Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Litium-akkuja ei kannata ladata ihan täyteen tai päästää ihan tyhjäksi. Tämä koskee kaikkia laitteita joissa on kyseinen akku. Esim. kännykän akkua ei kannata jättää yöksi lataukseen..
     
  2. peto

    peto Gearhead

    Mielenkiintoinen käänne oli pomon GLC350e Mesen lunastuksessa. Veho kaivaa vaurioituneen akun talteen ennenkuin auto siirtyy Copartille. Eli tällä ilmeisesti estetään, ettei auto palaa liikenteeseen korjatulla akulla. Uuden akun hinta oli rapiat 15t€.
     
    Kruunusaari tykkää tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kattelin sähköauton akun rakennetta mutten löytänyt heti mitään infoa. Ei liene vastaava solurakenne kuten vanhoissa lyijyakuissa jolloin kennon kerrallaan voi uusia kuten ennen trukkiakuissa joista hieman kokemusta vaihtotyöstä. Vaan tämmöinen löytyi:

    https://yle.fi/uutiset/3-10853858
     
  4. -late-

    -late- Gearhead

    Yleensä akku koostuu moduuleista (esim. 27 kpl). Moduuli koostuu kennoista (esim. 12 kpl). Aika usein moduulissa on myös cvtn (cell voltage temperature node) joka kommunikoi akun sisällä olevan ecun kanssa. Tuon ecun softa on sovitettu esim. käytettyyn kennokemiaan (niitä on useita vaikka yleisesti puhutaan litium-akuista).

    Nestekiertoisessa akussa on myös lämmön vaihtimet, putket ja usein myös nesteen lämpötilatunnistimet. Siellä voi olla myös lämmitysvastuksia. Usein myös sulakkeet, kontaktorit sekä huoltoerotin sisältyvät akkuun.

    Akkujen rakenne vaihtelee paljon ja korjattavuuteen vaikuttaa moni tekijä. Tiedän moduuleita vaihdettavan mut en tiedä akkua johon voisi vaihtaa kennon.
     
  5. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kaasuautoilun suurin este on kaasunjakelu. Moni varmasti hankkisi kaasuauton, kun ei vaan niitä kaasupisteitä ole suurien kaupunkien ulkopuolella. Samoin kun uusia autoja ei ole kuin se muutama malli enää. Eikä kaikki jaksa vekslata kaasulaitteita autosta pois ja taas seuraavaan autoon, jos ei ihan oikeasti sillä säästä. Tee-se-itse miehet on nyt erikseen, muttei se tavallinen kalle käyttöautoilija.
    Kaasuautoilun tukeminen ja kaasuverkoston parantaminen olisi pitänyt aloittaa 20 vuotta sitten, eikä nyt.
     
    impala-63, Hai, janiluo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. simeoni

    simeoni Gearhead

    Mie ratkasin asian laskutoimituksella:
    Vanhan auton bensat 260€/kk
    Aivan tuliterän sähköauton kuukausilyhennys 295€/kk
    Sähköauton lataukset kotona 20 000km ajosuoritteella 450€
    =870€ vuodessa että vaimo saa ajaa tuliterällä autolla omat ajonsa, eikä minun tarvitse vaivata päätä minuutin vertaa minkään remonttien ja huoltojen kanssa, mitä nyt väistämättä tulee 20 vuotiaiden kanssa millä tähän asti on ajeltu.
     
    Muokattu: 11.8.2021
    Kruunusaari, Catiska ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  8. -late-

    -late- Gearhead

    Jos ketä kiinnostaa niin tuolta voi klikkailla monenlaista infoa aiheesta päästö. En tiedä kuinka oikein on mut vakuuttavalta näyttää. https://edgar.jrc.ec.europa.eu/

    Sieltä bensaa liekkeihin esim. aiheesta: miksi suomi, kun muut maat...
    Sieltä voi myös vilkasta kuinka energiantuotannon ja liikenteen päästöt suhteutuvat tai suomalainen vastaan ruotsalainen.
     
  9. Cocco Bill

    Cocco Bill 3rd gear

    Sähköauto..kaasukosla..bensa..diisseli..hybridi tai light hybridi..suihkuturbiini vai höyrykaarako,saattaa niitä muitakin vielä olla,petroolia ei taida enää saada mistään nykyään?

