Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    hieman aihetta sivuten
     
  2. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Tulee mieleen vähän uudempi mainos. Varmaan ihan mukava lelu jos omistaa jonkun hiljaisen harrasteterminaalin. Vaikea kuvitella selviävän satamakäytössä. Mainoksen lopussa vielä söpö tytöntyllerö jolla mimikoidaan Greta Thonbergiä.

     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Alkaa vienti seisomaan ihan ilman AKT:takin kohta :D
     
    malvasto ja fsvaasam tykkäävät tästä.
  4. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Onhan näitä vakavasti harkittu satamissakin mutta bisnes edellä ei kenenkään operaattorin ole järkevä hankkia kymmenkertaisella hinnalla työkäyttöön maksimi latausinfroineen yms. Silti näitä sähköprotoja pitää tuoda esiin että pysyy valmistajan imago yllä nykymuodissa kehittyvänä toimijana.
     
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kaivosalalle on myös kovaa vauhtia tulossa sähköllä kulkevia koneita. Suurimmat yksittäiset pakokaasupäästöt maan alla tulee lastauskoneesta, jossa ymmärrettävästi on aika jytky turbodiesel ja koska se toimii lastausprosessin pullonkaulana (autojen määrää helppo lisätä tai vähentää), niin niistä otetaan kaikki tehot irti. Tyypillinen lastauskone maan alle maksaa noin miljoonan, eli sen pitää tienata. Porakoneet ja vastaavat käyttää dieseliä vain siirtymiin, joten niissä näen että hyvinkin pian voidaan luopua dieselillä kulkevista jos akkua voi ladata samalla kun kone kuitenkin kytketään työn ajaksi sähköverkkoon. Kaivosala on myös tietyllä tapaa suurennuslasin alla, niin tällainen "green mining" on myös imagosyistä tärkeää.

    https://www.rocktechnology.sandvik/...loaders-and-trucks/electric-underground-lhds/

    https://www.epiroc.com/en-fi/products/loaders-and-trucks/electric-loaders
     
    Inlinee, Isamu ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  6. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Eilen sunnuntaina kun kiertelin maakuntaa ja kävääsin samalla katsomassa yhden autoliikkeen tarjontaa niin siellä oli sähkö pirssi pihassa nauhat ja varoitus kyltit ympärillä. Ulkoisia vaurioita en havainnut.
    Aattelin vaan et millähän korjaamolla riittää piha alueet kun noita tulee vaikka lumimyräkän jälkeen 30 odottaan jatkotoimia.
    Kun toi ylsi auto vei yhdeksän auton tilan kun oli suojavyöhykkeestä tehty niin iso.
    Nämä kaikki tällaiset ongelmat tulee vielä eteen jos nämä sähkövatkaimet yleistyvät.
    No maankunta kierros jatkui ja yhtäkkiä vastaan tulevasta autosta sammui valot ja näytti pysähtyvän bussipysäkille.
    Sen verran ehdin katsoa et vanhempi pariskunta oli autossa.
    Tein ukarin ja menin kysymään et onku joku ongelma kun pakkasta oli kuitenkin 15 astetta ettei auto kovin kauaa pysy lämpöisenä.
    Siinä kun pysähdyin siihen bussipysäkille niin huomasin et auton kyljissä oli korjaamon nimi ja sijaisauto puhtaasti sähköllä.
    No herrasmies aukaisi oven ja kysyin et onko ongelma niin se naurahti ja sanoi et ei muuta mut virrat katosi. Sanoi et huoltoliikke järjestää avun oli jo soittanut sinne ja ettei heillä ole hätää kun ovat varustautuneet lämpimillä vaatteilla niin kuin oli käsketty.
    Herrasmies tuumasi vaan et tulipa kokeiltua sähköautoilu mut hänen ei tarvitse siihen siirtyä.
     
    Seevu, Zejk1, Isamu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Oliko nämä minkämerkkisiä sähköautoja ?
     
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear


    Ei kai niitä joka autoa tarvi erikseen eristää. Pikkusen pidempi nauha niin menee monta saman sisään..:)
     
  9. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Noh, samalla tavalla nuo pohjosen miehetkin on näyttäneet etelässä palelevan, ei näytä moni niistäkään kävelevän shortseissa edes nollakeleissä.

    Meillä oli aikaisemmin heittoautona toyotan proace, mikä lie citikkapösö se onkaan. Siinä paleli enemmän kuin leaffissa.
     
