Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ja jos katsoo liikkeiden pyyntejä seisokki autoista niin vuoden kahden varastoaika ei vaikuta mitään pyyntiin. Kattelin perheeseen yhtä tietyn merkkistä ja mallista autoa toisen tilalle. Tarve poistui että jäi hankkimatta ainakin vielä ja myin pois sen korvattavankin auton mutta hintataso ei ole nettiautossa muuttunut mihinkään sillä merkillä ja mallilla parissa vuodessa. Siellä tosin on ne yksityisetkin mukana. Luulisi että kohta ihmiset paniikissa vaihtavat niitä hyviä polttiksia sähköautoihin vielä kun ehtivät ja niitä alkas saaha puoli-ilmaiseksi meillekin hyväkuntoisia vaihdokkeja.

    Suurimmat syyt sähköautovastaisuuteen itsellä on ideologia ja raha. En myy sieluani ohisalon alttarilla kun ikäni olen ollut moottoripää. En osta uutta kallista sähköautoa kun sen rahan laitan muualle jos sitä rahaa joskus niin paljon ylimääräistä on. En edes tarvitse luotettavaa, varmaa uutta autoa. Olen osannut pitää vanhat luotettavana ja varmana huoltamalla ja ylläpitämällä ne. Olen muutenkin vissiin jonkun sortin extreme ihminen.

    Gasum on muuttanut jo toistakymmentä vuotta sitten uusia autoja kaasulle ostovaiheessa ja ostanut valmiita henkilökunnalle työsuhdekäyttöön. Jotenkin näkisin että on yhtiön hengen mukaista että niitä liikkuu heillä jatkossakin. Pitää kysyä kun kaveri on siellä joku päällikkö. Tietysti valtion hallituksen linjaus ja uusien saannin vaikeus ei hirveästi lisänne kaasupisteitä mutta näkisin erittäin järkevänä kaasuauton.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  2. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Pienenä tarkennuksena. Gasum ei ole muuttanut yhtään autoa itse kaasulle vaan on ostanut muutoksia niitä tarjonneilta yrityksiltä huoltoautoihin ja joihinkin työsuhdeautoihin.

    Gasumilla oli pitkään niin että kaikki työsuhdeautot oli pakko olla kaasuautoja, muuta ei saanut hankkia. En tiedä mikä tilanne on nykyään. Alun korkeita verotusarvoja työsuhdeautoissa kompensoitiin 150€ palkankorotuksilla ja yhdenvertaisuuden vuoksi samalla tuli myös mahdolliseksi saada sama korvaus jos osti oman kaasuauton. Sama käytäntö on edelleen. Tällä haluttiin kannustaa kaasuauton ostoa ja lisätä kaasuautojen määrää. Volvon kaasuautot kun tuli joskus 2006 suomeen niin niiden verotusarvo huiteli jossain 800 pintaan vissiin.

    Alkuun Gasum osti itselleen työsuhde autot ja kun alkoi olla ohjeistuksen mukainen vaihtoaika ne myytiin henkilökunnalle jos oli halukkaita. Jossain vaiheessa työsuhdeautojen hankinta siirtyi leasing autoihin ja loppui se henkilökunnalle kauppaaminen.
     
  3. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Niin luulisi, mutta kuten aikaisemminkin olen todennut, sähköautoilun este on vielä pitkään riittävän malliston saanti markkinoille. Pienemmässä kokoluokassa tarjonta heikkoa, perusperheautoluokassa muutama malli, eikä yhtään kunnollista farmaria. Hybridejä kyllä on saatavana ja nyt ne ns.kevythybridit jotka on lähinnä viherpesua.
    Monella ei ole mikään kiire vaihtaa polttomoottorista pois, ennenkuin tarjonta paranee.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Peräkärryjen ja trailereiden veto hankaloituu sähkövehkeitten kanssa.
     
    janiluo ja impala-63 tykkäävät tästä.
  5. -late-

    -late- Gearhead

    Tsiigailin eilen vähän Toyotan eCVT vaihteiston rakennetta netistä sekä esitystä uusiutuvan bensiinin päästövaikutuksesta perinteisissä ja pre-chamber ignition moottoreissa.

