Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  2. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

  3. mcmies

    mcmies Gearhead

    Sähkö-Väyryseen joutuu laittamaan vähintään 77900 euroa, Iltalehden mukaan noin 25000 euroa enemmän kuin polttis-Väyryseen (hinnat alkaen -mallit):

    https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/99fd2d8a-8212-4c7e-9b16-53b348c1c45e

    Tämä siitä huolimatta, että Sähkö-Väyrynen on autoverosta vapaa.

    Varmaan kyllä kaikin puolin todella hyvä vehjes ja rangeakin alkaa olla riittävästi lähes kaikkien tarpeisiin, mutta hankintahinnaltaan sangen kallis.

    Kauppalehti puolestaan uutisoi, että sähkökäkättimien kolarikorjaus on kallista:

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...-uunissa/7b00bda6-9b60-4188-b987-461c76fd2efe

    Kuten jutussa todetaan, tämä näkyy vakuutusten hinnoittelussa. Jostakin syystä myös sähköautojen onnettomuustiheys on polttiksia korkeammalla. Teho lie yksi asiaan vaikuttava tekijä.

    Mitäs näihin sanotte, sähköautoilijat?
     
  4. -late-

    -late- Gearhead

    En muuten kommentoi mut tuo korjausartikla oli ihan ok. Aika pitkälti todenmukainen mut joiltain osin antaa aavistuksen virheellisen kuvan. Noi merkkaukset sun muut aidat liittyy sähkötyöhön jota autoon tehdään, sitä tekee sopivasti koulutettu kaveri. Muu työ ei niitä edellytä, muuta työtä voi tehdä jebu jolla selkeästi alempi koulutusvaade. Tuo "sähkötyö" ja "muu työ" ja niiden sisältö on melko tarkkaan määritelty autoalan ja sähköturvallisuusviranomaisen toimesta.
     
    Muokattu: 2.5.2022
  5. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Itekin olen muutaman sähkärin maalannut, samanlaisia maalata kuin muutkin. Liikuttelu vaan tuottaa ongelmia jos sähköt on katkaistu esim nyppyrin takia..
     
  6. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kuten jutussa todetaan, tämä näkyy vakuutusten hinnoittelussa. Jostakin syystä myös sähköautojen onnettomuustiheys on polttiksia korkeammalla. Teho lie yksi asiaan vaikuttava tekijä.

    Mitäs näihin sanotte, sähköautoilijat?[/QUOTE]

    Itse en vakuutusten osalta muuta tiedä kuin sen, että vaihtaessani BMW:n VW ID.4:ää hinta aleni. Tämä tosin vaati vertailua yhtiöiden välillä ja vakuutuksen siirtoa toiseen yhtiöön.
    Tehokkaan auton ja kädettömän näyttämisenhaluisen kuskin yhdistelmä on aina vaarallinen, oli käyttövoima mikä hyvänsä.
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Itse en vakuutusten osalta muuta tiedä kuin sen, että vaihtaessani BMW:n VW ID.4:ää hinta aleni. Tämä tosin vaati vertailua yhtiöiden välillä ja vakuutuksen siirtoa toiseen yhtiöön.
    Tehokkaan auton ja kädettömän näyttämisenhaluisen kuskin yhdistelmä on aina vaarallinen, oli käyttövoima mikä hyvänsä
    .[/QUOTE]

    Lainaus eiu ihan onnistunut, koska edellinen ei lainannut oikein, mutta koitin muokata niin, että ymmärretään eri kirjoittajat.

    Eri vvakuutusyhtiöissä suhtaudutaan erilailla erilaisiin autoihin.
    Mitäpä veikkaatte IF:in hinnan olevan kuorma-autoksi rekatun Chevy vanin pelkän liikennevakuutuksen olevan vuodessa o% bonuksilla?(ihan perus Starcraft, ei mikään erikoisauto)
    (Toki nykyään saa isot bonukset jo alkujaan, mutta mikä on se hinta, mistä ne lähtee laskemaan niitä bonuksia)

    Ja sori ot. Ei liity niinkään sähköautoihin vaan vakuutusyhtiöihin.
    Mutta varmasti on silläkin merkitystä, mistä ottaa sähköautoon vakuutuksen.
     
