Sähköauto-uskovaisuus

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. Roc

    Roc Gearhead

    Nauttiiko joku päivittäisestä huolehtimisesta virran riittävyydestä? Tästä(kin) huomaa, ettet tiedä sähköautoista ja niiden kanssa elämisestä yhtään mitään.
    Esimerkkinä tuo luonani asuva nainen. Ajaa päivittäin 100-110km, aamulla aina akku täynnä ja auto näyttää virran riittävän 270-300km ajoihin. Ei ihan hirveästi tarvi huolehtia, tai enhän minä tiedä mikä huolettaa ketäkin. Ja tuollainen 110km päivittäinen ajo taitaa olla noin 3 kertaa enempi mitä keskimääräinen päivittäinen suomalainen ajosuorite on.

    Sähkön hinnalla historiallisesti vain yksi suunta? No mites diesel ja bensa? Niiden hintahan on tullut aikojen saatossa koko ajan halvemmaksi ja halvemmaksi.

    Olet aivan kuutamolla siitä, miten sähköautoja ladataan pääsääntöisesti. Se tapahtuu kotona ns. hitaalla latauksella normaalista pistorasiasta tai sitten erillisestä latausasemasta. Ne kellä ei kotilataus ole mahdollista, niin silloin tuskin sähköautoakaan tule hankittua. Perusautoilija ei tarvitse 15min ja 500km lataustehoa yhtään mihinkään. Myöskään "autuaaksi" tekeviä pitkän kantaman sähköautoja ei ole tulossa. Miksi? Koska keskimäärin perusautoilija ei aja kuin sen muutama kymmenen km per päivä. Varmasti jossain kohtaa markkinoilta löytyy +800km rangen omaavia sähköautoja, mutta ns. perusautoihin ei ole tulossa. Tuskin ikinä, ellei akkutekniikassa tapahdu jotain todella mullistavaa.
    Ne ketkä ajavat jatkuvasti todella pitkää matkaa, hankkivat jatkossa varmasti vielä pitkään polttomoottoriauton.
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Nyt kerätään miljardeja autoilusta,jolla tuetaan julkistaa ym,kun sähkö on niin halpaa ja kuvitellaan että kohta niitä on enemmistö niin uskotteko että vielä on maksut halpoja.sama kuin pelletti vouhotuksessa,eko selitystä ja kuinka halpaa,tuettiin siirtymiä ,heittivät oilonit mäkeen,sitten alkoi valtion hinnan korotukset ja laitteiden toimivuus mättää,monet osti uudet oilonit ,outoa oli myös että pelletti joka on myös puuta on terveellinen ja puu saastuttaa,täällä maalla kun katselee pelletti lämmityksiä niin sieltä se epäterve sininen kitku nousee.south parkissa oli hyvä jakso sähkiksistä,joko jaatte lappuja rautakaupan pihalla maastureihin ja lavavehkeisiin.kovasti pitää sähköuskontoa jakaa,ai niin tietysti kun joutavilla jotakin,meikä ei kerkee, ei oo vapaa aikaa vanhojen ritsojen laitolta,vielä ku jotkut tuntuu korjaavan niin hyvin että 24/7 menee aikaa niihin on varmaan parempi siirtyä sähköautoon ja korjaamo takaisiin.
     
  3. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Mää jatkan edelleenkin jo kauan sitten toteamallani lausahduksella:köyhän ei ole vara ajaa pieni kulutuksisella autolla:D
    Mutta jatkakaa vaan keskustelua,että maailma pelastuu.
     
  4. hantta

    hantta Gearhead

    Peukut sähköauto- ostajille, mitä enemmän sähköautoja, sitä halvempaa bensaa ;)
     
    rane58, japetalk, jänis2 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. pantera

    pantera Gearhead

    Jep ja mitä enemmän ihimiset laittaa sähköpostia sitä halavempaa on faksipaperi
     
    Catiska tykkää tästä.
  6. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Vieläkään ei ole näkynyt yhtään perustelua siitä, miksi sähköauto on parempi kuin bensa-, diesel tai hybridi. Odottelen edelleen niitä perusteluita vouhotuksen tueksi.....:D:D:D:D:D Nyt kaikki valokaaren nähneet - valaiskaa tietämätöntä suurella valoisuudellanne :p:p:p

    IS
     
  7. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Mä oon ymmärtänyt että sillä ajaminen on paljon halvempaa kuin muilla. Ja tämä selvis lukemalla aiempia kirjotuksia.
     
