Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Spekuloidaanpa paloherkkyydestä ja vähän muustakin pienen ajatusleikin myötä:

    Kuvitellaan että sähköautot keksittiin ennen polttomoottoriautoja, ja niillä olisi ajeltu iät ja ajat.
    Autot on varsin yksinkertaisia tekniikaltaan, huoltoasemat ja kauppojen parkkipaikat on täynnä latauspisteitä ja useimmat voi myös lähteä kotoaan "täydellä tankilla", lisäksi autoissa on aurinkokennokatot jotka lataa akkuja aina valoisaan aikaan.

    Sitten joku yrittää tuoda markkinoille polttomoottorilla varustetun auton.
    Niissä on hyvin monimutkainen moottori kaikkine jäähdytys- sytytys- ja polttoaineenssyöttöjärjestelmineen ja pakokaasunpuhdistuslaitteineen, puhumattakaan kuinka paljon niissä on liikkuvia osia joista osa pyörii ja osa liikkuu edestakas ja joidenkin osien liike palautetaan jousella, hullua!
    Tehokkaammissa autoissa on kaiken kukkuraksi vielä laitteita joilla pumpataan moottoriin ilmaa lisätehon saavuttamiseksi.
    Autoissa on takaosassa iso säiliö jossa on todella suuren energiamäärän omaavaa nestemäistä polttoainetta, joka myös höyrystyy helposti lämmön vaikutuksesta ja on silloin erityisen räjähdysherkkää. Suuresta energiamäärästä menee kuitenkin suurin osa hukkaan huonon hyötysuhteen takia.
    Säiliöstä polttoaine johdetaan auton etuosassa olevaan polttomoottoriin, jossa on runsaasti kaikenlaista elektroniikkaa korkeajännitteisine kipinälaitteineen kaikkineen, kaikki aivan vierivieressä toistensa kanssa. Kuulostaa aika vaaralliselle..
    Lisäksi moottori tuottaa hyvin kuumia pakokaasuja, jotka nekin ovat kuumimmillaan siellä samassa konehuoneessa, eikä pakoputkiston tai polttoaineen vuotaminen ole ollenkaan harvinaista, sitäpaitsi loppupäästään nämä kuumat putket ottavat suorastaan syleilyynsä sen polttoainesäiliön!
    Ja jokaisen auton pakoputkesta tulee hyvin myrkyllistä kaasua, johon voi menehtyä nopeasti suljetussa tilassa.
    Polttoainetta näihin saisi vain huoltoasemilta, jotka joutuisivat tekemään mittavia investointeja säiliöden ja mittariston takia. Polttoaine ei huoltamoille myöskään tule piuhoja pitkin, vaan kuljetetaan säiliöautoilla.

    No tällaista järjetöntä paholaisen keksintöä ei tietenkään hyväksyttäisi auton voimalähteeksi, eikä niitä varmaan saisi valmistaa mihinkään tarkoitukseen.

    Onneksi polttomoottori tuli autoihin kuitenkin ennen sähkömoottoria, niin nyt on rikkaampi autokanta, ja varaa valita omaan käyttöön parhaiten sopiva.:)
     
    Muokattu: 13.1.2022
    THE61OHV, Isamu, Kruunusaari ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. -late-

    -late- Gearhead

    Aiemmin mainittu Pentti taitaa olla sekasyöjä, mut Pirkko-Anneli ja Jani-Petteri ilmeisesti vegaaneja. Mäkin oon alkanu miettii mitä suuhuni laitan kun tuli taas tuo bensalasku. Pihvin hiilijalanjälkikin on niin iso että oon ostanu vaan halpaa keskaria kauppareissuillani. Tosimies hakee veekasilla kaljaa ja ituhipit sähkärillä salaattia ja tofua.

    Prätkään ostamani parin huntin istuin ei polemiikkia aiheuttanu. Satkun maksanut 2v nettilisenssi sähkäriin oli pitkän harkinnan takana. Älyttömän hyvä se on, toivottavasti pysyy palvelimet pystyssä.


    P.S.
    1900 alussa sähköautoja oli paljon suhteessa polttiksiin. Sittemin kehityssuunta muuttui ja polttikset valtasivat maailman monestakin syystä. Olen lukenut sähköautointoilijan kirjoittavan kunpa polttista ei olis keksitty. Luulen että ilman polttiksia kulkisimme kenties vielä hevoskyydeillä.

