Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kerkesin kerätä oman Lefan mittariin nafti 70tkm, tarkemmat laskelmat löytyy omasta ketjusta ja nyt eläköitymisen jälkeen ajelut on sen verran vähissä, että vois myydä poiskin kun kysyntää käytetyillä hyvin varustellulla on.
    Mutta tuosta luottopelistä ei vaan enää halua vaihtaa takas polttikseen.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Autoni erittelee latauksen otetun ja akkuun ladatun energiamäärän mukaan. Kotona kun auto on lämpimässä tallissa, akkuun päätyy keskimäärin 93,96% lataussähköstä. Mutta jos katson talvilatauksen sellaisesta paikasta missä auto on ollut ulkona, häviöitä on yli 10%, ilmeisesti akun lämmitykseen mennyt osa.
    Mutta laskennassa ota sen kokonaismäärän, eli verkosta otetun sähkön.


    Tuossa oman autoni parin vuoden tilasto. Kuvaajassa 100% on se ilmoitettu toimintasäde. Nuo on eri lämpötiloissa kerättyjä keskiarvoja ja mukana on myös jokunen pitkä peräkärryn veto (Lappiin ja takaisin, samoin Chevyn nouto trailerilla ns toiselta puolelta Suomea, siitä nuo notkahdukset). Tuosta näkee hyvin että Etelä-/Keski-Suomen alueella noita kovemmilla pakkasilla ajettavia kilometrejä on vähän, eli ei niillä kovin suurta merkitystä ole. Ei myöskään hellekeleillä...
    [​IMG]
     
  3. -late-

    -late- Gearhead

    Luenko kuvaajaa oikein? Onko reilun 30 lämpötilassa ajosuorite 98% ilmoitetusta toimintasäteestä? Ja 15-20 asteessa n. 92%? Ja onko ilmoitettu toimintasäde ennuste tulevasta ajosyklistä vai kenties esim. wltp:n mukaan ilmoitettu "range".

    Jos näin niin kylmän pään arvioni on suht kohdallaan mut kuuman pään oletin aivan väärin. Luulin nimittäin ilmastoinnin vievän aika paljon enemmän energiaa. Onkos tuossa autossa jo ilmapumppu? Sen luulis antavan aika hyvin kilsoja tuolla 5-20C alueella.
     
  4. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Nyt 13 tkm takana rellun sähkiksellä. 395 km luvataan kantamaksi ja kertaakaan ei ole tainnut 300 km ylittyä, tosin vähänhän aina rangea jää jäljelle, kun on pakko ladata. Viime viikon duunimatka 260 kilsaa edestakaisin sai kyllä taas miettimään tän vekottimen järkeä. Jotta virta riitti himaan sai paluumatkan ajella 100km/h, vaikka kesärajoitukset oli astuneet voimaan. Onneksi on muitakin autoja. duunissa ilmainen lataus, joten vempain on tullut todella halvaksi - muuten nakkaisin jorpakkoon koko vehkeen.
     
    Swinger tykkää tästä.
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    100% on se luvattu range. Eli omalla ajotavalla ei siihen voi vaikuttaa. Oma ajotapa vaikuttaa miten suuri se prosenttiarvo on. Oma ajo on melko tavanomaista, eli todellinen nopeus on +5km/h ja ohi mennään nauttien niistä kaikista kilowateista mitä moottorit tarjoilee. Pidemmällekin pääsee helposti, mutta nuo on kaikkien ajojen keskiarvoja, joten sisältää pätkäajoa ja muutenkin lähinnä ei pihistelymielessä ajettua sekä sitä kärryn vetoa.
    Kuumalla kelillä ilmastoinnin kulutuksen kompensoi ohuempi ilma -> pienempi ilmanvastus.
    Lämpöpumppua ei ole. Sen edut ei taida yltää tuonne 20 asteen seutuville, siellä ei juuri lämmitystä tarvita. Varmaan siellä nollan lähellä siitä on suurin apu, tosin vuositasolla vertailtuna erot on aika mitättömät pumpulla ja ilman. Menee virhemarginaaliin heittämällä.
     
  6. -late-

    -late- Gearhead

    Mulla normikesäkelissä kun ottaa ilmastoinnin pois niin range-ennuste nousee aikalailla. Sama jos pakkaskelissä laskee lämpötilaa, ei toki niin paljon kun en raski alentaa montaakaan astetta En tosin näitä juurikaan seuraa mut vähän kokeilin joskus.