  8. Aslak

    Aslak 3rd gear

    Kyllä olet IS nähnyt, harmi vaan ettei Harri jaksanut tavuttaa vastauksiaan jotta sinäkin olisit ymmärtänyt :(
     
  9. rane58

    rane58 Gearhead

    Tunnetun partakoneen valmistajan lause....
    "Aja millä ajat ja Braunilla loput..."
    HarriS sanoi ajavansa kaikenlaisilla autoilla, aina tarpeen ja tilanteen mukaan....? :cool:
    Eiköhän siihen pyritä me muutkin jos mahdollista... ;)
     
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Vastaan itselleni:

    Sulla on oltava kotona parkkipaikka jossa latausmahdollisuus.
    Taloyhtiön kanssa ei saa olla kinaa siitä, saako autoa ladata vai ei.
    Kahden tunnin kellokytkin ja 6A tai 8A ei riitä.
    Sähkökontti täytyy muuttaa, asentaa konttikohtainen sähkömittari.
    Täytyy toivoa että lähtö ja piuhat maassa ovat tarpeeksi paksut.
    Syöttö ja mittari pitää olla rakennettu niin, että sähköauton lataaja ei maksata sähköjään muilla eikä päinvastoin.

    Hankintahinta voi olla monelle liikaa ja ihan tavallisen polttomoottoriauton saa hankittua huomattavasti pienemmällä alkupääomalla tai jopa hankkimalla käytetyn auton.
    Liikenteessä on Suomen kaltaisessa vero-onnelassa halvemman segmentin autot koska rahaa pitää jäädä muuhunkin kuin asumiseen. Korkea tuloverotus, autovero, kallis asuminen ja kalliit elinkustannukset pitävät huolen siitä, että ensisijaisesti auto ostetaan käyttöä varten.

    Käytön rajoitteita olivat se jokapäiväinen latauspaikkojen vaaniminen tai jokapäiväinen ripustelu latauspiuhan päähän. Käyttökantama ei pärjää polttomoottoriautolle tai hybridille alkuunkaan. Suuriin tapahtumiin mentäessä, komennushommissa, myyntiedustajan tehtävissä (800km päivässä ja useita lyhyitä pysähdyksiä). Jos myyntiartikkelit ovat kookkaampia, voi olla hyvä saada myös kärry perään. Latauspaikkoja ei ole rajattomasti tarjolla varsinkin liikuttaessa taajamien ulkopuolella.

    Käytettyjen sähköautojen jälkimarkkinat ovat pienet. 12.4.2020 käytettyjä sähköautoja oli myynnissä 494 kpl kun nettiauton koko tarjonta oli 104813 kappaletta.
    Käytetty akkukäyttöinen laite, oli se sitten pyörösaha tai auto sisältää akun jonka latauskapasiteetti heikkenee ajan myötä. Akussa on parasta ennen päivämäärä jota voi siirtää tulevaisuuteen käyttämällä ja lataamalla akkua oikein.

    Tietyn lataussyklimäärän jälkeen akku on entinen eikä ota virtaa vastaan.
    Kauan ennen tätä päivämäärää toiminta-aika voi pudota puoleen ja latausaika tuplaantua. Pyörösahan akku voi maksaa niin paljon, että uusi akku ei vaan kannata.
    Samoin voi käydä sähköauton akuille. Sähköauton akustot pitäisi saada ensin riittävän tehokkaiksi ja niiden koko ja muoto standartoitua. Niinhän ne on kaikki patteritkin kelloissa ja kaukosäätimissä, ehkä myös hybrideissä ja sähköautoissa tulevaisuudessa.
    Silloin sähköauton akun vaihto halpenisi ja nopeutuisi huomattavasti ja houkuttelevuus paranisi kummasti. Akkujen kehittyessä saisi aina paremman patterin autoonsa, ei huono.

