Sähköikkunoiden sähkökaavio?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Oldsi85, 22.6.2011.

  1. Oldsi85

    Oldsi85 1st gear

    Millä tavalla/mitä kautta virta kulkee sähköisessä lasinnostinsysteemissä?

    Joka ovessa on sähköikkuna, ja niitä kaikkia voi käyttää myös kuskin paneelista. Systeemissä ei ole lukitusmahdollisuutta...

    Joku joku viitsisi vähän selvittää tuota mysteeriä....

    lasinnostimen moottoriin näytti menevän kaksi johtoa...

    Kyse siis GM:n farkusta
     
  2. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    maailmassa ei ole vielä yksimielistä vastausta tuohon sähkökysymykseesi :eek:

    kokeillaan kuitenkin jotakin… josko siinä napaisuus kääntyisi siinä kytkimessä..
     
  3. Oldsi85

    Oldsi85 1st gear

    hmm.... tarkoitin kysyä oikeestaan, että miten noi sähkölasit on johdotettu.
    Että mitä kautta esim. maadotus tapahtuu... Ja mihin kuskin paneelista menee johdot muiden ikkunoiden katkaisijoista, ohittavatko ne ikkunan varsinaisen katkaisijan (esim. takaikkunan katkaisija)
     
  4. flstc

    flstc 2nd gear

  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jokaisessa ovessa on kaksinapainen vaihtokytkin, joka yhdistää plussan ja miinuksen ikkunannostajan moottorin johtoihin. Nostaessa toisinpäin ja laskiessa toisinpäin. Moottorin pyörimissuunta siis riippuu siitä, kumpaan johtoon plus ja miinus tulee. Kuskin ovessa olevat muiden ikkunoiden katkaisijat on yhdistetty ovissa olevien rinnalle.
    Erillistä maadoitusta siis ei ole, koska sekä + että - tulevat moottoriin katkaisijan kautta.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Oikeampi olisi ehkä kuitenkin "sarjaan". Jos toinen kytkin on irti tai sopivasti
    rikki, niin ikkuna ei toimi siitä paikallaan olevasta. Ja taas: "usein, yleensä",
    riippuu toteutuksesta.
     
  7. flstc

    flstc 2nd gear

    Eiköhän ne kuitenkin ole rinnan kytketty. jos olisi sarjassa niin silloinhan pitäisi painaa kaikkia yhtä aikaa...
     
  8. JTE3

    JTE3 Gearhead

  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sen takia lainausmerkit. Mutta enempi sarjassa, kuin rinnan.
    Jokainen kytkin on vaihtokärjillä ja lepotilassa päästää läpi sen toisen kytkimen
    ohjauksen ja taasen toteutuksesta riipuen kuskin oven kytkimen kautta tulee
    maa ja/tai virta, kun se on lepotilassa. Eli varsin usein kumpikin kytkin
    vaikuttaa siihen, toimiiko ikkuna vai ei.
     
  10. flstc

    flstc 2nd gear

    Kun noitakin kahta ylempänä olevaa piirikaaviota katsoo niin kummassakaan ei ole minkään laista sarjaan kytkentää eikä kummassakaan toinen kytkin vaikuta toisen toimintaan. ja näin on myös omassa k5 blazerissä, jossa tulee kummallekkin ovelle oma + ja - ja kytkimet ovat rinnan
     
  11. Dotge Joe

    Dotge Joe 1st gear

    Kaaviossa näyttäs olevan hyvinkin yksinkertainnen tuo kytkentä, ovikytkin kytkee + :ssa mootorin ylös- tai alas- käämille = erilliset käämit mootorin sisällä. Maadotus tulee mootorin sisältä runkoon ei kytkimeltä.

    Hieman tarkenmmin kun tuota kytkentä kaaviota seuraa huomaa tuon maadotusmerkin mootorin rungosta.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jaa, ja kaikki on tehty, kuten tuossa kuvassa? Nuo kahdella käämillä olevat
    moottorit on ollu jo aika pitkään harvinaisia GM:n tuotannossa. Tuoreemmissa
    on moottori ihan ilman omaa maata ja kumpikin sähkö tulee vaan kahta
    johtoa pitkin.
    Ollaan sitten täsmällisempiä, jos pelkääjän ikkunakytkimeen tulee kolme
    johtoa, se on vaan rinnan, mutta jos tulee 5 johtoa, niin sitten osittain sarjassa.
    Toteutuksia on paljon muitakin, se on merkki, ikä ja mallikohtaista.

