Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. mcmies

    mcmies Gearhead

    Siinä sen enempää viisautta tarvita. Viime vuonna täyssähköisten osuus uusien myynnistä oli 4,4 % (4244 kpl), tänä vuonna varmasti suurempi, koska tarjonta lisääntyy. Ja samoin jatkossa. Koko ajoneuvokannasta (liikennekäytössä noin 2,7 miljoonaa autoa) sähkökäkättimet edustavat silti edelleen hyvin pientä marginaalia vielä monta vuotta.

    Villakoiran ydin on siinä, että ei bensa- ja dieselvekottimia ole tarpeen piiskata, koska sillä ei ratkaista yhtään mitään ongelmaa, mutta aiheutetaan uusia, potentiaalisesti suuriakin ongelmia. Sähkökäkättimiä tulee joka tapauksessa lisää omaan tahtiinsa ja sitä mukaa myös latausinfraa, kun kysyntä sille kasvaa. Siitä huolimatta bensa- ja dieselkäkättimiä on aktiivisessa käytössä vielä vuosikausia.

    Tätä(kään) viestiä älkööt tulkittako sähkökäkättimien vastustamiseksi. Jonain päivänä mullakin voi olla sellainen. Esimerkiksi GMC Hummer, Moparin pitäessä vielä kynttiläänsä vakan alla...
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Sellainen tilanne vaan että jos ei ole sitä pätäkkää niin ei sitä sähköautoa ole edes realistisia mahdollisuuksia hankkia vaikka jostain syystä sellaisen haluaisikin. Arvelenpa että esim Catiska ei pelaa tätä peliä 20K€ vuosituloilla.
     
    Zejk1 ja dart -66 tykkäävät tästä.
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nyt kun on kovasti trendikästä vanhojen autojen varustaminen nykytekniikalla, tai vähintään ruiskuilla ja muilla sähköhärpättimillä, niin tuossahan se kaikkein nykyaikaisin tekniikka on.

    Siihen kun vielä saa höynäytettyä nykyhallitukselta tukea, niin onpa mukava tehdä vaikka kesäautoon sähkömoottorisvappia.
    Talvipakkasilla ajelee sitten niillä V8:seilla, vaikka ihan vaan vittuillakseen. Sekin kun on kovin trendikästä, siis se vittuilu. :D
     
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Aika muuttuu ja kehitys kehittyy. Suomalaiset eivät varsinaisesti ole heittäytyjätyyppiä minkään uuden kohdalla, pikemminkin sonneja uuden veräjän kanssa.

    Jos ja kun lataus olisi verrattavissa nopeaan huoltoasemakäyntiin kuten tankkauksen yhteydessä, ei tarvittaisi mitään viritelmiä asumiseen liittyen. Latauskentillä olisi tilaa ladata sähköautoja nopealla aikataululla. Samalla poistuisi kokonaan rajoite asumismuodon vs. käyttöenergian väliltä.

    Jos latauksen ajaksi pitää keksiä tekemistä, kestää siinä silloin liian kauan.
    Kotilatauksella saatava energiamäärä ei nyt vaan riitä kummoiseenkaan rangeen, varsinkin kun ajoneuvo on usein raskas ja siirretty virtamäärä pieni johtuen kiinteistön rajoitetusta sulakekoosta. Fysiikan lakeja ei voi kirjoittaa uusiksi joten en oikein usko kotitatauksen suureen yleistymiseen.

    Varastoidulla sähköenergialla pitäisi päästä mahdollisimman pitkälle ja tämän päivän akkuteknologia ei vaan ole vielä kyllin hyvää ollakseen valtavirtaa. Vetyauto ei olisi edes vaihtoehto, jos sähköauton lataaminen olisi huomattavasti nopeampaa ja akut pienikokoisia ja energiatiheys suuri.

    Voi olla, että yli kahden tonnin painoinen sähköauto on huono vitsi kymmenen vuoden päästä. Kännykätkin olivat aluksi kalliita, painavia, epäkäytännöllisiä möhkäleitä joiden lataus vei kauan ja käyttöaika jäi lyhyeksi.