    Sähkömoottori kestää hyvin käyttöä ja vääntää kiitettävällä voimalla. Kun tuosta voimasta saisi purkitetun vaihtoehdon, jonka voi käydä vaihtamassa kuin nestekaasupullon, oltaisiin pitkällä. Suuri akkujen paino ja omamassa ovat kuollutta painoa jota kuljetetaan mukana ja joka osaltaan aiheuttaa ylimääräistä energian kulutusta.

    Sonni ja uusi veräjä - asetelma tulee mieleen tästä sähköautoilusta. Epäilyksen aiheita on paljon aina hankintahinnasta, kolari- ja paloturvallisuudesta, jälleenmyyntiarvosta, luotettavuudesta aika elinkaariajatteluun saakka. Kyllä sadan tonnin auto pitää saada kestämään oikealla pidolla 15 - 20 vuotta kun halvimmalla riisikipoillakin se on saavutettavissa.

    Pääosin ongelmakohdat kiteytyvät siis tuohon akkuun, sen riittävyyteen , vaihdettavuuteen, käyttöturvallisuuteen (isot virrat, kapasiteetti, latausnopeus, lämmöntuotto, kolariturvallisuus, sähköiskun vaara), paino, latauskapasiteetin menetys.

    Tulevaisuus tulee, mutta tällä hetkellä se on edelleen kuin avaruusmatkailu, jonka piti olla arkipäivää jo 2000-luvulle siirryttäessä. Hirveä kohkaus siitäkin mutta täytyy malttaa odottaa tekniikan saavuttavan riittävän tason ja sitten se on mahdollista - ei ennen.

    Kommentteja - keskustelua ?

    IS
     
    jpalvima ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  11. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    No tollanen satkun bemmi tahi mese on hiton hyvä ostos 15v vanhana:D:D

    Hybrideillä ajettu muutama kolari ajan saatossa eikä niitä ole kielletty edes jenkeissä.
    Kyllä se akkupaketti kuluu siinä hybridissäkin muttei ainakaan toitsun akut ihan loppu ole 2-300tkm ajetuissa, tuskin siis sähkiksissäkään. Ja onhan noita teslojakin millin ajettuja joissa menossa toinen akkupaketti eli suht luotettavia vehkeitä jenkki autoiksi.
    kaveri on monimerkki korjaamolla töissä ja lähes joka viikko vaihetaan johonkin luotettavaan polttoainekäyttöiseen autoon moottori 5-10keuroa kustannuksiltaan. No jos siihen sähkikseen joutuu vaihtaa akun joka maksaa merkkikorjaamolla suunnilleen saman verran eli eipä se niin kamalaa ole ja kunnostetut halvempia. Keskieuroopassa akut liisataan niin kustannus auton ostoon halvemmat kuin omistusakulla.
    Korjaamoja ennen vanhaan sadan kilsan välein mutta kehitys on muuttanut toimintatapoja korjaamoilla ja automatkailussa vuosien satossa miksei sitten sähkiksillä tulevaisuudessa.
    Pihassa 470tkm ajettu dieseli passat ja työmatka kulkineena fillari, se on halvin tapa mulle.
     
  12. Roc

    Roc Gearhead

    Ei vaan pysty samoja asioita useasti kirjoitella, mutta:

    - Sähköautojen määrä Suomessa on tuplaantunut joka vuosi viimeiset 3 vuotta. Nyt Q1 2020 viimeisin luku 5717kpl. Ei ole kovin vaikeaa ennustaa mihin suuntaan sähkiksien määrä on jatkossa menossa, kun myyntiin on tullut ja tulee jatkuvasti uusia edullisia sähköautoja.