    Myönnän että mua vähän ärsyttää sähköautohönöjen ylitsepursuava höpinä. Yhtälailla tältäkin palstalta olen vähintäänkin rivien välistä lukenut olevani ääliö tai muuten vajaa. Sekin vähän ärsyttää vaikka se voi toki olla tottakin. Mä oon vajaa myös sähköautohönöjen mielestä.
     
    Muokattu: 13.1.2022
    Swinger tykkää tästä.
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näin se on. Itselläni ei ole käynyt edes mielessä laittaa tuohon rodiini sähkömoottoria, eikä myöskään Fordiini lättäpään tilalle "äänetöntä" sähkömoottoria. Tämä toki johtuu siitä että olen tottunut siihen että harrasteautoissani on polttomoottorin ääni.

    Ja minulle on muutenkin sama millä toiset ajaa. Asiaan puutun faktoja kertoen oikeastaan vain jos valinta on selvästi väärillä tiedoilla ja kyseisen henkilön ajoprofiiliin sähköauto istuisi ja olisi selvästi edullisempi vaihtoehto. Aika monelle suositusta kysyneelle olen suositellut jatkamaan vanhaan tyyliin kun sähköauto ei hänelle soveltuisi jostain tietystä syystä tai sillä ei saisi mitään merkittävää rahallista tms. säästöä. Pelkkien pakokaasujen vuoksi en ala kenellekään sähköautoa suosittelemaan.

    Mutta en myöskään kuljeksi eri somealustoilla ja huoltoasemien baareissa kertomassa mitä älyttömämpiä valeita polttomoottoriautoista saadakseni vakuutettua ihmiset sähköautosta. Oikeastaan sellaiseen törmään muutenkin erittäin harvoin. Mutta toisinpäin siihen törmää jostain syystä päivittän.

    Jos olisin itsekäs, levittäisin näitä sähköautoista innolla leviäviä tarinoita jokaiselle tapaamalleni ihmiselle. Mitä vähemmän sähköautoja myydään, sitä enemmän niitä tuetaan. Polttomoottoriautoilijoille taas mitä enemmän on sähköautoja, sitä vähemmän tarvitsee valtiovallan käyttää ohjauskeinoja jotta ihmiset siirtyisivät toisiin energiamuotoihin. Eli, osa ampuu aika pahasti itseään jalkaan tarinoilla mitä levittävät.
     
    dart -66, Isamu, f34 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Kyllä se liikenteen sähköistyminen on nyt kiivasta, kun Uudessakaupungissa autotehtaalla akut syttyvät jo ennen kuin pääsevät edes linjalta ulos....

    Uudenkaupungin autotehtaalla kaksi akkukennojen aiheuttamaa tulipaloa tällä viikolla, yritys selvittää palojen taustoja

    https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000008536263.html
     
    Swinger tykkää tästä.
  5. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yks parinkymmenen tonnin akku omalla rahalla ja on voinut mennä saman verran noihin moottoreihin. Tuon ikäisellä Teslalla taisi vielä olla joku sähköetukin mukanaan pikalatureilla. Halpoja kilsoja on ollut.
     
  7. teddy99

    teddy99 Gearhead

  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Oisko se, että tätyy olla helvetinmoinen kärsivällisyys, että jaksaa ajaa samalla autolla noin kauan, vaikka ongelmia on koko ajan.
     
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Joo, moottoreita joutunut vaihtamaan alvariinsa 400 ooo km välein, akut melkein yhtä surkeita, keskimäärin päässyt niilläkään kuin 500 000 km.
     
    Inlinee, f34 ja Turbiini tykkäävät tästä.
  10. -late-

    -late- Gearhead

    Törmäsin yhteen Model S:n huoltokeissiin. En muista kilsoja, ehkä luokkaa 150tkm. Vaikkei niitä mukamas tarvii huoltaa (vaikka niille on valmistajan huolto-ohjelma) niin omistaja vei sen huoltoon. Niin kuin oli tehnyt jo useasti aiemminkin.

