Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei tarvitse olla ihmisessä mitään vikaa, itseasiassa päinvastoin mielestäni on terveen ihmisen merkki jos huolehtii omasta terveydestään normaalisti. Varmaan kaikki tietävät, että pitkä paikallaan istuminen on epäterveellistä joten miksi tehdä sellaista väkisin kun ei ole mikään pakko. Minä olen ainakin tätä ohjetta soveltanut auton käyttövoimasta riippumatta. Uskon myös senkin kun viisaammat sanovat, että taukojen pitämisellä on vaikutusta myös liikenneturvallisuuteen. Ei siitä ainakaan haittaa ole joten miksi en tekisi niin.
     
    Muokattu: 5.11.2023
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kuinkahan tiehen asennettavat langattoman latauksen projektit on Suomessa edenneet, ei ole tullut seurattua. Maailmalla noita taitaa olla käytössäkin. Destialla tällainen mielestäni oli työn alla. Ilmeisesti ovat enemmän ammattiliikenteelle suunnattuja.
     
  3. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Onnea siitä! Olet poikkeavan täydellinen istumaan autossa!

    Työkaveri halus pitää taukoja noin tunnin välein. Johtuu varmaan siitä että hän on 10 vuotta nuorempi ja käy salilla säännölliseti..
     
  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tietty kun ammatikseen ajaa lyhyttä matkaa enää, niin kyllä aina jos on mahdollisuus nousta penkistä niin nousen. Sen kyllä huomaa päivän päätteeksi, että sitä on hiukan jumissa jos vaan istuu. Onhan meille työterveyspuolikin sitä painottanut, ettei saisi pitkiä pätkiä istua. Kyllä sen huomas tuossa kerrankin kun viileällä volvolla päästeli melkein neljä tuntia putkeen, et oli aivan juntassa. Mut tietysti kääntelen rattia aika paljon enempi kun tavan moottoritiell matkaa tekevä.
     
  5. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Ukrainasta tuli nyös esim. maalipigmenttien raaka-aineita. Välillä oli hankaluuksia saada maalia.

    Johtosarja on iso osa auton toimintaa ja ne tehdään ainakin osittain käsityönä. Sitä hommaa on vaikea korvata nopeasti. Itekin oon semmosia tehnyt (en autoihin) ja on hidasta hommaa varsinkin aluksi.
     
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Lentomatkustamisessa ja autolla ajamisessa on se ero että lentäessä on vaan pakko sinnitellä jos haluaa päästä perille, autolla ei. Ja vaikka se karjavaunun paikka on ahdas siinä voi ottaa unet, autolla ei. Ässä mersulla en ole ikinä ajanut, voihan se olla et se on pelkkää nousuhumalaa ja siemensyöksyä koko ajan ettei malta pysähtyä ja nousta seisomaan välillä. Mutta yhdelläkään millä olen ajanut ei ole ollut niin kivaa ajaa ettei pikku verryttely tekisi hyvää välillä, se tuntuu mukavalta kun jaloissakin kiertää taas veri.
    Aika moni tekee myös matkaa porukalla joten muidenkin tarpeet pitää huomioida.

    Yllättävän pieni ero minusta, mutta puroista syntyy joki ja 60-70 tonnia vuoteen säästöä tarkoittaa varmasti auton hintaa elinkaaren aikana, vaikka hankintahinta onkin varmasti dieseliin verrattuna todella korkea.
    Pointti onkin siinä että harvalla on tarve ajaa, mutta se(kin) nähdään kovan jätkän mittarina joten siinä vaarannetaan ihan turhan takia oma sekä muiden terveys. "Kusematta lappiin" on lanseerattu muutama vuosi sitten ja ainoastaan homot ja naiset pysähtyy.
     
  7. -late-

    -late- Gearhead

    En tiedä suomessa yhtään mut Destia teki sellasen Israeliin. Englannissa on tutkittu motareilla olevien laturien vaikutusta. Muistan vaan että kokonaisuudessaan yllättävän suuri vaikutus oli työmatkasuhailun energian kulutukseen. Jos jokainen auto kykeni venyttämään rangeaan vaikka 5km niin vuositasolla aika iso juttu.

    Saksassa lataavat rekkoja yläpuolisilla langoilla. En tiä mikä toteutunut vaikutus on.
     
    kerkko tykkää tästä.
  8. Swinger

    Swinger Gearhead

    [QUOTE="simeoni, post: 3877816, member: 12796"
    Aika moni tekee myös matkaa porukalla joten muidenkin tarpeet pitää huomioida.

