Sähköauto tms. projektia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 12.9.2004.

  1. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuskimpa tuossa muuta voi tapahtua kuin enintään talo palaa..
     
  2. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    akuis lukee seuraavaa > bat-lead rechargeable battery
    kyseessä siis kaksi kpl tämmöisiä 6v akkuja kytkettynä niin että tuloksena 12v
     
  3. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    no just se siinä vähä niiku pelkona onki
    yöllä latauksessa ollessa ekana syttyy mopo ja sit perään tönö
     
    Bukero tykkää tästä.
  4. starsky

    starsky 1st gear

    bat-lead akku = lyijyhyytelöakku

    Sinun sarjaan kytkemä 2x 6v:n akkua vastaa teknisesti yhtä 12V:n lyijyhyytelöakkua latausvaatimusten suhteen.

    12V:n lyijyhyytelöakun lataus tapahtuu vakiojännitteellä ja virta pienenee kun akku lataantuu.

    Maksimi latausvirta ei saisi ylittää mielellään 20% luokkaa akun Ah-kapasiteetista, koska on kuumenemisvaara -> tulipalovaara. Ei haittaa, vaikka latausvirta olisi esim. 10% tai allekin Ah-lukemasta - kyllä akku täyteen tulee.

    12V Lyijyhyytelöakkujen kyljessä lukee yleensä ao. info (6V-akuissa numerot puolet näistä lukemista):

    Cycle use: 14,4-15V
    Standby use: 13,5-13,8V


    Nuo tarkoittavat maksimi latausjännitettä.

    Cycle use = esim. sähkömopo/sähköruohonleikkuri tms. , jossa akkun käyttö on aktiivista lataus/purkukäyttöä. Esim. tämä sähkömopo.

    Standby use= varavoimatyyppinen käyttö esim. UPS-laitteet, varavoima taloautomaatiolle jne. , jossa akku pidetään koko ajan latingissa laturilla, mutta käyttöä on vain harvoin.

    Itselläni on pieni laboratoriovirtalähde, jolla saa jännitteen + maksimivirran säädettyä ja on oikein kätevä härveli erilaisten pienakkujen (lyijyhyytelö + tavalliset happoakut) lataamiseen kun voi akun mukaan säätää jännite- ja virta-arvot.

    Valmiita latureita hankkiessa pitää huolehtia, että laturi on varmasti sinun tapauksessa lyijyhyytelöakun lataukseen soveltuva.

    Voit edelleen hoidella sähkömoposi latauksen vanhalla laturilla jos lataat nuo 6V:n akut erikseen vuorotellen laturillasi. Mieluiten irroita latauksen ajaksi sarjakytkentä (Akkujen välinen kytkentä) ja lataa sitten erikseen akut mopon mukana tulleella laturilla.

    Jos hankit 12V:n laturin, niin maksimivirta ei saa ylittää tuota alkuperäisessä olevaa 350mA, jotta turvallisuusasiat ovat kunnossa.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  5. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    isot kiitokset starskylle hyvin asiaa selventävästä vastauksesta!
     
  6. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    osaisko joku vielä heittää minua semmosella kytkimen kytkös kaaviolla
    jolla sais vaiheltua tään mopon battereitten välistä kytkentää kytkimen kautta
    luulisin että tuo kytkin kytkös ois ihan helppo toteuttaa
    semmosella samanlaisella kytkimellä millä näissä määritellään tuo menosuuntakin
    (vai tarvitaanko tähän vielä monimutkaisempi kytkin?)
    mutta ku ei nyt vaa pää toimi. koko aamun oon yrittäny mut en saa oikeen menee.
    googleenkaa en näköjää osaa just niitä oikeita hakusanoja, hakata vaa tulee aina vähä vierestä.
     
    Muokattu: 13.11.2016
  7. starsky

    starsky 1st gear

    Tarkoitatko jotain systeemiä, että saisit ladattua tuolla nykyisellä laturilla edelleen akut ja vaihtaisit kytkimellä aina kumpaa akkua ladataan?
     
  8. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    semmosta kytkintä jolla sais piettyä molemmat akut kytkettynä
    mutta sai sen kytkennän tapaa muutettua lennosta > rinnan/sarjaan
    eli toimis ajossa vähän niinkuin nopeuden säätimenäkin
    ja sais sit kuitenki ladattua tolla vanhal laturil ne molemmat akut sit yhtäaikaa
     
  9. starsky

    starsky 1st gear

    En suosittele rakentamaan parista syystä:

    1. piirrä paperille molemmat akut nykyisellä sarjakytkennällä. Sitten piirtele miten johtimien pitäisi olla rinnankytkennässä. Huomaat, että jos kytkinsysteemiin tulee vika kun se kuitenkin jossain vaiheessa pettää, niin on vaarana toisen akun plus ja miinus kytkeytyä toisiinsa suoraan ja paha oikosulku tiedossa. Ainakin kunnolla sulakkeita johtimien väliin niihin kohtiin, joissa kytkimen ongelmat aiheuttavat mahdollisen oikosulun.

    2. Rinnankytkettyjen akkujen kanssa tulee ennemmin tai myöhemmin tilanne, että toinen akku alkaa vioittua. On omakohtaista kokemusta kun oma testimielessä kasaamani aurinkopaneelisysteemi sisältää rinnankytkettyjä akkuja. Viallisen akun kautta alkaa toiset akut sitten purkautua. Itse olen pahemmat ongelmat estänyt johtimiin viljellyillä sulakkeilla.

    Tuossa mopoprojektissa kannattaisi ehkä kuitenkin hankkia ihan erillinen 12 V:n akku, joka mahtuu noiden 6V-akkujen tilalle + 12V lyijyhyytelöakun laturi. Sitten kannattaisi katsella sopiva säädin harjallisen moottorin ohjaukseen (oletettavasti tuossa sähkömopossa on sellainen).