    Vähän autosta riippuen lämpöpumppu lopettaa ulkoa energian ottamisen luokkaa +5C seutuvilla. Keulan kenno on joitain asteita kylmempi mut se ei sais päästä jäätymään esim. sadekelillä. Aika moni auto siirtyy tuolloin ottamaan energiaa toisaalta tai painamalla energiaa kylmäaineeseen suoraan kompuralla (eli sähköllä). En ole varma mut sekin taitaa olla vielä edukkaampaa kuin suora sähkölämmitys vastuksilla.

    Youtubesta löytyy varsin pätevä Teslan pumpun vaiheiden kuvaus. Tais olla kymmenkunta eri vaihetta. Toki Teslassa ei ole kylmäainekennoa keulassa, siinä mielessä poikkeava tsydeemi.
     
  7. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kyllä lämpöpumppu on lähes ehdoton varuste varsinkin pienempiakkuisessa sähköautossa.
    Kiuasvastus imee 5kW tehoa mutta lämpöpumppu menee reilusti alle puolella tuosta aina vajaaseen 20 pakkasasteeseen asti jolloin tuotto loppuu ja vastus käynnistyy.
    Eroa syntyy pakkaskelissä lämpöpumpun eduksi 10-15% verrattuna kiuasvastukseen.
    En ostais sähköautoa ilman lämpöpumppua ja ilmastointia.
     
    Muokattu: 19.4.2022
    Stang_81 tykkää tästä.
  8. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Itse taas kallistuin Teslan pumputtomaan malliin, lähinnä pumppujen tuomien ongelmien vuoksi ja sopiva yksilö sattui olemaan tarjolla. En tiedä onko muilla merkeillä ollut probleemia niiden kanssa. Lienee myös Tesla saanut korjattua ongelmia, mutta seuraava talvihan sen taas pumpullisille autoille näyttää.

    Oon varsin tyytyväinen omaani, vaikkei siinä lämpöpumppua ole. Sen takia en sulkis muuten hyvää vaihtoehtoa pois. Toki näissä ei se range muutenkaan ole pienimmästä päästä
     
    impala-63 ja Catiska tykkäävät tästä.
  9. Jenkkiauto

    Jenkkiauto 1st gear

  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Varsinaisilla pakkasille eroa ei synny yhtään vaan ainakin Teslan tapauksessa toisinpäin. Teslalla ei ole akussa lämmittimiä vaan lämpö akkuihin tehdään moottoreilla käpälöimällä vaihe-eroja tms. Pumpullisissa ei ole myöskään varsinaista PTC-elementtiä kabiinin lämmitykseen vaan kylmillä keleillä lämpö kabiiniin tehdään ajomoottoreilla joista se siirretään nesteellä akkuun. Lämpöpumppu sitten pumppaa sen lämmön akusta kabiiniin. Varmaan voit jo arvatakin ettei tuon kaiken pumppaamisen ja siirron jälkeen hyötysuhde ole sama kuin suoralla sähkölämmityksellä.
    Vaikka lämpöpumppu saa pumpattua lämpöä pakkasten puoleltakin, on se jo -10 lämmössä huomattavasti pienempitehoista, eli vastuksia joudutaan käyttämään apuna, jokaisessa autossa missä ne on.
    Bonuksena vielä hitaampi lämpeneminen (jääkylmästä akkupaketista ei paljon nyhdetä eikä sitä PTC-vastusta ole) ja ne Teslan ongelmat ILPpien kanssa.
    Syyskeleissä syntyy etua, mutta ei noin paljon. Silloin lämmön tarve on pumputtomallakin selvästi pienempi, ei ole tarvetta 5kW teholla tuutata lämpöä kabiiniin.

    Em syistä jätin myös itse päivittämättä Teslan uuteen kunnes näen että hoitavat lämpöpumppuasiat kuntoon. Eli, lämmitin luotettavaksi ja lisäävät järjestelmään vähintään 5kW PTC elementin kuten muutkin jotta kylmällä myös lämpenisi nopeasti kuten sähköauton kuuluukin.
     
