Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Jokainen tekee omaisuudellaan mitä tahtoo, mutta vanhojen autojen harrastajana vähän harmittaa, kun joku pilkkoo 1950-luvun kuplan sähköautoksi. Jokkisautonakaan tuollainen ei tökkisi niin paljoa, kun tietää, että jokkisautojen lähtökohdat on ihan toivottomia tapauksia toisin kuin on ollut tämän kohdalla. :wc:
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuollaisena se pysyy paremmin liikenteessä. 53 kWh akuilla sillä pääsee ihan kohtuumatkan autotapahtumiin.
     
    Stang_81 ja Isamu tykkäävät tästä.
  3. mopo-ukko

    mopo-ukko 3rd gear

    Onhan tuo palautettavissa takaisin polttomoottorille,mitään ei ole vielä menetetty.
     
  4. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tämä uutinen on omistettu vakaasti uskovaisille:
    Näin paljon sähköauton lataaminen maksaa tulevana talvena
    Sadan kilometrin kustannus saattaa lähennellä ensi talvena jopa 20 euroa sähköautoa kotona lataavalle. Se ei ole enää halpaa.

    https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/174cfb42-fa99-4ef6-9482-05becaada6e4

    Sähköauto on jees, mutta ei aivan joka tilanteessa. Kuten aiemmin kuittasin: jopa hybridissä voi olla järkeä.
     
  5. Rihma

    Rihma 2nd gear

    Vieläkin huomattavasti halvempaa, jos puhutaan vähänkin tehokkaammista laitteista. Ja on sähköautossa muitakin etuja, vaikka kuin keksisi miinuksia. Edelleenkin, jos vaikka käyttäisi omiin säästöihinsä tuon energian, mitä käyttää jonkun toisen huonojen puolien kaivamiseen, ja esiintuomiseen, olisi jo hyvä alku omalle sähköautolle. Miten ihmiset jaksaa.
     
    Catiska tykkää tästä.
  6. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    ^ juu. Ja minä olen sitä mieltä mitä tuossa parissa viimeisessä lauseessa sanoin.
     
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Bongasin mielestäni varsin pätevän lausunnon liittyen vanhojen autojen muuttamisesta sähköiseksi.
    Siteeraan mukaillen: "Jos auton alkuperäinen moottori ja voimalinja on olennainen osa ajokokemusta sekä auton luonnetta niin silloin sähkömuutos on huono asia, jos taas ei niin antaa palaa"

    Tämä on tietenkin subjektiivinen kokemus, mutta itselleni tuo kuulostaa hyvältä.
     
    Muokattu: 7.10.2022
    isalmela tykkää tästä.
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kun lukee tuon artikkelin, niin tuo mainittu sadan kilometrin kustannus oli ns ääriesimerkki. Polttomoottoriautoista tuo ääriesimerkki toteutuu jo nyt varsin monella autolla. Oikeastaan kaikilla mitkä kuluttaa n. 10l/100km, joten ei oikein voi puhua edes ääriesimerkistä...
    Isoille hybrideillekään se ei ole ollenkaan tavaton lukema, etenkään talvella johon tuo esimerkki viittaa.
    Omalla isohkolla/tehokkaalla katumaasturilla kustannukset näyttäisi olevan ensi talvena 4 - 6,- Eur/100km riippuen lataanko halvimmalla vai kalleimmalla normaalisti käyttämälläni lataustavalla. Korotusta latauskuluihin on normaaliin aikaan verrattuna prosentuaalisesti huomattavasi, Euroissa ei niin dramaattisesti.
    Toki jos haluaisi nuukailla, ilmaisia latauspaikkoja löytyy, mutta niitä tulee käytettyä vain satunnaisesti vaikkakin ehkä ensi talvena useammin. Emäntä saa ladata töissä ilmaiseksi, joten kerran viikossa ajakoot autollani töihin niin siinä saa viikon lataukset ilmaiseksi (jos ei ole pidempiä reissuja, vain normaalit kotinurkkien ajot).
     
