Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mitä sitte?
     
  2. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Swinger hei,ei anneta surun tulla puseroon ja minkäs tälle teet mitä bensa maksaa tai diisseli muuta kuin ajaa ja maksaa tai ei aja niin niin maksaakin vähemmän...
    Tietty myymällä pois bensarosvon tai rouskuttavan sepelimyllyn säästää eniten ja ostamalla tilalle sähköauton lähinnä kuulemma jopa tienaa :)

    Muuta ei voi kuin äänestää vaaleissa tällä kertaa jotain muuta vaihtoehto,arvannette mitä, koska tämä on nyt nähty eikä jäädä kaivamaan nenää äänestyspäivänä ellei sitten pue keltaisia liivejä mutta nyt ei kyse lenkille menosta heijastinliivein joka sekin hyvä idea sinänsä.

    Kunhan tutkailin näkymiä ja mielestäni aika realistisesti senkummemmin kehoittamatta myymään vaan paremminkin ostamaan ja käyttämään tilaisuuksia hyväkseen koska pidit tai et niin kalustoa tulee myytäväksi paljon jo nykyisen lisäksi,myös hyviä orkkis tai valmiiksi laitettuja yksilöitä ja niinhän se on että aina löytyy myyjiä joiden pakko myydä syystä tai toisesta eli nyt sen toisen "hädän"voi hyödyntää jos intoa päivittää kalustoaan tai vaikka aloittaa uudestaan vuosikymmenten jälkeen.

    Ei kiva käyttää toisten ahdinkoa tai" kysynnän ja tarjonnan" pakko-alennusmyyntiä hyväkseen mutta eipä tuolle mitään voi kun elämäntilanteet on mitä on ja pakkohan se on luopua joskun näistäkin vaikka mitään pakkoa olisikkaan.

    Jos nyt ois tallissa tilaa niin yksi Buick kiinnostaisi,siihen oli jo lähikosketus noin vuonna 1990 koeajon ja renkaanpotkinnan merkeissä juuri 25v säännön ylittäneenä tuoreena maahantuontina mutta joku silloin tihkaisi kaupassa,liekö väliraha vai runsas tarjonta mitä satamat pullollaan, mutta nyt näyttää olevan tuo sama auto myynnissä yhä samoin kilvinkin ja yhä täysin orkkiskunnossa eikä niin kaukanakaan eikä varmaan paljon ajettu senjälkeen mitä viimeksi näin yli 30v sitten.
    Eipä vaan kaupaksi näy menevän mikä ihmetyttää eli pikkasen tihkaisee rahaksi muuttaminen hinnan sinänsä ollen ihan kohtuullinen mielestäni kuntoonsa ja harvinaisuuteensa kun pakollinen tinkivarakin ajatellaan pyyntiin.

    Näin voisi korvata yhden möhlän mikä tuo Buick huti oli jota muistellut useinkin pikkuhutikassa ja toinen sydäntä raastava munaus oli samoihin aikoihin samalla jobbarilla ollut Grand Prix ja sekin ollut myytävänä pitkään tänä vuonna näköjään samalle paikkakunnalle jääneenä missä silloin 90 alussa kaupan tuon Buickin kera. Hyvin on pidelty tuokin yhä samassa orkkiskuosissaan kuin muistikuvissani yli 3ov sitten ja ne samat 8pulttivanteet tallessa ja sisustuskin yhä hieno kuvista päätellen,tuon ajan Pontiaceissa se on mykistävä näky kromiltaankin.

    Pyyhe heitetty kehään pitkän omistuksen jälkeen ja unelmasta luovutaan seuraavalle joko iän,terveyden tai yleisen mielenkiinnon ja ajojen loppumisen vuoksi ja näitä tulee yhä enemmän tyrkylle vuosi vuodelta ja minä kuulun ihan tuohon samaan porukkaan joka oli silloin nuori kun kalustoa tuli satamäärin parhaalta ajalta mitä olla voi ,50-60 luvulta.

    Valitettavasti useimmat tuonnit taisi kokea karun kohtalon ja tehotuhottiin muutamassa vuodessa uudessa kotimaassaan myöhempien puupenkkifarkkujen tyyliin.
    Raadoista ei kannata enää ehjätä,kovin tulee tyyriiksi kaikinpuolin.