    Ajaa VIELÄ sillä mistä tykkää eli pitää bensautonsa bensalla tai vaikka legendaarisen 5,7 sepelimyllynkin rouskuttamassa kuluttipa ajokkisi 5 tai 15l satasella eikä harrasteautossa haittaa 25litraakaan kun kilometrit ynnää mitä kesässä tulee ellei nyt ihan pillurundia kaiket illat kierrä tai tyhjäkäyntiä taksitolppatyyliin harrastele.
    Vanha kunnon jenkkikasi kaasulle...kannattaako silloin myydä pois ja luovuttaa viestikapula seuraavalle??
    Aika tekohengitystä vaikka tiedän muunnossarjoja toki olevan ja moottorin niillä toimivankin mutta idea katoaa minusta vähän kuten katosi aikoinaan kun Perkins iskettiin DeSoton keulille tai New Yorker pistettiin petrolikuurille ja nämä merkit+mallit vaan esimerkkeinä aikansa touhuista kun bensaa pidettiin kalliina mitä se on aina täällä ollukin.

    Kummasti vaan jenkkikoslat oli suosittuja,niillä kierrettiin rundia ahkeraan,säädötkin saattoi olla mitä sattui kuin kuntopuoli muutenkin autoissa ja osa porukasta ajoi jopa ydintalvetkin ajonsa niillä hengissä selviten ja bensalaskutkin vissiin tuli maksettua kun tinki jostain muusta.
    Voi ostaa vaikka pikkasen halvemman kännykän,vähentää viinanjuontia tai pistää eukko ruotuun keittiöremonttihuumassa tms mikä nyt kenenkin "pieni pahe" onkin tai velvollisuus kunhan pitää itsensä miehenä.

    Nyt ollaan siinä tilanteessa että loppukäyttäjät lukee tätä sepustusta,ei tahdo enää löytyä vippaskonsteja bensankiertoon ellei tuota kaasua huomioda tai E85 värkkäilyjä mutta kun laskette ajan-vaivan ja muutoskulut noille tai tankkauspaikkojen määrän ja sijainnin huonolla säkällä kaasulle niin mahtaako olla itua?
    Seuraavat 10vuotta tai jopa 20v niin bensaa varmaan saa yhäkin täällä,monissa maissa vielä vuosikymmeniä EU ulkopuolella,saattaa olla toki vieläkin kalliimpaa mutta suurin ongelma lienee ajokiellot enää moisilla fossiilisten ja myös kaasunkin kuluttajilla EU alueella eli myös nykyiset kuin entiset käyttiksemme mukaanlukien olipa keulilla munuaista,tähteä tai seppelettä,sama kohtalo kuin harrastekalustolla.
    Silloin kalusto muutenkin toki jo vanhentunut entisestään,luonnolinen poistuma koskettanut myös bensa kuin dslkuskeja autojen kera vuosi vuodelta enemmän ns normaalipoistumana ja nämä viimeiset perinteiset mitä meillä nyt monillakin allamme ovat taatusti hankalia pitää toimivina ,luotettavina toisin kuin joku vanha pystylyhtymersu tms,kiitos elektroniikan,heppoisten monimutkaisten rakenteiden ja varaosien puutteen kuin yhtähyvin osaavien korjaajienkien eikä seuraavan sukupolven autolijat näitä osaa enää kaivata samaan malliin koska Tesla tai joku muu teknologian ihmelaite jollain voimanlähteellä,esim vedyllä,on etupihalla valjastettuna,merkistä viis.
    Miksipä kaipaisivat kun ei mitään omakohtaista kosketusta eikä muinaismuistoilla saisi edes ajaa liikenteessä,mitä kaipaamista siis olisikaan.
    Museoissa niitä voi nähdä ja ihailla,vähän sieltä täältä esimerkkejä malleiksi vuosien varrelta ja nimilappu näyttelytyyliin missä esittely.

    Sähköiseksi muutaminen...niin.. kuulostaa paljon helpommalta kuin on,pitää olla tietotaitoa paljon ja mieluusti enemmänkin,kunnon tilat ja paksu lompsa että tuhoaa vaikkapa 60 Kaukonsa tuolleen ,museoauto ei enää museoauto ja mikä moisen idea edes on,en ymmärrä.

    Esimerkki ei myöskään taatusti täytä minkään viranomaistahon,maan tai valmistajan kriteereitä tehdastekoisesta sähköautosta sallia liikenteeseen vuodelta esim 2021 eli mitään takeita ei ole sallitaanko tämmöisetkään omatekoiset taidonnäytteet tulevaisuudessa muiden sekaan ajettavaksi edes turvallisuutensa vuoksi saati muutenkaan.