    Pointti onkin siinä että harvalla on tarve ajaa, mutta se(kin) nähdään kovan jätkän mittarina joten siinä vaarannetaan ihan turhan takia oma sekä muiden terveys. "Kusematta lappiin" on lanseerattu muutama vuosi sitten ja ainoastaan homot ja naiset pysähtyy.[/QUOTE]

    Aikamoista shaissee taas väännetään täällä

    Nyt jos ajaa autolla yli 200km kerralla ni sillä vaarannetaan oma, muiden terveys ja henkikin vielä. Lisäksi on vielä kova jätkä jos ajaa noinkin pitkän matkan ilman pysähdystä.

    ja en todellakaan pysähdy jos jollain on vessa hätä, oppii käymään vessassa ennen reissua

    huh, Tulkaa sieltä ristiltä alas, jeesuskin tarvitsee sitä välillä!

    Tiedän, olen olen kova ja edesvastuuton ihminen kun ajan noin pitkiä matkoja ilman taukoja. Luulen että tällä menolla saadaan jo Eu:n muötäkin tähän asiaa laki ettei liian pitkiä matkoja saa ajaa ilman taukoja.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Eikös noista ajolangoista ole jo aika lyhyt matka tavan trollikoihin joten silloin riittäis pienempikin akku ajolankojen katkosten ylittämiseen eikä mukana tarvi kuljettaa tuhansia kiloja ylimääräsitä painoa.
    Väittäisin jopa että tavaraliikenteen (myös bussien) runkolinjoissa olisi kokonaisuutena halvempi toteuttaa suuressa mittakaavassa raskaaseen liikenteeseen kuin langattomat lataukset, tuhansien kilowattien latausasemat järeine syöttölinjoineen sekä kalliit satojen/tuhansien kilowatttituntien akustot jokaisessa ajoneuvossa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  10. kerkko

    kerkko 3rd gear

    (HSL:n teekkaripojat ovat tunnelmassaan tehneet jälleen virhekalkyylin?)
     
  11. -late-

    -late- Gearhead

    Insinööri jos mikä se virheitä tekee. Harva auton asentajakaan niitä kehuu.

    Just luin lätkäjutun jossa pohdittiin ettei varmaan ole valmentajaa, huoltajaa eikä kentän hoitajaa joka homman osais. Niinku katsomosta katsottuna.
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Saksassa todettiin, että ei toimi ja purkivat ne pois.
     
  13. -late-

    -late- Gearhead

    Eikös ne todennut kolmivuotisen kokeen kestävän n. kolme vuotta?
    https://balkangreenenergynews.com/overhead-truck-power-line-starts-three-year-trial-in-germany/
    https://dutchmobilityinnovations.co...opening-its-first-electric-highway-for-trucks
    https://www.power-technology.com/news/germany-launches-first-electric-highway/?cf-view

    Noi on vanhoja juttuja aiheesta mut 16e/100km säästöpotentiaali tms. osu silmiin. Ja on sillä kenties joku vaikutus NOx ja CO2 päästöönki, ei kai noita huvikseen tutkita. Voi kai se tutkimuksena olla sekin paljonko fyrkkaa siirtyy jonkun massiin.
     
    Muokattu: 5.11.2023
    kerkko tykkää tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ite perustan mitä Suomessa ollu uutisia ja Pertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta face sivuun. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...ritykset/f14ae589-ed0e-45a6-8100-98a1070765c7
     
  15. -late-

    -late- Gearhead

    Toi oli toki tuore lähde ja raflaavammin rustattu. Tossa vielä pari mitkä osu silmiin, vähän aiemmin esittämiäni tuoreempia ovat.

    https://environment.ec.europa.eu/ne...y-reduce-emissions-road-freight-2022-11-09_en
    https://www.ifeu.de/fileadmin/uploads/pdf/2022-10-24_ERS_Working_Paper_TechnicalAssessment_en_v2.pdf

    Tossa jälkimmäisessä käy hyvin ilmi ettei valmista ole oikein millään saralla. Autotkin oli jotain protoja. En oikein saanu selvää pystyikö kokeilussa montaakin autoa syöttämään yhtä aikaa? Se lienee noiden systeemeiden edellytys että kentässä voi olla useita autoja yhtä aikaa saantipuolella. Muistelen että ne standardit olis vielä kesken. Voin toki olla väärässäkin, tässäkin.
     
