kirjaa jossa oli kuvia ISOISTA turboahtimista jossa oli sähkömoottori apuna alakierrosten spoolaamiseen.

    "Experimental electrically assisted-turbine turbocharger contains an integral electric motor to maintain turbine speed during times of low exhaust energy, and is combined with VNT turbine to produce really fast turbine response at low engine rpm"
     
  2. studio57

    studio57 Gearhead

    mulla oli muuten joskus kehitteillä tuollainen sähkö "turbo" .
    laitoin 14" ilmanputsarin sisälle Datsun 100A:n sähköflektin ja kas kummaa se siellä pömpelissä ei aiheuttanut juuri mitään puhallusta, aihetta jatkojalostettiin niin kauan kunnes kaverilla jäi sormet sen pyörivän putkurin väliin ja hommasta vaiettiin melkein 20vuodeksi... nyt rikos on jo vanhentunut ja sormet parantuneet ja kyhäykselle voi vapautuneesti nauraa !! :rotfl:
     
  3. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kyllähän tuallaanen varmaan piänes konees toimii jos siivelle saadaan 60000-70000 rpm. Mutta mitä hyötyä pyärittää sähköllä kun uudet twin scroll turbot heräävät pensakoneissakin 1500 rpm eikä tarvi hitsausvirtaa toimiakseen
     
  4. kolmekax

    kolmekax 1st gear

    Tuo on nyt vaan yksi tapa niistä monista tavoista ahtaa pieni moottori. Se että toimiiko se ihan oikeasti ei tiedä kun kokeilemalla. Ideana en kuitenkaan lähtis suoraan tyrmäämään. Olishan tuo hauska kokeilla jos aikaa ja rahaa olis ylimääräistä. Vaan kun ei ole niin joudun tyytymään siihen viislitraseen. Onhan nykyään ohjaustehostajiakin suoraan sähkömoottorilla ohjausakselista vääntäviä.
     
  5. transport01

    transport01 3rd gear

    Edelleenkin olen sitä mieltä, että sähköturbo, vai olisiko oikeampi nimi sähköavusteinen turbo tarjoaa mahdollisuuksia, joita ei muilla tekniikoilla ole mahdollista toteuttaa.

    Tässä hiukan käppyrää yhdestä prototyypistä:
    http://autospeed.com/cms/gallery/articl ... 110994&i=6
    http://autospeed.com/cms/gallery/articl ... 10994&i=10
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Se vaan vaatis että se moista systeemiä hyödyntävä auto suunniteltaisiin aika lailla uudestaan. Ainakin virtapuolen osalta, kun tommoiset vie aika järjettömät määrät sähköä ja 12 voltin järjestelmällä saadaan lähinnä kaapelit punaiseksi.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Aika rohkeita ovat kun väittävät että
    Toivottavasti on tuotevastuuvakuutukset kunnossa :rotfl:
     
  8. kolmekax

    kolmekax 1st gear

    Minäkin uskon että tuolla idealla on mahdollisuus. Kyllä auton sähköjä pitää varmaan muuttaa, mutta toimiessaan tuolla sais pienen polttomoottorin tuntumaan "viislitraselta". Järjetön vääntö tyhjäkäynniltä ylöspäin.
     
  9. transport01

    transport01 3rd gear

    Uusissa autoissa on jo nyt niin paljon virtaa kuluttavia laitteita, että 12V systeemit ovat eläneet aikansa.

    Muistaakseni jo nyt on autoja, joissa on kaksijännitejärjestelmä ja ne varmasti yleistyvät. Esim 48/12V systeemi on helppo tehdä ja 48 voltilla alkaa jo saamaan pienissä moottoreissä turbonkin virrat järjelliselle tasolle.

    Tuossa sähköavusteisessahan on se pointti että sähkö tarvitaan vain pienillä kierroksilla ja siinäkin vain se mitä turbosta ei saa. Keskialueella 1500 nykyturboilla pärjää jo ilman sähköjä ja isommilla kierroksilla päästään jo latauksen puolelle.

    Jos kaikki paljon virtaa kuluttavat siirretään 48 järjestelmään, niin lopuille riittää 500W 48-12v muunnin, jonka tekee vielä hyvällä hyötysuhteella eikä se maksa kovin paljoa ja suurin osa elektroniikasta voi jäädä 12 V tasolle. Eli uusiksi menisi lähinnä puhaltimet, lasin lämmittimiet istuimien lämmittimet.
     
  10. pas2

    pas2 Gearhead

    Kattokaa ny jumalauta niitä kuvaajia ja MITÄ ARVOJA ne kuvaavat!!!

    Ja ei siinä ameeban älyä korkeampaa tarvi ymmärtämään, ettei sähköpuhaltimella saa hyötyä aikaiseksi :wc:
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Sähköahdin :rotfl:

    Jos halutaan tuottaa polttomoottorilla sähköä jolla pyöritetään silloin tällöin sähköahdinta (lue: sähkömoottoria joka avustaa alakierroksilla) , saadaan toyota prius.

