Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Näin mä tein, paitsi että oli VW Caddy. Sitä ennen oli 5k€ Fordin Galaxy, josta kajahti 3k€ kaksoimassavauhtipyörä.
    Noiden jälkeen tuli se suurin riski ikinä, ja sähkis pihaan.
     
  2. mcmies

    mcmies Gearhead

    Se 50 k€ sähköautosta "jankkaaminen" perustuu yksinkertaisesti siihen, että ne ovat tupanneet maksamaan 50 k€ +. Kuten esimerkiksi linkittämässäni tapauksessa oli asianlaita. Ihan turhaa siitä närkästyä, se on pitkään ollut totta ja on keskimäärin varmaan vieläkin. Tilanne toki muuttuu pikkuhiljaa, erityisesti kun kiinalaiset alkavat kunnolla polkemaan hintoja.

    Mun mielestä ei ole ok, kun valmiiksi lyhyt toimintasäde laskee entisestään 25 %. En olisi valmis tällaista omalla kohdallani hyväksymään, koska minulla ei ole ideologiaa asian suhteen, ainoastaan tarve päästä lataamatta riittävän pitkä matka.

    Kaikilla ei ole rahaa ostaa uutta autoa, toisten on pakko ostaa käytettyjä. Käytetyssä se akun kajahtaminen on riski, jos akkutakuu on finito. Huomautan, että riski ei ole ideologinen, se on taloudellinen.

    Minkä takia? Meneekö ne rahat eri lompakoista?

    Jotkut perusjutut tuntuvat tosiaan olevan aika hakusessa. Kuten vaikka se, että paljonko sähköautoilu oikeasti maksaa. Pelkästään käyttökustannuksista hokeminen antaa täysin harhaanjohtavan kuvan kokonaisuudesta, mikä pistää ihmettelemään, että miksi niin sitten tehdään.
     
    Swinger tykkää tästä.
  3. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Koen pakottavaa tarvetta ottaa tähän keskusteluun osaa.
    Kaikki sähköautot ei maksa sitä 50k€, ei ole maksanut tähänkään asti, ja kuten sanoit, valikoima tuolla "hinnat alkaen"-päässä kasvaa koko ajan.
    Autoilun kulut on muutakin kuin pelkät käyttökulut, ja ne kulut ei tunnista käyttövoimaa, se koskee kaikkea autoilua.
    Omalle kohdalle kävi "vähän hassusti", en ikinä olis uskonut että mulle (=meille perheeseen) tulee uusi auto pihaan, ihan vaan siitä syystä että siinä ottaa niin paljon selkäsaunaa auton arvossa sillä hetkellä kun ajat auton liikkeestä ulos. Mutta kulujen osalta numeroita pyöritellessä, se uuden auton pihaan tuleminen ja nimenomaan sähköisenä, alkoi tuntua järkevältä. Jokusia sivuja takaisinpäin pistin kuvat excelistä jossa oli laskeskeltuna omia kuluja bensa vs. sähkis, ja siitä (itse) tulin johtopäätökseen että uusi auto pihassa on mahdollinen.
    On totta, että kaikki ei pysty ja/tai halua uutta autoa hommata, mutta jos ajosuorite on yli 25tkm vuodessa, niin monelle se oikeasti on mahdollista, ilman että sen tuntee kuukausittain omassa lompakossa.
    Kun vaan laskee kuluja auki ilman minkään värisiä laseja, niin saattaa yllättyä. Ja toki hyvä nollailla trippimittari muutaman viikon ajan aamuisin, ilman niitä laseja ja ennakkoluuloja, niin näkee kuinka usein sitä oikeasti tarvitsee sen X-määrän sataakilsaa sitä rangea. Siinäkin saattaa yllättyä.
    Meille pyörähti just 75tkm sähkiksen mittariin 26kk aikana, ja tarvittavat lataukset tienpäällä on perstuntumalla jokusia kertoja kuussa (en ole pitänyt kirjaa), en ole kokenut ongelmaksi. Ja siis auto on pikkuakkuinen (40kWh) Leaf, jossa uutenakaan range ei ole ollut todellisuudessa yli 250km, nyt taitaa olla joitain prosentteja (ehkä 5% luokkaa) alle. Tuo täytyy muuten uteliaisuuttaan tarkastaa.
    Ennakkoluulottomuutta se vaatii jos on lähtökohtaisesti sitä mieltä ettei sähkis ole oma juttu, mä sain uskomattoman määrän ihmettelyjä käyttövoiman valinnasta kun toi auto meille tuli, mutta jos siitä pääsee yli niin ei se sähkis niin mahdoton homma kuitenkaan ole. Riskeiltään tai kuluiltaan.
     