    Ei kannata antaa prosenttiosuuksina ilmoitettujen lukujen hämätä itseään.
    Innokkaimmat kokeilijat ovat jo valintansa tehneet ja varman päälle pelaavat hankkivat varmuudeksi hybridin. Näistäkin suuri osa ajaa bensalla, koska jostain syystä eivät ehdi/osaa/pysty/halua ladata autoaan tai kokevat sen liian vaivalloiseksi.

    Jos hybrideilläkin ajetaan usein polttomoottorilla, seuraava hankinta ei välttämättä ole täyssähköauto. Odotellaan ja katsellaan tekniikan ja hintojen kehitystä.

    Mitäs jos kaikkien rakastama hallitus ja autoilun verotyöryhmä päättääkin alkaakin verottaa autoja yhä enemmän omamassan mukaan? Ei tarvitse nostaa polttonesteiden hintaa, mutta koripositiivinen autolija saa käteensä yhä suuremman verolipun?

    Suomalainen kateus hoitaa loput, jos on kerran varaa pitää noin isoa ja painavaa autoa, on myös varaa maksaa sen omistamisesta ja käytöstä. Ja taas on rahaa syydettäväksi EU-hankkeisiin ja kehitysapuun....

    IS
     
    dart -66 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  5. max

    max Double Gearhead

    Muotoilultaan nyky Camaro on kuin Hyundai johon pantu 700hp v-8 motti.Ketä kiinnostaa?!

    Mua vois hyvinkin kiinnostaa 2-gen Camarosta tehty retro versio jonka muotoilussa olis "Americaanaa".
    Törkeesti vääntävä sähkömotti keulilla pesis nykyisen tosta vaan.
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuossa olen samaa mieltä kanssasi. Aivan turhaa ruoskia bensa- ja dieselautoja. Ne poistuu luonnollisella poistumalla muutenkin kuten on aina käynyt teknologisessa murroksessa. Polttomoottorit jäävät erityistarpeisiin mutta normaalissa henkilöautokäytössä ne tarpeet ovat harvassa. Harrasteautopuolella toki, mutta noin muuten.


    Vastauksesi oli kokolailla täynnä virheitä ja niihin jokaiseen en enää jaksa tarttua. Mutta nämä otan käsittelyyn.

    Olen samaa mieltä, jos lataus kestää niin pitkään että pitää keksiä tekemistä, se kestää liian kauan. Onneksi näin ei ole vaan on erittäin harvinaista että minä odotan autoa eikä toisinpäin.
    Lataus on nopea tapahtuma ja normaalilla käyttäjällä matkalataus on aika harvinainen tapahtuma. Minä kun ajan paljon ja maantiellä, teen sitä suhteellisen usein joten tiedän tuon kokemuksesta.

    Mihin fysiikan lakiin mahdat vedota? Kerrotko vähän tarkemmin miten perustelet väitteen kotilatauksella saatavan liian pienen energiamäärän. Minkälaisella auton käytöllä?
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Just kattelin itselle työautoa. Tarvis päästä vähintään 200km keskinopeudella 110km/h ajamaan päivässä, ja välillä 3h latauksella tarvis päästä se väli. Teslalla ois semmonen auto tarjota mulle. Mut se hinta. 5000€ saa jo oikeesti valita minkä ottaa, ja minä yleensä ostan työautoks max 2000€ vehkeen. Noin 40tkm tulee vuodessa sille kilsoja, niin ei viitti kallista ostaa. Ite ostan aina vasta leimatun, ja leiman lähestyessä loppua tuuppaan kiertoon siinä 500€ kieppeillä. Tämä on mulle taloudellisin, ja helpoin ratkasu.

    Tätä minä haen takaa, mulla ei ole yksinkertasesti varaa sijottaa sähköautoon noin paljoa, mitä semmonen mikä mulle toimii, maksais. 10000€ voisin maksaa semmosesta sähköautosta. Sillä saa Leafejä, mutta ei 24kwh akku riitä motarivauhtia kun toiseen suuntaan, ei o latausmahollisuutta. Eikä 30kwh akkukaan riitä.

    Se on vielä kaukana se maailmanaika että sähköauto on Suomessa vaihtoehto kasvukeskuksia lukuunottamatta. Ja tässä tämä Suomen ilmastopolitiikka kusee ja isosti, ihan omaan nilkkaan kaikkine seurannaisvaikutuksineen.