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Nyt ei puhutakaan Teslan monimutkaisesta systeemistä joka aiheutti pientä hässäkkää mm. vuodenvaihteessa ja tässä tulee yksi syy oman merkkini valintaan. Japseista ei tule jääkaappia koska kun ilppi pysähtyy, PTC alkaa tekemään lämpöä.
    PTC on myös alussa mukana ja lämmintä tulee pakkaskelissäkin jo reilussa minuutissa kulmänästartista. Se myös suojaa ilpin kennoa mikäli kulutus on liian kova suhteessa tuottoon.

    Toki silloin kun itse tämän sähköautoilun aloitin, ei Tesla 3 edes kaupasta saanut mutta hyvin on tuntunut pelittävän -27 asteeseen asti ilpillä ja PTC vastuksella, joka on ollut kylmintä tähän mennessä.
    Japsit ja korealaiset osaa; yksinkertaista, toimivaa ja riittävää. Se näkyy vikojen ja takaisinkutsujen vähyytenä.
    Kyllä sen pelkän PTC saa Nissaniltakin karvalakkimalliin mutta kukaan ei sitä halua.
    Mm. japanilaiset käyttää lämpöpumpuissa ihan tavallista systeemiä johon ei ole ympätty mitään extraa lämmönkeruuseen ja se toimii kuin junan vessa ja on käytännössä ollut huoltovapaa.
    Akulle on toki lämmitys, joka takaa toimivuuden -50 asti, mutta se tulee käytännössä mukaan vain silloin kun ajo/lataus ei lämmitä akkua ja akunlämpö siten alittaa -18 asteen, mikä käytännössä itselläni vaati yli 2 vuorokautta ja vähintään -20 pakkasta.
    Kolme täyttä talvea olen nyt seuraillu ilpin energiankulutusta ja säästöt on nuo edellä ilmoittamani.
    Sen PTC:n mukaantulon kovemmilla pakkasilla kyllä huomaa Leafissa muualtakin kuin energiankulutusmittarista kun akkuprosentit alkaa vilistämään silmissä. Alaspäin. Se kun on mukana siellä ilmalämpöpumpullissisakin.
     
    Muokattu: 20.4.2022
    Stang_81 tykkää tästä.
  12. -late-

    -late- Gearhead

    On totta, ettei lämpöpumpullisessa Teslassa ole HV- PTC-laitetta jolla lämpöä tehdään matkustamoon. On lämpöpumpullisessa kuitenkin 12V PTC, jolla tarvittaessa lämmitetään nestettä matkustamon lämmittämiseksi. En nyt muista kiertääkö se aina akun kautta, epäilisin ettei kierrä kun se olisi typerää.

    Toki Teslan lämpöpumppu kykenee lämmittämään matkustamoa myös paineistamalla kylmäainetta. Mainitsin aiemmin että kymmenkunta vaihetta olis siinä pumpussa. Väärin, taitaa olla kolmetoista.
     
    Muokattu: 20.4.2022
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Dala korjas vastaavan tapauksen (Pösön) invertterin/laturin vaihdolla eli 700€:lla. Joku sen risana osti ja teki sillä tilin. Liekö sama tapaus tai tyyppivika.
     
    Muokattu: 26.4.2022
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuskin kaikki trokarit on niin tyhmiä etteivät ymmärrä kysyä korjauksen hintaa muualta kuin marmorilta. Liekkö monikaan tuon ikäiseen mersuunkaan kampuran katketessa kysyy vain mersulta uuden moottorin hintaa?

    Hyvin nuo tuntuu käytettynä kelpaavan sekä kaupoille että ostajille. Sähköautojen kysyntä kasvaa kohisten toisin kuin dinoliemiautojen.

    Siitä aasinsiltana. Corvette on saamassa sähköversion. Toivottavasti ymmärtävät tuupata siihen tehoakin oikein kunnolla. 1000hv on oikeastaan minimi sähköurheiluautolle, mieluummin lähemmäs 1500hv.
    https://www.cnbc.com/amp/2022/04/25...Y3NrgnNvqbwind_30FYluh56hcrLXSTwrxeT7kT9zDoyQ
     
    Rihma tykkää tästä.
  16. Rihma

    Rihma 2nd gear

    Tämähän se juurikin on. Mäntäkoneita porsii vaikka ja kuin uudehkoistakin ”premium” autoista. Merkkiliikkeestä et kummoista myllyä saa vaikka 20 tuhannella eurolla. Mutta akuista ollaan niin huolissaan kun lapsetkin sormet verillä louhii niihin metalleja. Itsellä vaihdettiin taannoin tuoreehkoon vaggilaiseen sylinterinkansi merkkiliikkeessä, 5000 euroa meni että heilahti. Ihan nelipyttyinen perus paskakasa. Model 3 tulossa.
     