    Muokattu: 3.5.2022
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mutta varmasti on silläkin merkitystä, mistä ottaa sähköautoon vakuutuksen.[/QUOTE]

    Sillä on suurehko merkitys, kuten jokaisen kapineen kanssa mitä minulla on. Harrasteautoissakin jos kaskoa hakee, erot on suuret eri firmojen välillä. Samoin prätkissä.

    Oman sähkökiesin liikennevakuutus + superkasko maksaa n. 850,-/vuosi täysillä bonuksilla. Sain tonnin kahta puolen olevia tarjouksia parilta muultakin yhtiöltä, mutta IF tarjosi samaa kaksinkertaiseen hintaan.
    Suht samoissa liikkui edellisen Audin vakutuuksetkin, vaikka siinä oli tehoa kolme kertaa vähemmän. Eli, en usko tehon paljoakaan vaikuttavan asiaan. Mutta, merkkikohtaiset hinnat varmaan eroaa joiltakin osin jo nyt. Epäilemättä VW tai Skodan sähköautoihin saa vakuutuksen halvemmalla kuin Teslaan. Eli tuota kautta teho varmaan vaikuttaa, välillisesti.
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Joo, ne kaalimato.comin mainokset alkaa jo väsyttämään.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  10. -late-

    -late- Gearhead

    Vähän bensaa liekkeihin näiden vaihtoehtoisten käyttövoimien osalta. Tälleen raflaavasti kun esittää niin saa asiapitoista keskustelua. Nämä on tietenkin seikkoja joihin on syytä varautua sähkö- tai kaasukäytössä. Dieselbusseja ei kai pala missään koskaan niin en linkannu niihin ollenkaan o_O

    Alkuun tusahtaa terminen karkaaminen akussa, sit se ryntää kennosta toiseen. Tossa alemmassa aukee säiliön varoventtiili.


     
    Muokattu: 3.5.2022
  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    Penarit taitavat olla kuuluisia siitä, että ovat kalliihkoja vakuuttaa. Vertailu ei ehkä näin ollen ole kaikista osuvin, kärjistäen vähän sama juttu kuin toteaisi, että vakuutuksen hinta laski kun vaihdoin Ferrarin Toyotaan.:)

    Tesla näyttää olevan vakuutusyhtiöille hiukan kinkkinen tapaus. Kokeilin huvikseni yhden Model S:n rekkarilla netissä laskea vakuutuksia, ei tullut hintaa kuin yhdestä yhtiöstä, muissa sanottiin että ei voida laskea verkossa. Ainoa saatu hinta oli 1249,60 euroa sisältäen täyskaskon ja maksimibonarit. Se on kalliimpi hinta kuin useimmilla vastaavanikäisillä ja -tasoisilla polttisvekottimilla.

    Sähkiksissä pakkaa ilmeisesti sotkee vielä jonkin verran se, että rekisteritietoihin on usein merkitty vain 30 minuutin nettoteho, joka on täysin eri asia kuin todellinen maksimiteho.
     
  12. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Vertailun osuvuudesta tiedä, mutta omalla kohdallani vakuutuksen hinta kuitenkin laski vaihtaessani dieselistä sähköön. ID.4 vakuutuksissakin oli suuria yhtiökohtaisia eroja, joten aina kannattaa vertailla. Ero kalleimman ja edullisimman tarjouksen välillä oli yli 400 e vuodessa. En kilpailuttanut kuin kolmea yhtiötä joissa minulla oli jo ennestää vakuutuksia. Tyydyin tuohon n.800 e / vuodessa hintaan (liikenne + täyskasko) max. bonuksilla.

    Hieman korjausta vakuutuksen hintaan. Kokonaishinta on nyt hieman yli 600 e vuodessa. Kaskossa on 35 % erikoisalennus, joka vähenee 5% vuodessa. Kun koko alennus on sulanut on hinta n.800 e. Ennen tätä yhtiö tai auto on hyvin todennäköisesti kuitenkin jo vaihtunut…
     
    Muokattu: 12.5.2022
  13. jahnu

    jahnu 3rd gear

  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  15. jänis2

    jänis2 3rd gear

  16. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Rengaspölyvero on parempi.

    Viikonlopun hömppäuutisissa kertoivat, jotta renkaista lähtee nm kokoluokan pölyä 1850 kertaisesti verrattuna pakokaasun pienhiukkasiin.

    1850/1

    Mutta sähköautossa suhteessa lähtee äärettömän paljon enemmän. Jopa ilman akuista johtuvaa lisäpainoa ja rengaskulua.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!