Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Uutisväline kertoi jotta Citikalta on tulossa pikkusähkäri 19900 hintaan. Range 200km, jolla pääsee lähiöstä kaupungin keskustaan monta kertaa. Kolme tonnia lisää, niin kantama on jo 300km. Se riittää mökkimatkaan ja kun käy matkalla laturissa kaljat ostaissaan, niin ei mene edes tiukalle.

    Kyllä ne sieltä tulee.
     
    isalmela ja kerkko tykkäävät tästä.
  2. ..pyörivät sähkökoneet.

     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Just tänään ruuvaan harrastimeen yhden pyörivän sähkökoneen; kampikammion alipainepumppu.

    Tai johan se on kiinni. Kolvaan vielä ohjaimen piuhat, niin on valmis.
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Yks Pelle Peloton teki kampikammioon alipaineen vetämällä letkun läppäkotelosta, (oli jonkinlainen catch can välissä) totesi että sitä alipainettakin voi olla liikaa ja teki siitä säädettävän.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jonkinlainen imu löytyi turbon ja K&N:n putsarin välistä. Ohjaus on jo olemassa. On taulukko jossa on imusarjan paine / kierrosluku. Koneimuri tarttuu toimeen vasta ahdoilla ja määrä muuttuu taulukon koillisnurkkaan päin mentäessä isommaksi. Romulaatikon PCV venttiili pääsi varoventtiiliksi. Jossei imuri ime, niin pääsee purkamaan paineet kuitenkin jonnekin.

    Vimmatun kaukana tämäkin höpinä sähköautoista, mutta sähkömoottorin asennusharjoitus konehuoneeseen kuitenkin on.

    20-25 keur uusi länsieurooppalainen sähkis alkoi kiinnostaa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Seevu tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Suunnilleen 40 vuotta sitten Hämeenlinnanväylällä vähän ennen kehä III Dodge Dart 2D -66 yritti samaa. Slanttiauton kaasunpalautusjousi on kaasunkääntötangon ja tulipellin välissä ja kun se vieteri napsahtaa poikki, pedaali jää pohjaan, koska Holley 1920 ei itsessään kummoista jos minkäänmoista palautusjousta pidä sisällään.

    Mut ei kun kättä virta-avaimelle ja tiensivuun. En muista, mikä patentti siihen virkattiin, mutta matka jatkui alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Onneksi ei ollut slanttia kummallisempi voimala kyseessä.
     
    Seevu, jknR ja kerkko tykkäävät tästä.
  8. mpower

    mpower Double Gearhead

    Asiaan loivasti liittyen, mulla jäi kaasu jumiin ekana vuonna dragsterilla ajellessa. Siinä oli semmonen ihme iso puolikuu mikä läppärunkoja avasi vippasysteemillä, mikä suhteessa ruiskupumppuihin oli.

    Hommahan tapahtui jo lähdössä, niin mitään vaaraa ei sinänsä ollut.Siinä kurmuutti hetken kierrosrajoittajaa vasten. Kyllä siin jonkinlainen stopparikin oli mutta jotenkin vain yli oli mennyt!:eek:

    Mää sain hirmuiset toruumiset kilpailun johdolta! Sitten tehtiin oikein iso stoppari ja näytettiin, tuu nyt kattomaan kelpaako!?

    No juu, kelpas ja päästiin sitten taas ajamaan!:p
     
  9. Hesaria lukiessa täytyy todeta, että toisilla on kalliimmat harrastukset kuin toisilla:

    PUHUTAAN auton hinnasta. Kallonen madaltaa ääntään ja virnistää.
    ”Kehtaako sitä edes sanoa. Kun onhan se ihan älytön määrä rahaa: tämä maksoi 160 000 euroa.”

    Yhdysvalloissa saman varustetason auto maksaa alle 100 000 dollaria. Suomen hinta johtuu siitä, että auton tuomisessa on kulunsa.

    Auton voi käydä itse hakemassa, mikä ei ole halpaa puuhaa, tai sitten voi käyttää firmaa, joka on erikoistunut tuontiautojen tuomiseen.

    Kallosen mukaan auton laivaaminen meren yli Suomeen maksaa noin 5 000 euroa ”pihasta pihaan”.

    Jos auton tuo Yhdysvalloista, päälle tulee 10 prosentin tullimaksu. Kanadasta auton saa tuoda ilman tullimaksua.

    Lisäksi pitää maksaa vielä 24 prosentin arvonlisävero – ja mahdollisesti vähän ekstraa myyjälle.

    ”Tällä hetkellä ainakin puhutaan, että jos nyt haluaa tällaisen, diilerit laittavat siihen 10 000–15 000 taalaa lisää päälle, koska kysyntä on niin kovaa.”