    Kannattaa funteerata ettei Amerikastakaan enää tahdo löytyä 60 lukuisia hyväkuntoisia,kovapeltisiä ja läpikäytyjä erikoisempia malleja jotka läpäisee meidän katsastuksenkin ihan joka takapihalta eikä kyllä 50 lukuisiakaan,niitäkin löytyy meiltä jo omasta takaa ettei raatoja tarvi rahdata ja hitsata puolta vuotta ensin ja hyytyy koko homma jo siihen.
    Toivottavasti hyvät kodit jatkuu molemmilla!
     
    Muokattu: 18.12.2021
    Rock N Roller, Swinger ja Roger that tykkäävät tästä.
  3. teddy99

    teddy99 Gearhead

    "Oletko ikinä iloinnut ja nauttinut Teslan puikoissa yhtä paljon kuin nyt?" " -En. Tämä on isoin mitä olen nauttinut Teslasta".

    Se on hyvä että omistaja on Teslaansa tyytyväinen.



    Tästä tyytyväisestä Teslan omistajasta huolimatta aion jatkossakin pysyä 50-80-luvun polttomoottoriautoissa.
     
    faikku66, Rock N Roller, malvasto ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Olishan tosta voinut tehdä laikka-avon ja asentaa siihen Nissan Cedrikin dieseltekniikan vai onko muoti jo muuttunut? Takavetoinen Jenkkihän toi kumminkin oli.;)

    - Jani
     
    jknR ja Inlinee tykkäävät tästä.
  5. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jännä ettei ole päästy lähellekään luovuttaja-auton suorituskykyä.
     
  6. hzemax

    hzemax Gearhead

    Vittu , ko on niin poliittista keskustelua tämä.
    Aion ajaa polttomoottorilla kuolemaani asti. Myöskin lämmitän residennssini öljyllä vastakin,
     
    Peeaa ja Swinger tykkäävät tästä.
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ehkä tekisin lavan pidennyksellä lisäksi,myös penkkien pehmusteita voisi ohentaa
     
    janiluo tykkää tästä.
  8. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Sulla on kuitenkin pari isoa ongelmaa kuten monilla muillakin. Et tiedä kauanko elät ja toisaalta verotuksella ja keinotekoisella maksujen nostolla kaikenlainen öljynkäyttö loppuu koska ei siihen ole enää varaa. Mutta, toivoa on vielä vähän koska synteettinen polttoaine tulee.
     
  9. hantta

    hantta Gearhead

    Jo nyt onnistuu sähkökikottimella cruisailu, jos sähvöä saa omasta seinästä ja matkat ovat maltillisen mittaisia, mutta jos vetää peräkärryä viikottain pääkaupunkiseudulta Utsjoelle ja takaisin, on polttisauto oiva ratkaisu, ajakoon jokainen millä lystää, ei se ainakaan minulta ole pois.
     
    poika perämetsästä, Artsi Bunker, impala-63 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. -late-

    -late- Gearhead

    Eilen nakkasin duunipvn jälkeen 500km siirtymän. Mietin että lähtiskö sähkärillä? Systeemi näytti kolmea latausta, yhteensä pari tuntia. Unohdin koko idean. Sit mietin että lähtiskö Cadillacilla? Lompakko kehotti unohtamaan koko idean. Jäljelle jäi siis tuo hätävaradiesel. Sillä laukasin koko siivun kerralla. Yhden Sähköautomiesten tohinan kuuntelin mut Kantritohtoria pääasiassa

    Tuo kans'n'diesel on ehkä puolet halvempi ko Caddy ja viidesosa sähkäristä.
     