    Muokattu: 30.10.2023
    Stang_81, Catiska, kerkko ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Röökiaski maksaa kympin ja jos on vaikka 20 vuotta polttamatta niin säästyneillä rahoilla saa hyvän sähköauton. Kokemusta on.
     
    Väpsy tykkää tästä.
  5. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Käyttök
    Eikö ajamisen kustannukset oo nimenomaan se mitä kannattaa verrata, koska kuluvien osien vaihto yms. on tapauskohtaisia. Sähkäreis jää vielä öljynvaihtohuollot pois.

    Moni ostaa kalliimman sähkärin polttomoottoriautoon verrattuna just siks kun se ajaminen on halvempaa. Osamaksullahan suurin osa ostetaan. On sit varaa maksaa kalliimpaa kuukausierää. Talvella sähkäri on varsin mukava kun lämpöä tulee heti kabiiniin. Kaikki tietää "webastojen" ongelmat..

    Btw. Olin just sähköpakun kyydissä. Oli mielenkiintoinen kokemus. Ei jäänyt liikenteessä muiden jalkoihin..
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Hauskinta näissä keskusteluissa on se että kun tietoa ei oikeasti ole, vedotaan menneeseen, tunteeseen, olettamuksiin, viime kädessä revitään ne verrokit sieltä vaihtoautojen takarivistöstä sekä vouhotetaan ympäristöasioilla.
    Ja faktojen kasannuttua syliin lopulta heittäydytään varattomaksi, tai vähintäänkin aletaan kantamaan huolta vähävaraisista ja puetaan sillä oma asenne ylevien tarkoitusperien samettiseen syleilyyn.

    Mutta ”tekoköyhäilyssä” ei kyllä ole mitäään muodikasta ja sitä ei kannata käyttää edes perusteluna, jos on tavan keskiluokkainen työssäkäyvä, ne kun pääosan noista sähköautoistakin ostaa ja koska ne ei enää uutena maksa sitä maagista 50K€.
    Jos asenne ohjaa vahvasti laskuoppia on toki ihan ymmärrettävää ettei sitten varaa siihen sähköautoon sitten olekaan, ja juuri siksi kaikkia ei voi eikä edes kannata siinä asiassa auttaa.

    Ymmärrän myös että kyllähän se tunteita aiheuttaa kun yksi toisensa jälkeen näistä kriitikoiden myyteistä ja kateudenaiheista murenee käsiin.

    Ei oo enää ostotukiaisia, ei oo enää ilmasia latauksia, eivät päivittäin tussahtele tuleen, eivät ole vieläkään saaneet raippaveroja, eikä ole tullut tiemaksuja, eivätkä maksa 50K€, eivätkä ole rikkaiden leluja, sähkökin on halventunu alle 10 senttiin, tästä kaikesta johtuen kasvattavat koko ajan suosiotaan ja ennen kaikkea, niiden omistajat samperi soikoon tuntuu vielä olevan niihin perin tyytyväisiä.
     
    kerkko, Concarne ja Väpsy tykkäävät tästä.
  7. Mistä näitä ihania laitteita saa?
     
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kaupasta saa jos on sen verran paksu nahka ettei välitä muiden mielipiteistä ja kulkee omaa polkuaan.
     
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Heittämällä paras käyttöauto tähän mennessä. Suosittelen kaikkia kokeilemaan ja antamaan tuomionsa sen jälkeen.

    On myös omassa käytössäni tämän hetken tiedolla halvempi kuin edellinen käyttöautona ollut bensa-auto, aivan kaikki kustannukset (ja tulot) laskettuna. Hankintahinta oli vähän kovempi mutta sekin tulee kompensoitua ajan mittaan tai jos ei tule niin menee harrastuksen piikkiin. Hintaeroa oli vähemmän kuin mitä Chevyn 572 isolohko maksaa ja toisaalta sillä sai takuuta 5 vuotta muulle autolle ja 8 vuotta akulle sekä reilusti kaipaamaani voimaa (vähemmän kuitenkin kuin 572:ssa).
     
