Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Rannikko ja tunturit täyteen viipperöitä. Ja Olkiluoto 3. Ja Hanhikivi.
     
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Niinpä. Monella on nyt allaan halpa kottero ja tulee jatkossakin olemaan se halvimmanpään kulkupeli alla. Se että nämä meidän massojen halvat kotterot sähköistyy tulee ottamaan aikaa tai muutoksen koko systeemissä.
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tulee mieleen tarinat, joita sata vuotta sitten automobiilimiehet ja hevosvossikat tolpalla keskustelivat :d
     
    Catiska ja kerkko tykkäävät tästä.
  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Luulenpa että vaikka mitä höyryttäis, niin moni ajaa vielä 2030-luvulla bensalla kaikki ajonsa. Kun tänäkin päivänä uudet halvimmat autot on täysin tavallisilla polttomoottereilla varustettu ja niitä myydään aika paljon.

    Ongelma sähköistymisessä on oikeasti se vaihtoehtojen puute ja liian suuri hinta monelle. Kunhan sähköautoja saa joka tarpeeseen ja hinnat alkaa 20k€ ja toimintasäde on kohtuullinen, niin myynti varmasti nousee. Jolloin käytettyjäkin alkaa hiljakseen valua pienempiin tuloluokkiin.
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kyllä minäkin uskon että ajetaan bensalla vielä 2030 mutta kuinka paljon se ajaminen maksaa jos ilmastokiimainen vihervassari hallitus jatkaa säätämistään, veikkaan et aika kallista tulee olemaan ne ajamiset.
     
  6. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Kannattaa muistaa että jostain ne teiden kunnostusrahat verotetaan. Kun sähköautot yleistyy, bensan hinta nousee samaa tahtia. Jossain vaiheessa sähköautoilua pitää alkaa myös verottaa kulujen kattamiseksi.

    Vai pitäisikö kieltää nastarenkaat niin tiet ei kuluisi..
     
    impala-63 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Siinä vaiheessa kun polttoaineverotuksesta saatava tulo pienenee, muita maksuja nostetaan. On se sitten ajoneuvovero tai sähkövero joka nousee. Mutta on pääasia ettei valtion tulot vähene.
     
  8. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Liikenteestä kannettava tulo valtion kassaan uhkaa pienentyä tänä vuonna.
    Uusien autojen myynti on laskussa, etätyöt laittavat harkitsemaan auton tarvetta ajomäärän laskiessa.

    Auton vaihtotarve siirtyy ja mennään sillä samalla autolla kenties suunniteltua pidempäänkin. Uudehkot, hyväkuntoiset (tuonti) vaihtoautot tekevät kauppaansa paremman jälleenmyytiarvonsa, varustelunsa ja edullisemman hintansa ansiosta.

    Autojen polttoaineenkulutus on laskenut vuosien saatossa ja tekevät sitä edelleen.
    Hybrideillä ja plugareilla voi alentaa kustannuksi entisestään, eikä sähköautokauppa ole tehnyt ainakaan vielä läpimurtoa. Hallituksen veropolitiikka-arpajaiset eivät tilannetta paranna, vaan aikalisän ajaksi voidaan hankkia ulkomailta (Ruotsi, Saksa) uudehko käyttöauto.

    Sähköautoihin liitetty ideologinen viherkommari-hypetys ja pakkosyöttö vi****taa monia ja siinä on yksi lisäsyy ajaa sillä vanhalla koslalla ihan periaatteesta auringonlaskuun asti.
    Varsinkin kun sähkö tuotetaan monasti kivihiilellä ja on erityisen vahingollista ympäristölle.
    Tuulivoiman lieveilmiöt ovat käytöstä poistettavat myllyt ja rakennusvaiheessa käytetyn betonituotannaon aiheuttamat päästöt ilmakehään. Käytetyt siivet joudutaan hautaamaan kun niille ei ole kierrätystapaa olemassa.

    Autoveron tuotto alkaa koostua kotimaasta uutena ostettujen pikkuautoluokan kulkineista. Edessä on pian veropoliittisia päätöksiä, kun valtion budjetti vuotaa kuin seula. Tarve verottaa kaikkea liikennettä kasvaa päivä päivältä, sen sijaan että suitsittaisiin menopuolta, nostetaan liikkumisen kustannuksia vaikka pitäisi tehdä päinvastoin.