    Rock N Roller ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  11. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Polttoaineen hinta on kyllä se mikä hermoja kiristää kun sen aina näkee. Silti laskin että säästän vielä kun en osta sähkö autoa vaan ajan vanhalla käyttö autollani ainakin siihen asti kuin maksaa 6 E litra. Sähkö auton hintana oli laskussa 30000. En tiedä riittääkö tuo summa edes kunnolliseen tulevan kymmenen vuoden aikana. Sen näkee sitten miten nuo kehittyvät.
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo tosiaan lava pitää olla että saa pakuksi ja pienellä dieselverolla ja kovat tilapäispenkit lavalle. :D
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    1) "Sulla on kuitenkin pari isoa ongelmaa kuten monilla muillakin"
    2) "Et tiedä kauanko elät"
    3) "verotuksella ja keinotekoisella maksujen nostolla kaikenlainen öljynkäyttö loppuu koska ei siihen ole enää varaa."
    4) "toivoa on vielä vähän koska synteettinen polttoaine tulee."

    Nämä ovat kaikki tulevaisuuden ennusteita joista eivät kaikki ole samaa mieltä. Kuka on oikeassa ja mitä väliä? Jos tietäisit vaihtoehtoon 2 vastauksen niin noiden kolmen muun merkitys muuttuisi. Jos esim tietäisit kuolevasi vuoden sisällä niin olisiko noilla muilla mitään merkitystä?
    :rolleyes:
    - Jani -
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  14. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Faktatietona jotta öljy ei lopu aikapäiivin koska yhä vaikeammin saavutettavissa olevia varantoja pystytään tekniikan kehittyessä hyödyntämään yhä arkisimmilta seuduilta kuin vaikkapa merenpohjista niin että poraaminen kannattaa aloittaa ja paljon jo löydettyjä isoja öljyalueita esiintymineen on aloittamattakin eikä läheskään kaikkia ole edes löydetty vielä joten.....
    Öljyn loppumiseen viittaavia puheita ja juttuja on ollut ainakin 70 luvulta lähtien ja niistä ajoista autojen määrä kasvanut hurjasti eikä kulutuskaan häävisti muuttunut toki isoja amerikkalaisia lukuunottamatta koska ne on kadonneet sukupuuttoon pääosin eikä silloin jatkettu kunnon lyijybensaa alkoholillakaan vaan aine oli ehtaa.
    Jopa lopetettuja öljykenttiä pystyttäisiin avaamaan ja hyödyntämään uusin menetelmin puhumattakaan öljyliuskeen ym esiintymien hyödyntämisestä,niistäkin paljon täysin hyödyntämättä.

    Öljyä käytetään toki paljon muuhunkin kuin polttoainesiin ja voiteluaineisiin,esim muoveihin ym kemianteollisuuteen päättyen vaikkapa asfalttiin.

    Epävarmuus tietty hillitsee öljyn tuotannon lisäämistä tai edes samalla tasolla pitämistä kun tuleva kulutus arvoitus ns länsimaissa sekä hintataso raakaöljylle senmyötä vaikuttaen tietty uusien tai vanhojenkin esiintymien käyttöönottoon osaltaan.
    Mikäli kulutus romahtaa öljymaat joutuu myyymään öljyä yhä halvemmalla koska se on pääartikkeli monissa öljymaissa ja ehkä ainutkin vientituote mutta mikäli öljyn hinta laskee Suomi toki nostaa sen hintaa päästöjen verukkeella ja saa lisää esim kehitysapurahaa ja pääsemme lopultakin Euroopan ja jopa maailman hintaykköseksi!!
    Sähkö onkin jo hyvässä nousukiidossa,hyvä!!

    Öljyn jalostus,poraus ym ovat tietty ympäristön kannalta huono juttu sekin ja kaikkea muuta kuin riskitöntä ympäristölle,eläimistölle kuin luonnollekkin mutta nämä vaatii oman juttunsa kuten sähköautojenkin mineraalit,tuotanto ja akkujutut ym mitä ne todella vaatii luonnonvaroja jos niillä yhtäkkiä korvataankin perinteiset ajopelit kehittyneissä maissa ja jopa nurinkurisesti maantieteellisesti koska vähäpäästöistä aurinkoenergiaa on saatavilla juuri siellä parhaiten missä homma ei vähäänkään kiinnosta ja ne saastuttavimmat ajopelit sekä porukkaa jumalatttomasti kun taas lämmitystarvetta enempi pohjoisessa missä sähköakin otettava avuksi,siis toista kallista ja nousukiidossa olevaa voimaa jonka puhtaus hyvin kyseenalaista tuotiinpa itärajan takaa tai omalla ydin, tuuli/vesivoimalla koska niidenkin laitteet on valmistettava ja rahdattava osineen jostain eli ei se sähkö taivaasta johtoihin putoa tai linjojen rakentaminenkaan töpselipisteineen saasteetonta.