    Tuli taas mieleen että taitaa nämä nykyiset hybridit eri muodoissaan olla vasta lähtölaukaus tuleville polttomoottoriautoille. Ja milloin uusiutuvat polttoaineet ja DHE-moottorit ryntää markkinoille? Ja tuleeko ne edes hlö-autoihin?

    Näyttäis vähän siltä että polttiksen käyttöalue rajautuu, eikä sitä voi käyttää nykyisen kaltaisesti. Tarvii siis jonkun sähkömoottorin tms. auton liikuttamiseen. Tältä kantilta katsottuna Prius ja Ampera vaikuttaa ihan fiksulta.

    Mun Cadillac on saman asteikon toisesta päästä.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joo, laitoin epätarkasti ”muuttanut”, oikea termi olisi gasum on muutattanut kaasulaitteet uusiin autoihin. Oon ollu liikkeessä josta niitä on myyty varusteltuna valmiiksi. Ite myin yhden tiisseli terranon eräästä jo lopetetusta liikkeestä gasumille. Lisääkin olis varmaan menny mutta omistajat sössi senkin homman.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kun otsikko on "sähköautouskovaisuus" (huom yhdyssana:D) on luonnollista että jokainen käy täällä kertomassa kantansa otsikkoon ja koska ollaan harrasteautofoorumilla niin tekstiä tulee varmasti monta sivua. On huvittavaa seurata kun Catiskan kaltaiset uskovaiset käyvät välillä täällä kertomassa että heillä on rahaa.
    Mä olisin valmis ottamaan ilmaisen sähköauton vaikka heti. Silti olen aika varma että ajokortti viedään ennen kuin mikään sähköauto minulle tulee. Asiastahan voisi lyödä vedon eli kaikki jotka ovat varmoja etteivät sähköautoa tule hankkimaan laittavat vaikka €20 pottiin ja nimen listalle ja aina kun hankkii sähköauton niin nimi vedetään yli listalta. Viimeinen nimi joka jää listalle saa koko jäljellä olevan potin. :D
    :rolleyes:
    - Jani -
     
    Swinger tykkää tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Kyl se on vaan niin poijaat, että tehdasvalmisteisten kiihtyyyskilpailut voitetaan sähköautoilla...
    "Uutinen
    Vuoden odotetuin kiihdytyskilpailu – 1914 hv:n Rimac Nevera vastaan 1020 hv:n Tesla S Plaid"

    Sähköauton omistajalle on parasta musiikkia sähkömoottorin ja köyhien vinkuna.
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Suuri kysymys kuuluu; ketä kiinnostaa??
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

    Ei ole mitään tarvetta vaihtaa autoa mihinkään sähkölaitteeseen. Nykyajan bensa autoissa on niin naurettavan pieni kulutus, omassakin vain 4,5 l/100km maantiellä ja tankillisella ajaa 1000km.
    Tälläinen nykyajan käyttöautoilu on vastapainona pelkkää säästöä jenkkiauto harrastukselle.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  11. -late-

    -late- Gearhead

    Yksittäisen hlö-auton kulutus ja kustannus ei ole jutun juoni. Enemmän painaa ne "miljardi"autoa jotka nostaa CO2 maan alta ilmakehään. Toki moni muukin taho sitä nostaa mut painopiste on nyt hlö-liikenteeseessä. Siihenkin lienee joku syy että koko maailma asian kans painii, toiset maat enemmän ko toiset.

    Ennustan vintage racen nousevan suosioon kun ne pörisee. Ehkä nykypäivän skabaaminen jopa hiipuu joskus, ainakin nopeimmat on bittinikkareita vinkuvilla autoillaan. Tai sitten ei.

