Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Itse olen (yrittänyt) laskeskella ja vertailla samaa. Hyviä leasing-tarjouksia on paljon, mutta kun kilometrejä tulee yli 25000 alkavat hinnat nousta. Itseasiassa en edes löytänyt sellaista vaihtoehtoa hakukoneista, mutta kaipa sekin vaihtoehto jossain on. Jokatapauksessa rahaa pitäisi pistää kuukaudessa aika paljon enemmän kuin vanhalla autolla liikuttaessa.

    Eilen sitäpaitsi kotiinpäin ajaessani olin törmätä hirveen, että ihan pienintä autoa ei oikein arvaa hankkia. Se on sitten toinen juttu että turvallisuusasiat ovat pienissäkin autoissa nykyaikana eri tasolla kuin 30 vuotta sitten.

    Mutta jos kilometrejä tulee vähemmän, niin ei ole huono vaihtoehto.
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    No tää tulee ihan perinteisesti rahoituksella joten se viimeinen erä siellä odottelee. Toisaalta ajella voi niin paljon kun on tarvetta eikä se vaikuta hintaan.
     
    Muokattu: 5.3.2021
  3. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Ihan hyvin asiat selittelit. Mutta mietippä sitä, vaikka ensimmäisen sähkiksen ostajaa, joka selaa em. Teslan ilmoitusta ja tekee lainahakemusta 45k€ edestä. Omistaja lupaa huolettomia kilometrejä ja kampetta vaihdettu tuhansien € edestä. Mulle ei ainakaan herätä luottamusta tollanen kyseisen auton tekniikkaan ja noin vähillä kilsoilla.
    Väkisinkin pistää miettimään että mitäs jos takuun päätyttyä jostain syystä menee se akusto tai sähkömoottori, montako tonnia palaa taas rahaa? Mutta, rahalla saa ja mopolla pääsee. Ja tietenki tässä tapauksessa sähköskootterilla.. Ja ainakaan meidän kylillä (täällä maalla) eikä lähimmän 100km säteellä ykskään paja tee esim. Teslaan muuta ku tarkastaa ilmanpaineet.
     
  4. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Vielä yks poiminta tuosta Teslan ilmoituksesta ja perään tyhmä kysymys.
    https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/11909977
    ”Se missä uudet omistajat maksavat latauksistaan 37snt/kW”
    Siis varmaanki 37snt/kWh ?
    Mistä tuo kiskurihinta 2018 ja uudemman Teslan lataukselle tulee?
     
  5. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kaatuihan se suomalainen sähköbussifirma Linkkerkin. Olihan ne muutaman innovaation saaneet tehtyä, mutta jos se tuote ei ole hyvä niin eihän sellainen myy. Ja jos ei saa myytyä, niin ei sitä rahaakaan sisälle tule.
    Nythän suomeen tulee toisenkin merkkisiä kiinalaisia sähköbusseja, kun ei vastaavia ole euroopassa tarjolla.
     
  6. mcmies

    mcmies Gearhead

    Linkker ja Scania taisivat kyllä lopettaa bussituotannon Suomessa siksi, että se on täällä niin poskettoman paljon kalliimpaa kuin monessa muussa paikassa. Sähkölaardinkuljettimen kasaamiseen menee paljon henkilötyövoimaa, ja se maksaa tässä maassa liikaa.

    Linkkerin konsepti oli kyllä mun mielestä hyvä. Hintakilpailuun eivät vain pystyneet.

    No, eihän se tarkalleen ottaen nurin ole vielä, vaan yrityssaneerauksessa. Ehkäpä sitä teknologiaa saadaan vielä myytyä maailmalle.
     
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Linkkerin ongelmahan oli ettei niitä busseja juuri yksityiset ostaneet vaan kaupungit, hsl omisti ne mitä helsingissä eri liikennöitsijät ajoivat. Kyllähän se idea oli hyvä, tehdä vanhasta diiselistä uusi sähköbussi. Toimintasäde liian lyhyt ja toimiminen yleensäkin oli niissä epävarmaa. Myöskin ne lataukset linjan päässä ei oikein ideana toimi, kun ei niihin jää aikaa ja talvi ei oikein sitä pikalatausta suosi. Monihan ei oikein sitä tiedä miten tarkkaan on nyt kilpailutettu kaupunkien liikenne, kaikesta tingitään ja pitkät sopimukset hävitään kymmenillä senteillää per päivä. Ei semmoiseen juuri voida ostaa työkaluja jotka ei toimi kunnolla.