    Ovelasti sähkön hintakin saatu keinotekoisesti kalliiksi juuri kun tarvekkin tiedetään kasvavan tasaisen hurjasti eli mikä vaihtoehto se on millekkään oikeasti,joko sataa liikaa tai liian vähän vai onko huono käpysato syynä korotukseen tänä vuonna.

    Sähköyhtiöt lypsää sähköllä ja valtio polttoaineilla,molemmat keinotekoisin syin ja aina maksat joko suoraan tai välillisesti.


    Korvaavia jatkeita piisaa öljyjalosteisiin ja tekniikkaa valmistaa keinotekoista "öljyä"suurinpiirtein mistä tahansa eloperäisestä eli sekään ei ongelma ja alkoholi ei lopu mihinkään teollisuudesta polttoaineiden jatkamiseen kuten ei viinankaan tekemiseen .

    Käytännössä eikä periaatteessakaan nykyisille kehittyneille ja vähäpäästöisille polttomoottoreille,bensa tai diesel,ei siis mitään järkiperustetta ajaa tuotantoa alas edes vieläkin päästöjä kiristäen ja kuristaen toimivuuden+luotettavuuden kustannuksella mutta kun on päätetty että ne tuhoaa maapallon niin lopputulos on tämä ja Suomi on edustajiensa kera taatusti ensimmäisenä kynän kanssa raapustamassa nimeä paperiin kuin paperiin jotta saa selkääntaputuksia ja edes jotenkin noteerataan maailmalla.
    Mikäli EU linja olisikin ollut toiseen suuntaan kallistuneena,Suomi edustajineen olisi ollut samaa mieltä sillonkin ettei vaan kukaan pahastu ja sähköautot olisikin pidetty aika tarpeettomina,uskokaa pois .

    Jos jotain järkevää ja kouriintuntuvaa olisi haluttu olisi puututtu ns kehitysmaiden saasteisiin mitä sieltä piiput ja pakoputket tupruttaa ilman suodattimia vapaasti kuin myös ihmiskunnan määrään vaikkapa lapsilukuuun puuttuen mutta koska tämä ei onnistu niin sitten näin ja semmoiset pikkumaat kuin Venäjä,Pakistan,Kiina,Intia ja kaikki Afrikan maat ym vähäväkiset saa yhä huristaa,pöristää,päristää ja tupruttaa tulevaisuudessakin loppujätteiden päätyessä meriin ja maaperään totuttuun tyyliin joten mites meinaatte niiden sähköautomarkkinat ja myynti lähitulevaisuudessa(kymmeniä vuosia)tai väestö,jätehuolto+suodatusjutut?

    Aloitettaisiko niin jotta kaikki olisi ensin samalla viivalla ja sitten käsi kädessä piirissä pyörien rajoitellaan mutta niin että valvontakin toimii eikä vaan lähetetä rahaa jollekkin Murjaanien kuninkaalle joka tietty lupaa kuut ja taivaat leveän hymyn kera että kyllä ehdottomasti,päästöihin menee
    ja lyhentämättä:D,loput köyhän maamme kansalle.

    Niissä saa itä,länsi kuin vaikkapa kunnon jenkkilotjallakin ajaa tulevaisuudessakin ylpeänä häpeilemättä kunhan kulkee ja 2t kalustolla sinisessä usvassa entiseen tahtiin mutta asia onkin tabu eikä liity ilmastoon mitenkään..

    Tietysti kaikki haluamme saasteiden vähenevän ja jopa sähköautojenkin tulon tms korvikkeen jollain aikataululla mutta oisko kohtuullistaminen paikallaan ja vapaaehtoispohjalta vielä pitkään puolipakon sijaan mutta jos yritettäisiin saada katalysaattorit edes pakollisiksi maailmalla ensin sekä ajopelit edes 2000 luvulle teknisesti joka olisi jo iso parannus,myös 2t katalysaattorit pakollisiksi maissa joissa niitä on hurjasti yleisajokkeina yhäkin,juurikin maissa joissa karmeimmat saasteet liikenteestä muutenkin.