    Kaikki tällä palstalla on uskovaisia johonkin uskoen. Toisia vaan luonnehditaan raflaavilla nimillä, minutkin ylistettiin idiootiksi. o_O
    Tiedä vaikka olis oikeinkin.

     
    janiluo, isalmela ja impala-63 tykkäävät tästä.
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kulutkin kun on tehty keinotekoisesti polttiksille ,kunhan raja aukeaa niin 50 cent litra alkaa kulutus olemaan aika kevyttä.veroilla ja ja muilla keksityillä rasitteilla saadaan tulevaisuudessa kaikkien liikkuminen maksamaan.nytkin puolet joukkoliikenteen lipun hinnasta otetaan autoilijoiden kassasta,eli olisi tuplaten kalliimpi painella julkisella,halpaa ja ekologista kun bussi vie kolmea tai viittä kerralla.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  13. grantorino

    grantorino Gearhead

    Pelkkää vihreiden propakandaa, turha autoilua on syyttää. Maapallo tuhoutuu muutenkin ennen pitkään. Olisi hauskaa nähdä, miten vihreät sähköautoilun kannattajat sammuttavat hallitsemattomia metsäpaloja ja tukahduttavat tulivuorien CO2 päästöjä.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  14. J.J.

    J.J. Gearhead

    Puolen tusinaa isoa rahtialusta tuuttaa samanverran häkää ilmaan kuin kaikki maailman autot yhteensä. Rahtialuksia maailmassa on semmoset 60000 kipaletta.

    Kyllä tämän pallon probleemat on ihan muualla kuin Suomen autokannan päästöissä.
     
    Artsi Bunker, impala-63 ja Imusihti tykkäävät tästä.
  15. -late-

    -late- Gearhead

    Joo, ei suomi eikä maailman autokanta hommaa ratkaise, sähköautotkin on vain osa liikkumisratkaisua. Joku tutkimuslaitos ennusti että puolet autoista tulee olemaan sähköä ja puolet hybridejä uusiutuvalla bensalla. Niiden välittömästi haitallinen päästö bensäkäytössä on vähän parempi mut CO2 alenema jotain 80%.

    Meriin, tulivuoriin ja kiinalaisiin kännykän kuoriin ei kannattane puuttua kun ei niihin hallinto voi vaikuttaa. Rahtialuksiin voi vaikuttaa nopeammin kuin rahtialusten tarpeeseen.

    Ihmisen vaikutus CO2:seen oli joskus jotain viiden pinnan luokkaa, mut se keinuttaa tätä venettä.

    Jätän tämän maailmanhalailun nyt tähän ja lähden päästämään viimeset Misonit ilmakehään.
     
    impala-63 ja J.J. tykkäävät tästä.
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    oma käyttöharrastekin menee melko tarkalleen sen 1000km tankillisella. Tosin tankki on 132L eikä tartte tinkiä amerikan meiningistä dodgella. Että jiihaa vaan, vaikka tiisseli onkin.

    ”Ennustan vintage racen nousevan suosioon kun ne pörisee. Ehkä nykypäivän skabaaminen jopa hiipuu joskus, ainakin nopeimmat on bittinikkareita vinkuvilla autoillaan. Tai sitten ei.”

    Niin, kuuloaisti, näköaisti, hajuaisti ja tuntoaisti on 4/5 ihmisen tuntoaistista jotka tulee tyydytetyksi ihmisellä joka on käynyt polttomoottoristen härvelien drag race kisoissa. Sähköautolla tarvitaan 1/5 eli näkö mitä enää tarvitaan. Käytiin pojan kanssa lentokentällä nopeuskilpailuissa. Tesla lähti viivalta, suhina kuului ja rengas vähän ulahti. Mekin lähettiin pois pojan kanssa.
     
    f34 tykkää tästä.
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ei ihan osunu maaliin toi sun väittämä.
    Ne isot rahtialukset tuottaa ilmakehään rikkiä enemmän kuin kaikki autot yhteensä joka johtuu tietysti siitä että autot ei juurikaan tuota yhtään rikkiä ja noi isot alukset kun polttaa sitä bunkkeri laatusta raskasta polttoöljyä josta tulee aivan helvetisti rikkiä ja muuta paskaa..
     
    Catiska tykkää tästä.
  18. north

    north Gearhead

  19. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    "Konepellin alla onkin sitten uutta tekniikkaa, sillä siellä sähkömoottori pyörittää kampiakselia"

    Taitaa olla aika mielenkiintoinen tekninen ratkaisu....
     
  20. J.J.

    J.J. Gearhead

    No nehän ne perkeleestä onkin. Hiilidioksidi taas on elämän lähde.
     

Kerro tästä muillekin!