    Scania lopetti juuri kalleuden takia, puolalaiset tekee halvemmalla bulkkitavaraa. Samaan aikaan suomessakin on siirrytty ostamaan ne linja-autot sieltä missä halvimmalla niitä tehdään, eli euroopasta. Ja mikä unohtuu, on myös kilpailu kaukoliikenteessä. Aikaisemmin isot talot osti parhaimmillaan useammankin scanian per vuosi, nyt ollaan tilanteessa että moni ajaa sen olemassaolevan kaluston loppuun tai ostetaan käytettyjä ulkomailta.
     
  8. leemu

    leemu Gearhead

    Vähän kieli poskessa, Salmela pohjoisessa koitti ensin mainittua, mutta etumoottorisia scanioita ei vaan saanut ajettua loppuun:D
     
    12345678910, Stang_81 ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. Hinnasta en osaa sanoa, mutta noi Linkkerit oli täynnä vikoja. Niistä Hesarikin kirjoitti aikanaan. Myös Turussa ne kärsi samoista ongelmista. Linkkerit makasi enemmän varikolla kuin oli linjalla.

    Kun nyrkkipaja yrittää tehdä tuollaista uutta teknologiaa, niin resurssit kehitystyöhön loppuu vaan kesken.
     
  10. mcmies

    mcmies Gearhead

    Harvalla kioskilla ensimmäisen bussin rakentaminen onnistuu ilman lastentauteja. Ei ne kiinalaisten vehkeetkään ongelmitta toimi.

    Pikalataus on Linkkerissa muutama minuutti, sekään ei ole ongelma jos vain toimii. Minun käsittääkseni nämä asiat olisi ajan kanssa saanut kuntoon, mutta hinta on edelleen ongelma.
     
  11. Operaattorille tulee vaan pirun kalliiksi, jos bussi ei ole linjalla. En minäkään usko kiinalaisten olevan luotattavuudessa olevan erityisien hyviä, mutta uskon niiden päihittävän Linkkerin siinä. Rima, kun ei ole kovin korkealla.
     
  12. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Sanotaanpa näin, että kiinalaiset bussit on olleet toimintavarmempia kuin keskivertodiiselibussit joita on ihan uusiakin euroopasta ostettu. Kiinassa vaan saasteongelmien takia sähköbussiteknologia on ihan eri maailmassa kuin täällä. Eurooppalaisella VDL:n sähköbussilla jos joutuisi oikeasti työtä tekemään, siinä kyllä itku pääsisi, eipä vdl ole osannut yhtään linja-autoa tehdäkkään.
     
  13. north

    north Gearhead

  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Pikainen visiitti nettiautossa kertoi seuraavaa:

    1121 myytävästä sähköautosta 491 kappaletta oli alle 10tkm ajettuja.
    Noista alle 10tkm ajetusta peräti 391kpl oli alle 5tkm ajettuja.

    Oman tulkintani mukaan asiakastyytyväisyys ei ole osunut ihan keskelle taulua.
    Itse näen asian niin, että nyt on kokeiltu eikä kokemus ole ollut kaikille ihan onnistunut.

    Lähes 44% myytävistä sähköautoista on alle 10tkm ajettuina.
    Noin 35% autoista oli alle 5tkm ajettuja eikä sekään kyllä vakuuta hankkimaan sähköautoa.

    Yli 200tkm ajettuja sähköautoja oli myytävänä neljä kappeletta, kaikki Tesloja (S) 2013-2016 ja pyyntihintahaitari 37k€- 54,5k€. En usko, että olet saanut arviota hyvityshinnasta kirjallisena. Tilanteet elää ja uusien hinnoittelu on ollut vaihtelevaa. Tesla on saamassa myös uusia kilpailijoita ja myös tällä on vaikutus jälleenmyyntiarvoon. Jos uutta autoa takuulla alkaa saamaan edullisesti, miksi ostaa kallista käytettyä?

