Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. Aslak

    Aslak Gearhead

    Saattaa tuon sähön kuskaaminen alakautta olla meilläpäin pieni ongelma talvella lumen takia.
     
    MadMike tykkää tästä.
  2. Väpsy

    Väpsy 3rd gear

    Tampereen ratikoissakin on akut mukana, mm. varikolla kulkevat huoltohallin puolella ilman ajolankoja, eli kokonaan ei rampaudu. Mutta ei niillä toki vuoroa loppuun ajeta jos langoista katoaa kipinä.
    Imago kysymys se varmaankin on kyllä ollut, kaikessa pölhöydessään jotain ihan käsittämätöntä ajatuksenkulkua mihin ei omat aivot taivu nyrjähtämättä. Mutta mitäpä sitä ei tekisi kun rahaa joko vanhasta velasta on, tai sitten sitä vaan lainataan lisää ja taas sitä on. Ja takaisinmaksu ei tapahdu omasta kukkarosta, niin turha sitä kai on murehtia...
     
  3. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Käsittääkseni se kannattavuus laskettiin jotenkin niin että vaikka ratikka maksaakin, niin maan/asuntojen hinta nousee enemmän ratikan takia, joten homma kannattaa. Ratikan kulupuolen maksaa tietysti veronmaksaja, mutta mulle on hieman epäselvä mitä kautta ne tulot tulee takaisin maksajalle. Samalla asialla perusteltiin muistaakseni myös rantatunnelia.
     
    Väpsy ja 1purehell tykkäävät tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Kyllähän sieltä langat tulee alas niinkun kaikki muutkin mitä sattuu tienpäällä roikkumaan kun ajellaan kuorkilla lava pystyssä. :p
     
  5. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Koska uusi tekniikka kiinnostaa vanhojen harrastejuttujen lisäksi, niin olen mielenkiinnolla seurannut tätäkin paljonpolveilevaa osiota.

    Aika ei ole vielä kypsä sille että käyttöautokseni edes ajattelisin patterivekotinta, tähän tosin suuresti vaikuttaa taloudellinen tilanteeni. Nykyisen 30 tuhannen arvoisen kulkineen hinnalla kun ei riittävän toimintakykyistä sähkistä saa.

    Eniten kiinnostaisi sähköistää kesäautoksi 60-luvun kulkine, tämäkin on ainakin toistaiseksi liian hinnakasta.
    Tosin saattaisihan mielenkiinto loppua kesken ekan kesän jälkeen, koska noihin harrasteautoihin on oleellisena kuulunut aina tuo miehekäs äänimaailma.

    Miten noitten akkujen kanssa, toimivatko ollenkaan jos seisovat käyttämättömänä talven yli?

    Mtv;n sivuilla juttu tuosta sysirumasta mustangin nimeä kantavasta kulkineesta.
    Nuo kuluthan eivät tietenkään ole suoraan vertailukelpoisia tänne, mutta eniten tuossa huomiota kiinnitti ajankäyttö suhteessa "polttoaineen" säästöön.

    Vietä laturilla 9h 46min ja säästä 40 dollaria, äkkinäinen voisi ajatella että ole tuo aika ennemmin töissä ja osta bensaa niin jäät reilusti voitolle.

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...aljon-aikaa-ja-rahaa-paloi-latureilla/8087646

    Jos Sergion mielestä Audi on kamala pitkällä matkalla, niin kai tuo Foortin on sitten oltava kohtuullisen mukava matka-auto. Omasta mielestäni tuommoinen A6;nenkin on kyllä kohtuullinen tekele matkan tekoon.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Muakin kiinnostaa tuollainen sähköistysprojekti ja olen sellaista vähän mielessäni suunnitellutkin. Moottori+ohjain ei ole vaikea/mahdoton rasti ja kaikki muutkin onnistuu valmiilla ja kokeilluilla ratkaisuilla, mitä noihin itse tehtyihin sähköautoihin on maailmalla tehty. Melkein aloittaisin niistä jos monivuotista projektia suunnittelee, sillä akkujen saatavuus kasvaa vuosi vuodelta paremmaksi ja hinta samalla laskee. +200 kilometriä on vain ehdoton minimi, mitä yhdellä latauksella pitää päästä, vaikka olis harrasteautokin kyseessä. Pohjanmaalla on pitkät etäisyydet, että jos sillä keksinnöllä haluaa käydä muuallakin kuin lähikaupassa, niin akusto pitää olla sen mukainen.
     