    Kustom STW ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  9. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tilanteet on käyttäjillä erilaisia, ja siksi sähköauto ei välttämättä ole se paras ratkaisu. Jos vetokoukullinen Model S olisi saatavilla, voisin ottaa semmoisen, mutta luultavasti hankintakulu ois niin kova että se melkeen pakottaisi myös kalliiseen täyskaskoon. Arvonalenema jäis vielä arvoitukseksi. Kansankielellä sanottuna: perse ei kestäis. Joku toinen saa sen verran kovat fibat V8:sta, että on kokonaisuutena valmis maksamaan jopa enemmän siitä. Ajokilsoilla per aikamääre on tietty kokonaistaloudellisuuteen suuri merkitys.
    Mulla esim. emäntä ei saa sähköä ilmaiseksi, maksamme yhdessä plugarin latauksen sähkölaskua. Pidemmälle reissulle joutuu ostamaan bensaa, silloin harvoin kun niitä on. Tai jos bensalla ajo menee halvemmaksi niin toki ajellaan sillä sitten.
    Edellisen "itselataavan" laskennalliseksi kokonaiskuluksi arvonalenema huomioiden muodostui 0,19 € / km. Siihen tulisi kyllä lisäksi vielä pesut, pissapojan nesteet, sekä parit peltihommat mitä omasta ja vaimon tötöilystä syntyi (koska täyskaskoa en halvahkolle käyttövehkeelle ottanut).

    Sähköauto kyllä näkyy menevän tänäpäivänä hyvin kaupaksi:
    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...rkkinaan/6da36914-b11a-46d9-9e36-8b87fbec2f06
     
  10. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Kysyntä on suurta mikä on nostanut hintoja. Moni on ajanut sähköllä pari vuotta ja myynyt sitten auton voitolla eteenpäin.
     
  11. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Kannattaa nuo tämänhetkiset kustannukset puntaroida. Itse ajoin -04 vuoden W211 mersulla, missä 2.6 V6 bensakone automaattilootalla. Tietokone näytti karvan vajaa 11l sataselle kulutukseksi.
    Myin pois ja tilalle tuli Tesla Model 3 Performance, vaikka alunperin mietin pieniruokasta bensa-autoa.
    Hankintahinta tietty törkeä, vieläkin ihmettelen että tohdin käyttöautoon kaataa sellasen määrän rahaa. Käsiraha oli maksaa, mutta lainaakin tietty joutui ottamaan reilusti. Pilkku mutta.
    Kasko ainakin LähiTapiolalta samanhintainen kuin tuohon mainitsemaani mersuun. Verot about 280e pienemmät kuin mersuun. Mersuun sattui itellä menemään paljon rahaa huoltoihin, vaikka oli alle 200tkm ajettu. Hyvä auto kaikinpuolin, mutta kallis oli sekin.
    Jos nyt puntaroi rahanmenoa kuukaisittain niin aikalailla plus miinus nolla. Arvonalenemaa en ole tosin huomioinut.
    Hauska laite Tesla kuitenkin ajaa ja arvostan myös sen helppoa ajettavuutta ja toimintoja. Teholtaan samanmoiseen bensa-autoon saa laittaa myös ihan soivan tukun rahaa. Ja sellasen kulutus ei varmaankaan kympin nurkilla pyöri, saati käyttöautoksi harvempi sellanen soveltuisikaan.

    Toki vanha jenkki löytyy tallista vielä ja sen fiilistä ei korvaa sähkönen ikinä.

    Ugh...
     
    Muokattu: 7.10.2022
    teippi-mikko, Seevu, kma68 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Joo olen kyllä kustannuksia puntaroinut, mutta eihän kyse ole pelkästään siitä. Jos ihan pelkästään kuluja katsoisin, niin se ois joku 1.0 Ford Fiesta EcoEco mikä olisi ns. daily carrierinä meikäläisellä.