    On varsin hankalaa ennustaa, millainen myytävä 300 - 400tkm ajettu Tesla lopulta on.
    En tiedä miten sille A. Kurhisen kauppaamalle Teslalle lopulta kävi vai päätyikö ajamaan taksia sillä.

    Sähköauton (kalliin) omistajalle saattaa hänellekkin tulla yhdeksi vaihtoehdoksi ajaa autonsa ns. loppuun saakka. Paljon ajetulle polttomoottoriautolle tuo on ollut vaihtoehto jo kauan. Kun korjauskulut katsastuksen läpäisemiseksi ylittävät auton käyttöarvon, Kuusaa kutsuu.

    Kun ollaan Suomessa, käytettyjen autojen luvatussa maassa, ovat muutokset hitaita ja pakon edessä tehtyjä. Ei ole olemassa sellaista seikkaa, joka puoltaisi nopeaan autokannan uusiutumiseen. Käytetyllä autolla on aina jonkilainen käyttöarvo ja sille löytyy aina ostaja oikealla hinnalla, ainakin ottaja jos ei ostajaa. Romutuspalkkio ylläpitää jonkinlaista minimihintatasoa näiden hylkyjen markkinoilla.

    Itse luulen, että vuonna 2021 ei rekisteröidä yli 10000 kpl sähköautoja, uusia tai käytettyjä (tuontisähköautot). Mielestäni on huolestuttavaa, että 11,2% sähköautokannasta on myytävänä nettiautossa. Jos tuo prosenttiosuus kasvaa tuosta, ei uusien myynnille ole suurtakaan tarvetta.

    IS
     
  15. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Jos lataus maksaa lähemmäs 40 senttiä/kWh niin on mielestäni pirun kallista "tankkaamista".
    Eli pitäisi pystyä lataamaan kotona aina et edes tuossa kohtaa olisi järkeä.
     
    Poni -69 tykkää tästä.
  16. XJR

    XJR 3rd gear

  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Uudessa AutoBild lehden 3/21 testissä on uusi Mercedes Benz EQC sähköauto, joka on ensimmäinen MB täyssähköauto. Testiryhmällä oli tarkoitus testata autoa Vierumäellä. Hämmästys oli suuri, kun latauspaikkoja ei Vierumäen lähistöllä ollutkaan.
    EQC ladattiin Helsingissä K-latauksesta, jossa 22 kWh lataus kesti 48 min ja lataus maksoi 39,30 €. Akun latausteho näytti 100% ja toimintamatkaksi 309 km. Pakkasta oli -5C ja Vierumäelle päästyä oli ajettu 128 km, jolloin jäljellä oleva toimintamatka oli enää 121 km. Pakkasesta johtuen (?) toimintakapasiteetista oli vähentynyt 60 km.
    Pakkanen kiristyi yöllä -10C lämpötilaan ja aamulla kun laittoi virran päälle, mittari näytti toimintamatkaksi enää 79 km eli pakkanen oli purrut akuista virtaa 42 kilometrin verran, joten oli selvää, ettei takaisin Helsinkiin testiryhmä enää päässyt. Lähin latauspaikka löytyi Lahdesta kauppakeskus Karismasta. Perillä toimintamatkaa oli enää jäljellä 28 km.
    Pikalatauksessa kului aikaa 1 t 40 min ja virtaa tuli akkuihin 70,9 kWh. Lataus maksoi 90,80 € ja koska toimintasäteeksi Mersu ilmoitti 309 km täyteen ladattuna, ei olisi mitään järkeä ladata autoa puolilleen vaan aina täyteen.
    Tosiasiassa pakkanen tulee pudottamaan toimintasädettä vähintään 120 km, koska tullessa näin tapahtui eli todellinen toimintasäde talvella olisi luokkaa 180-200 km. Kesällä MB EQC:n ilmoittama 309 km:n matka lienee mahdollista.
    100 km:n matka MB EQC sähköautolla maksaa siis talvella n. 45 € ja kesällä n. 30 € . Vertailun vuoksi Mercedes Bentz 250 Cdi:llä kulutus talvirajoituksilla -10C pakkasessa on 5,3 l/100km eli maksaa 7,42 €.
    Volkswagen Polo 1,4 TDi:llä 100 km:n ajo -7C pakkasessa kulutus 3,4 l/100 km eli maksaa 4,76 € eli on liki 10 kertaa edullisempaa kuin sähkö Mersulla ajaminen. Diesel Mersullakin on 6 kertaa edullisempaa matkanteko talvella kuin sähkö Mersulla. Mainittakoon vielä, että koeajossa ollut EQC maksaa 90 839 €.
     