    Niinhän ne sanoo, nainen ( hallitus) on pahin naiselle ( Suomi-neito).
     
  8. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    3x16 A sulakkeilla lataa 11 kW:n teholla, yöunien aikana latautuu Teslan akku täyteen. Pienin tunnettu omakotitalon sähköliittymä on 3x25 A, siitä riittää vielä muuhunkin käytöön. No sähköuunin ja kiukaan kanssa joutuu vuorottelemaan, mutta ei aiheuttane ongelmaa jollei joka aamu lähde 500 km:n kierrokselle eikä ole tapana saunoa joka ilta.
     
    Catiska ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Ilmeisesti on vaikea ymmärtää, että nykyaikaisessa polttomoottoriautossa ei ole käyttöä rajoittavia tekijöitä kuten sähköautossa on. Turha siitä on jatkaa kun ei mene ymmärrykseen...

    Toinen asia mikä ei näköjään mene jakeluun on se, että kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua hankkia sitä Teslaa niinkuin sinulla. Puhutaan sähköautoista yleisesti, ei vain siitä sinun Teslastasi. Miksi niitä muita edes myydään jos niillä ei mitään tee?

    Nykyaikainen turbodiesel pesee Teslan rangessa kevyesti.
    Raskaampi vauhdinpito tai ohittelu lopettaa Teslankin vauhdikkaan ajon melko äkkiä.
    Kiva kiihdytellä mutta näkyy kantamassa nopeasti. Sitten ajellaan seitsemääkymppiä lämmitys pois kytkettynä etsien latauspaikkaa.

    Jos esimerkiksi teet kahdentoista tunnin työpäivää, etkä saa autoa lataukseen työpaikallasi ja työmatkasi on esim. 50 km suuntaansa. Asut rivitalossa ja autopaikallasi on 6A tai 8A sulake niin kuinka sinä työpäivänä lataat sitä sähköautoa tuolla virralla?

    Kuka käyttää vapaapäivänsä saadakseen pidettyä akkunsa täynnä. Autosi akku siis päättää ajankäytöstäsi, säälittävää! Käytätkö työpäiviesi vähät vapaatunnit lataillessa autoasi seuraavan päivän työmatkaa varten?

    Fysiikan lakien mukaan kappaleen täytyy voittaa tietyn suuruinen kitka pysyäkseen liikkeellä.
    Jos kappele pysähtyy, liikkeen palauttamiseksi täytyy tehdä tietty määrä työtä johon kuluu tietty määrä energiaa. Jos tuo akkuun varastoitu energiamäärä on pienempi kuin liikkeen ylläpidon vaatima energiamäärä, käy niin että liike loppuu.

    Erittäin yksinkertainen asia. Et voi kuluttaa enemmän energiaa kuin sinulla on käytettävissäsi.

    IS
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mites kun tarpeeks Landelle mennään, kun siellä on vielä olemassa 1x25A liittymiä? Mm meiän mökillä on, eikä siittä ole kauaa kun se oli viel asuinkäytös. Yhtiö haluais viisnumeroista summaa sen upgreidaamisesta. Onko tähän ratkaisu kehottaa muuttamaan Tzadiin? Vai polttamaan tönö? Tuolla korvessa kun se auto on tosiaankin se ainut mahollisuus päästä liikkumaan. Pro-tip: ei kule sähköllä.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nykyäänhän ne on tuota. En ymmärrä miten ihmiset jaksaa ladata niitä älykännyköitään joka käänteessä kuin on mahdollista, jopa useasti päivässä!
    Melkosesti on tultu taaksepäin, mitä käyttöaikaan tulee, mutta silti sitä ei pidetä ongelmana.

    Itse nautiskelen old scool-puhelimesta jota ei tarvi latailla kuin kerran viikossa. :p
     
    Aslak, faikku66, 1purehell ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Niin, omakotitalon ja kuinka monessa omakotitalossa on tuo 3x16A autopaikan vieressä?
    Tämä sulkee pois myös asunnon mahdollisen sähkölämmityksen vaatiman tehon pakkasilla. Kovalla pakkasella siis valintakysymys, täysi akku vai viileä kämppä?

