Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. ak72

    ak72 Gearhead

  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Laitetaan vähän faktaa näille vihreän aatteen ituhippijupeille sähköautoilijoille. Sähköautojen akku painaa noin 500kg. Auton akun valmistamiseen tarvitaan 10 tonnia suolaa litiumia varten, 15 tonnia malmia kobolttia varten, 2 tonnia malminikkeliä ja 12 tonnia kuparia. Yhteensä 200 tonnia maata kaivetaan yhtä akkua varten. Tämäkö on ekologista? Mieti ennen kuin ostat sen.
     
  3. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Tällä logiikalla myös kaikki kännykän käyttäjät ovat rikollisia ja onhan noita akkuja aika monissa laitteissa myös polttomoottoriautoissa. Jos lähdetään tutkimaan tuotteiden raaka-aineidenhankinta- ja valmistusprosesseja, niin aika harva tuote on vastuullisesti valmistettu. Ehkä Suomessa valmistettua paskapaperia voi vielä hyvällä omallatunnolla käyttää. Ei sittenkään, sen valmistuksessa raiskataan Suomen metsät ja hiilinielu menee kuralle…
     
  4. Solvent

    Solvent 3rd gear

    En ole ituhippi enkä tällä hetkellä myöskään sähköautoa omista, mutta mihin perustuu tämä "faktatietosi"?

    Jos se perustuu siihen kuvaan, missä helvetin iso kaivuri kaivaa luolassa ja päällä lukee tekstit kuinka paljon maata pitää kaivaa yhden akun valmistamiseen Teslaan, niin se on paskaa. Se kuva on muuten kivihiilikaivoksesta. Nykyakkuihin ei välttämättä kobolttia enää tarvita.
    Kaikkea ei kannata faktatietona ottaa mitä internet tarjoaa, lähdekritiikki on ihan suotavaa.
    Valtavat määrät kobolttia kaivetaan myös teollisuuteen muutenkin, esim. rikinpoistoon öljynjalostuksessa.

    Joo, ei ne sähköautot todellakaan maailmaa pelasta, mutta ne on varmasti YHTENÄ vaihtoehtona ihan ok. Ei nämä polttomoottoriautot mihkään ole häviämässä, huoli pois. Myös polttoaineet kehittyy

    https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.328N2RY
     
    Catiska ja Lowry tykkäävät tästä.
  5. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kovasti on eri lehdissä ollut raskaanliikenteen sähköistymisestä, mutta saas nähdä miten toteutuu. Ongelmaksi taitaa tulla vieläkin latausajat ja toimintasäde. Omalla työnantajalla on nyt jo aikamoinen liuta sähköbusseja ja itsekin niillä ajelen.
    Sähköbussin voi jättää sinne varikolle latautumaan 120kwh latausnopeudella useammaksikin tunniksi, kun taas sitä sähköistettyä yhdistelmää ei aivan samalla lailla lataillakkaan, vaikka olisi tienvarsilatauspisteitä.
    Ainakin jos meinaa jotain ajo ja lepoaikoja noudattaa ja saada sen tavaran perille edes jossain ajassa.
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Noista ympäristöasioista…
    Saattaapihan tuo olla noin, tai olla olematta.
    Mutta ei kai tätä autoharrastusta oikeesti kukaan bensalenkkari itselleen joillakin ympäristöjutuilla perustele.

    Täytyy kyllä sanoa että tämän säikeen myötä olen kyllä tutustunut moneen jenkki on jees piiloviheruskovaiseen, niin usein nää kaiken maailman päästö- ja kaivosjutut näissä kommenteissa vilahtelee. Tosimies ajaa eikä liito-oravilla niitä ajamisiaan perustele.

    Menkääs vaikka vihreeseen lankaan noista paasaamaan, niin on kotoisampi olo ja kuulijakunta. Nehän haluaa ylipäätään tappaa kaiken autoilun tästä maasta.
     
    Catiska ja C4vettester tykkäävät tästä.
  7. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tätä tämä on ollut pitkän aikaa. Jos linkkaat uutisen, jonka mukaan sähköauton akku on kallis, niin hetken kuluttua joku karauttaa sähköhevolla kertomaan, kuinka P.A. Turpeisen korjaamolla se olis korjattu kossupullopalkalla tunnissa.

    Yhtään kun erehdyt sähköautoilua kritisoimaan, tulee opetuslapsilauma kauheet defenssimekanismit päällä valistamaan, kuinka kerettiläistä kritiikki kaiken kaikkiaan onkaan. Näyttää siltä, että opetuslapset itsekään eivät tajua, miltä tuollainen valistus ulospäin näyttää.