    - Ja edelleenkin, jos ei kotona saa autoa pistorasiaan, niin silloin sähköauto ei ole paras ratkaisu. 6 A ja 8 A latausteho riittää kotona normaalikäytössä, ei tarvi rakentaa talon sähköjärjestelmää uusiksi tuon takia. 8 A = 1.84kw, eli jos esimerkiksi auto on latauksessa illan ja yön ajan, vaikkapa 12 tuntia, niin siinä ajassa akkuun ehtii latautua 22kw. Ja jos sähköauton kulutus olisi vaikkapa 15kwh/100km, niin 12 tunnissa kilometrejä tulisi autoon noin 140km. Ja muistetaan edelleenkin, että keskimääräinen ajomäärä vuorokaudessa on se muutama kymmenen km.
    800km päivässä ajaville ei myöskään edelleenkään ole hyvä vaihtoehto, ei nyt eikä varmasti vielä pitkään aikaan.

    -Käytön esteitä jokapäiväinen latauspaikan etsiminen? Sähköautot ladataan vieläkin järjestäen omassa pihassa. Kunhan omaan pihaan löytää, niin latauspaikka löytyy kyllä. Latauspiuha roikkuu seinässä valmiina, luukku auki ja kaapelin pää autoon kiinni. Jos tuo on sellainen asia mikä on este sähköautolle, niin sitten lienee myös polttoainetankin täyttäminen, koska se on paljon enemmän aikaa ja vaivaa vaativa toimenpide. Siinä kohtaa autoilu tuskin on enää elämän isoimpia ongelmia.

    Suuri akkujen paino aiheuttaa kuollutta painoa ja osaltaan aiheuttaa ylimääräistä energian kulutusta? Juu, totta. Mutta muistetaan nyt kuitenkin se, että vaikka painoa on, niin sähköauton energiatehokkuus on moninkertaisesti parempi kuin polttomoottoriautoissa.
    Nähtävästi bensiinilitra sisältää noin 9kwh energiaa. 7 litraa / 100km vievä bensa-auto kuluttaa siis energiaa 63kwh/100km. Sähköauto kuluttaa 15kwh/100km.
     
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Vaikka sähköautojen määrä kasvaa, suhteellinen osuus myynnistä jää edelleen jälkeen.
    Jos uusia myydään 100000kpl ja niistä noin joka viideskin on sähköauto tekee se vain 20% uusista. Näillä myyntimäärillä vallankumous ei ole seuraavan nurkan takana.

    Huomattava määrä nettiauton tarjonnasta on näitä vähän ajettuja, 494 kappaleen määrästä 363 kpl on alle 50000km ajettuja. Alle 100000 ajettuja 494 kappaleesta on 435 kpl.
    Mun mielestä nuo luvut kyllä puhuvat puolestaan, ettei vaan tehot hiipuisi matkan varrella?

    Vain yksi kappale on yli 195000km ajettuja (Tesla model S, 2014, jossa ajoakku uusittu 12/19 takuuseen). Ei vakuuta ainakaan minua vääräuskoista, onneksi oli takuu voimassa.
    Ihan miten vaan, pankaa panoksenne pattereihin, itse jään vielä odottelemaan.

    Suomalainen yleistettynä kärrää vaihdokkinsa kauppaan vähin äänin vikoineen ja seuraavan ostajan tärkein tehtävä onkin selvittää vähän ajetun auton myynnin syy.

    Polttomoottorikäyttöisiä autoja poistuu enemmän liikenteestä niiden saavuttaessa romutusikänsä. Jos 20-30 vuotta vanhassa autossa ei ole harrastepotentiaalia, poistuu se aika nopeasti käytöstä, joko kierrätykseen tai maatumaan leposijalleen. Tämä nostanee sähköautojen suhteellista osuutta autokannastamme.

    Tuosta päivittäisestä piuhaan laitosta sen verran että kyseessä voi olla tapa ja tottumiskysymys. En myöskään ymmärrä näitä kympillä tankkaajia, jotka eivät jostain käsittämättömästä syystä voi ostaa tankkia täyteen kerralla vaan polttoainevalo loistaa näytössä jatkuvasti.

