Sähköinen alipainepumppu jarrutehostajalle ym. viritykset.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Make.S, 18.3.2018.

  1. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mitäs porukat on viritellyt tehostamaan jarruja.
    Ite hommasin talvella tehostajan, mutta "jyrkästä" nokasta johtuen ei tuu tarpeeksi alipainetta.
    Tehostaja moparia, pääsylkkä letukkaa, joten voishan sinne vielä jotain muutakin sotkea..
     
  2. Make.S tykkää tästä.
  3. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mikäs systeemi siihen rakennetaan, ettei koko ajan rutkuta alipainetta?
    Siis just jotain tollaista hakusessa.
    Jos jollain vast. myynnissä, niin kiinnostaa.
     
  4. Make.S tykkää tästä.
  5. arttu

    arttu Gearhead

  6. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Jonkun tän tyylisen joskus hommasin ...https://www.uspartsperformance.fi/viritysosat/jarru-ja-alustanosat/jarrut?us_osa2=3774
    Lähtee käyntiin kun alipaine tippuu ja sammuu itsestään.
    Helppo laittaa ,....... on varmaan huonojakin puolia - en ole mitannut mut saattaa ottaa lajinsa virtaa ? Lieneekö olemassa eri toiminta periaatteella mut jotkut noista hieman äänekkäitä / ja pumpun "värinä/tärinä" voi jopa jotakuta häiritä......
     
  7. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Novassa tappelin uuden koneen heikkojen alipaineiden myötä pitkän aikaa jarrujen kanssa. Isompi tehostaja auttoi hivenen ja erillinen alipainesäiliö toi sen yhden tehokkaan jarrutuksen muttei enempää. Eli jos kone ei oikeasti kehitä kunnolla alipainetta, niin ei ne varsinaisesti tuo pelastusta ne alipainepöntöt ja isommat tehostajatkaan. Pieneen alipainevajeeseen varmaankin auttavat.

    Seuraavaksi mulla oli hetken aikaa Volvon sähkönen alipainepumppu, tais olla puretusta turbokoneisesta S60:stä peräsin (olikohan Bosch), lisäksi se Comp Camsin alipainesäiliö. Tilasin tota pumppua ohjaamaan US Partsista jonku alipainekytkimen jonka pitäis katkaissa pumpun toiminta kun alipainetta on säiliössä riittävästi ja käynnistämään sen taas ku alipaine laskee tietyn rajan alle. En enää muista oliko mulla joku relekytkentä siinä välissä, mutta lopputulos oli sitten se etten saanu systeemiä toimimaan kun se alipainekytkin oli valmiiksi rikki (testasin monella tapaa) ja tilauksesta jo niin kauan aikaa etten viittiny edes kysellä uutta tilalle ja tuokin oli silloin viikkojen tilaustavaraa. Summitin sivuillakin joku moitti että vasta kolmas tilattu kyseisen mallinen kytkin oli toimiva. Kytkimessähän täytyy olla hystereesi, eli se kytkee pumpun pois ku alipainetta on vaikka 25in/hq ja päälle vasta kun alipainetta on enää 15in/hq. Joku esim. jarrujen vikavaloa ohjaava kytkin voi toimia siten, että se ruksuttaa pumppua päälle ja pois kokoajan jossain esim. 10in/hq alueella, eli siis mikä tahansa alipainekytkin ei sovellu tähän tarkotukseen.

    Kokeilin pumpua myös suorasyötöllä ja silloin alipianetta oli kokoajan yli 20in/hq ja jarrut tehokkaat, mutta se pumppu kuumuu aika paljon käydessään enkä siksi usko että se laulaa jatkuvalla syötöllä Volvoissakaan, ehkä moottorinohjaus ohjaa sitä kun niistä ei alipainekytkintä kuulemma ole? Eikä semmonen ulina mielestäni oikein kuulu vanhaan amerikanautoon vaikkei sitä koneen käydessä välttämättä kuuliskaan. Voin tuon pumpun silti myydä jos sen joku haluaa.

    Endlösung eli "lopullinen ratkaisu" oli sitten G20 Vanista purettu hydroboost johon varmuuden vuoksi vaihdoin vielä uudet tiivisteet, maalasin sen ja teetin tarvittavat letkut ohjaustehostimen letkuja hyväksikäyttäen paikallisessa hydrauliikkafirmassa. Sama vanha ohjaustehostajan pumppu soveltui tarkoitukseen kun laitoin paluuletkuun vaan tarvittavan T-haaran. Vähän sai askarrella sen polkimeen menevän tangon kanssa mutta lopputuloksena oli aivan älyttömän tehokkaat jarrut. Pääsylkky on vakio alipaine-levyjarru/rumpujarru-malli 1-1/8" sylinterillä mutta hommasin Rockautosta tilalle diesel Cutlassin 0.945" pääsylinterin jolla toivottavasti saan jarrujen yliherkkyyttä korjattua ja on siinä se jarrunestesäiliökin malliltaan paremmin tarkotukseen sopiva "viisto" kun ainakin tuo Vanin hydroboost täytyy asentaa Novassa vähän yläviistoon, että se tanko osuu polkimessa oikeaan reikään. Poljingeometrialla voi tietysti myös pelata jarrutuntuman kanssa jos hankkii tai tekee jonkun välikappaleen siihen tankoon joka jarrupolkimessa sitten kiinnittyis eri kohtaan.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Siis pienennät pääsylkkyä kun on liian tehokkaat/yliherkät jarrut? Mun mielestä pitäis mennä toiseen suuntaan pääsylkyn koossa?
     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Ajattelisin, että sama polkimen liike siirtää pienemmän määrän jarrunestettä kun pääsylinterin koko on pienempi ja näinollen poljinta täytyy painaa pidemmälle ennen kuin sama jarrutusteho saadaan aikaseksi?

    edit: Siis tarvittava poljinvoima pienenee, mutta liikerata kasvaa, sitä jälkimmäistä haen.
     