    No, ketjun otsikkonahan on sähköauto-uskovaisuus. Siitä asiassa tosiaan on kyse. Kerrankin keskustelu, joka pysyy otsikon aiheessa!
     
    viikinki75, Swinger, Peeaa ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Jos luet näitä ajatuksella niin keskustelu etenee siten että ensin joku väittää jotain puutaheinää sähköautoista. Sitten semmosen omistaja korjaa väärät tiedot, jonka jälkeen haukutaan uskovaiseksi.. Ja taas sama alusta...
     
    Concarne, Catiska, Rihma ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Nyt on sanansäilää. Tunnetta. Verbaalitykitystä. Kielikuvia. Ristipölytystä. Jne.

    Tällasta lisää niin saadaan vähän mielenkiintoa hyytelömassaan säilöttyjen elektronipallojen hyödyntämiseen ajoneuvoliikenteessä. Thumbs up!
     
    faikku66 tykkää tästä.
  10. -late-

    -late- Gearhead

    Tykkäsin kans tosta sanailusta. Ainahan se lienee niin että hölynpölyn oikaisija on nipottaja uskovainen. Ja siksi se siltä näyttääkin. Hyvä läppä oli tuo kaivosvideokin, en tiennytkään että lapiolla kaivetaan koboltti akkuteollisuuteen. Mulle on kyl kerrottu että lapset sitä kaivaa.

    Tais muuten vastikään tulla päätös hiilineutraalien polttomoottorien jatkosta '35 jälkeen. eFuelille ennustetaan 2e litrahintaa (siihen Suomen kulut päälle). Kutakuinkin viisinkertaiseksi arvioivat energiamenekin suoraan sähkökäyttöön verrattuna.

    Joku vaikutus sillä taitaa olla myös kaasumoottoreihin. En ole asiaan perehtynyt mut tuliko lunta tupaan hlö-autojen kaasukäytölle? Eihän auto voi tunnistaa onko metaanimolekyyli bio vai fossiili. Kai se jonkun tankkausmekaniikkaeron tms. tarvii.
     
    Muokattu: 26.3.2023
  11. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Helpoltahan tuo koboltin kaivaminen näytti. Osa kobolteista tuli melkein omin jaloin.
    Miten pysyykin akuissa kun noin vikkeläliikkeiseltä aineelta vaikuttaa:)
     
  12. mcmies

    mcmies Gearhead

    Todellakin. Kaikki sähköautoja koskeva kritiikki on tietenkin puutaheinää. Onneksi sähköautoilun lähetyssaarnaajat rientävät korjaamaan puut ja heinät.
     
    viikinki75 ja Swinger tykkäävät tästä.
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuo mustavalkoinen ajattelu ei kyllä tuo mitään varsinaista hyötyä tähän säikeeseen. Vaikka se yleisesti kriittisiä kantoja leimaakin.

    Mutta kyllähän se näemmä kovasti toisia harmittaa jos leimautuu väärän tiedon levittäjäksi ja huhupuheisiin uskojaksi.
    Tokko se uskomus siitä sen oikeammaksi kuitenkaan muuttuu sitä oikaisijaa rienaamalla ja uskonnosta öyhöttämällä.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ja se riittää oikaisuksi kun kerrotaan vaan ettei joku väite pidä paikkaansa. :rolleyes:
     
    malvasto tykkää tästä.
  15. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Aiemmin kyselin jo onko kukaan katsonut Vintage Voltage sarjaa? Toinen mitä ainakin youtubesta löytyy Electric Classic Cars. Hieman noita silmäillyt niin mikä sähköauton
    korjaamisesta nyt niin mystistä tekisi ettei korjata voisi? Tai harrastaa. Autoharrastajien
    palstalla pohditaan että ei voi korjata heti romuksi. Jos ei rasvanäppi harrastaja osaa jotain
    purkaa ja kasata niin siinävaiheessa taitaa olla jo kuollut harrastus. On kuin työntötanko
    miehet keskustelisi että on kuulema tehty sellisia ylänokka hihnajakopää moottoreita eihän
    ne voi kestää mitään eikä niitä voi korjata:D
     