    Energiatehokkuus on selviö sähkön puolelle, koska energiamuodon muutos aiheuttaa aina häviöitä. Polttomoottorissa kemiallisesti sitoutunut energia muutetaan lämmöksi ja liikkeeksi. Sähkökäytön todellinen energiahukka on jäänyt riippuvaiseksi voimalaitoksen hyötysuhteesta sekä siirron aikaisista häviöistä. On totta, että polttomoottorin hyötysuhde on huono vaikkakin vuosien saatossa se on parantunut paljon.

    IS
     
  14. hantta

    hantta Gearhead

    Kansakoulupohjalta en uskalla mitään numerotietoja edes arvailla, mutta oletan atomivoimalan olevan taloudellisempi, kuin 10 000 bensa- autoa, siis valmiin voimalan :dAutoni liikkuu maksimissaan 20 km päivässä, ja anoppilassa käydään kerran vuodessa 700 kilometrin päässä, joten sähköauto olisi varteenotettava vaihtoehto, mutta taloyhtiö pitää kiinni virtapistokkeen 2 tunnin ajastimesta, joten bensalla mennään vielä ainakin jonkin aikaa. ;)
     
  15. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tässähän on vain yksi asia miksi just nyt sähkis ei ole järkevä vaihtoehto kaikille. Omistaja voi tehdä uudistukset haluamallaan tavalla ja luonnollisesti mutkistuu jos on useampi kehittelijä remmissä.
    Itsekin valitettavasti edelleen yhtiössä ja osin siksi on perus "itselataava" hybridi käyttiksenä.
     
  16. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 1st gear

    Ottaa aikansa että standardit kehittyy.
    Akkutekniikan ei tarvis edes kehittyä jos kaikissa autoissa olis stanttu akut jotka vois jylppy huoltiksella vaihtaa täysiin viidessä minuutissa. Vähän niinku vaihtopullot.
    Sitä päivää odotellessa...
     
  17. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Vielä bensa- ja dieselautoista sen verran että niissä ei kuljeteta koko polttoainemäärää mukana vaan otetaan ilmaa samalla kun liikutaan. Olikohan bensamoottorin suhde 15 kg ilmaa / 1 kg bensaa. Jos tuo ilmamäärä pitäisi kuljettaa mukana niin paino nousisi jonninverran.

    Suomessa on noin miljoona omakotitaloa. Eli yhtä monta latauspaikkaa.. :)

    Itelle ei sähköauto ole järkevä ostos koska vuodessa tulee niin vähän kilometrejä, mutta mielenkiintoinen aihe.
     
  18. Stang_81

    Stang_81 Gearhead

    Tän saman voisi oikeastaan kirjoittaa vaikka kaasuautoista. Uudemmissa kaasuautoissa, vag-konsernin tuotteissa oli 7 litran bensatankkeja. Eipä sillä kauas pääse kuin kaasu loppuu, eikä välttämättä seuraavaa kaasuasemaa edes löydä. Saati että pitäisi suunnitella matkat kaasutankkausasemien mukaan, nyt sentäs suurimmilla huoltamoilla on sähköautonlatauspiste, muttei kaasutankkausasemaa.
    Saati että kaasuasemia ei ole edes joka kunnassa. Aika nopeasti yleistynyt kaasuauto on melkein huonompi siis kuin sähköauto?
    Kumpaakaan ei hankita minkään muun takia, kuin että ne palvelee sellaisen ostaneen käyttötarkoitusta. Kaasuautoilijalla on se kaasuasema oman työmatkan varrella, kun taas sähköilijä lataa kotonaan.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Pitäis olla puukaasuauto. Metsää on kaikkialla. Havuja perkele!
     
    Pertura, Imusihti ja hantta tykkäävät tästä.
  20. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Range-extenderillisessä i3 -Bemarissa samaa luokkaa. Jerrykannu mukaan varoiksi.
     

Kerro tästä muillekin!