Sähköinen b-puNppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cammer, 4.6.2002.

  1. Cammer

    Cammer 1st gear

    Jotta kesä alkaisi parhaiten, pitää auton levahtaa, tai ainakin osoittaa levahtamisen oireita. Ajoin rouskuttimeni pajalle nakutuksen takia (oikealta puolelta kuuluu nak nak ääni joka vaihtelee kierrosten mukaan) ja setä sanoi että ei ole venttiili vaan bensapuNpun käyttöakseli ja sanoi että ajele sillä niinkauan että niksahtaa ja heivaa sinne sitten sähköinen bensapuNputin.

    Nyt kiinnostaisi a) mitenkä kyseinen käyttöakseli voi alkaa nakuttelemaan siellä? Alfamerin kirjassa kun ei näytetä mitenkä se on kiinni nokassa (tai missä sitten lieneekään)

    b) Mitään suosituksia sähköpuNpun suhteen, ja mitenkä moinen vekotin ylipäätänsä toimii (muutakin kuin se että käyttövoimana on sähkö eikä mekaniikka) Eli jos sen pukkaa bensalinjaan ja sähköt virtskalukon takaa, niin mistäs se mötikkä osaa kertoa milloin pumpata ja milloin ei?
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Olen jälleen eri mieltä muiden kanssa.

    Hommaa uusi tavallinen pumppu ja vaikka käyttöakselikin, se on ihan suora n. 10-12mm paksu tanko. Ne paikalleen niin pelaa. Yleensä nuo tangot ei kyllä vakiopumppujen kanssa rikkoonnu, enpäs tiedä mistä moinen ajatus on tullut?

    Sähkölaitteet on per*#%stä, mitä vähemmän niitä sen varmemmin pääset perille, sanoo sähköinssi.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lottovoiton kaltainen harvinaisuus että bensapumpun akseli nakuttaisi.
    Yleensä vika on nokassa tai nostajissa. Minä kokeilisin ihan ekana vaihtaa öljyt jäykempiin, jotta mahdollinen vuotava nostaja ei vuotaisi niin paljon/niin äkkiä itseään tyhjiin. Jos nakuttva ääni vähenee tai loppuu, niin vika on aivan selvästi nostajassa.

    Sähköisellä b-pumpulla on hyvät ja huonot puolensa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sähköpumpulle pitäisi viritellä releet ym. vitkuttimet, että se pyörisi ainoastaan silloin kun on öljynpainetta tai laturi lataa. Käytä ihmeessä mekaanista pumppua.

    Sitten vielä viisastelua. Kun moottori nakuttaa, niin se on se itsesytytys, mikä sen äänen aiheuttaa. Mitään muuta naputusta tai kolinaa ei pitäisi nimittää nakutukseksi.
     
  5. Slas

    Slas Gearhead

    Tanko? Eikai meillä nyt mene öljy- ja bensapumppujen käyttöakselit sekaisin? Mistä moottorista tässä olikaan kyse? Tapaamani mekaanisten bensapumppujen käyttöakselit ovat olleet nokka-akselin päähän epäkeskeisesti kiinnittyviä metallilieriöitä joita vasten bensapumpussa oleva käyttövipu nojaa ja nokan pyöriessä käyttövipu tekee edestakaista liikettä. Minäkin suosittelen normaalikäytössä olevaan moottoriin mekaanista pumppua.
     
  6. Cammer

    Cammer 1st gear

    Kyseessä on chevyn 305 cu bensahirviö.

    Minä ihmettelen kanssa mitenkä se voi alkaa naksumaan se käyttöakseli, kun kaiken (minulle suodun) järjen mukaan se ei ole edes kiinnitettynä mihinkään, vain pelkästään nokan ja pumpussa olevan kahvan välissä liikkuu nokan epäkeskon mukaisesti. Naksunaa ei esiinny (tai sitä ei ainakaan kuulu) tyhjäkäyntikierroksilla.

    Koneeseen on vaihdettu uusi pumppu joskus pari vuotta sitten.

    Pitäisiköhän hommata jostain toinen mielipide tämän pumppujutun kanssa...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ota se irti ja katso, pitäis näkyä jälkiä joko tangossa tai pumpussa jos naksuu. Tossa koneessa on akseli jota nokan epäkesko painaa ja joka sitten käyttää pumppua. Akseli voi olla kulunut tms.
     

Kerro tästä muillekin!