    Pahoittelen sepustuksen pituutta mutta setämies vähän avautui...
     
    Muokattu: 19.12.2021
    Volvo_5.7, dart -66, Zejk1 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Siksipä Kiinakin innolla rakentaa tekosaaria ja niille tukikohtia, kun Etelä-Kiinan merellä on isot öljyesiintymät luvassa. On jopa arvioitu, että olisivat Lähi-itää isommat. Mitäpä veikkaatte, jättääkö kinuskit ne käyttämättä vihreän siirtymän takia? Tai entäpä Venäjä joka tähyilee arktisten alueiden öljyesiintymien perään? Ainoa vientituote perseensuristimien ohella on öljy ja maakaasu, koko Putinin sirkus pyörii niiden tulojen varassa. Kun nyt näyttää siltä, että kaasuhanat Eurooppaan voi mennä välillä kiinni ja saksalaisille opetetaan nöyryyttä talvipakkasilla niin muuttuuko ääni kellossa?

    Voi loppua tämä ilmastojeesustelu aika nopeasti noiden realiteettien takia. Pahasti meinaan näyttää siltä, että se mitä tulevaisuudessa tehdään sanellaan idästä. Eurooppa on taantuva ja hajanainen maanosa, kehitys tapahtuu Aasiassa. Kiina nousee vääjäämättä maailmanmahdiksi ja Aasia on niin pirun iso talousalue ja väkirikas, ettei niiden tarvitse pahemmin Euroopasta välittää. Kunhan jotain krääsää saadaan tännekin myytyä. Venäjää ei talouspakotteet hetkauta, kun Kiinan kanssa kauppa on jo niin isoa ja investointeja puolin toisin tekevät. Intia saavuttaa melko pian Kiinan väkiluvussa ja haastaa valta-asemasta Aasiassa. Väestönkasvu niin Aasiassa kuin Afrikassakin on sitä luokkaa, että pieremälläkin tuottavat enemmän päästöjä kuin Suomi kokonaisuudessaan.

    Eikä siinäkään hiilijalanjälkeä taideta laskea, jos Putler lähettää armeijansa Ukrainaa "vapauttamaan" kuten nyt pahasti näyttää käyvän. Länsimaat katsovat ihan yhtä munattomina vierestä kuin ´30-luvulla Aatun touhuja. Elämme mielenkiintoisia aikoja, veikkaan että seuraavan 10 vuoden aikana voi olla ihan mut murheet kuin liikenteensähköistyminen. Kun sähköverkko on alhaalla, ei teslojakaan ladata muuta kuin agrikaateilla.
     
    Zejk1, grantorino, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]
    Ehkä tuossa on se syy miksi Tesloihin ei saa vetokoukkua?
    :rolleyes:
    - Jani
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  17. -late-

    -late- Gearhead

    Mä oon kans miettiny miksei mentäis samalle viivalle. Suomalainen vois aivan hyvin liikkua töihin samal tappaa ko vaikka keskiverto kiinalainen. Sähkön kulutuksessakin voitais asettua afrikkalaisen tasolle. Ja viinan kulutuksessa vaikka ranskalaisen.

    Se mua vähän kaivelee että aika usein liikenteen sähköistämisasiaa peilataan tähän päivään. Onhan se päivänselvää että sähköauton valmistuksen kulun vertaaminen suoraan tän päivän polttiksen valmistukseen on vähän niin ja näin. Toinen on alkumetreillä ja toista on viilattu kymmeniä vuosia. Samoin on ajosuorite, tuskin sekään on tulevaisuudessa sama kuin nyt, ainakaan yhteiskunnan tasolla. Voi myös olla että kehittyvät alueet jättävät jonkin länsimaissa nähdyn kehitysvaiheen väliin. Kenties vaikka siipiautoja ja isolohkoja ei siellä nähdä. Tai omistusautoilua.
     