    Nyt kannattaa vielä kaivaa naftaliinista navettaan ,tallinurkkaan tai tunkiolle säilötty jenkki ,tai olipa minkä maan tuotos tahansa,jos sillä ajaa meinaa joku joskus vielä laillisesti.
    Kunnostaa toki saa hamaan tappiin asti ja polttaa tallissa valoja,rakentaa näyttelyautoja ym trailer queeneja mutta ei niiden enää ajokuntoisia tarvi olla kunhan pintapuolisesti täydellisiä.
    Näinhän se aikapäivät ollutkin,hienoimpia ei ikinä edes käynnistetä eikä niissä öljyjäkään ole sisällä valuttamassa alleen tai muuten sotkemassa jos toimivia muutenkaan.

    Näin on siis käymässä myös tavistason kalustolle,koristeiksi vaikka puutarhaan!
    Espanjasta kaupataan hienoa harrastekalustoa sopuhintaan esim brittilehdissä...kas kun Espanjassa niillä ei enää oikein tahdo saada ajaa edes kokoontumisiin ja Espanjahan on EU maa.....
    Brittilehdissä,esim classic american.uk upeaa harrastekalustoa rupeaa olemaan muistakin EU maista tyrkyllä normaalin heidän USA:sta rahdatun "uustuonnin" ohella,myös Suomesta nähnyt ilmoituksia ja ymmärrän hädän päästä" R/Tstä tai SS "eroon tai muusta arvoautosta kun paljon rahaa kiinni ja rupeaa tie olemaan pystyssä EU:ssa jo kahdenkympin saati viidenkympin pyynteineen myydä olipa kunto miten rautainen tahansa.
    Saa edes jotain mutta toisaalta myydä unelmiensa auto kunhan joku vaan ostaa jossain...niin,hankala yhtälö pitääkö vai päästääkö?
    Hintaso punnista euroksi ei muuten päätä huimaa suomipyynteihin ja tuonnepäin kelpaa vaan parhaat yksilöt parhaista,tarjontaa on .
    Ilmeisesti UK poikkeaa EU päästölinjoilta niin että näissä vielä kauppa käy sielläpäin ja harrastajia löytyy jos hinta kohdillaan.
    .
    Huonot yksilöt ja projektit jää yhä enemmän käsiin ja myymättä halvallakin päätyen pihanperille pusikoihin ,oisko isot full sizet kaikista huonoimmat kortit myyntimielessä vaikka itse autoissa ei taatusti syy siihen ole,päinvastoin?

    Ennenvanhaan juuri talojen takapihat ja pusikot oli se aarreaitta joista saattoi löytää jopa ruosteisen suomi-sedanin loppuunajetut jämät jonkimoisessa kuosissa mistä alkaa semmonen "pidempi iltapuhde" mutta maailma onkin muuttunut kovasti ja nopeasti,enää pusikossa tai edes kerrostalon pihassa lojuva vielä ehjänoloinen hooteekään ei herätä mitään mielenkiintoa muuta kuin rikkomiseen,perinteet on toki edes siinä säilytettävä!

    Pallo on lähtenyt liikkeelle pohjoista kohden ja saattaa toki pomppia ja poukkoilla epäsäännöllisesti eikä etene suoraviivaisesti mutta Suomen tuntien se suurinpiirtein vaikka imetään tänne mahdollisimman nopsaan koska tällä saa rahastettua sekä mainetta +kunniaa olipa toimivia vaihtoehtoja antaa tilalle tai ei.
    Aika monet on sitä mieltä että ei mutta Helsinki ei kuule,huono linja vai tyhmä kansako..?
     
    Muokattu: 12.8.2021
    Kruunusaari, viikinki75, faikku66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Itse olen reilu 30 vuotta päivittäisajoa suorittanut vanhoilla "jenkkiromuilla" ja ei ole aikomustakaan uudistaa ajoneuvokalustoa tai ruveta säästelemään josain käyttökuluissa.Jospa sitä bensalla sais ajeltua sen parikymmentä vuotta jos elinpäiviä riittää sinnekkään asti,vitutukseen tässä varmaan viimeistään jossain vaiheessa kuolee tätä nykymeininkiä katsellessa:D.
     
    viikinki75, musta pässi, Poni -69 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No, vähän ylläolevia mukaillen. Tapahtumissa liikkuu ehkä todella paljon porukkaa, mutta mites muuten? Itse en tykkää niin tapahtumissa käydä, vaan ajelen enempi arkiajoja sitten jenkillä. Silloin, näkee hyvin, hyvin harvoin harrasteautoja, merkistä ja valmistusmaasta riippumatta. Vaikka miten ajelis. Kyllä ne ajelut vaan keskittyy sinne tapahtumien ympärille.