    Ansa on jo viritetty ja sähkökäyttöisten kulkuneuvojen yleistyessä voidaan sähkön hinnalla ja siirtomaksuilla kantaa rahaa valtion kirstuun. Yhden käyttövoiman kulkuneuvo on riski, varsinkin kun akkukäyttöisen laitteen vähäinen käyttö tekee haittaa sen kapasiteetille.

    Akut vanhenevat käytön puutteesta ja yhä selvemmin korostuu akkuteknologian kehitys.
    Sähköautojen käyttöraportit talviaikaan ovat lähinnä selviytymis- ja seikkailukertomuksia eikä kallis hankintahintakaan pelasta kun latausverkoston toiminta on mitä on.

    IS
     
    faikku66, impala-63, Zejk1 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. leemu

    leemu Gearhead

    TM:n testiraportin kommentit olivat täyttä timanttia:poff:
    Suoraan kun kerrotaan, että ääriolosuhteissa toimintasäde on ehkä puolet luvatusta, niin johan siellä on kaikki tollot huutamassa, että väärin on ajettu ja asetukset on pielessä ja väärää appia käytetty puhelimessa (niitähän ei ollut kuin 11:odeek:)

    Kauheaa säätämistä vaikuttaa olevan kovemmissa olosuhteissa sähköautoilu.
    Mitenkähän se korreloi siihen, kun kuuntelin radiota aamulla ja toimittajalle oli liian vaikeaa kytkeä lasinpyyhkijöitä pois päältä, ettei tule lumet sisälle kun sadetunnistin laittaa pyyhkäisemään heti startissa:rotfl:

    Valtaosa autoilijoista kun on juuri tuollaisia joita ei hienoudet kiinnosta, vaan homman on pelattava niin, että hypätään hyttiin ja lähdetään menemään.
     
    faikku66, 1purehell, impala-63 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Imusihti koettaa tasaisin välein syöttää samaa paskaa.

    Sen sihaan mitä imusihti suoltaa, voi katsoa kuinka "suuri" se kivihiilen osuus tuotannostamme on: https://www.google.com/url?sa=i&url...ved=0CAIQjRxqFwoTCLiLu7P-uO4CFQAAAAAdAAAAABAD

    Minkäslaiset lieveilmiöt imusihdin mielestä syntyy öljyn porauksesta, jalostuksesta, jakelusta ja niihin tarvittavan kaluston hävittämisestä? Sitä betonin määrää mitä niiden rakentamisessa on käytetty + muut saasteet. Imusiivilä on kovin valikoiva tuossa viherpiperryksessään...


    Sähkön hintaa ei noin vain ronkita, suurin osa sähköstä kuluu ihan muualla kuin autoissa, tulevaisuudessakin. Siirtomaksut eivät mene valtion kirstuun, joten siinäkin voisi faktojaan tarkastaa.
    Yhden käyttövoiman kulkuneuvo on riski. Niin on. Bensa-autolla ei juuri muilla aineilla ajeta ilman muutoksia. Sähköä saadaan ja tuotetaan hyvinkin monilla tuotantotavoilla. Sitä tekee tarvittaessa vaikka kotona agren kanssa.
    Akkukäyttöisen laitteen vähäinen käyttö ja haitta sen kapasiteetille. Mistähän imusihti tämän viisauden keksi? Ihan omasta hatusta?

    Mihinkähän tämä höpötys perustuu?


    Kyllä ääriolot haasteita aiheuttaa. Kulutus kasvaa ja lämmitys joutuu joskus koville. Dieselit lisäksi hyytyy helposti ja jää välille, bensat ja sähkärit ei onneksi hyydy. Oikein kovalla pakkasella bensa-autonkin käynnistämisen suhteen voi olla haasteita, sähköauto lähtee liikkeelle kuten kesälläkin. Kyllä minäkin jouduin laittamaan pipon päähän (lasikatto) -27 asteen pakkasessa pitkällä ajomatkalla. Kulutus ei tuplaantunut mutta nousi 17kWh/100km tasolta 22kWh/tasolle verrattuna nollakeleihin.

    Latausverkosto on kyllä Lapissa vielä surkea vielä tämän talven ja siitä kärsii pieniakkuiset kuten se TM:n käyttötesti Tesla, standart range versio.
    Ensi talvena tilanne on jo onneksi kokonaan toinen. Tesla rakentaa Lappiin pari kenttää Supereita, samoin K-lataus ja S-ketju on rakentamassa keväällä omiaan. Toki ex Fortum, nykyinen ReCharge varmasti rakentaa mutta he eivät tiedota asioista etukäteen.
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Se ei ollut testiraportti vaan TM:n omien sanojen mukaan, kieli poskessa kirjoitettu matkakertomus.