    Lopputulos polttoainetalouden osalta ei oo edes paljoa huonompi kuin nykyaikanen pieni henkilöauto diesel koneella. :poff:
     
  12. transport01

    transport01 3rd gear

    Samantasoisia kommentteja tuli aikanaan pakokaasupuhaltimesta kun SAAB ja Garret toivat ne ensimmäisenä peruskäyttäjän autoihin.

    Entä monessako prosentissa vakioautoja on nykyisin turbo ja mihin suuntaan niiden yleisyys on kehittymässä, vaikka niissä on puutteita?

    Sähköllä nuo puutteet on paikattavissa. Sähköä ymmärtämättömän on ilmeisen vaikeaa ymmärtää minkälaisia mahdollisuuksia se tarjoaa.

    :wc:

    Tai sitten ei, kannattaa tutustua ahtamisen teoriaan :rotfl:
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Priuksessa on käytössä 650 voltin järjestelmä. Ja jos välttämättä haluaa sähkömoottorilla jotain pyörittää, niin fiksuin lienee oikosulkumoottori jota ajetaan taajuusmuuttajan läpi. Ei turhia kuluvia osia ja hyvä hyötysuhde. Valmista palikkaakin löytyy 400 volttiin ja kolmeen vaiheeseen aika paljon, niin ei tartte pyörää uudelleen keksiä.

    Mutta aika hölmöä jättää se pakokaasun energia täysin hyödyntämättä ja ottaa tilalle bensalla tuotettua sähköä? Joka muunnoksessa kun energiaa hassataan hukkaan.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Se saadaan tuotettua jo nykytekniikalla. Sähkömoottorilla. Miksi se pitäisi tuottaa käyttämällä sähköä paineilman tuottoon (hyötysuhde 10% hujakoilla vs. sähkömoottorien lähes 100%)?

    Tai jos keksit semmoisen turbiinin / kompuran, jossa ilman puristumisessa ei muodostu järjetöntä määrää hukkalämpöä, niin olet astetta lähempänä toimivaa ratkaisua. Tosin ei sun sitten tartte enää tehdä päivääkään töitäkään :rotfl:
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Heti Porchen, Bemarin, Ooppelin , Chevroletin ja Oldsmobilen jälkeen. :wink:

    Voihan sitä kuvitella kaikenlaista, mutta mekaanisesti tai pakokaasulla tai molemmat on kuitenkin halvempi ja helpompi rakentaa kuin sähkötoiminen ahdin.
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Ei mun kommentissa mitään ahdettu :rotfl:

    Niinkuin Jza sanoi, mitä järkeä on sitä sähköntuottoa ahtimeen käyttää jos paremmalla hyötysuhteella oleva sähkömoottorikin on keksitty?
     
  17. kolmekax

    kolmekax 1st gear

    Taisit unohtaa laskuistasi polttoaineen. Tarkoitus ei ole ajaa paineilmalla. Polttoaine sisältää energiaa. Kun saadaan moottoriin ajettua enemmän ilmaa, niin sinne voidaan myös syöttää polttoainetta enemmän. Ja kas kummaa voimaa tulee enemmän. Jotkut täällä luulevat että tuolla sähköahtimen tuottamalla ilmalla käytetään paineilmamoottoria.
     
  18. kolmekax

    kolmekax 1st gear

    Taas unohdetaan hyötysuhdelaskuista polttoaine.
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead


    Miten niin? Jos otetaan vaikka 5 hevosvoimaa tehoa irti bensakäyttöisestä moottorista ja A) tehdään sillä sähkön kautta paineilmaa ja B) tehdään sillä pelkkää liike energiaa, niin jälkimmäinen tapa voittaa hyötysuhteen noin kymmenkertaisesti. Vaikka ei siinäkään energian puolesta ajateltuna ole järjen hiventä, paitsi että voidaan sähköllä kontrolloida tarkemmin kulkemista ja saadaan sitä alavääntöä lisää.

    Jos taas otetaan se 5 hevosta ahtimen käyttöön, niin sen kyseisen moottorin hyötysuhde ei kasva edelleenkään pätkääkään. Enemmän ilmaa tarttee enemmän polttoainetta, että seos olisi optimaalinen. Vastaa siis alakierroksella vähän isompitilavuuksista pataa (myös kulutukseltaan), mutta ylärekisterissä loppuu tuotto ahtimelta ja huipputehossa ei ole mitään eroa. Vääntääks joku mulle rautalangasta, että mikä se juju tässä olis? :eek: Verrattuna siis esimerkiksi hybridiin, jossa saadaan koko auto paikaltaan liikkeelle pelkällä sähköllä.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tai jos tarkoitetaankin sellaista sähkömoottoria joka antaa polttomoottorille lisäpotkua ja ottaa jopa jarruttaessa energiaa talteen :odroll: . Ihan tulee joku hybridi mieleen :rotfl: .
     

Kerro tästä muillekin!