    Catiska tykkää tästä.
  7. jahnu

    jahnu 1st gear

  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  9. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Mielenkiintoinen näkemys tämäkin. Yksi aikamme legendaarisimmaista autosuunnittelijoista kilpaurheilun saralla Gordon Murray sanoi tässä dokkarissa että jos kaikkien nykyautojen painoa voitaisiin pudottaa 10 prosenttia niin se korvaisi kaikki hybridit ja sähköautot kymmeneksi vuodeksi. Sitä pidemmälle hänkään tuskin pystyy tekniikan kehitystä ennustamaan.

     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  10. hzemax

    hzemax Gearhead

    Voisin työajonneuvona käyttää akkuvehjettä milloisi Vähintään 600 km päivässä pakkasesta riippumatta, ja yöllä latautuisi vehjes. Pitäs olla iso pikkis lava ja 1700 kg kantavuus.

    Muuten en ostais. Maksaisin 30 tonnii max.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  11. simeoni

    simeoni Gearhead

    Tuleeko usein 600km päivässä ajoa, siinähän ei työpäivän aikana oikein muuta tehdäkään?
     
    Catiska tykkää tästä.
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Siinä on vielä 10-12 tuntia tehokasta työaikaa jälellä. 8 tunnin takia ei kannata ees töihin lähteä.
     
    Poni -69 tykkää tästä.
  13. Poni -69

    Poni -69 2nd gear

    Volkkarin pilottihanke.. ”akku täyteen sekunnissa” :D
    Takaluukku virroittimena, 25kV radan ajojohtimesta.. ei toimi:rotfl:
    EDIT: Ei tuo taida olla edes Suomesta, jännite voi siis olla muutakin.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 16.3.2021
    isalmela, Desoto57 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  14. always bb

    always bb Gearhead

    Kannattaa katsoa ylen ulkolinja likaista vihreää energiaa. Huomaa hyvin kun suomalaisia viedään kun 100L mittaa.

    Meidän politiikot tosiaan höyryy että me pelastetaan koko maailma, muualla meidän ratkaisuista kärsii kansakuntia.

    Huulipuna hallitus joutas sinne mistä tulivatkin
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead


    Katsoin ko ohjelman. Mitä siinä oli erityistä? Miksi Suomen ratkaisuista kärsii kansakuntia?

    Kobolttia käytetään myös öljyn jalostuksessa. Ohjelmassa unohdettiin kertoa mikä osa koboltista on lasten keräämää jätekivikasoista, mikä osuus tuotetaan Kongossakin teollisesti.

    Meneekö ne käsin kerätyt (pieni osa kokonaistuotannosta) öljynjalostuksen tarpeisiin Nigeriaan vaiko Saloon akkutehtaalle? Vai meneekö ne kännykän akkuun tai jonnekin ihan muualle.

    Moni öyhöttää ohjelman perusteella ajattelematta mitä siinä ohjelmassa sanottiin.
     
  16. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Auton huollon ajaksi antoivat ID3:n, olipa ainakin erityisen mukava auto ajella. Hyvä kokemus.
     
    ZZ20, Catiska ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

  18. f34

    f34 Double Gearhead

  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Akio ei varmaan ole vakuuttunut, työnsä puolesta. Toyota on tipahtanut kelkasta aika pahasti ja siksi heistä tuntuu että juna menee liian kovaa.

    Kovasti näyttää siltä että Toyota, Honda ja esim Subaru saattaa kokea saman kohtalon kuin Japanilainen viihde-electroniikka taannoin. Aikoinaan oli Japsien merkit kova sana mutta sitten tuli digitaalitekniikan murros ja Japsit oli liian jähmeitä liikkeissään.

    Sähkön kanssa näyttää käyvän sama asia. Japsit hirttäytyivät vetyyn omissa sähköautoissaan (alussa vetyautoa kehitti kaikki merkittävät valmistajat ympäri maailman) mutta akkuteknologian kehittyessä muut valmistajat tajusivat yksinkertaista matematiikkaa, vetyauto henkilöautona ei ole enää kannattava ja hylkäsivät niiden kehityksen ja valmistussuunnitelmat. Japsit Toyota etunenässä tietenkin taas kerran hidasliikkeisiä. Kaikki paukut vetyyn ja nyt ihmettelevät, mihin muut oikein katosivat...
     
  20. peto

    peto Gearhead

    Eli todennäköisesti alamme ostamaan kohta aitoja Kiinalaisia sähköautoja, eikä vain kiinalaisista komponentteista kasattuja autoja.....
     

Kerro tästä muillekin!