    Selvä homma että Model 3 on ehkä vähän kehittyneempi kuin W211 Mersu, mutta sitten kuitenkin reilun lainan siihen olet joutunut ottamaan, joten olettaisin että ihan pelkästään taloudellisuus tässä ei ole ollut sullakaan fokuksessa. Mersun arvonalenema lienee tuossa kohtaa about olematon. Teslan arvonalenema on jopa miinusmerkkinen, jos nyt katsoo vuoden taaksepäin kun käytetyistä on joutunut maksamaan saman tai enemmän kuin uudesta. Aivan kreisiä. Mutta kun tilanteet elää ja maailma muuttuu niin näemme että jossain kohtaa voi esim. bensa olla halvempi polttoaine kuin sähkö, ja tämmöistä optiota ei vuosi sitten varmaan pohdittu missään. Pointtini on taas se että edelleen ja ehkä muutaman vuoden eteenpäin on muitakin "järkeviä" vaihtoehtoja kuin sähköauto. Mullakin on vanha jenkki tallissa ja sillä hoidetaan tosiaan ne fiilikset sitten ja kulujen suhteen ei niin tarkkaa, koska harrastus.
     
    Artsi Bunker tykkää tästä.
  13. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Tuo arvonalenema onkin jännä juttu... En olisi uskonut kun 11v taaksepäin hankin tuon kuljettimen että tänään sen arvo on edelleen sama jos ei jopa enemmän. Ja ihan tiisseli palaa. :confused: Vuoden päästä sen arvo voi olla nolla, mutta tykännyt olen.
     
  14. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Sähköauto vois olla jos asuis kaupungin keskustassa ja olis ylimääräistä rahaa sellainen tehokas e-auto laittaa.

    Molemmat vaihtoehdot eivät toteudu.

    Bi-Fuel versioita olen kyllä vähän funtsinut käyttöautoksi. Siis bensa/kaasu.
     
  15. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Juu, se on totta. Järkevin taloudellisesti olis juurikin tuommonen mitä mainitsit.
    Vielä näyttäis näitä vatkaimia menevän yllättävän hyvinkin kaupaksi. Kate olisi viimevuonna ollut paljon suurempi kuitenkin kuin tänä päivänä. Jännä nähdä mikä on tilanne esimerkiksi vaikka vuoden päästä.
    Ja oot ihan oikeassa että ei mulla(kaan) tämän auton kanssa fokus ollut pienet kustannukset.
    Olin oikeastaan näitä sähkösiä vastaan aina, ehkä sieltä pahimmasta päästä. Joku mielenhäiriö kuitenkin vei mennessään kun uutta autoa lähdin hankkimaan. Vielä ei ole vuoden jälkeen kaduttanut
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Auton valintaan muuten puuttumatta, mutta miksi "jos asuis kaupungin keskustassa"? Näin sähköautoilijana ajattelisin tuon olevan juuri päinvastoin.
     
  17. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 1st gear

    Kyllä. Itse asun kilometri "keskustasta" puoleentoista vuoteen en ole autoa ajanut ja puoli vuotta sitten lähti autokin parkkipaikalta että vielä vähemmän keskustassa tarviis:)
     
  18. 3964

    3964 2nd gear

    Ei ole kokemusta sähkö autoista,mutta itse ajelen lyhyitä siirtymiä ja olettaisin sen olevan erinomainen juuri tuollaiseen käyttöön juuri esilämmityksen ja jäähdytyksen takia,tämä ei liity millään lailla käyttö kustannuksiin.

    Itseäni miellyttävät specsit omaavat jäävät hankkimatta korkean hankintahinnan takia.
     
  19. hzemax

    hzemax Gearhead

    Itseäni kohtaavat käyttöominaisuudet käyttösäteen osalta taitavat olla sitä luokkaa, että pitänee myydä talo poies ja muuttaa autoon asumaan. Kun nyt asun junteissa, josta sinne pääkaupunkiseudulle on matkaa yli 100 km. Vaihtoehtonahan tietysti on se, että myy talonsa ja ostaa saamillaan rahoilla kalliosta 20 neliön yksiön, ja tulee hulluksi alle viikossa.
     
    Bighouse tykkää tästä.
  20. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Miksi muuttaa kallioon, kun samalla rahalla saa naapurikunnista jopa omakotitaloja, eikä sinne ytimeen ole kuin max 50km matkaa. Ja voi työmatkat sähköisesti suhautella vaikka uudemman mallin leaffilla.
     
    Isamu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!