    Muokattu: 1.4.2018
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joissain GM etuvetojenkissä on sähköinen, samoin -80 luvun Pontiac puukyljessä ;)
     
  11. shr1

    shr1 Gearhead

    Tota sähköistä alipainepumppua ilmeisesti jonkin verran käytetään usassa "foot braking"-äkkilähtöhommissa, eritoten turboahdetuissa antamaan lisäjerkkua auton paikoillaan pitämiseen. Sellasta ajattelin omaanikin kokeilla. Museoautossa kun on isot rumpujarrut takana ja meinasin jotta ennenkun aftermarket levysatsia alan laittelemaan, niin voisi tuota pumperoa orkkistehostajan rinnalle testata.:odoops:

    T-haaralla liitäntä auton omalle tehostajalle menevään alipaineletkuun ja ihan vaan on/off-kytkin kajuuttaan, kun ei tuota jelppiä muissa tilanteissa tarvita. Onko tähän soraääniä?

    Miten tuo systeemi lie käyttäytyy siinä vaiheessa, jos niin hyvin kävis et viivalla imusarjan paineen saisi vähäsen plussan puolelle? Tarviiko siihen johonkin väliin laittaa yks suunta venttiili tms?

    Trans brakea en aatellu laittaa, niin kaikenlaista hassua tulee mietittyä. Ecusta saadaan launch controlli tehostamaan paineiden nousua, mutta auton paikoillaan pysyminen saattaa muodostua ongelmaksi.
     
  12. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Tarvitset tosiaan letkuun takaiskun. Muuten tuo plus paine taistelee tuota pumppua vaastaan ja luulen että imusarjasta sitä riittää aika paljon enemmän kuin tuo alipainepumppu kykenee painetta alentamaan.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^^Ehkä laittaisin vaan sähköisen alipainepumpun ja sille alipainekytkimen, ja jättäisin pois moottorilta tulevan linjan? Jäis katkasijat pois ja jarruvaste olis aina samanlainen.
     
  14. shr1

    shr1 Gearhead

    Ensi alkuun tekisi mieli vaan kokeilla, että onko tuosta hyötyä ja minkä verran. Jos pelaa mainiosti, niin sitten vois kenties miettiä orkkis kalvotehostimen deletointia kokonaan. Auto jopa pysähtyy ihan ok noilla olemassa olevilla vermeillä isommastakin nopeudesta (kun en paremmasta tiedä...), niin ei oikein varsinaista syytä nyt oo luopua kalvotehostimesta. Hydrobuusti varmaan hyvä vaihtoehto myös, jos luovun kalvosta, mut se ei nyt tässä vaiheessa kuitenkaan hotsita. Pienikin jelppi tohon "clamping forceen" takapäässä saattaa jo auttaa riittävästi.

    Takaisku on nyt siinä tehostimen kyljessä. Toinen tulis sitten tietysti imusarjan ja T-kappaleen, josta yhde sähköpumpulle, väliin eikös juu?
     
  15. Katsastuksessa on oltava tehostin. Sitä ei saa poistaa. Alipainetehostimen varmaan saa muuttaa silti hydroboostiksi.

    Tuota alipainepumppua käytetään monessa autossa jo tehtaalla, että kyllä se riittää. Voi kyllä olla syytä laittaa alipainepurkki linjaan. Niitäkin on useamassa autossa.
     
  16. shr1

    shr1 Gearhead

    Tulipa taas buranapäissään kirjoteltua aivan höpöjä, hohhoijaa... Kalvotehostimesta en aio luopua, mutta siis alipaineen tuottamisen voi mahdollisesti jättää vastasuudessa kokonaan sähköpumpulle, jos toi systeemi tuntuis hyvältä. Näin se piti muotoilla.:rotfl:

    Taidan laittaa joko vw:n tai volvon pumpun, niin pääsen kokeilemaan tuleeko helpotusta. Ihan pokalla naamalla jenkeissä virittelevät myös jatkopaloja jarrupolkimeen vipuvartta kasvattamaan.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tarttisin alipainepumpun muuhun(kin) käyttöön. Kuinka alhaisen alipaineen nämä jarrujen pumput tuottavat? Minkä kokoisia ne ovat? Pitäisi päästä 150mbar tienoille mutta pumpattava tilavuus ei ole kummoinen.
     
  18. Paineista tiedä, mutta tässä on jotain mittoja:

    Product Dimensions 17.8 x 22.9 x 17.8 cm

    Tuo voi kylläkin olla sen pakkausenkin koko.
     
  19. shr1

    shr1 Gearhead

    Ikinä en ole moista hypistellyt, mutta nyrkin kokoisesta olen kuullut puhuttavan.
     
  20. Semmoista mäkin ensin ajattelin. Tässä on selkeesti pakkauksen koko:

    Package Size: 15cm x 10cm x 10cm (5.91in x 3.94in x 3.94in)

    Ebayssa on niitä purnukoita. Tässä yksi:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!