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jaa-a,museorekisteröity kunnon oikea vintage Challenger tehokkaalla koneella ja ilmeisesti muutenkin hyvin pidelty ja läpikäyty ainakin kertaalleen...hp45000 euroa tai tarjous,perikunta myy.
    Täällä overdriven myyntipalstalla.
    Tähän on tultu vuoden 2022 hintapolitiikassa kun ei pitkäkään kun tuohon rahaan saanut kuin läpilahot jäännökset umpijumisine koneineen ja sisustus täystuhon kokenut...lattiakin puuttui tai reikiä täynnä eli täysprojekteja josta alkaa pakertamaan eli melkoinen löytö ja tilaisuus kuka tuommoisen haluaa!
    Ei taida Amerikastakaan tuohon hintaan löytyä eikä ainakaan ehjää valmista autoa millään tekniikalla eikä vuosimallilla,ei edes näitä hyljeksitymipiä 72-74 jotka taasen minusta noista hienoimpia.
    Jos ois 30v nuorempi,semmoinen 25-35v siis,niin luuri ois jo kourassa mutta kun ei oo ja eläkepäivät palmujen alla pistää paremminkin myyntipuolta täältäkin lähivuosina;)
    Pistäis sähköautorahat tuommoiseen joka nuorena oli saavuttamaton , lama-aikana oli lama mullakin ja sittemminhän noiden hinnat karkasi hurjiksi.
     
    Muokattu: 4.1.2022
  11. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Mulla on nyt Proace työautona,on nykyautoksi huonosti lämpiävä laite,jo pikku pakkasilla pitää webastolla hyttiä lämmittää.
     
  12. hot1930

    hot1930 Gearhead

  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Eipähän sitten turhan päite ilmasto lämpiä
     
    hzemax tykkää tästä.
  14. hot1930

    hot1930 Gearhead

  15. -late-

    -late- Gearhead

    Lämmön keräys pakoputkeen vaan, siellä on aina kolminumeroinen lämpötila.

    Hyvin näkee tuossa pihalla olevan bensakoneen integroidun eli "nestejäähdytetyn" pakosarjan vaikutuksen lämpenemisnopeudessa. Parempi oli tässä suhteessa n. 5 vuotias dieselkin verrattuna n. 10 vuotiaaseen.

    Sähkärin lämmitys on toki nopein mut en sitä oikein halua verrata kun on ihan eri tsysteemi. Nuo yli kolkytvuotiaat lämpenee kyllä mut en niitäkään halua verrata järkiautoihin.
     
  16. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

  17. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Lähinnä aina naurattaa kun lukee kuinka nykydiesleiden hyötysuhde on niin hyvä ettei riitä lämpöä. Ei taida vieläkään olla henkilöauto dieseliä jonka terminen hyötysuhde olisi yli 40%. Jos oletetaan että matkanopeuden ylläpitoon menee noin 10Kw tehoa niin jäishän siitä sitten vielä lähes 15kw lämmittämiseen jos kaiken siihen käyttäis eikä puhaltaisi lämpöä esim pakokaasun mukana pois. Ei kummoista lämmöntalteen ottoa tarvitsisi pakoputken väliin askarrella niin lämpöä tulis varsin riittävästi, mutta jokainen euro minkä semmoisen valmistamiseen käyttää on myyntikatteesta pois.
     
    JYR ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  18. -late-

    -late- Gearhead

    Minkäs verran muuten dieseltuunaajat olette lämmityksessä hävinneet egr:n pois ohjelmoinnilla? Ja paljonko on dpf regeneraatio-ajot lisineet?

    Yhdellä kaverilla tuli egr:ään jotain häikkää ja tsippaus oli ehkä kolmasosan korjaamisen hinnasta. Hän kuitenkin valitsi tsippaamisen. Yllätyin itsekin regeneraation muutoksesta, heidän ajoprofiilissa lämmitys ei paljon muuttunut kun webastoakin esilämmitykseen käyttivät. Vajaan talven tsipatulla ajoivat ennen auton vaihtoa aavistuksen uudempaan toimivaan dieseliin. Sähkäri ei ole heille vaihtoehto hinnan ja korvien välyksen johdosta, muuten kävis kyllä heidän arkeen.
     
  19. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla ei oo niin uusia dieseleitä itsellä ollut että pystyisin tuohon omakohtaisesti vastaamaan, mutta olen osalta jotka moisen tehnyt että ihan huomattava huononnus lämmönriittävyyteen kun egr poistetaan etenkin niissä missä egr jäähdytin joka ottaa lämpöä talteen.

    Omissa taas huomannut että koneen virtauksia etenkin turbon mitoituksessa parantaa, niin koneen läpi menee matka ajossa enemmän ilmaa jolloin jäähdytinnesteeseen siirtyy vähemmän lämpöä, ja pakokaasun mukana karkaa enemmän. Ja taas oli kylmä ajella.
     
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kyllä se ihan merkittävä ero on
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!