    Catiska tykkää tästä.
  17. mcmies

    mcmies Gearhead

    Hmm. Tiivistettynä: jotkut trokarit ovat tyhmiä, Pärnäsen korjaamo korjaa 20 k€ vian kossupullolla, polttomoottorit ne vasta paskoja onkin ja niiden korjaaminen maksaa ainakin ziljoonan ja Korvettikin alkaa kohta kulkea sähköllä.

    Ihan kuin täällä tuoksahtaisi sähköauto-uskovaisuus...:D
     
    Swinger tykkää tästä.
  18. 3964

    3964 2nd gear

    Jännä nähdä kunhan sähkikset vanhenee,ns tulevat siihen auton keskiverto hintaan,mikä niiden haluttavuus on siinävaiheessa.

    Itse voisin uuden sähkärin ostaa jos olisin uusien ostaja,mutta tällaisena enemmänkin loppukäyttäjänä saattaa olla että kallistuisin polttikseen.

    Aika näyttää kuin käy.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tiivistä miten haluat. En tiedä oliko linkin trokari tyhmä vai saamaton. Ehkä jotain muuta. Mutta vian korjauskustannukset alan korjaamolla oli reilusti alle tonnin vs. merkkiliikkeen 20kEur.
    Vähemmän näissä sähköautoissa on vikakohteita vs. polttomoottooriautot. Lisäksi ne kohteet mitkä poikkeavat polttomoottoriautoista, on huomattavasti yksinkertaisempia. Eli, jos minun pitäisi valita kummalla uskaltaa ajaa enemmin, vanhalla sähköautolla vai vanhalla polttomoottoriautolla kun nämä nykyiset autot on vaikkapa 15 vuotta vanhoja, valitsen ehdottomasti sähkömoottorisen.
    Akkupaketit itsessään on yksinkertaisia. Niitä korjaa jo nyt moni korjaamo, että myös harrastajat. Sähkömoottori on vielä yksinkertaisempi. Niitä on korjannut iät ajat monet firmat sekä yksityisetkin.
    Pelkkä polttomoottori on itsessään monimutkaisempi kuin nuo em asiat yhteensä. Siihen kun lisätään kaikki apulaitteet, saastevehkeet sun muut, haluan pysyä kaukana...

    Meillä aika monella on kokemusta jo molemmista, dinoliemistä kuin patterivatkaimista. Ehkä se on uskovaisuutta että on kokemusta ja tietää asiasta. Se että asiasta ei tiedä mutta arvailee, se on varmaan jotain muuta.
     
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Mulla on kanssa ihan duunin puolestakin jonkinlaista kokemusta sähkökäkättimistä, joten tiedän myös niistä jotakin. Myöskin vaaroista ja riskeistä, joita niihin liittyy ja jotka niitä harrastajiakin koskettavat.

    On tietenkin arvailua, että miten käytettyihin sähkökäkättimiin tullaan muutaman vuoden päästä suhtautumaan. Itse näen asiassa huomattavia taloudellisia riskejä, joiden olemassaoloa tuo linkittämäni lehtijuttu tukee. Toivottavasti ne eivät aivan tuollalailla kaikki realisoidu.

    Mutta hienoinen uskovaisuuden sävy näitä teidän juttuja leimaa. Tuo lehtijuttu nyt jollekin tallaajalle oli ihan todellinen tapahtuma, eikä siinä auta, jos trokari on menetellyt typerästi tai jos Corvette kulkee jatkossa sähköllä ja siinä on 1000 heppaa. Eikä sekään, että polttomoottorin korjaaminen voi olla kallista.

    Jos muuten on niin, että sähkötekniikka on yksinkertaista ja helppoa korjata, niin mitä varten se sitten maksaa niin paljon, että oikeen valtion tukea tarvitaan sähköauton ostamiseen?
     
    Swinger tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!