    1purehell tykkää tästä.
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Melkoinen seikkailu ja toimittajat tahallisen typeriä. Hinnat kun oli tuollaisia, oli pakko tarkastaa pitääkö ne paikkaansa. Avasin K-Latauksen apin. (Itse en ole K-Latausta käyttänyt kuin kerran, heillä on vain hitaita latureita).

    Helsinkin K-Lataus hitaasta 22kW laturista maksaa 0,02Eur/min. Eli 48min lataus tuosta tolpasta maksaa oikeasti 0,96Eur.

    Normaali sähköautoilija olisi sitten siellä Vierumäellä laittanut auton lataukseen yön ajaksi. Siellä on niitä paikkoja aika hyvin tarjolla. Ilmaisiakin vielä. Näin olisi jäänyt seuraava lataushölmöily pois kokonaan.

    Seuraavaksi katsoin Karisman "pikalaturin" hinnan. Se on o,2Eur/min. Heillä meni tuon "pika"laturin kanssa aikaa 100min. Tästä saadaan hinnaksi 20Eur. Eli väitetyn 130Eur sijaan n. 20Eur. Ei oikein täsmää.

    Jos laskee oikeilla K-latauksen hinnoilla, noinkin typerästi toimien lataukset olisi maksaneet n. 8Eur/100km. GLC dieselillä ei mene alle tuon.

    No, typerähän toimittaja muutenkin oli koska halusi kuluttaa rahan lisäksi aikaansa. Lahdessa olisi ollut Virran oikea pikalatausasema, 150kW latausteholla. 0,24Eur/kWh. Sieltä sähkön olisi siis saanut edullisemmin ja paljon nopeammin. Lisäksi on turha ladata pikalaturista ylimääräistä, hoitaa sitten perillä hitaalla laturilla loput halvemmalla jolloin taas kulut pienenee. Nythän toimittaja laski homman niin että aloitti vajaalla "tankilla" ja palautti täydellä. Laski kaiken reissun kuluiksi. Koko juttu on totaalisen täynnä virheitä.

    Joltain paikallislehden toimittajalta tuollaisen voisi uskoa tietämättömyydeksi. Mutta työkseen autojen kanssa toimivalla, niitä testaavalla ei tuollaisia hölmöyksiä voi tulla. Enkä usko että tuleekaan vahingossa. Tuskin käy bensa corollaakaan tankkaamassa kisabensalla jotta saisi mehevän jutun aikaiseksi kuinka on kallista.

    Suurimman virheen toimittaja teki lataamalla akun täyteen. 75% - 80% olisi ollut Mersulla järkevä määrä, ei enempää. Audi E-Tron on niitä ainoita mitä kannattaa ladata täyteen pikalaturilla. Teslan Model 3 AWD, menee myös nopeaan mutta muilla hidastuu lopussa lataus liikaa. Mutta tuon voi antaa toimittajalle anteeksi, ei varmaan ollut kuin tahallinen erehdys muiden lisäksi jotta saisi latausajat pitkiksi.
     
    Muokattu: 8.3.2021
  19. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mikä se ilmainen latauspaikka olisi ollut Vierumäellä?
     
  20. jahnu

    jahnu 3rd gear

    kopioitu suoraan vierumäen sivuilta "Vierumäellä ei ole varsinaista sähköauton latauspistettä. Sähköauton latausmahdollisuuksiin liittyvissä kysymyksissä voit kuitenkin olla yhteydessä ympäristövastaava Tuuli Tukiaiseen. Tuulin tavoitat sähköpostilla osoitteesta
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!