    kerkko tykkää tästä.
  10. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Tämä vähän hymyilytti.
    Omalla kohdalla hämmentävin hetki oli, kun hain minimiestä eskarista. Samaan aikaan oli toinen isi-ihminen noukkimassa jälkikasvuaan samaisesta paikasta. Se toinen isi kurvas itte vielä pihaan bemun I3-mallilla, katteli mua kiireestä kantapäähän, ja tokas nauraen "Toi auto ei kyllä ole kovin rock!". Liitty ilmeisen vahvasti siihen mielikuvaristiriitaan mikä tuli hepusta, jolla on sähköauto pehvan alla, spittarit jalassa ja rotsi niskassa :D
     
    jänis2 tykkää tästä.
  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    Niin. Jos sähkiskuskeilla sitten on kaksi lompakkoa, niin sitten varmaan kannattaa tuijottaa pelkästään energiakustannusta.:D

    Minulla ei valitettavasti ole kuin yksi lompakko, josta maksan kaikki ajamiseen liittyvät kustannukset, mukaan lukien pääomakulut.
     
    Swinger tykkää tästä.
  12. mcmies

    mcmies Gearhead

    Minusta näissä keskusteluissa puolestaan hauskinta on se, kun jotkut sähkistyypit sujuvasti sivuuttavat ne faktat, jotka eivät tue omaa ideologiaa. Meillä, joiden ajattelua eivät kahlitse ideologiat, otetaan ajattelussa huomioon kaikki saatavilla olevat faktat, sekä puolesta ja vastaan. Kuten nyt esimerkiksi autoilun kokonaishinta ja siihen vaikuttavat tekijät, sekä myöskin käyttötarpeen edellyttämät vaatimukset auton toimintasäteelle.

    Vähempivaraisista en sinänsä kanna huolta, ei ole minun asiani se. Kunhan totean, että vähempivaraisten on erityisen järkevää arvioida autoilunsa kokonaishinta eikä esimerkiksi tuijottaa pelkästään energiakustannusta. Tähän ei liity sen kummempia tunteita, pointti on vain tuoda hiukan realismia sähkisuskovaisten, sanoisinko, balansoituun viestiin siitä, kuinka halpaa sähköautoilu kaiken kaikkiaan on.

    Minkäänlaista kateuttakaan asia ei aiheuta, miksi ihmeessä aiheuttaisi? Minulla on omasta takaa sellainen kalusto, että ei ole tarvetta olla kateellinen kenellekään.

    Se, että monet tykkäävät sähkiksillä ajaa, ei aiheuta ylipäätään muita tunteita kuin että kiva kun tykkäävät. Omakohtaista kokemusta sähkiksillä ajamisesta ei ole kovin paljoa, mutta ne vähät kokemukset ovat kyllä positiivisia. Valitettavasti minun vaatimuksiani sähköautot eivät täytä kuin osittain - vielä, ehkäpä muutaman vuoden päästä täyttävät.
     
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Onneksi sähköautottoman faktat ja stantardit ei määrittele sähköautoilevien tarpeita.
    Muuten maailma jämähtäs paikalleen eikä kehitystä tapahtuisi ollenkaan.
    Tosimies ei valittele tai selittele, se ajaa millä lystää.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  14. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Avaa nyt vähän mitä kustannuksia tarkoitat?
     
  15. mcmies

    mcmies Gearhead

    No esimerkiksi jos ostat auton hintaan 40000 euroa ja myyt sen viiden vuoden päästä hintaan 20000 euroa, niin kustannus viiden vuoden pitoajalta on yhteensä 20000 euroa. Tälle voi laskea myös kilsakohtaisen hinnan, kun tietää, paljonko viiden vuoden aikana tuli kilsoja mittariin.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  16. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Tämähän koskee kaikkia autoja ja kyllähän ostettaessa se on tiedossa että arvo laskee.
     
  17. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Tämähän koskee kaikkia niitä laumasopuleita, joiden vaimo / naapuriyhteisö määrää minkä auton saat ostaa. Itselläni ei ole ollut tätä ongelmaa, kun en pysty ajamaan millään naapuria / vaimoa varten hankitulla automallilla (esim. KIAt, Octaviat, Avensikset, kaikki sähköautot ym). Nykyisen käyttöautoni hankin 3 vuotta sitten ja tämänhetkinen markkina-arvo näyttää olevan melkein tuplaten ostohintaan nähden.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    1664 päivää ja 4339 kommenttia eikä ole vielä tullut valmista. Huh.
     
    Concarne ja kerkko tykkäävät tästä.
  19. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Onko sulle usein käynyt näin?

    Siis valmista tuli ;)
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!