Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Se on tää sähköautojen hypetys, mikä on ihan älytöntä. Ja dieselillä ei "kuulemma" tee mitään.:rolleyes:
    Muutenkin kaiken maailman "Maailma pelastuu"-tyypit on ihan perseestä kiihkonsa kanssa.

    Onhan se hyvä, että ajattelee ympäristöä, ym. Mutta kaiken maailman kiihkoilijat ärsyttävät ihan vitusti.

    Maailmanlaajuisesti sillä ei ole mitään merkitystä, millä ajat täällä. Suomi on pieni maa, joka on ihan kärjessä minimaalisen saastuttavuuden mittarissa.
     
    Desoto57, impala-63 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Vielä ei voida todistaa sähköautojen paremmuutta pitkässä juoksussa, koska ne on ollut vasta niin vähän aikaa.

    Katotaan sitten, kun esim. Teslat alkavat olla 15 vuoden iässä. Onko niitä enää liikenteessä?
    Jos akkuteknologia kehittyy, niin varmasti. Nykyisellään ne on hyödyttömiä/arvottomia siinä iässä, koska uusi akusto maksaa niin paljon. Tämä on kuitenkin niin uusi juttu, ettei vielä voi tietää.
    Jos akut halventuvat, niin voi olla.
     
  3. -late-

    -late- Gearhead

    Kattelin päivällä Mahlen juttuja, lähinnä multi jet ignition -systeemin esittelyä. Vahvasti uskovat polttomoottorin CO2-kilpailukykyyn monessakin sovelluksessa, varsinkin isompien ajoneuvojen moottoreissa. Aiemmin tsiigailin myös dedicated hybrid engine-juttuja. Kyl tulevaisuuden polttikset varmaan tehokkaita on, monessa mielessä, eikä ne mitään nykyisen kaltaisia bensa- ja diesel-vehkeitä ole.

    Yhtä lailla, tuskin nuo nykyiset sähköautojen komponentit samanlaisina pysyvät kun määrät kasvaa. Veikkaisin integraatioasteen kasvavan ja ruuviliitosten vähenevän.

    Viitaten usein esitettyyn näkökulmaan, Suomen päästöt on pienet verrattuna johonkin. Yhtä lailla vois funtsia paljonko on suomalaisen päästö verrattuna jonkun maalaiseen? Ja saisiko sen alentamiseen käytetyllä fyrkalla parempia tuloksia jos se käytettäis jossain muualla. En tiedä.
     
    Muokattu: 18.8.2021
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Nykyinen polttomoottoriauto vastaan sähköauto-kilpailu perustuu vahvasti juuri auton CO2-päästöön ja voiton vie aina sähköauto kun siinä ei ole pakoputkea. Se on sitä vihrpiipertäjien logiikkaa, sähköhän tulee puhtaasti töpselistä. Pakoputkeen kyttääminen on se ongelma, oikeasti pitäisi kytätä käytettyjä polttoaineita. Fossiilinen energia lisää ilmakehän hiilidioksidimäärää mutta uusiutuva energia ei sitä tee vaikka CO2 määrä olisi sama. Tässä kohtaa ihmisten ymmärryskyky loppuu ja aivotoiminta jää luupille. Ei kyse ole myöskään Suomen päästöistä vastaan muiden päästöt vaan muutoksesta jossa kaikki maat vähentävät päästöjä kukin vuorollaan. Pienien maiden on helpompi tehdä muutoksia ensin ja vaatia sitten muilta samaa.
    o_O
    - Jani -
     
    Kowalski tykkää tästä.
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tämmöistäkin löytyi lehdestä.
    mistä olet saanut päähäsi, että sähköauton moottorit tai akut ovat kestäviä? Satun kuitenkin viettämään 37,5 tuntia viikossa näiden kinnereiden alla, päällä ja sivulla, niin saattanut hieman kokemusta kertyä. Sähköautossa on sähkömoottori, tehoelektroniikka ja voimansiirto(myös öljyä) samassa paketissa, ja kun se diodi tehoelektroniikasta poksahtaa, menee koko paketti vaihtoon. Sama koskee voimansiirron osia. Akuissa täysin sama asia. Sisällä akunhallinta, jota ei pysty vaihtamaan tai korjaamaan erikseen, vaan koko akku vaihtoon. Tesla taksareillakin meni 200tkm välein sähkömoottorit, ja akkuja korjattiin jatkuvasti.