    Mutta juu. Ääriolosuhteissa toimintasäde on puolet luvatusta. Näinhän se on muissakin, niin bensa- kuin dieselautoissakin. Luvattu kulutus toteutuu vain optimiolosuhteissa. Ääriolosuhteet nostaa kulutusta, joskus paljonkin. Eli, mikä oli pointti tuossa? Vai onko täällä vielä joku niin kokematon automies ettei tuota aikaisemmin ole huomannut? Tai liikkuu vain etelässä eikä ole kokenut autolla kovempaa talvea.
     
  12. Mää en ole automies, mitään niistä tajua. Mun 2,2l turbodiesel mersu 200hp nuhapumppu toimintasäde ei ole puolet luvatusta. Älkää ny jumaliste täällä paskaa jauhako ja muistakaa irroittaa se silitysrauta seinästä ennen kuin lähdette liikkeelle. Leivänpaahtimillanne voi pakkanen vaikuttaa, mutta ettähän te poloset vedä niillä edes peräkärryä pohjoiseen jossa moottorikelkkoja tms. Nehän on ihan pellehermannipaskaa, jos niillä ei voi tehdä mitään hyödyllistä muuta kuin syödä ABC:llä lihapullia ja odottaa että akuissa on virtaa ja pääsee seuraavaan paikkaan "lähistöllä. Tiisselimersulla kun pyhkäsee tästä niin ei tarvi tankkailla matkalla Leville tai etelä Ruottiin ja syö sen 10-15% sisään oli sitten talvi tai kesä. Siinä on teille "puolet".

    Päivittäin ajan tuolla toisella käyttöautolla pick up (melkein 500hp) ja kulutusmittari näyttää tässä kotikulmilla liikuttaessa 20-25litraa sadalla ja vittu että tuntuu hyvältä.

    Jos tuntuu että tuohon ei ole vara, paa satasen vaudissa akka luiskaan niin alkaa olemaan vara ajaa tiisselimersulla +1000km tankillisella oli kesä tai talvi tai tuommosella vajaatehoisella pick upilla.

    pohjoinen alkaa rovaniemeltä , joten minä olen etelän vetelä ja en ole kokenut kovempaa talvea rovajärven ampumaleirien jälkeen 80luvun puolivälissä.

    Aulis
     
    1purehell tykkää tästä.
  13. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Siis bensa- ja dieselautoissa toimintasäde on puolet luvatusta? Kannattaa nyt ihan oman uskottavuuden vuoksi hieman tarkentaa ettei kommentista tule klassikkoa jolle nauretaan pitkään. Luulin jotain autoista tietäväni, mutta eipä siinä mitään, parempi tunnustaa jos on ollut väärässä.
     
    Muokattu: 26.1.2021
  14. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Ai nykyään normaali vanhanaikainen talvi onkin "ääriolosuhdetta". Ilmankos tuo munkin roppana vie melkein litran enenpi satasella. olosuhteiden syy. oletteko muuten kattoneet ihan oikein ajatuksella noita Anttosen juttuja. Niitä teidän sähkövatkaimia kun tehdään muovista niin meille vanhoille tulee bensaa samalla
     
  15. Latvis

    Latvis 2nd gear

    "Kyllä ääriolot haasteita aiheuttaa. Kulutus kasvaa ja lämmitys joutuu joskus koville. Dieselit lisäksi hyytyy helposti ja jää välille, bensat ja sähkärit ei onneksi hyydy. Oikein kovalla pakkasella bensa-autonkin käynnistämisen suhteen voi olla haasteita, sähköauto lähtee liikkeelle kuten kesälläkin. Kyllä minäkin jouduin laittamaan pipon päähän (lasikatto) -27 asteen pakkasessa pitkällä ajomatkalla. Kulutus ei tuplaantunut mutta nousi 17kWh/100km tasolta 22kWh/tasolle verrattuna nollakeleihin."

    Faktojen tarkistamiselle näyttää olevan tarvetta puolin ja toisin.
    Olen hoitanut arkiset ajoni dieselillä noin 25 vuotta. '90-'00 lukujen taitteessa oli muutamia talvia jolloin pakkasta oli pahimmillaan -48C ja kertaakaan ei ole diesel vielä jättänyt tielle tai käynnistymättä. Ja nämä ajot hoitui perinteisillä jakaja- ja rivipumpullisilla dieseleillä.