    Yksi mahdollinen edullinen toteutustapa olisi ehkä hankkia jokin halpa kiinalainen akkuporakone ja purkaa siitä tarvittava säädinmekanismi. Laadukkaampia akkuporakoneita saattaa löytyä edullisesti nettikirppiksiltä.
     
  10. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    paperin kanssa oon rassannu tässä koko aamun
    mutta en oo saanu toimivaa kytkentaa tommosen kytkimen kautta aikaiseksi
    kyseessä on ilmeisesti tämmöinen DPDT series parallel switch
    jonka kautta oon yrittäny tätä hommaa hahmottaa.
    jenkki sivuilla on vaikka mitenkä juttua näitten lasten menopelien virittelystä
    mutta sieltäkää en oo vielä onnistunu just sitä haluamaani kytkentää löytämään

    itse myös miettiny tuota halppis porakoneesta otettavaa tehonsäädintä
    mutta ku nyt sattus valmiiksi pyörimään nurkis tämmönen kytkin ja noita sulakkeitaki
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jotenkin tuli tästä mieleen ikivanhan Range Roverini starttrele. Kytketään 2 akkua sarjaan starttauksen ajaksi, jotta saadaan startille 24v. Semmoinen erikoisuus tuossa ilmeni, että kun pistin vinssin ekaksi "jälkimmäiseen" akkuun, niin vaikka vinssi ei ollut edes päällä sen verran vei kauko-ohjaus virtaa että starttirele haistoi tämän ja kieltäytyi toimimasta. Sähkölaitteet pitää kytkeä siis "ykkösakkuun".

    Ykkösakun miinus menee koriin, plussa menee starttireleelle ja toisen akun molemmat navat menee samalle releelle. Normitilanteessa plussat yhdessä ja ykkösakun miinus maissa. Starttauksessa vaihtaa kakkosakun plussan suoraan startille ja kytkee ykkösen miikan maan sijasta kakkosen plussaan. Kun molemmat kontaktit on samassa releessä ei pitäisi olla oikarin mahdollisuutta, erillisissä releissä pitäisi olla mekaaninen lukitus. Teoriassa 24v pitäisi mennä vaan startille, mutta säteilee kyllä muuallekin joten ei taatusti toimi nykyautossa. Jos startatessa on valot päällä niin ajovalon polttimot voi kimahtaa.

    Että tuollaisia releitä on kyl aikanaan ollut ja varmaan löytyy edelleen. Hyvin pelaa siinä mihin on tarkoitettu, pyörii startti pakkasellakin.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Riittää ämpärit kun ostaa belaruksen tai mersun salamaraudan

    Joissain on jopa mahdollisuus muuttaa se mekaaniseksi, eli kahvasta valitaan 12/24 jos jostain löytää moisen päävirtakatkaisijan, niitäkin on olemassa, niin sehän ois suoraan toimiva

    Eli 12volt on 6 järjestelmässä rinnan ja orkkislaturi toimii silloin ja sit kun kaipaa vauhtia napsauttaa kytkimestä 24 päälle jolloin akut on sarjassa 12volt

    Sitä en osaa sanoa montako amppeeria moinen salamarauta kaipaa kytkentäänsä eli onnistuuko sellainen et kaasupolkimen alle katkaisija joka kytkee salama raudan toimintaan
    osa kaasulla ajellessa 6volt ja lappulattiaan 12 volt käyttöön


    Joskus ite piirtelin moista vaihtavilla releillä, mutta innostus loppu kun muistelisin et 3 vähintään ois tarvinnu ja pari lisää et osais toimia joko tai ja vielä sekin ihanuus et kun 1 jättää vetämättä olisi koko paskassa ollu 24volt suorassa oikarissa, jostain joko palaa sulake jos ehtii tai sitten lähtee molemmat akut kerrasta maisemaan
     
    bottipoika tykkää tästä.
  13. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    itekki rupesin miettimään että saako tätä hommaa ilman releitä edes toimimaan
    mutta sitte törmasin just äske tämmösen kuvaan
    http://www.modifiedpowerwheels.com/forum/userstuff/swhenrik/200710884958_PW-Wiring-1.jpg
    jos kuvaa oikein luen niin tuo kuvan vasemman puoleinen kaavio
    olisi jotain semmoista samankaltaista mitä olin pyöritellyt päässäni
    tosin tos kaaviossa näkys olee joku resistori välis ja näistä resistoreista en tajuu mitään:oops:
    tuo kuvan kytkentä on myös kahdelle moottorille ja tytsin mopos on vaan yksi
    mutta käsittääkseeni tuolla ei olisi tos kuskinpuolen kuvan kytkennässä väliä?

    tos tytön halppis mopos on vaa on-off kaasu polin
    ja siksi siihen olisi kiva saada tuo hi-low kytkin rakennettua
     
    Muokattu: 13.11.2016
  14. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    tiedoksi niille jotka ovat pohtineet tätä samaa ongelmaa kuin minä ... tuo
    http://www.modifiedpowerwheels.com/forum/userstuff/swhenrik/200710884958_PW-Wiring-1.jpg kuvan kaavio tosiaanki toimii!
    toteutin tuosta kuvasta tuon vasemman puoleisen kaavion yksimoottoriselle.
    silloin saadaan aikaiseksi kaksi eri nopeutta eteen (6/12v) ja taakse yksi nopeus (6v).
    sitä en vielä tiedä että saadaanko näitä akkuja ladattua sillä vanhalla 6 v laturilla
    kytkimien ollessa jossain maakisessa asennossa. tämä on vielä selvitys työn alla.
     
    Muokattu: 23.11.2016

Kerro tästä muillekin!