    Joka siis on täysin ok, mutta samaa aikaa tuntuu nurinkuriselta nurina bensan hinnoista, ynnä ympäistöpäätöksistä ja muista. @Cocco Bill kiteytti asian hienosti, ajakaa vielä kun niillä voi ajaa. Voihan se olla ettei kenenkään meidän elämässäolevien elinikä riitä siihen että nähdään nitten poistuminen lopulta, mutta mites jos huomaat 10v päästä ettei sillä hillotulla helmellä voikkaan enään ajaa?
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  12. Mäkiauto:

     
  13. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    Sähköautoiluun liittyen, tässä muutama päivä sitten kaveri ajeli autokaupan pihaan muutaman vuoden vanhalla Saksalaisella laatumerkillä, joka oli oli kalliimmasta päästä ja diesel moottorilla. Meinasi "trendin " mukaan vaihdella sähköautoon, myyjä totesi, että yhtään diesel autoa oteta enää vaihdossa, matka jatkui toiseen kauppaan ja sama homma. Vasta kolmas perheyritys otti dieselin vaihdossa ja vaihtoi sen "himoittuun " sähköautoon. Jos vaihto ei olisi onnistunut, niin ei kai olisi auttanut kun ajella "saastuttavalla" diesel laatuautolla. Muutamat autokauppiaat alkavat siis valita kuka ja mikä käy asiakkaaksi, kuka ei.
     
    Kruunusaari, viikinki75 ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kysyntä ja tarjonta sitä säätelee. Jos autokaupan varastossa on pitkä rivi muutaman vuoden ikäisiä premiummerkin dieseleitä ja niiden kysyntä on vähäisempää, ei niitä silloin haluta lisää. Ei siinä mitään sen periaatteellisempaa ole.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  15. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    Siinäpä se kun ns. "normiautoilija" säikähtää tätä nyky maailman lopun politiikkaa ja haluaa nopeasti eroon vanhasta tai uudemmasta diesel autosta, mutta ei saa sitä vaihdettua, kun ei kauppa käy. Alkaa pelätä maksaneensa taivaan tuuliin monen sadan euron osamaksu lappuja, niin kohta eivät uskalla, eivätkä pysty tekemään minkään sortin autokauppoja, mutta silti pitäisi jollain liikkua. En usko että autokauppiaatkaan tästä "paniikista" paljon nauttivat, saati kuluttajat.
     
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo-o ei se todellakaan ole autokauppiaankaan ilo. Pitkät asiakassuhteet pitää hoitaa tosi taitavasti, ellei halua niitä suututtaa. Usein ihmiset kuitenkin ymmärtävät järkipuhetta, alkujärkytyksestä toivuttuaan.
     
  17. Stratos

    Stratos 2nd gear

  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Sama täällä, vanhoilla jenkeillä on ajeltu kesät ja suurin osa talvista kunnes tajusin 14 vuotta sitten että voin muuttaa ne kaasulle. 13 vuotta on ajettu tyytyväisenä omilla kaasuautoilla tietämättä mitä bensa tai diesel mittarilla maksaa. Viimetalven ajoin 30 vuotta vanhalla pickupilla. Kaasulle muuttamiseen meni 1 päivä ja 30 minuuttia kesti kaasuosien purkaminen edellisestä pickupista kun ostaja ei niitä halunnut. Kaasulla meinaan ajaa loput parikymmentä vuotta ja naureskella nykymeiningille. Se on sitten perikunnan ongelma millä he ajavat ja minne romuni rahtaavat.
    :D
    - Jani -
     
    Kruunusaari, tooke, viikinki75 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Jos diesel autot ovat liikkeiden mielestä pelkkä murhe niin miksi niiden käytettyjen diesel autojen hinnat eivät ole pudonneet normaalia enempää??
    Mulla on kyllä haluja vaihtaa pari- kolme vuotta vanhaan diesel maasturiin nykyinen käyttö maasturini.
     
  20. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Toi kaasu olis varmaan ihan ok,mutta perkule kun asuu niin "syrjässä" ettei taitaa lähin kaasuasema olla lähes 100 km päässä.
     
    impala-63, tooke ja janiluo tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!