    [​IMG]
    Kari Kallosen käyntikortissa lukee, että hän on cowboy. Hän myös säilyttää lassoaan valtavan sähkö-Fordinsa konepellin alla. KUVA: MIKA RANTA / HS
     
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Toi on se sama multilettipää (silloin kyllä habitukseltaan enemmänkin intiaani) joka ajeli stadin cruisigissa Teslalla sinne Olympiaterminaalin pihalle Teslaparkingiin silloin kuin meillä taviksilla se sähkis oli vasta märkä uni, ja piti jollakin tusinachallengereilla ajella kun ei lompakossa pito parempaan riittäny. Tuli pari kertaa rosvottua niiltä parkki kun oltiin paikalla aikaisemmin.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan kiva, ettei jokapäiväinen sanoma ala pelkillä sotauutisilla. Ja ihan kiva, että Hemi-Ramien sekaan on tuotu edes pari patteri-150:stä.

    160k tuosta ja 60k kustantaa halvin Hemirami niin kauan kun niitä saa. Ensinmainittu kuluttaa jutun mukaan 3€/100km ja jälkimmäinen suunnilleen 30€/100km sen perusteella, mitä bensa nyt maksaa ja mitä mä viimeksimainitulle olen saanut kulutukseksi.

    Sata tonnia jaettuna 27:llä ja kerrottuna sadalla tekee 370’000. Sen verran täytyy ajaa, jotta sähköinen sataviiskymppinen on tullut yhtä halvaksi kuin Hemi. On se mahdollista!

    Ja on se 4s 0-100 jotakin sekin.
     
  12. mcmies

    mcmies Gearhead

    60 k€ Hemi-RAM on mallia karvalakki. Limited maksaa jo yli 100 k€.

    Hankintakustannuksiltaan samaa tasoa sähköfoortin kanssa olis TRX. Siinä on sitä jotakin silleen ryhdikkäästi.

    Taitaa ensi vuoden lopulla tulla myös sähköinen RAM. Tehtaan tiiserin mukaan siinä on kyllä speksit kohdallaan, mutta saa sitten nähdä, mikä on toteuma. Hinta tulee tietysti ensimmäiset pari-kolme vuotta olemaan jotain aivan päätöntä.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Stellantiksen sähköramia on arveltu ylipainoikseksi. Ford kevensi autoa jottei tartte ihan mahdottomasti akkua. Ne kertautuu. Aika näyttää. Noihan voisi olla pakujakin, koska sähkömoottorisilla ei ole rangaistustullia. Mut pakun painoraja toistaiseksi estää usasähkölavapakut.

    Se laskelma nyt vaan oli sen takia, että monesti nuo kiinteät kulut unohtuu juoksevien pienuutta ihastellessa.

    0-80 km/h on Fordille varmaan alle 3 sekunnin rypistys. Jos se on tasaista kiihdytystä alusta loppuun, niin rajoittaja nappaa kiinni muutaman kymmenen metrin kiihdytyksen jälkeen.

    Tarkoittaa myös sitä että sillä häviää vähänkin pidemmällä korttelin välillä aika monelle ns hitaammalle.
     
    Muokattu: 21.10.2023
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    teollisuusneuvos,on paalu tilanteeltaan normi harrastajasta yhtä kaukana kuin kuu maasta
     
  15. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Semantiikka, semantiikka ja vielä kerran semantiikka :mad:.

    Katsokaa nyt kahdella silmällä ja hoksottimilla tätä propagandaa jota immeisten silmille ja korvienväliin suolletaan:


    Kysymys: mitä tulee fossiilisiin polttoaineisiin riippuvuuden tilalle?

    Vastaus: Entistä suurempi riippuvuus sähköstä, sähkönhinnoista, sähköntuotannosta, sähköyhtiöistä, jne.

    Vastaus 2: Ja Vattenfallin tapauksessa entistä suurempi riippuvuus Ruotsista, ruotsalaisten sähköntuotannosta, ruotsalaisten valtiollisista intresseistä, "(kung-/drottning-)kruunun" etujen valvonnasta Suomessa, jne. :rolleyes:

    Mitään uudenlaista vapautta immeisten arkeen ei siis ole aikahorisontissa näkyvissä. Pelkkää modernia ikuista orjuutta.

    PS. Vattenfallin propaganda saa sen kuulostamaan bisneksen sijaan lähes vilpittömälle hyväntekeväisyydelle..."te olette Suomessa sairaita ja riippuvaisia" (kuin mitkäkin narkkarit konsanaan)..."me ruotsalaisella Vattenfallilla autamme teitä pääsemään eroon teidän riippuvaisuudestanne"...ei perhana missä aivopyykinpesukoneessa Suomessa eletään.
     
    Muokattu: 23.10.2023
    rekkamies tykkää tästä.
  16. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Tuota kutsutaan markkinoinniksi. Se ruotsissa osataan, esim kauramaito ja sen markkinointi joku vuosi sitten..
     
  17. -late-

    -late- Gearhead

    https://yle.fi/a/74-20048386

    Olisko tuotu Haaparannalta rajan yli ja laitettu heti tulille?
     
  18. rekkamies

    rekkamies Gearhead

    Juu mäkään en voi sietää noita vattenfallin mainoksia. Sylettäny jo pidemmän aikaa...
     
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Esitän eriävän mielipiteen

     
    C4vettester tykkää tästä.
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ja alankomaalainen versio samasta

     
    C4vettester tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!