Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    No niin.
    Mitä imusihti ja muut tulevaisuuden näkijät ovat näistä uutisista kun silloin lokakuussa koetin asiasta rautalangasta vääntää.
    Silloin niitä biolitkuja piti riittää kaikille. Nyt näyttäis että saattaapi olla ettei niitä sitten kaikille riitäkään. Vaikkei vielä ole edes kriisiaika.

    https://www.is.fi/autot/art-2000007655976.html

    Ne päätökset kuitenkin tehdään poliitikkojen ministerien toimesta, noiden asiantuntijoiden tutkimusten perusteella, eikä huutoäänestyksellä vaikkkapa OD:lla, joten aika tyhjää läpänheittoahan tää vaan on.
    Toki ihan simppeliä logiikkaa, jos se tunnepuoli jätetään pois.
    Mutten välttämättä tällaisina aikoina menis naulaamaan bioöljykauppiaiden puheita totuudeksi vaikka lobbaus toisiin pureekin.
    Joten jospa avattais ne verhot siellä toisessakin päässä.
     
  2. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    https://www.is.fi/autot/art-2000007658782.html Euroopassa ihmiset ostavat vanhoja ja halpoja autoja. Porukka ei halua iskeä rahaa kiinni kalliisiin uusiin, edes näihin sähköpuimureihin. Ihan sama miten paljon niitä lobbataan ja pidetään autuaina maailmanpelastajina, ihmisillä ei ole rahaa ostaa uusia.

    Just ehjäiltiin vuosi sit vara-autoksi + silloin 11-v täyttäneen tytön ajo-opetteluautoksi ostettu 150€:n Fiesta uudelleen leimalle. Joutui vaihtamaan eteen iskarit ja jouset + pätkän jarruputkea. Toimintavarma peli + kulutus 5 litraa bensaa satkulla. Ei tartte kyrpiiditekniikkaa tai kallista onnettoman rangen omaavaa sähkövatkainta. Tippa bensaa Fiestan tankkiin, vähän huoltoa ja matka jatkuu pitkään.
     
    Zejk1 ja musta pässi tykkäävät tästä.
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    No joku ”tyhmähän” ne käytetytkin on aikoinaan uutena ostanut.
    Ilman noita ”tyhmiä” ei kellään olis mahdollisuutta ostaa niitä käytettyjäkään.
    Joten olkaa kiitollisia niille ”tyhmille” jotka teidän autoilunne mahdollistaa.
    Muuten olisitte jalka- tai spandexporukkaa kaikki.

    150€ Fiesta ei oo vaihtoehtona silloin kun mennään kauppaan uutta 30K€ autoa ostamaan.
    Vanhojen rieskojen rassaamisen osaa kaikki, siinä ei oo mitään ylistettävää. Oman käyttiksen ulkoistettu kunnossapito jättää mun vapaa-ajan harrasteiden rassaamiselle.
     
    Roc ja Catiska tykkäävät tästä.
  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Se halpa auto ostetaan vain siksi aikaa, kun on tämä korona menossa, eikä käytetä julkisia, niinpä tuolla jutussakin siitä oli. Eikä osteta loputtomasti pidettäväksi, halvasta autosta saa vähiten takkiin ja kun kriisi loppuu, osa siirtyy kuitenkin takaisin joukkoliikennevälineisiin.

    Ei se autoilu kaikille ole loputon ilo ja riemu, monelle riittää että pääsee paikasta a paikkaan b, edes jotenkin. Joillekin riittää se joukkoliikenne.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tai sitten on ns. elämäntapa intiaani kuten minä. Autot on muutamaa poikkeusta vaille ollu aina halpoja ja joissain jopa peräti erinomainen hinta laatusuhde kun osasta on saanu myydessäkin enemmän. 40 vuotta korjaillu ja huollellu niitä ja en muista että tielle olis vissiin jääty omalla tai perheen autoilla koskaan tai ainakin kertoja on ollut muistamattoman vähän. Opetuslapselle ostin 600€ ihan siistin -99 ilmastoidun almeran jolla opetan poikkeusluvalla ajamaan ja sitte ajelee sillä jos ja kun saa kortin. Samalla oppii näkemään ettei tarvitse olla 30k€ auto että pääsee kouluun ja harrastuksiin. Käyttökulutkin on siinä olemattomat puhumattakaan arvon muutoksesta joka saattaa olla tässäkin plus merkkinen. Mitä vanhempi auto meidän perheessä näistä nykyisistä niin sen luotettavampi palvelija ollu.
     
    Zejk1, litres, teddy99 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. teddy99

    teddy99 Gearhead

    No ei niille, joilla on pakkomielle snobailla sillä uudella autolla...
    Taloudellisista syistä voisin minäkin käydä tilaamassa itselleni uuden auton ja sitä kautta hakea ilmastohysteeriseltä yhteiskunnalta autuaaksi julistautumista.