    Hienoisena yllärinä tuli kun kuulin kuinka loso se alusta oli ja minkä verran sitä olis tarpeen uusia. Suhteutettuna tuohon jutun taksiin, tulis alusta vaihtaa about puolen vuoden välein
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä Tesloille on olemassa suositushuoltotaulukko ihan Teslan tekemänä. Ollut koko ajan. Mutta niiden suorittaminen ei vaikuta takuuseen. Tästä tämä väärinkäsitys lienee syntynyt.

    Omassa autossani suositellut huollot menee seuraavasti:
    - Raitisilmansuodattimen vaihto 24kk välein
    - Jarrunesteen vesipitoisuuden mittaus 24kk välein. Vaihto tarvittaessa
    - Ilmastointilaitteen kuivapussin vaihto 72kk välein

    Lisäksi kylmissä olosuhteissa (suolaus) suositellaan jarrunen puhdistusta/liukutappien voitelua kerran vuoteen.

    Tuo Model S mallin alusta -19 vuosimalliin saakka on aikas rimpula ja se todella vaatii turhan usein huolenpitoa. Alusta (kuten moni muukin osa) periytyi Mersulta ja kait ajotavasta riippuen kestoikä alustan osille on jotain 70 000 - 200 000km kuskista riippuen. Eli ei kovin kehuttavaa...
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. -late-

    -late- Gearhead

    Joo, jengi sekoilee huoltotarpeen ja huoltovaateen kanssa. Aika perinteinen jenkkiläinen/japsilainen systeemi jäähdytysnestevaihtoineen sun muineen.

    Nyt kun Tesla viimein avasi portaalinsa ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisesti niin testerinkin voinee sieltä ostaa ja esim. ilmastointihuollon tehdä muutkin korjaamot.

    Oletettavasti kaikissa Model S:ssä ei ole sama alusta kun tarvikevalmistajilla vasta alkaa tulemaan esim. tukivarsia tarjolle. Liekö mesessä Brembon jarrutkaan niinko Teslassa. En tiedä kertokaa joku.

    P.S. Teslaan on saatavilla myös ns. tarviketesteri, voi joillekin olla vaihtoehto Toolbox:n tilalle.
     
    Muokattu: 16.1.2022
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Käykäähän ihmiset sitten koeajamassa muitakin sähkäreitä kun vaan sitä teslaa. Pääsi tuossa ihmettelemään rintarinnan audin sähkäriä ja teslan kolmosta, molemmat just hiljattain ostettuja, on meinaan pikkasen laadukkaampi laite tuo audin tekele vrs tesla. Toki eri hintaluokan laitteita mutta eihän näiden hinta tunnu olevan relevantti että pääsee säästämään.
     
    Swinger tykkää tästä.
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

    Volkswagen oli täyssähköautojen markkinajohtaja Suomessa vuonna 2021 – osuus täyssähköautorekisteröinneistä 23,7 %
    Volkswagenin täyssähköautoja rekisteröitiin yhteensä 2 411 kappaletta.

    Aina saksalainen laatu on ollut
    korkeatasoisempaa kuin krouvisti tehdyt amerikkalaiset, myös sähköautoissa.
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    joopa joo
     
  16. ari2004

    ari2004 Gearhead

  17. -late-

    -late- Gearhead

    Hiljasta ollu tässä jo jonkin aikaa. Pistäkää nyt joku vaikka se meemi ripulista ja sähköautoilusta. Tai jotain muuta revittelyä.

    Itse itseäni korjaten, eilen sain tietää ettei Tesla vieläkään noudata ryhmäpoikkeusasetusta. Ohjeet ja kaaviot saa portaalista mut testerin osto ei taida vieläkään wörkkiä. Jenkkionjeesmiehet joutuu siis vielä tyytymään tarviketesteriin. Selviskö se jollekin jo mikä niitä Model 3 lämppäreitä vaivaa?

    Jostapa tulikin mieleen että Cadillacin lämppärin puhallin on vielä korjaamatta.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    ak72 ja Swinger tykkäävät tästä.
  19. Swinger

    Swinger Gearhead

  20. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear


    Jostain 4:40 etiäpäin mennään kahvat edellä.

    Perseilyn tulevaisuus taitaa olla turvattu. Kuulostaa vain aika antiklimaattiselta.
     

Kerro tästä muillekin!