    Montako korkeajännite kompressoria olet vaihtanut? Kai tiedät että ne toimivat hybrideissä ja täyssähköissä korkeajännittellä?


    Ai, PTC-vastuksia ei ole sähköautoissa? Kyllä niitä on. Niillä lämmitetään jäähdytinnesteitä. Mersun EQC:ssä niitä on 2. Toinen lämmittää nesteitä akulle, ja toinen sisätiloihin. GLC hybridissä 1. Seuraavaksi varmaan väität, ettei sähköautoissa ole jäähdytynnesteitä? Tai voimansiirtoa
     
    Desoto57 ja grantorino tykkäävät tästä.
  6. grantorino

    grantorino Gearhead

    Oikein mieltä lämmittää kuulla faktaa.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tätä ei käy kiistäminen. Varmaan komponenttien vaihdosta on kokemusta kertynyt, entä korjaamisesta?

    Tuolla ajatusmallilla kaikissa autoissa on ihan kaikki osat samassa paketissa, korin sisällä. Osaava korjaaja osaa avata konepellin ja kas, siellähän on vaihdettavia komponentteja.
    Osaava korjaaja (ei isojen kokonaisuuksien vaihtaja) osaa myös avata sen sähkömoottoripaketin. Ja kas, sielläpä on omissa koteloissaan sähkömoottori, tehoelektroniikka ja voimansiirto.
    Sähkömoottorista voi vaihtaa ne kuulalaakerit (kuten ihan teollisuusmoottoreistakin, rakenne ja toiminta aivan sama) jos tarvetta. Alkupään Tesloissa sille oli tarvetta kun olivat valinneet vääränlaisen kuulamateriaalin. Muuta kuluvaa siellä ei ole.
    Tehoelektroniikka on siinä omassa päätykotelossaan. Sinne komponenttitason korjaaminen vaatii jo osaamista enemmän, mutta kaikkien kolmen vaiheen kortit on sentäs erikseen vaihdettavissa ilman suurempaa osaamista.
    Voimansiirto. No, se on vain alennusvaihde jossa on yhteensä kolme hammasratasta ja niille laakerointi. Ei siirtohaarukoita, ei suurta kasaa rattaita eikä kytkimiä. Vähän tyhmempikin asentaja osannee tarvittaessa vaihtaa laakerit. Tosin tämä kuten muutkin komponentit, ovat yleisesti kestäviä.


    On ja kotona jääkaapissa, pakastimessa sekä viinilkaapissa. Korkeajännitekompuroita on maailma pullollaan...


    Niitä on muuta aika monessa dieselissäkin apulämmittimenä. Ja monen kaaran sisätilalämmittimessä, siinä "defan" tekemässä...
     
  8. -late-

    -late- Gearhead

    Ajomoottoreita en tiedä vielä yhdenkään olevan korjattavan (on niitä varmaan mut mä en tiedä). Sama alennusvaihteissa, pääosin ne vaihdetaan kokonaisina. Aika monessa tuo "tehoelektroniikka" sisältää muutaman muutakin toimintoa, en tiedä vielä yhtään korjattavaa tehoelektroniikkaa. Vaikka ne voisikin purkaa niin jonkinlainen vastuu, ohjeistus ja työkaluvaadekin korjaamiseen voi liittyä. Näitä jos ei valmistaja anna niin seppä kehittää itse. Noudattaen tietenkin erilaisia aiheeseen liittyviä vaatimuksia.

    HV-kompuroille autokäyttöön taitaa tällä hetkellä olla 2 valmistajaa. Ei ole ihan sama asia kuin "jääkaapissa". Polttisten PTCt on matalajännitteisiä, sähköautoissa pääosin korkeajännitteisiä. Niitä on sekä nesteen että ilman lämmitykseen. Jossain määrin erilaisia nekin siis.