    Joudun käyttämään autoa töissäni, enkä ole sittenkään keksinyt syitä siihen miksi minun pitäisi ilmastojeesustelun nimissä ostaa uusi auto ja laittaa siihen 20000-30000 euroa, kun 20 vuotta vanha autoni tekee ihan saman työn. = Vie minut paikasta toiseen. Sama logiikka pätee myös muihin arkipäivän laitteisiin: Esim. käytössäni oleva mikroaaltouuni maksoi 10 vuotta sitten 49 euroa ja se toimii edelleen ihan hyvin. Miksi nyt pitäisi ostaa uusi 800 euron mikroaaltouuni, kun se tekisi kuitenkin vaan saman kuin vanha uuni. = lämmittää ruokani. Eli en näe mitään syytä miksi arkipäivän liikkumisvälineestä pitäisi maksaa 30000 tai miksi mikroaaltouunista pitäisi maksaa 800... Mutta tiedän kyllä ihmisiä, joille on elämässä tärkeää, että pääsevät esittelemään naapureille 800 euroa maksanutta mikroaaltouunia.

    ELi, jos auton tarve perustuu vain siihen, että pitää päästä liikkumaan paikasta toiseen, niin kyllä se 150 euron Fiesta saattaa tehdä tehtävänsä yhtälailla kuin 30000 euron auto.
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Vielä 30 minuuttia sitten sai tankin täyteen, mun on vaikea eläytyä tuohon sun ongelmaan :rotfl:
    Iltapäivälehtien sivuilla on kaikkea "asiantuntioijoiden" ja "faktantarkistajien" kirjoittamaa soopaa.

    Uskoisitko, että laivaliikenteeseen ei ihan noin vaan tankata biopohjaista dieseliä, ne on kuule vähän jymäkämmät liemet noissa ison voiman koneissa.
    Ennemmin alkavat käyttää LNG:tä kuin dieseliä.

    Lentoliikenteen käyttämästä kerosiinistä on runsas ylitarjonta markkinoilla.
    Ei ole kilpailukykyistä lähteä tarjoamaan polttoainetta koneille alihintaan.
    Kerosiinillä mennään vielä pitkän aikaa ilman ongelmia. Kannattaa ennemmin maksaa päästömaksuja kuin yrittää hommata jostain biopohjaista kerosiiniä.

    Joko Harri on laskenut vesille ensimmäisen sähkökäyttöisen rahtilaivan, kuinka sähkö-Cessnan ensilento sujui? Joko rekat kulkevat sähköllä? Viimeeksi lukemani tilaston mukaan uusista autoista vain 2,5% on täyssähköautoja. 2500 kpl vuodessa, tuskin ihan sitäkään. Kolme neljäsosaa uusista kulkee fossiilisilla polttoaineilla ja jos hybridit lasketaan niin 97,5%. Ei oikein vakuuta tuo sähköistymisvauhti o_O

    Sain muuten luotettavasta lähteestä tietää, että sähköauto on kovin ongelmallinen ulosajoissa. Koko akuston voi joutua vaihtamaan jos pohja on ottanut osumaa. Tiettävästi sähköautojen vakuutusmaksuissa on nostopaineita, kun ne ovat onnettomuusalttiita ja korjaukset kalliita. Tämä ei nosta käytetyn sähköauton haluttavuutta tai jälleenmyyntiarvoa. Merkillä ei ole paljon väliä, mutta ostaisitko Kiinalaisen sähköbemarin :poff:?

    Kaivahan pallosalamasi esille ja esitä arvio, koska suomen autokannasta on 10% täyssähköautoja? Voidaan vaikka silloin jatkaa keskustelua aiheesta.

    IS
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Niin, tämähän täällä vaiettiin kuoliaaksi.
     
  9. petrus

    petrus Gearhead

    Mitäs ne jymäkämmät liemet on?
     
  10. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Mielenkiintoista mielipiteiden vaihtoa, kuten olla pitääkin. Vanhojen kulkuneuvojen harrastajilla, kuten itsekin olen, tuntuu osalla olevan vaikea suvaita kehityksen mukanaan tuomaa siirtymistä sähköautoiluun. Itse olen avoin ja utelias tulevaisuuden suhteen. Tällä hetkellä pihalla seisoo kaksi diesel farkkua ja tallissa yksi jenkki V8 ja yksi italo V2. Itse ajan melko vähän ja vaihtelen autoja kohtuu harvoin. Sen olen kuitenkin päättänyt että hybridit skippaan ja siirryn dieselistä jossain vaiheessa sähköautoilijaksi. Toisen dieselin voisi vaihtaa uuteen sähkö Mustangiin ja toisen perinteiseen 5.0 GT avo mustangiin. Näin säilyisi hyvin balanssi, harrasteellisuuden ja ekologisuuden suhteen.
     