  16. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Mielenkiinnolla tätä ketjua lukenu, pitkän aikaa osallistumatta, mutta hämmennetään lisää. Uskovaisuutta tai ei, mutta tuntuu hupaisalta että harrasteautofoorumilla joku vakavissaaan edes keskustelee esim. uutisesta missä kerrotaan kymmenien tuhansien arvoisen osakokonaisuuden olevan korjauskelvoton, kierrätyskelvoton, ja pelkkää ongelmajätettä jossain pajan nurkalla.
    Jos esittäisi ajatuksen, että 5 vuotta vanhaan premium-polttikseen maksaa uusi moottori vaikka 20000€ tehtaalta, ja ajat sen mökkitiellä kiveen niin että öljypohja puhkeaa.
    Takuuseen ei olisi enää asiaa, ja merkkikorjaamo kertoo ettei pelkkää öljypohjaa saa, vaan ainoa vaihtoehto on ostaa se uusi moottori, ja vanhalle ei voi tehdä mitään, jätetään se tohon tontin nurkalle seisomaan.
    Moniko nyökyttelisi, että näin se täytyy olla, ei niitä kukaan voi korjata, kerran merkkihuolto niin sanoo.
    Just isäukon 4 vuotias Mitsu alkoi kiukuttelemaan, ja merkkiliikkeessä paikallistivat viaksi konehuoneesta hapettuneen sähköliittimen. Liitintä putsattiin kerta, mutta vika palasi viikon sisällä takaisin. Merkkiliikkeessä kertoivat, että Mitsuun ei saa pelkkiä liittimiä, vaan on tilattava koko moottorin johtosarja (1400€), ja purettava melkoisesti että sen pääsee vaihtamaan, hinta-arvio töineen oli n. 2000€. Hapettuneesta liittimestä.
    Kummasti löytyi toinenkin vaihtoehto merkkiliikkeen ratkaisulle, ja tuohon tuli muualta kuin mitsulta tilattu liitin, joka vaihtui johtosarjaan, ja taas homma rokkasi.
    Ihminen on sen verran ahne ja kekseliäs, että on turha kuvitella että joku kokonaisuus mikä maksaa vaikka 10k€ jäisi makaamaan johonkin ja olisi korjauskelvoton tai täysin hyödyntämättömisä.
    Kyllä joku Pelle Peloton löytyy joka keksii miten sillä turhalla ongelmajätteellä voi rahastaa, vaikka pilkkomalla osiksi, korjaamalla tms.
     
    Kalja imuri, isalmela, Harri S ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. mcmies

    mcmies Gearhead

    Rationaalisesti ajattelevat ihmiset havaitsevat, että sähköautoja kohtaan esitetään kahdenlaista kritiikkiä: hyvin perusteltua ja huonosti perusteltua. Sähköautoihin uskonnonomaisesti suhtautuvat ihmiset eivät tätä havaitse, vaan kohtelevat kaikkea kritiikkiä, niin, uskonnonomaisesti.

    Kumpi viiteryhmä syyllistyy mustavalkoisuuteen?
     
    viikinki75 ja Swinger tykkäävät tästä.
  18. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Samoin polttomottoriautoilun kritiikki on puutaheinää täysin vastaavalla tavalla. On se vaan liikuttavaa kuinka huolissaan jenkkiautoharrastajat yht'äkkiä ovat ympäristöasioista. Ei sitä ikivanhaa bensakrematoriotakaan ilman malmin louhintaa ole rakennettu. Eikä mitään muutakaan autoa. Itse ajelen sekä sähköllä, että bensalla. Uusilla ja vanhoilla. Sähköauton valitisin valmistajalta mikä ainakin vakuuttaa, että materiaalit on hankittu kestävällä tavalla ja ilman lapsityövoimaa. No, autonvalmistajat nyt puhuvat mitä puhuvat mutta uskon sitä enemmän kuin tämän keskustelun "asiantuntijoista" koostuvaa "tietotoimistoa".'

    Tämä on sanottu täällä ennenkin mutta niiden jotka tietävät näistä kaiken vaikka eivät sähköautoa edes omista, kannattaa ottaa kunnollinen sähköauto pariksi päiväksi ajoon ja tulla sitten uudestaan kommentoimaan.

    Sitäpaitsi ei minua ainakaan kritiikki haittaa yhtään vaikka sähköautolla ajankin. Siinähän kritisoitte, hyvin se auto tuntuu silti liikahtavan kun painaa oikeanpuolimmaisesta pedaalista ja olen valintaani todella tyytyväinen.
     
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tietenkään ei ole erityisen järkevää uskoa sokeasti sitä, mitä joku merkkiliikkeen myyntitykki viisastelee. Ihmiset ne sähköautojen patterit ovat suunnitelleet, ei niissä mitään avaruustiedettä ole.

    Mutta kolikolla on kaksi puolta. Akustojen rakentamiseen ja korjaamiseen liittyy vakavia riskejä, erityisesti sähköiskun ja tulipalon riski. Suomestakin löytyy jo esimerkkejä, mitä voi tapahtua, kun turakainen on ihan ite duunannut akuston. Vieläpä joukkoliikenteestä, jolloin riski kohdistuu myös sivullisiin.

    Riskienhallinta tekee hommasta kalliimpaa.
     
    Swinger tykkää tästä.
  20. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onko tällaisiakin?
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!