Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. leemu

    leemu Gearhead

    Työmatkavähennyksessä täytyy muistaa myös, että sitä saa maksimissaan 7000€ vuodessa.
    Työnantajan maksamat kilometrikorvaukset työajosta ovat sitten toinen juttu.
     
  2. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Muokattu: 9.4.2021
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    "Kaupparatsun" kilometrikorvauksilla sitä sadantonnin tessua maksellaan. Ei työmatkavähennyksillä.
     
  4. Ah, miten sopiva juttu tähän ketjuun:

    Tesla-mies hankki Mustangin – kertoo saaneensa tappouhkauksia "kulttiin" kuuluvilta

    Yhdysvaltalaismies ei osannut aavistaakaan, mitä hän joutuisi kokemaan iloittuaan netissä uudesta autostaan.

    Kerroimme maaliskuussa yhdysvaltalaisesta Sergio Rodriguezista, joka ajoi USA:n halki Fordin uudella Mustang Mach-E -sähköautollaan.

    Nyt Rodriguez on noussut jälleen otsikoihin, mutta tällä kertaa hieman epämiellyttävämmässä yhteydessä. Hän nimittäin kertoo kohdanneensa maaliskuisten uutisten jälkeen häirintää ja saaneensa jopa uhkauksia.

    Rodriguezin mukaan asialla ovat olleet sähköautovalmistaja Teslan fanit, jotka ovat närkästyneet siitä, että Rodriguez oli avoimesti hehkuttanut sähkö-Mustangiaan. Rodriguez omistaa myös Tesla Model X:n, johon hän oli uutta autoaan verrannut.

    Osa ikävää palautetta lähettäneistä tyytyi epäilemään, toimiiko Rodriguez todellisuudessa Fordin laskuun, mutta toiset menivät ilkeyksissään paljon pidemmälle.

    – Olen saanut joiltakin tappouhkauksia iloittuani Mach-E:stä, Rodriguez twiittasi.

    – Voisi kuvitella, että Tesla on heidän perheenjäsenensä tai jotain. Osa ei näe asiassa mitään ongelmaa, he haluavat vain kuulua kulttiin. Tai siis klubiin, hän jatkoi.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ehkä koronantuomaa, mutta tässäkin ketjussa voi havaita ihan samanlaista logiikkaa, eli mitä isot edellä, sitä pienet perässä :)
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siinähän sitä on tarve ja ratkaisu. Samoin taksikäytössä.
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Multa loppuu kohta painomuste kännykästä kun tuo tekstin boldaus kuluttaa sitä tuplasti enemmän.
    Vanhaan aikaan oli sääntönä, että lainauksiin riitti lainausmerkit ja kursivointi eli vinokirjoitus:)
     
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tähän voin kertoa että ruotsalaisella sähköautopalstalla noin 25-vuotias Teslan omistaja aivan suivaanui kun autoa pidettiin kalliina, piti epäilijöitä valehtelijoina jolla ei ollut alkeellisiakaan matematiikan taitoja - Tesla kuulemma tuli niiiin paljon halvemmaksi ja hänkin pystyi niin nuorena sellaisen hankkimaan. Sitten paljastui että herra oli myyntiedustaja, ja kuittasi rapsakoita kilometrikorvauksia. Ei yksinkertaisesti ollut käynyt pienessä mielessäkään että ihan kaikki eivät saa...
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  9. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Jos mä en asuis kaupungissa, niin ihan helposti voisin pistää Hummer EV:n tilaukseen. Mutta eihän tuollainen monsteri mahdu mihinkään parkkiin:
     
    Artsi Bunker tykkää tästä.
  10. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Nyt kun näitä puolia ja puolia on tässä ruodittu niin miten täällä elektrointoilijoilla on työllisyyden laita?
    Kuka saa palkkansa suoraan tai välillisesti esim latausinfran rakennus/asennushommista?
    Tai muusta puhdasteknologiasta.
    Minulle kolahtanut pari varsin mielenkiintoista työpaikkailmoitusta Linkedin-palveluun noilta aloilta.
    Yksi oli tuulivoimaloiden huoltoinsinööri jossa ainakin kaukaa katsoen voisi olla mielenkiintoiset työympäristöt ainakin.
    Toinen tänään itse pää-vihtahousulta;Tesla etsii "Installation Manager Supercharging"-nimikkeellä ilmeisesti asennuspäällikköä latureidensa pariin. Nuo englanninkieliset haut nyt on niin kummallisia sisällöiltään ettei niistä tahdo oikein selvää ottaa kun vasta työpaikan saatuaan sitten siellä työpaikalla.
     
  11. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Pitää olla jo aika hardcore-fani, että hengailee ruotsalaisilla sähkis-sivustoilla. Ootko löytäny muita helmiä sieltä?
     
  12. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Täälä teslamies on verrattavissa sähkömustangmieheen..

    Sit noista sähköautoilun säästöistä. Eikös täälä kirjoitellut teslamies aja 70000 vuodes. Siinä säästää jo pelkis polttoainekuluis hyvän summan.
     
  13. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Peeaa tykkää tästä.
  14. jahnu

    jahnu 3rd gear

  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Catiska, bbford ja Isamu tykkäävät tästä.
  16. ari2004

    ari2004 Gearhead

     
    Vermilion, Kalja imuri ja J.J. tykkäävät tästä.
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Hyvä tiivis selostus Artulta missä mennään todellisuudessa.
     
  18. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    CO2-päästöjen laskennan kannalta Artun mainitseman sähköntuotannon 40 %:n hyötysuhteen voinee kertoa ainakin kahdella. Kyseinen lukema 0n kohdallaan lauhdevoimalaitoksen (=jotain ainetta polttamalla tutetaan sähköä) kohdalla , mutta sellaista sähköä käytetään Suomessa olemattomia määriä. Vesi- ja ydinvoimalla tuotetun sähkön päästö on eri suuruusluokkaa.

    Edit: Tai ilmaisin ehkä vähän väärin ajatukseni siitä, että esim. ydinvoiman hyötysuhteella ei ole suurta merkitystä, koska ydinvoiman CO2-päästö on pieni huonosta hyötysuhteesta huolimatta.

    Arttu laski sähköauton hyötysuhteen alkaen vaikkapa ydinvoimalan osalta reaktorin tuottamasta lämmöstä, josta suurin osa menee hukkaan. Polttomoottorin osalta laskenta alkoi bensamittarilta.

    Sähkön tekeminen saastuttaa, mutta bensaa tulee letkusta. Vai miten se nyt meni?
     
    Muokattu: 14.5.2021
    Catiska tykkää tästä.
  19. ari2004

    ari2004 Gearhead

    https://yle.fi/uutiset/3-7328401
     
  20. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tuo Harkin puhe on hyvä, mutta polttoaineen tuotannon hyötysuhde ja jakelun päästöt pitäisi huomioida, jotta saataisiin todellisempi polttomoottoriauton hyötysuhde. Hän toki halusi tarkoituksella laskea hyötysuhteen energianlähteestä. Toivottavasti herättää ajatuksia sähköautoa ekotekona pitäville. Akustokeskustelu vielä tuohon päälle niin voidaankin varmaan bensa-autosta unohtaa se bensan tuotannon osuus…
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!