    Minuakin epäilyttää, että epävarmempaan suuntaan tekniikan suhteen ollaan menossa. Nykyisillä "sähköohjatuilla " dieseleillä en ole joutunut -32C kylmempään, mutta toissa viikolla '14 vuoden "nokileka" lähti vajaan tunnin roikassa oltuaan käyntiin ja vei perille.
    Viileätähän siellä matkustamossa oli, mutta siitä kuienkin selvisi sopivalla vaatetuksella. Samoin rouvan '04 bensa-auton olen joutunut joskus käynnistämään ilman lämmitystä -30C kelillä. Ja käynnistyi.

    Rohkenen väittää, että kun millä tahansa energialla liikkuvaa autoa huoltaa riittävästi, ongelmia ei tule. Niitä long-life huoltoja minä pidän auton tahallaan rikkomisena. Noh, se on bisnestä...
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tasan nolla kertaa hyytynyt diisseli talvella tässä vuosien varrella.
    Kulutus nousee nykyisessä tötterössä talvella sen puolisen litraa satasella, reiluun viiteen litraan satasella.
    Kärry/kelkka perässä Leville mennessä täältä etelästä kulutus laski normaalista kun joutui ajella alle satasta. Mennessä tankkasin kerran Haaparannassa ja tullessa sama homma. Nykyinen auto oli muutenkin hyvä "hankinta", maksoi nolla euroa.
    Alimmillaan keskikulutus alle neljä litraa satasella, kuuttakymppiä jos ajelee niin alle kolmen, se ei toki käytännössä oikein onnistu.
    Onneksi on varaa tankata diisseliä eikä tarvitse asialla päätä vaivata.
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kannattaa lukea mitä kirjoitin tai mitä TM kirjoitti. Luvattu vs kova pakkanen. Teistäkö kaikki väittää että autovalmistajien vuosien saatossa antamat kulutuslukemat pitää paikkaansa? Jokainen tietää että ei pidä. Kaikki myös tietää että talvella kulutus lisääntyy. Jos paljon lyhyttä ajoa kylmällä moottorilla niin lisääntyy enemmän.
    Tuosta seuraa se että helposti todellinen kulutus on tuplat siihen luvattuun optimikulutukseen. Tämä taas tarkoitta että toimintasäde tankillisella on puolet. Jopa tyhminkin hämeenkorppi tajuaa sen mutta korvessa kasvaneet ilmeisesti ei.

    Ja dieselit ei hyydy talvella. Laitapa sinne googeliin hakusanoiksi pakkanen ja diesel. Varmaan paskapuhetta ja valemedioiden kirjoituksia.
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pätkäajon kulutus vois olla bensapelissä vaikka kymmenkertainen ilmoitettuun verrattuna jos ajelis vaikka 500m umpihankisiivuja -30C kelissä aamuin illoin.
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Aivan kuten sähköautossakin. Autoni kerää kaiken datan nettipalveluuni. Kulutukset, tehot, nopeudet, lämpötilat, latauksen jne. Sieltä näet pidemmällä aikavälillä miten pakkanen vaikuttaa +25 vs -25 keleillä, ei siis ilmoitettuun vaan todellinen vertailu (tuota eroa ei jotkut ymmärrä, vaatii lukutaitoa).

    Oman autoni kulutus +25 lämpötilassa on keskimäärin 154Wh/km (474km toimintasäde). -25 lämpötilassa 225Wh/km (324km toimintasäde). Tuosta voi havaita ettei kulutus ole kaksinkertaistunut kun lämpötila laskee 50 asteen verran.
    Sähköautossa tuo ero on suurempi kuin vaikkapa dieselissä koska voimansiirtoketjun hyötysuhde on paljon korkeampi, eli hukkalämpöä tulee merkittävästä vähemmän ja lämpöä joudutaan tekemään sähköllä.
    Dieselissä taas kesäisin heitetään suuri osa polttoaineen energiasta hukkaan, talvella siitä saadaan osa talteen, tosin vain pieni osa.

    Tuossa hieman faktaa pidemmältä aikaväliltä. Ei mitään yksittäistä reissua josta luvut mututuntumalla ja vähän kaunistellen.
     
    Stang_81 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oliks näissä lämmitys toteutettu ilmalämpöpumppu-periaatteella?
    Millanen on teholtaan/nopeudeltaan verrattuna polttomoottoristen lämppäreihin.
     
    isalmela tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!