    IS
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Stadissa taitaa olla vielä aika paljon kadunvarsipysäköintiä, vailla minkäänlaista sähkönsyöttömahdollisuutta? Ja Suomi on täynnä 80-90 -luvuilla tehtyjä rivitaloja, missä ei tosiaankaan piisaa sähkö sinne tolppapaikoille, kuin ihan vain lohkolämmitintä varten. Ja silloinkin 2 tunnin pätkinä.

    Itsellä on 63:set pääsulakkeet hallilla, joten kärsii kyllä laittaa yöksi tehokkaammankin laturin hurisemaan. :oops:
     
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Stadissa menee sporat ja dösät, menkööt niillä jos sähköä ei ole millä lähteä aamulla töihin. Tai ottaa uberin tai yangon :)
     
    1purehell tykkää tästä.
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Joo ja siellä just alko kruunuspora-touhuilutki- kyllä koht kelpaa olla yhteiskunnan elätti asumistukineen päivinee.
     
  16. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Sama täällä
     
  17. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    16 A kolmivaihevirran järjestäminen omakotitalon autopaikan viereen ei aiheuta suuria kustannuksia. Yhdellä 16 A nallilla lataa yön aikana tavallisen auton käyttäjän päivässä kuluttaman sähkön. Kaikille se ei tietenkään riitä.

    Niin ja mulla ei ole Teslaa eikä muutakaan sähköautoa, eikä kuulu ainakaan seuraavaan viisivuotissuunnitelmaan sellaisen hankkiminen. Sen verran olen patteriautoilua seurannut sivusta, että muijalla on ladattava hybridi. Siinä yhdistyy näppärästi polttomoottoriauton ja sähköauton huonot puolet.
     
    karra ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Tänään töissä keskusteltiin Volvon sähköautosta.Rangea pitäisi olla käytettävissä akut täynnä 400km,mutta mitä on todellisuus.Nolla keli ja muutenkin hyvät olosuhteet niin ajomatkaa 237 km ja akut lähes tyhjät.Sanoi tyyppi hyvin,että mitäpäs jos vielä hieman kiihdyttelisi ja pakkasta olisi -30.Ei ainakaan olisi tilanne parempi;).Itse pyrin autoilemaan auton näköisellä bensiiniautolla (nykyautothan ovat niin rumia,etten ilkeäisi niillä ajella:D) niin pitkään kun ajokortti taskussa on.Ja sen jälkeen minun puolesta lentäkää vaikka lentävillä matoilla:confused:.Tällä hetkellä uusin käyttöauto 60-luvulta,mutta uhkaavasti näyttää että lähiaikoina uusin käyttöautoni on jo 70-luvulta.Kehitys kehittyy:p.
     
    Imusihti, Zejk1, Swinger ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ja raidejokerikin etenee hyvää vauhtia. On se hyvä kun on raideliikennettä, kun ei siellä tarttee lippuja maksaa. Ja nyt ei edes rahallakaan saa lippua :D
     
  20. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Niin, se mitä tässä olen yrittänyt jo jonkun aikaa kertoa, että polttomoottorikäyttöisellä autolla ei esiinny mitään noista sähköautolla esiintyvistä ongelmista. Mun mielestä polttomoottoriauto on vaan niin v**tun paljon parempi kuin metrolta kuullostava kulkuväline.

    Ne käyvät ominaisuuksiensa puolesta kaikille, paitsi tietenkään vihreille.
    En ymmärrä, miksi pitää ajaa käärmettä piippuun kun ei ole pakko.
    Jos joku haluaa elää elämäänsä ampeerimittarin kautta niin omapa on elämänsä.

    En minäkään aio sähköautoa ostaa mutta seuraava taitaa olla hybridi tai sitten normi polttomoottoriauto, niin kauan kuin niitä kaupasta uusina saa.
    Suunnitelmissa on kyllä siirtyä E85 käyttöön niin harrasteissa kuin käyttiksissäkin.

    Sähköauto ei ole mun juttu ideologisesti eikä käytännön syistäkään, olen aivan liian laiska ryntäilemään ampeerien perässä. Mutta annetaan kehityksen kehittyä, ehkä joskus tulevaisuudessa kuitenkin...

    IS
     
    Inlinee tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!