    Polttis-autoissa aika pitkälti jäähdytysnestekierto ja kylmäainekierto käsitellään erikseen. Lämpöpumpullisissa sähkäreissä lämmönhallinta käyttää energian siirtämiseen ilmaa, nestettä ja kylmäainetta. Toki niissäkin on eroja, kaikki lämpöpumput eivät omaa samoja toiminnallisuuksia.

    Pointtini on että sähkärissä on aika monta juttua toisin kuin polttiksessa. Yhtä lailla, ehkä enemmän, on toisin kuin teollisuudessa tai kotona. En tosin tunne teollisuuden laitteita, arvailen vaan. Ja kirjotan nettiin.


    P.S. teini on ajellu tolla meän sähkärillä kesän aikana jo 6tkm, tänään se kuiten lähti veekasilla, en tiä miks
     
    Muokattu: 19.8.2021
    impala-63 ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Pointtini on: Työskenteleminen merkkikorjaamossa tms. vaihtamassa osakokonaisuuksia ei vielä takaa että noista tietäisi paljon mitään.

    Tämä koko saitti on täynnä väkeä jotka purkaa autot muttereiksi ja kasaa ne takaisin. Tekee muutoksia ja modauksia. Sitten samoille menee sormi suuhun kun puhutaan sähköautosta ja väittävät ettei niitä voi korjata.
    Ottaa sen sormen suusta ja katsoo mitä harrastajat näille tekee. Kyllä, akkupaketit, moottorit, voimansiirrot yms on tehty avattaviksi, muutettaviksi, korjattavaksi jne. Ei se ole kuin osaamisesta kiinni.

    Kurkkaa vaikka juutuubista kuinka Teslan tekniikka uppoaa Plymouth Satelliteen. Siinä samalla oppii että näitä voi korjata/modata siinä missä muitakin tekniikoita.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ennen autoharrastus olikin sitä että kaikki korjattiin itse ja se oli tärkein osa harrastusta. Nykyään autoharrastus on pelkkää rahoitustoimintaa tai autokauppaa. Ihan samalla logiikalla kuin että perheenäiti voi rakentaa itse omakotitalon koskematta työkaluihin, kaikki ostetaan palveluina.
    o_O
     
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kuka mitäkin harrastaa. Käyttöautoilu ja harrasteautoilu on kaksi eri asiaa. Uusia autoja voi kuka vaan ostaa kaupasta ja ajella, näin on aina ollut, ei se ole mitään harrastamista.
     
    janiluo ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  12. peto

    peto Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oisitte vetäny housut kinttuun ja heiluttanu kulkusia teslan kameran edessä ja hokenu tik tok kello käy.
     
    jyrgen, hartsa69, peto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  15. -late-

    -late- Gearhead

    Korjattavuudesta vielä pari näkemystä.

    Erään aika yleisen akun kohdalla on törmätty osan saatavuusongelmaan. Niitä on tarjolla varsin rajallisesti, kysyntää korjauksellekin alkais jo vähän olla. Merkkari vaihtais koko akun kun edustavat valmistajan ohjeita ja prosesseja.

    Usein esim. akkumoduulin vaihtamiseen liittyy muitakin tekijöitä kuin vanhan irrotus ja uuden asennus. Tasapainotus ja softan sovitusjuttuja lähinnä, mekaaninen työ ei yleensä ole haaste. Näissä on merkkarilla usein etulyöntiasema, ainakin vielä tällä hetkellä.

    Muuten merkkarilla työskentely ei mitään takaa mut ei se työskentelemättömyyskään. Kuviossa on monta muuttujaa. Nyt muuten tiedän jo yhden valmistajankin joka ohjeistaa alennusvaihteiden korjaamisen. Heidän akut korjataan lätkimällä uudet kamat sisään ja auto radalle. Kotelon tiiviys tarkastetaan, ei muuta.
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kuinkahan monta uutta sähköautoa tarvitaan kompensoimaan päästöjä jotka yksi palanut sähköauto aiheuttaa?
    :rolleyes:o_O
    - Jani -
     
    -chgr, Inlinee, pimeroolis ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  19. peto

    peto Gearhead

    Milloinkohan ensimmäinen suurpalo tapahtuu sähkiksen takia. Voi olla palomiehillä mielenkiintoista sammutella sähkistä esim.matalassa kauppakeskuksen parkkihallissa.
     
    janiluo tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!