    Muokattu: 5.11.2023
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Noinko minä kirjoitin, vai haluatko vain uhriutua? Jokainenhan saa paskoa oman terveytensä istumalla vaikka 15h putkeen ja kusemalla sorsaan, mut jostain ne rattiin nukahtamisetkin johtuu että sikäli siinä olis vähän vastuuta kun tielle lähdetään.
    Olen myös nähnyt näitä sankareita jotka ovat istuneet autoissa ja työkoneissa koko ikänsä, eläkeiässä ei pystytä enää kävelemään kun verenkierto ja sitä mukaa hermot on surkastuneet, toisaalta diabeteksen takia amputoidut puuttuvat varpaatkin vähän vaikeuttaa kävelyä. Jatkuvalla istumisella on ihan suora yhteys myös siihen.
    Jos et ole ikinä pysähtynyt muiden vessahädän takia niin olet 99% varmuudella perheetön.
     
  17. Swinger

    Swinger Gearhead

    parasta settiä pitkästä aikaa, alkujaan asiasta oli kyse että Jäniksellä ei ole ollut koskaan autoa millä voisi olisi voimut ajaa yli 200km matkoja yhtä kyytiä.

    sen jälkeen alkoi jeesustelu terveydellä ja muiden terveydellä jeesustelu.

    Huumorikin vaikea laji kun on tarpeeksi kiihkossa jostain asiasta, kuten tässä tapauksessa vessa hädän takia pysähtymisestä.

    on perkele auto vaarallinen kapistus kyllä kaikineen. Ehkä autojen polttoaine tankkien / akkujen kokojen pienentäminen olisi hyvä idea. Max 150km ja pakko pysähtyä?

    Tuolla lääkärin lausunnolla jonka annoit vaikuttaa jo kansanterveyteen jonka johdosta kaikki pitkän matkan linja autovuorot, rekka autot tulisi keskeyttää välittömästi ja alkaa miettiä miten ratkaisemme koronaa huomattavasti pahemman ongelman.

    ja taas perinteinen uhriutuminen, tuttuja sanoja tältä ketjulta menneisyydestä.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Melkosta räpätystä taas.

    Sitä mainitsemaani keskustelutyylin tarkistusta soisi muillekin sekä myös esittäjälle itselleen vai onko kärkevä tyyli vain harvojen etuoikeus?
     
  19. Swinger

    Swinger Gearhead

    En osaa sanoa onko kärkevä tyyli harvojen etuoikeus, mutta jos minua tarkoitit niin en ole esim sinun kirjoitus tyyliä moittinut muistaakseni.

    se mitä tulee siihen voiko autolla ajaa turvallisesti 200, 300, 400km yhteen putkeen vaarantamatta omaa ja muiden terveyttä on kyllä aikamoista shaibaa.

    tottakai kaikki voisi kauniissa maailmassa kirjoittaa ihanasti ja toisia loukkaamatta mutta tietyllä tasolla nykypäivänä se saattaa olla mahdottomuus kun leveli mielensäpahoittamiseen voi olla yllättävän matala.
     
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kerro nyt tyhmälle ja leuhkalle, sähkisten myyntitykille ihan omin sanoin paljonko jää asiaa jäljelle jos noista ylläolevista ottaa vittuilun, loukkaantumisen ja uhriutumisen pois ja lisää sitten siihen vielä sen faktan että tulet ihan puskista kesken keskustelun nuo sun totuudet aika pitkälti meikäläiseen kohdistaen muutama päivä sitten laukomaan. Koska en ole sinun kanssa koskaa viestitellyt, sinua koskaan tietääkseni tavannut, ole sinun kanssa koskaan tai ainakaan vuosiin käynyt keskustelua tai ajatustenvaihtoa yhtikääs mistään, saati edes yhdessäkään tämän forkan säikeessä.

    Mulla kun nyt vaan on paha tapa tutkiskella sitä omaa rooliani ja tyyliäni näissä keskusteluissa jos joku siitä avoimesti huomauttaa, esim. minun henkilökohtaisten asioiden esilletuonnin kautta.
    Mutta kyllä se nyt jumalauta sois sen huomauttajankin välillä sitä omaa touhuaan tarkistelevan, kun siitä aika kuniisti sinulle siinä banaanisaariviittauksessa ilmoitin, kun taannoin tais hieman ottaa köli hiekkaan kun joku sinun henkilökohtaisilla asioilla revitteli.

    Muutenhan tää touhu alkaa ihan oikeasti kaivelemaan, kun ei tässä nyt mitään teuraskarjaa kuitenkaan olla jos siitä omasta eletystä elämästä niitä esimerkkejä kerrotaan.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!