  18. -late-

    -late- Gearhead

    Toinen juttu mikä tässäkin ketjussa on tullut usein esille. Yks kiinalainen kollega aikoinaan sanoi kulkevansa työmatkansa autolla. Suoraa katua muutamia kilsoja, aikaa palaa jotain kolme varttia. Kävellen ei ehkä aika paljon muuttuis mut fillari olis paljon nopeempi tai metro. Mut hän tykkää kulkee autolla.

    "Mä ajan veekasilla" tyypille on yhtä turha tarjota julkista tai sähkäriä kuin "Ituhipille" veekasia. Yhteiskunnan tuet ehkä vähän sama asia, niillekin olis ottajia monella taholla ja oikeaa vastausta ei ole. Funtsataan kaikki vähän ennen kuin julistetaan totuutta.

    Toisten tylyttämistä on ihan kiva seurata. Jatketaan samaan malliin vaikkei kaikki täällä lukemani mahdukaan sanan vapauden piiriin.
    Peace & love.
     
    hot1930 tykkää tästä.
  19. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Joo,nyt ei pitkää sepustusta jota monet jaksa lukeakkaan mutta Putinin vertaaminen Aatuun ei
    oikein ymmärettävää koska ajat on täysin erimoiset,nyt tiedotusvälineet välittää maailman asiat sillä sekunnilla ja ihmisillä taustatietoa kuin mahdollisuus saada sitä mm internetistä tai tarkistaa muista riippumattomista lähteistä mikäli oma" YLE" mietityttää..
    Toisen maailmansodan aikoihin näin ei ollut eli propagandan todenmukaisuutta ei ollut mahdollista tarkistaa mitä radio ja sanomalehti tuputti totena.
    Mikäli yhteiskunnalllinen tilanne muuttuu radikaalisti sitä uhkaavaksi ,samanmoinen propaganda puree yhä hyvän puhujan kera koska ei ihminen muuttunut noista ajoista miksikään ole,no se siitä.
    late heitti tavallaan piikin miksi emme voi kuluttaa yhtä vähän sähköä kuin afrikkalainen,no mietippä sitä ja kerro?
    Keskiverto kiinalainen onkin vaikea määritellä mutta todennäköisesti miljoonakaupungissa tai aivan moisen kupeessa asuva eli olosuhteet kuin isossa Helsingissä sielläkin koska Suomessa ei ole yhtään kaupungin määritelmän täyttävää Kiinalaisesta näkökulmasta,ei lähellekkään.
    Hän todennäköisesti menee metrolla,bussilla,junalla tai muulla julkisella,harvemmin edes autolla valtavien ruuhkien ja parkkiongelmien vuoksi eli julkisilla pääsee paljon nopeammin.
    Tietysti omalla autollakin voi mennä mutta se ei mitenkään se nopein tapa yleensä ole!

    Ruuhkat tarkoittaa matelevia tai pysähdyksissä olevia kilometrien tai kymmenien km jonoja sielläpäin...

    Maaseuudulla asuva riisinviljelijä,älypuhelimen kokooja,ompelija tai kaupan täti menee puotiinsa fillarilla,mopolla tai hevoskärryillä,harvemmin omalla autolla sielläkään koska perusmaalaisella ei moista ole kun ei varaa.

    Ranskalaisten viinankulutus on vähentynyt kuten suomalaistenkin,ero joka pysyy kokonaiskulutuksen määrään vaikuttaen vahvasti on että juovat viiniä aterioilla kuten satoja vuosia tähänkin asti,eivät juo maitoa mutta kivennäisvettä kylläkin kuluu.
    Nyttemmin ei juurikaan enää lounastauoilla oteta pastista tai aterialla viiniäkään mutta jos niin vähän eikä puolta pulloa punaista eli ajat on muuttuneet sielläkin eli tuokaan ei oikein iske,valitan.
     
    Muokattu: 19.12.2021
  20. hantta

    hantta Gearhead

    Sama, muijan siskonmies on ollut keikkahommissa eri Kiinan suurkaupungeissa, ja normikäytäntö on, että 10 minuutin kävelymatka duuniin taitetaan autolla aikaan 1 tunti.
     

Kerro tästä muillekin!