    GM:llä varmaan 80-luvun alussa vielä oli noita kolmejohtoisia ja lopussa
    kai jo melkein kaikki 5-johtoisia. Ainakin -86 K5 oli jo 5-johtoisella kytkimellä,
    sellaisen nähneenä.
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Sattuipas sopivasti tällainen keskustelu. Mun -00 Cherokeen ikkunat oikuttelevat ihmeellisesti. Toinen takaikkuna jäi puoleen väliin, eikä liikkunut kumpaankaan suuntaan kummastakaan napista, muut ikkunat toimivat normaalisti. Olin mittaavinani, ettei moottorille tullut jännitettä. Vedin suoraan akulta piuhan, että sain ikkunan kiinni. Moottori ei ole maadoitettu runkoon, siihen menee kaksi piuhaa. Pyörimissuunta muuttuu sen mukaan kumpaan antaa jännitettä ja se toinen piuha pitää maadoittaa. No, sain ikkunan kiinni, ja kasattuani verhoilut paikalleen se toimikin normaalisti. Pari päivää myöhemmin ampujan ikkuna ei toiminut omasta napistaan mut kuskin napista toimi. Tämä(kin?) vika korjaantui itsekseen. Onko kellään ideoita mikä tuollaista voi aiheuttaa? Mahtaako näissä uudemmissa olla tuokin systeemi tehty monimutkaisemmaksi jollain prosessorilla?

    Lisäksi takaluukussa ei toimi mikään sähkölaite, ei pyyhin, lämmitin eikä keskuslukko. Lämmittimen kytkimessä oleva merkkivalo syttyi ja sammui omia aikojaan kunnes irrotin lämmitysvastuksesta piuhan. Näillä ei luulisi olevan mitään yhteyttä keskuslukitukseen. Eipä nuo viat muuten häiritsisi, mut joskus kuitenkin jää ikkuna auki tien päällä vesisateessa.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nollanollassa voi olla jo vaikka mitä älyä laseissakin...
    Katsopas ettei takaoven johtosarjalle ole pistoketta ovitolpassa tai sen sisällä.
    Voisi olla hyvä hapettumapaikka.
     
  15. Dotge Joe

    Dotge Joe 1st gear

    Ja taas törmätään siihen että osa puhuu esim.-60 luvun kytkennöistä, yksi kuvalla jostakin vuodesta etc.
    Ja jos kysymyksen heittänyt laittaisi auton vuosimallin mukaan... niin tuo kysymykseen vastaus voisi helpottua huomattavasti = jollakin olisi sopiva kaavio tuohon autoon.

    janne
     
  16. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Jatketaan vanhaa keskustelua.

    Kuinka nämä sähköikkuna kytkimet johdotetaan?
    [​IMG]

    Kytkimissä vaihtuu napaisuus. Kuskin oven saan tehtyä mutta mites tuo apparin puoli kun sen ovessa ja apparin ovessa on kytkin.

    Molemmista kytkimistä + ja - johdot samoinpäin niin sulake napsahtaa jos molemmista kytkimistä painaa erisuuntiin?
     
  17. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Kannattaa kaivaa jostain joku kaavio jelppimään mistä saat "matkittua".
    Toistensa läpi.
    Eli kuskin puolen teet "pääpiiriksi" josta kiertää pelkääjän puolen kautta.
    Ei omia virtoja kummallekkin vaan "läpi".
    Olet saattanut tämän huomata käytännössä jossain autossa jos olet ärsyyntynyt tai kuski on ärsyyntynyt kun laseilla leikitään ja painanut "nappia" vasten niin ei liiku mihkää kun ei kulje virtaa.

    En tiedä miten olet yrittänyt tähän mennessä toteuttaa.
     
  18. impala-63

    impala-63 Gearhead

    No en ole vielä yrittänyt vaan suunnittelen johtojen vetämistä. Tulee siis - 80 scottariin sähköikkunat manuaalisten tilalle.

    Sun verran piippailin noita että ylempi nappi ylin rivi sähkö mene niiden kahden ja alemman rivin kahdesta vasemmassa laidassa olevasta silloin kun kytkin on normaali asennossa. Eli vissiin kuskin puolen käskyt ylempi oikea ja alempi vasen ja keskeltä moottorille. Alempi rivi oikean puoleinen saa sitten +12v joka napin asennosta riippuen antaa siihen keskelle alempaan tai ylempään riviin +12v jotka siis menee moottorille. Näin meinasin nyt kokeilla.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kannattaa laittaa releillä. Toimii ikkunat paljon paremmin ja nopeammin.
     

Kerro tästä muillekin!