    Catiska tykkää tästä.
  11. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Varmasti sillä 150 euron fiestalla pääsee paikasta toiseen. Miten mielekästä sillä on sitten ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä vuoteen, se on aivan eri asia. Ja miten on aikaa sitä huoltaa ja jonkun hakea sitä jos ja kun se laukeaa jonnekin. Kyllä myönnän että kyrsi pari kertaa rouvaa pelastaa sen työpaikalta, oman työpäivän jälkeen, kun ekan kerran meni sitikasta pakoputki ja se jäi roikkumaan, joten piti mennä hakemaan autoa pois. Toisen kerran kun startti kyrvähti, eikä naiset uskaltaneet vetää sitä käyntiin, oli se ilo ja riemu lähteä 14-tunnin työpäivän jälkeen autoa lähteä pelastamaan, 50 kilometrin päähän.
    Jos tekis tavallista 8 tunnin työpäivää ja asuis pienessä kylässä tai alueella jossa olis toimiva joukkoliikenne, samahan se olis olla satasien fiestoja, ei haittais vaikka ne jonnekin laukeais.
     
  12. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Palataksemme saäköautoilun kiehtovaan (?) maailmaan, koska markkinoille tulee sähköautoiksi suunnieltuja kaksiovisia, ehkä peräti avoja? Taitavat sähköautoiksi suunnitellut farmaritkin puuttua?
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juuri näin, kun on ropannut ja taistellut 40 vuotta niiden 150€ Fiestojen kanssa, ja ostaa senjälkeen kaupasta uuden auton, jossa on takuu, ei ihan heti tule mieleen siirtyä siihen Fiestaan. Nimim. 40 autoa omistaneena.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  14. '69 Capri

    '69 Capri Gearhead

    Ensimmäinen Tesla oli avoauto...
     
  15. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Itsellä sähköautovastaisuutta lisää niiden tämänhetkinen kehitystaso joka on mielestäni verrattavissa energiansäästölampuun joka oli aikanaan mullistava keksintö mutta lopulta säästi vain vähän energiaa, oli moninkertaisesti kalliimpi, käyttöikä suunniteltukin lyhyempi, energiantarpeeseen nähden huonotehoinen, ja lisäksi lyhyen elinkaarensa jälkeen ongelmajätettä. Tämän jälkeen aika nopeasti tuli led-tekniikka joka syrjäytti kokoonaan nuo "energiansäästäjät".
    Näin uskon että autoissakin se seuraava "lopullinen" kehitysvaihe ei ole tämä tämänhetkinen versio/versiot sähköautoista vaikka se nyt koitetaan lähes pakkolakien voimalla läpi ajaa.
    Uusi tuote syrjäyttää vanhan helposti ja nopeasti mutta uuden pitää olla halvempi, samanhintainen tai vain vähän kalliimpi kuin vanha sekä ominaisuuksiltaan paljon parempi. Pelkkä ekologisuus ei riitä tavoittamaan riittävän suurta ostajakuntaa että vanhat keitysversiot syrjäytetään, ainakaan ilman että poliittisesti "pakotetaan".
    Vai, aliarvioinko vihreää voimaa....
    Niin, ja lisäksi vielä.... Milloinkohan aletaan oikeasti ilmoittaa autoissakin koko suunnitellun elinkaarensa aikaiset "päästöt"?
     
    Muokattu: 6.12.2020
    AnHie65 ja Imusihti tykkäävät tästä.
  16. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Kiva. Katsoin Suomen (?) Teslan kotisivuilta. En löytänyt kaksiovista tai avoa?
     
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Aliarvioit koska vihreää voimaa käyttää naiset.
     
  18. Tesla Roadster (2008)

    [​IMG]
     
  19. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Vallan mainio. Teslan kotisivuilla oli tarjolla: S, X, Y sekä 3. Kaikissa neljä ovea sekä peltikatto, yksikään ei farmari?
     
  20. Kai se näyttää hyvältä, kun oli Lotuksen koriin tehty. Uudemmat omat mallit näyttääkin sitten kiinalsilta leikkiautoilta..

    Tesla tuskin haluaa edes sellasia tehdä, koska farkkujen myynti on nykyään niin vähäistä. Tässä TM:stä:

    Yhdysvalloissa sikäläiset autotoimittajat valittavat jatkuvasti sikäläisten ostajien innostuksesta katumaastureihin, kun samalla farmarit ovat unohtuneet lähes täysin. Vuonna 2018 farmariautojen osuus oli todella vaatimaton 1,4 prosenttia uusien autojen rekisteröinneistä. Samaan aikaan erityyliset katumaasturit kattoivat lähes puolet (48 prosenttia) myynnistä.

    Aikanaan 1970-luvulla erittäin suositut farmariautot ovat menettäneet merkityksensä lähes kokonaan. Ensin ne korvattiin Yhdysvalloissa tila-autoilla. Kun tuo 1980-luvun alkupuolella syntynyt muoti-ilmiö alkoi hiipua, sen tilalle tulivat katumaasturit.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!